Jag letar efter en gratis AI-bildgenerator som inte kräver registrering eller betalning. De flesta sidor jag hittar vill ha pengar efter ett begränsat antal försök eller begär personlig information. Har någon hittat ett riktigt gratis alternativ som fungerar enkelt? All hjälp vore fantastiskt.
Ärligt talat, att hitta en verkligt gratis AI-bildgenerator utan registrering, utan gräns, utan betalning och utan smygande ‘hej, skapa bara ett konto för fler användningar’-trams är som att leta efter Storfot ridandes på en enhörning i en äng full av fyrklöver. De flesta sajter som erbjuder sånt här—Krita (tidigare DALENS mini) dyker upp i tankarna—låter dig skapa bilder gratis, ingen registrering, men även då är bildkvaliteten sådär, och ibland sätter de dig på vänt om servrarna är upptagna. DjupAI är en annan, funkar ibland, ingen inloggning, men deras bilder är väldigt ojämna och stilmöjligheterna är ett rent chansspel.
Sedan får du lösningar som Stabil Spridning som körs på gratis onlinedemonstrationer—Replikat har flera, Kramig Ansikte, osv.—och återigen, funkar ibland, ibland begränsat, ibland får du krav på inloggning om det är mycket tryck. Även när det inte är “pengar’ inblandade direkt får du antingen en vattenstämpel, eller “slut på krediter… logga in för fler” meddelande, eller superlångsam generering (“Beräknad väntetid: någon gång mellan nu och nästa decennium!”).
Jag gav upp att leta efter en verkligt villkorslös och obegränsad lösning och laddade bara ner lokal Stabil Spridning—visst tar det 10 minuter att installera och du behöver ett halvbra grafikkort, men då är du faktiskt FRI. Om du inte vill ladda ner eller strula med installationer, ärligt talat, Krita.com är så nära du kommer, men förvänta dig inga magiska resultat. Om någon har hittat en gratis, obegränsad, högkvalitativ, ingen-registrering AI-bildande ande som inte i hemlighet utvinner krypto på min mormors laptop, dela gärna receptet. Annars: välkommen till klubben—där allt det “gratis” bara är en tjuvstart för en tilläggsavgift eller datainsamling.
Låt oss vara ärliga: du ber om internetvärldens enhörnings-frappuccino. @himmelsjager satte det ganska bra—efter en veckas försök så är de flesta ”gratis” AI-bildsajter bara datainsamlare eller ger dig så gryniga bilder att du undrar om det är 1999 igen. Det sagt, måste jag säga emot lite när det gäller idén att lokal installation är den enda utvägen. Det finns konstiga små hörn av nätet med underliga, nischade generatorer. Ibland flyter universitetsdemoprojekt runt (prova att söka på ”GAN Målarstudio” eller verktyg på maskininlärnings-relaterade hubbar) men oftast handlar det om stilöverföring (typ ”gör så att detta foto ser ut som om van Gogh har spytt på det”) eller lågupplösta avatarer som knappt räknas som bildgenerering, och troligen stängs när terminen är slut.
Det finns också den lite mer kreativa vägen: använd Telegrambotar. Jag har sett botar för Stabil Spridning eller DALL-E mini där du inte behöver registrera dig utöver själva Telegram (inte helt anonymt, men åtminstone inga extra formulär), och de genererar några bilder innan det tar stopp. Ja, ibland överbelastade, ibland fula resultat, ibland på ryska, men alltså—vad hade du väntat dig?
Om registreringsskräcken handlar om integritet, kan Tor-webbläsare och engångsmejl hjälpa dig att ta dig förbi ”ge oss din själ för 10 gratis bilder”-gränsen. Inte perfekt, visst, men åtminstone slipper du använda din huvudmejl eller ett riktigt namn. Bildvattenstämplar? Bara beskära eller måla över dem i MS Paint som en digital grottmänniska, vilket de flesta ändå gör när de vill skapa memes.
Så, vill du ha hög upplösning, inga begränsningar och total sekretess—offra en halv helg och kör lokalt. Behöver du precis tillräckligt för en meme här eller där, fylls hålet av Craiyon eller Telegrambotar. Mer än så är troligen lika verkligt som en gratis lunch—njut av smulorna!