Twitter-cache op iPhone neemt gigabytes in beslag - hoe wis ik die?

Twitter/X gebruikt meerdere gigabytes aan opslag op mijn iPhone, en ik kan geen duidelijke manier vinden om de app-cache te verwijderen zonder iets belangrijks te verliezen. iPhone-opslag laat zien dat de app meer ruimte inneemt dan verwacht, dus ik zoek naar de veiligste manier om de Twitter-cache te wissen en opslagruimte vrij te maken.

Het wissen van de Twitter-, of X-, cache op een iPhone zit vreemd genoeg verstopt. Je vindt het niet in de hoofdapp Instellingen van de iPhone. Het zit in de app zelf.

Open Twitter/X, tik op je profielpictogram in de linkerbovenhoek en ga dan hierheen:

1. Instellingen en ondersteuning
  2. Instellingen en privacy
  3. Toegankelijkheid, weergave en talen
  4. Datagebruik
  5. Scroll omlaag naar Opslag

Daar zie je de cache-opties.

Mediaopslag is degene die de meeste mensen het best als eerste kunnen wissen. Dit bestaat vooral uit gecachte afbeeldingen, GIF's, miniaturen en videofragmenten die de app opslaat terwijl je scrolt. Het wissen hiervan is veilig en je wordt er normaal gesproken niet door uitgelogd.

Webopslag is anders. Dat is gekoppeld aan websites die je binnen Twitter/X hebt geopend, inclusief cookies en gecachte pagina's uit de in-appbrowser. Als je alle webopslag wist, is de kans groot dat je wordt uitgelogd, dus doe dat niet tenzij je je wachtwoord kent. Als je alleen een veiligere opschoning wilt, wis dan in plaats daarvan alleen de opslag van webpagina's.

Hiermee verwijder je niet je account, opgeslagen berichten of iets dergelijks. Zoekgeschiedenis staat daar ook los van. Als je die wilt wissen, vind je dat onder Instellingen en privacy - Privacy en veiligheid - Zoekgeschiedenis wissen.

Het wissen van de cache kan even helpen, vooral als de app traag aanvoelt of als je iPhone klaagt over opslagruimte. Afhankelijk van hoeveel je Twitter/X gebruikt, kun je misschien zo'n 1 tot 3 GB terugkrijgen. Het vervelende is dat de app die cache vrij snel weer opbouwt zodra je hem weer normaal gaat gebruiken.

Dat was in mijn geval de valkuil. Ik had de Twitter-cache gewist, kreeg wat ruimte terug, en een week later kwam de opslagwaarschuwing gewoon weer terug. Twitter was eigenlijk niet echt het hoofdprobleem. Het grotere probleem was de fotobibliotheek: oude screenshots, herhaalde burstfoto's en enorme video's die daar al jaren stonden.

Wanneer een iPhone bijna vol is, kan die traag blijven zelfs nadat je de cache van een app hebt gewist. iOS heeft nog steeds vrije ruimte nodig voor tijdelijke systeembestanden. En vergeleken met foto's en video's zijn de meeste app-caches klein. Een enkele vergeten 4K-schermopname kan meer ruimte innemen dan een heleboel Twitter-cache.

Wat het opschonen van de opslag uiteindelijk beheersbaar maakte, was het goed aanpakken van de fotobibliotheek. Clever Cleaner hielp daarbij omdat het gratis is, geen advertenties heeft en geen abonnement vereist.

Het wist de Twitter-cache niet voor je. Dat moet je nog steeds handmatig doen in de Twitter/X-app. Wat het wel doet, is aanwijzen welke dingen in Foto's daadwerkelijk opslagruimte innemen.

Het tabblad Heavies toont eerst je grootste bestanden, met de exacte bestandsgrootte bij elk bestand. Dus in plaats van door duizenden foto's te graven, verschijnen de grote video's en schermopnames meteen.

Het tabblad Similars groepeert bijna identieke foto's en kiest een beste opname uit elke set. Daardoor wordt het makkelijker om tien bijna identieke versies van dezelfde foto te verwijderen zonder ze allemaal handmatig één voor één te controleren.

Het toont ook bestandsgroottes van screenshots voordat je ze verwijdert, wat handig is omdat je niet zomaar hoeft te gokken wat belangrijk is. Alles draait bovendien op het apparaat zelf, dus de foto's worden niet geüpload naar een externe server.

De volgorde die ik zou gebruiken is simpel: wis eerst de mediaopslag van Twitter/X als je snel ruimte nodig hebt, en ruim daarna de fotobibliotheek op met Clever Cleaner. Het wissen van de cache geeft je wat ademruimte, maar bij het opschonen van foto's zit meestal de echte opslagwinst. Vergeet na het verwijderen van foto's of video's niet om naar Foto's - Onlangs verwijderd - Verwijder alles te gaan, anders daalt het opslagcijfer mogelijk niet meteen.

Controleer of de ruimte onder Appgrootte of onder Documenten en gegevens valt voordat je iets verwijdert. Als de app zelf maar een paar honderd MB is, maar Documenten en gegevens meerdere GB beslaat, dan is dat meestal gecachte media, rommel van de in-appbrowser, concepten of andere lokale bestanden die X heeft opgestapeld.

De route van @mikeappsreviewer via de X-instellingen is de netste eerste poging, vooral het wissen van mediaopslag. De keerzijde is dat iOS het opslagcijfer mogelijk niet meteen bijwerkt, en soms houdt X gegevens gewoon toch vast. Nadat je dit hebt gewist, sluit je X geforceerd af, start je de iPhone opnieuw op en controleer je daarna iPhone-opslag opnieuw. Beoordeel het niet al vijf seconden later.

Als het nog steeds meerdere GB aangeeft, is de directe oplossing X verwijderen en opnieuw installeren vanuit de App Store. Gebruik hiervoor niet App offloaden, want offloaden bewaart de documenten en gegevens van de app, en dat is meestal precies de inhoud waar je vanaf probeert te komen. Volledig verwijderen en opnieuw installeren zou je account, volgers, bladwijzers, berichten of DM’s niet moeten verwijderen, omdat die op de servers van X staan, maar het kan wel lokale concepten verwijderen en zal waarschijnlijk vereisen dat je opnieuw inlogt. Zorg dat je je wachtwoord kent en toegang hebt tot de 2FA-methode die je gebruikt voordat je dit doet.

Voor snelle opslagverlichting is cache wissen prima. Om echt te voorkomen dat de telefoon weer volloopt, zou ik daarna naar video’s, bijlagen in Berichten en Foto’s kijken, omdat X de cache opnieuw opbouwt zodra je begint te scrollen. Clever Cleaner kan handig zijn om grote foto- en videorommel te vinden, maar dat staat los van het X-probleem en wist de X-cache zelf niet.

Verwijder niets totdat je zeker weet dat je weer toegang kunt krijgen tot het account. De cache is wegwerpbaar, maar je inlogsituatie misschien niet. Als je X-account een oud telefoonnummer gebruikt, een authenticator-app die je niet meer hebt, of een passkey waar je niet zeker van bent, los dat dan eerst op voordat je de verwijder- en herinstalleerroute volgt.

Ik ben het met de anderen eens dat mediaopslag wissen binnen X de minst risicovolle eerste stap is. Maar ik zou geen uur besteden aan het perfect krijgen van dat getal. iPhone-opslag wordt vaak langzaam ververst, en X zal nooit heel klein blijven als je veel door video scrolt. Als het van meerdere GB daalt naar iets normalers, noem dat dan een winst.

Als je opnieuw installeert, zorg er dan voor dat je kiest voor Verwijder app, niet voor Verwijder van beginscherm en ook niet voor Ruim app op. Verwijder van beginscherm doet niets voor opslag, en Ruim app op behoudt de lokale gegevens. Start na het verwijderen de telefoon opnieuw op voordat je opnieuw installeert als het opslagcijfer er nog steeds verkeerd uitziet. Het enige lokale waar ik me echt zorgen over zou maken om te verliezen, zijn niet-verzonden concepten. Je berichten, volgers, bladwijzers, DM’s en lijsten zijn gekoppeld aan het account, niet aan die kopie van de app op je telefoon.

Verwacht dat de hoeveelheid weer terugkomt als je X gebruikt zoals een video-app. Mediaopslag wissen is veilig, maar het is meer een resetknop dan een permanente oplossing. De app zal opnieuw previews, video’s, GIF’s en profielfoto’s gaan cachen zodra je een tijdje scrolt.

Nadat je de mediacache hebt gewist, zou ik de data-instellingen aanpassen zodat die langzamer opnieuw wordt opgebouwd. Ga in X naar Instellingen en privacy, dan naar Toegankelijkheid, weergave en talen, en vervolgens naar Datagebruik. Zet Databesparing aan, of stel video automatisch afspelen op zijn minst in op Alleen wifi of Nooit. Dat maakt de app niet piepklein, maar het kan wel voorkomen dat die zo snel opzwelt. Als je de feed vooral via mobiele data bekijkt, helpt dit met opslag en dataverbruik.

Het advies om te verwijderen en opnieuw te installeren klopt als de app daarna nog steeds meerdere GB groot is, maar verwacht niet dat iPhone-opslag meteen wordt bijgewerkt. Soms is het opslagoverzicht gewoon verouderd. Herstart, wacht even en controleer dan opnieuw. Als de telefoon bijna vol is, moet je mogelijk tijdelijk iets anders verwijderen voordat iOS goed kan opschonen. De X-cache is irritant, maar jagen op de laatste paar honderd MB daaruit is de tijd meestal niet waard.