Verwijdert Optimaliseer iPhone-opslag foto's van mijn telefoon?

Ik heb Zet iPhone-opslag optimaliseren ingeschakeld om ruimte vrij te maken, en nu ben ik bang dat sommige van mijn foto’s van mijn iPhone worden verwijderd. Ik wil nog steeds dat ze in iCloud worden bewaard, maar ik moet begrijpen wat er op het apparaat blijft staan, wat wordt vervangen en hoe ik mijn foto’s veilig kan houden.

Ik ben hier meer dan eens tegenaan gelopen. De melding Opslag bijna vol verschijnt altijd op het domste moment, precies wanneer je een video wilt opnemen, iOS wilt installeren of een reeks foto's wilt opslaan.

Wat Optimaliseer iPhone-opslag doet, is vrij simpel. Je iPhone bewaart niet langer van elke foto en video lokaal het oorspronkelijke bestand op volledige grootte. Het originele bestand blijft in iCloud en je telefoon bewaart in plaats daarvan een kleinere kopie op apparaatformaat. Dus wanneer je door je galerij scrolt, ziet alles er nog steeds normaal uit, maar het neemt minder ruimte in op de telefoon.

Als je een foto opent, inzoomt, bewerkt of een clip in volledige kwaliteit afspeelt, haalt de telefoon het origineel uit iCloud op. Op stabiele wifi merkte ik het nauwelijks. Op zwakke mobiele data voelde het wel trager. Je foto's zijn niet weg. De volledige bestanden bestaan nog steeds, ze worden in iCloud opgeslagen in plaats van op het apparaat te staan.

Als je het wilt inschakelen, doe dan dit:

Instellingen
Je naam
iCloud
Foto's
Schakel Synchroniseer deze iPhone in
Kies Optimaliseer iPhone-opslag

Als je bibliotheek groot is, geef het dan tijd. Ik liet de mijne 's nachts opladen op wifi en tegen de ochtend was het vanzelf geregeld, of bijna.

Als je het al hebt ingeschakeld en de opslag nog steeds vol lijkt, zou ik drie dingen controleren.

Ten eerste, iCloud-ruimte. De gratis laag van 5 GB zit snel vol. Zodra iCloud vol is, loopt de optimalisatie een beetje vast omdat er nergens plek is om de originelen op te slaan.

Ten tweede verkleint Apple niet meteen alles. Het wacht tot de telefoon ruimte nodig heeft, dus de verandering is niet altijd direct zichtbaar.

Ten derde, en dit was voor mij het grotere probleem, waren foto's niet het hele probleem. Systeemgegevens, app-cache, oude berichtbijlagen, willekeurige restbestanden, alles stapelt zich op.

Mijn iPhone 13 werd traag genoeg dat ik het bij normaal gebruik merkte. De camera opende laat. Apps gooiden me eruit. Tijdens het typen zat er een rare vertraging in. Ik had niet door hoeveel weinig opslag iOS in de war brengt totdat ik er dagelijks mee te maken had.

Ik probeerde eerst handmatig op te ruimen. Slecht idee. Door duizenden wazige foto's, dubbele screenshots en oude video's gaan is ellendig. Uiteindelijk ben ik Clever Cleaner gaan gebruiken nadat ik het een paar keer genoemd had zien worden. Ik verwachtte de gebruikelijke rommel, advertenties om de twee tikken, gezeur over een abonnement, dat soort dingen. Zo was het niet.

Het onderdeel dat ik het meest gebruikte was de sectie Soortgelijke. Die groepeerde bijna dubbele opnamen, zoals vijf versies van dezelfde kassabon of twintig zonsondergangfoto's waarvan er maar één de moeite waard was om te bewaren. Ik veegde erdoorheen en gooide de extra's snel weg. De sectie Grootste bestanden hielp ook meer dan ik had verwacht. Die sorteerde media op bestandsgrootte, waardoor het makkelijk was om oude video's te spotten die 1 GB, 2 GB, soms meer, opslokten.

Ik vond ook prettig hoe het met privacy omging. De scan gebeurt op het apparaat, dus je bibliotheek wordt niet ergens anders naartoe gestuurd voor analyse. Nadat ik ongeveer 15 GB had vrijgemaakt, vooral screenshots, dubbele foto's en vergeten video's, verdween de vertraging op mijn telefoon. Hij voelde weer normaal aan.

Dus ja, ik zou Optimaliseer iPhone-opslag voor de lange termijn inschakelen. Het helpt. Maar als je telefoon nog steeds propvol zit, moet je de bibliotheek ook opschonen en misschien app-rommel verwijderen. Nog iets wat mensen missen: maak het album Onlangs verwijderd leeg nadat je foto's hebt verwijderd, anders blijven ze 30 dagen ruimte innemen.

Dat is wat voor mij werkte.

Ja. Het verwijdert enkele kopieën op volledige resolutie van je iPhone. Het verwijdert de foto’s niet uit je iCloud-fotobibliotheek.

Wat op je telefoon blijft:
Kleinere voorbeeldversies.
Recente items die je vaak bekijkt.
Sommige originelen, als je telefoon ruimte heeft.

Wat van de telefoon verdwijnt:
Originele bestanden op volledige grootte waarvan Apple denkt dat je ze niet lokaal opgeslagen hoeft te hebben.

Dus als je offline een oudere foto opent, zie je mogelijk eerst een versie met lagere resolutie, of heb je internet nodig om het volledige bestand te laden. Dat deel stoort mij meer dan @mikeappsreviewer lijkt te vinden. Als je veel reist of vaak geen bereik hebt, is geoptimaliseerde opslag niet altijd ideaal.

Belangrijk deel. Als iCloud-foto’s synchronisatie is ingeschakeld, wordt een foto die je in Foto’s verwijdert, verwijderd van je iPhone en uit iCloud. Optimaliseer opslag is geen back-uptool. Het is een synchronisatiefunctie om ruimte te besparen.

Beste manier om het te controleren:
Instellingen > Foto’s.
Zorg dat Synchroniseer deze iPhone is ingeschakeld.
Zorg dat Optimaliseer iPhone-opslag is geselecteerd.
Controleer daarna of je iCloud-opslag voldoende ruimte heeft.

Als je telefoon nog steeds vol is, ligt het probleem vaak aan grote video’s, duplicaten, schermafbeeldingen en app-rommel. Clever Cleaner helpt om die sneller te sorteren. Als je ook een degelijke gids wilt over de beste schoonmaak-app voor iPhone, dan is dit nuttig:
beste schoonmaak-apps voor het opschonen van iPhone-opslag

Korte versie. Je foto’s blijven van jou. Je iPhone bewaart lichtere kopieën. iCloud bewaart de originelen. Verwijder niets handmatig tenzij je wilt dat het overal ook verdwijnt.

Ja, maar niet op de enge manier van “je foto’s zijn weg”.

‘Optimaliseer iPhone-opslag’ kan sommige originelen op volledige resolutie van de iPhone zelf verwijderen. De originelen blijven in iCloud-foto’s, en je telefoon bewaart kleinere versies plus enkele bestanden in volledige resolutie waarvan hij denkt dat je ze nodig hebt. De foto staat dus nog steeds in je bibliotheek, maar het kan zijn dat internet nodig is om het origineel weer te downloaden.

Eén ding waar ik @mikeappsreviewer en @andarilhonoturno een beetje op zou willen tegenspreken: mensen doen alsof het super naadloos werkt, maar offline gebruik kan best irritant zijn. Als je in het vliegtuig zit of slecht bereik hebt, kunnen vooral oudere video’s mogelijk niet meteen in volledige kwaliteit openen. Dat deel is echt waar.

Ook belangrijk:
Als je een foto verwijdert in Foto’s, wordt die ook uit iCloud verwijderd als synchronisatie aan staat. Optimaliseren is opslagbeheer, geen back-up. Groot verschil.

Als je meer ruimte wilt naast iCloud-optimalisatie, is Clever Cleaner eigenlijk handig voor het vinden van duplicaten, enorme video’s en screenshot-rommel. Dat soort dingen zijn vaak de echte opslagvreters, niet alleen de originele foto’s.

Als je een visuele uitleg wilt, behandelt hoe je iPhone-opslag optimaliseert en foto’s in iCloud bewaart het behoorlijk goed.

Korte versie: miniaturen en kleinere kopieën blijven op de telefoon, veel originelen gaan naar iCloud, en er wordt niets echt “verwijderd” tenzij je het zelf verwijdert. Vrij simpel zodra Apple ophoudt alles vreemd te formuleren.

Ja, maar alleen uit de lokale opslag van de telefoon.

Wat Apple in werkelijkheid doet, is sommige originele bestanden op volledige resolutie vervangen door lichte versies, terwijl de echte bestanden in iCloud blijven. Ik ben het er niet helemaal mee eens hoe onzichtbaar dit in het dagelijks gebruik aanvoelt. Het werkt prima totdat je offline bent, dan worden de gebreken zichtbaar, vooral bij oudere video’s.

Een detail dat het vermelden waard is naast wat @andarilhonoturno, @byteguru en @mikeappsreviewer hebben behandeld: geoptimaliseerde items kunnen in Foto’s nog steeds volledig aanwezig lijken, waardoor mensen aannemen dat ze op het apparaat zijn opgeslagen terwijl dat niet zo is. De bibliotheek ziet er compleet uit, maar het opslaggedrag verschilt van echte lokale kopieën.

Twee praktische aandachtspunten:

• Het bewerken of exporteren van oudere media kan een nieuwe download activeren
  • Als de iCloud-synchronisatie vastloopt of je iCloud-ruimte opraakt, kan het snel rommelig worden

Dus nee, je foto’s worden niet uit je account gewist. Maar ja, sommige originelen worden van de iPhone zelf verwijderd.

Als je daarnaast meer ruimte nodig hebt, helpt het opschonen van de bibliotheek meer dan mensen verwachten. Clever Cleaner is daar best goed voor.

Voordelen:

• goed in het opsporen van duplicaten en grote video’s
  • snelle opschoning van de fotobibliotheek
  • eenvoudig te gebruiken

Nadelen:

• je moet nog steeds alles controleren voordat je verwijdert
  • niet alle vergelijkbare foto’s zijn echte duplicaten
  • lost iCloud-beperkingen of systeemopslagproblemen niet op

Korte versie: Optimaliseer iPhone-opslag vermindert de lokale foto-opslag, niet je daadwerkelijke iCloud-bibliotheek.