Jeg trenger hjelp med gjenoppretting av videoer fra SD-kort etter at kamerakortet mitt plutselig sluttet å vise flere viktige videofiler. Kortet blir fortsatt gjenkjent, men videoene mangler eller kan ikke spilles av, og jeg er bekymret for å gjøre situasjonen verre ved å prøve tilfeldige løsninger. Hva er den beste metoden eller programvaren for å gjenopprette slettede eller korrupte videoer fra et SD-kort i 2026?
Mistet du en video fra et SD-kort? Dette ville jeg gjort først
Den ekle følelsen når et klipp forsvinner fra et SD-kort er forferdelig. Jeg har opplevd det med droneopptak og en gang med en familievideo jeg burde ha sikkerhetskopiert tidligere. Første trekk, stopp. Ikke fortsett å filme. Ikke rot med kortet.
Slettede videofiler ligger ofte fortsatt der en stund. Det som vanligvis endres først er filsystemoppføringen, ikke de rå videodataene. Kameraet eller telefonen markerer plassen som ledig, og så begynner nye filer å ta biter av den. Hvis ingenting nytt havner på de sektorene, er det fortsatt en sjanse for gjenoppretting.
1. Slutt å skrive til kortet
Denne delen betyr mer enn programvaren.
Ikke:
- ta opp mer video
- ta bilder
- kopier noe over på kortet
- formater kortet
- la enheten fortsette å bruke det
Ta ut kortet og la det være i fred til du er ved en datamaskin og klar til å gjenopprette. Jeg lærte dette på den irriterende måten. Jeg fortsatte å filme etter å ha slettet et klipp en gang, og den manglende filen kom tilbake halvveis ødelagt. Helt min egen feil.
2. Sjekk om datamaskinen fortsatt ser kortet
Før du bruker tid på gjenopprettingsverktøy, sørg for at kortet i det hele tatt vises.
Prøv dette:
- Bruk en annen kortleser.
- Bytt USB-port.
- Koble det til en annen datamaskin.
- Åpne Diskbehandling i Windows og se om kortet vises der.
Hvis Windows sier at kortet er RAW, eller maser om at du skal formatere det, ikke gjør det ennå. Gjenopprettingsverktøy kan ofte fortsatt lese kort i den tilstanden. Hvis kortet ikke vises noe sted, på noen maskin, med noen leser, kan du ha med et maskinvareproblem å gjøre i stedet for en enkel sletting.
3. Kjør gjenopprettingsprogramvare
For videofiler har jeg hatt ganske grei erfaring med Disk Drill.
Hvorfor folk stadig nevner det:
- det håndterer mange filtyper
- det skanner minnekort godt
- det har kamerafokuserte gjenopprettingsfunksjoner for fragmenterte opptak
Det siste punktet betyr mer enn folk tror. Kameraer, droner og actionkameraer sprer ofte videodata rundt i stedet for å skrive én pen blokk. Ting fra GoPro, DJI, Sony og lignende utstyr pleier å være rotete under panseret.
På Windows er den gratis gjenopprettingsgrensen 100 MB. Det redder ikke et stort 4K-klipp, men det er fortsatt nok til å skanne, forhåndsvise resultater og se om den manglende videoen faktisk er der før du bruker penger.
Hvis du vil gå gratisveien, er PhotoRec fortsatt verdt å prøve. Det er styggere. Det føles gammelt. Det fungerer oftere enn grensesnittet tilsier. Ulempen er at du vanligvis mister de opprinnelige filnavnene og mappestrukturen, så forvent en haug med filer med generiske navn. Litt rotete, men bedre enn ingenting.
4. Gjenopprett filene på den sikre måten
Den grunnleggende flyten er enkel:
- Koble til SD-kortet med en kortleser.
- Kjør en full skanning, eller dypskanning hvis den raske ikke finner noe.
- Filtrer resultater etter videoformater.
- Forhåndsvis det som ser riktig ut.
- Lagre gjenopprettede filer et annet sted.
Et annet sted betyr den interne disken, en ekstern SSD, en annen USB-stasjon, hva som helst bortsett fra det samme SD-kortet.
Ikke skriv de gjenopprettede filene tilbake til kortet du skanner. Folk gjør dette, og lurer så på hvorfor den andre manglende filen aldri dukker opp. Du ender opp med å overskrive akkurat de dataene du prøvde å redde.
5. Hvis den gjenopprettede videoen ikke vil spille av
Dette skjer. At en gjenopprettet fil vises betyr ikke at den er frisk.
Det første jeg ville prøvd er VLC Media Player. Den åpner skadede filer bedre enn mange standard videoapper. Jeg har hatt klipp som ikke fungerte i Windows-mediespillere, men som fortsatt åpnet i VLC med mindre feil.
Hvis VLC ikke vil røre den, se på videoreparasjonsverktøy. Noen av dem bygger opp ødelagte filer igjen ved hjelp av et godt eksempelklipp fra samme kamera, tatt opp med de samme innstillingene. Den detaljen betyr noe. Samme enhet, samme oppløsning, samme kodek, samme bildefrekvens hvis du har det.
Og hvis datamaskinen din stadig ber om å formatere kortet, ignorer det til gjenopprettingen er ferdig. Formatering kommer senere.
Delen folk roter til
Hastighet hjelper. Viktigere er ingen ekstra skrivinger.
Hvis du slutter å bruke kortet med en gang, er sjansene dine bedre. Hvis du fortsetter å filme, fortsetter å slette, eller lar enheten opprette nye filer i bakgrunnen, faller sjansene raskt. Det er ikke så dramatisk. Jo mindre du rører kortet, desto bedre pleier resultatet å bli.
Hvis kortet fortsatt er lesbart, ville jeg skannet det før jeg prøvde noe annet. Hvis det er usynlig overalt, ville jeg begynt å tenke fysisk feil, ikke brukerfeil. Det er en tøffere vei. Men ved vanlig tilfeldig sletting er gjenoppretting ofte fortsatt mulig.
Hvis kortet fortsatt monteres, lag først et bilde av det. Jeg vet at @mikeappsreviewer fokuserte på å stoppe skriving og skanne kortet, noe som er riktig, men jeg ville ikke skannet det opprinnelige mediet først hvis videoene betyr mye. Klon det sektor for sektor, og jobb deretter fra kopien. Tryggere. Hvis kortet forringes under lesing, beholder du ett stabilt øyeblikksbilde.
På Windows kan du bruke HDD Raw Copy Tool eller USB Image Tool. På Linux eller Mac er ddrescue et bedre valg. Lagre bildet på SSD-en din, ikke tilbake på SD-kortet.
Skann deretter bildet med Disk Drill. Det håndterer tapte partisjoner og ødelagte filtildelinger godt, og finner ofte videosignaturer selv når katalogen er ødelagt. For kameraer ville jeg sjekket både filsystemgjenoppretting og signaturbasert gjenoppretting. Hvis du bare bruker én modus, går du glipp av ting.
Hvis filen kommer tilbake, men ikke vil spille av, er problemet ofte beholderen, ikke videostrømmen. MP4-filer trenger moov-atomet. Noen kameraer skriver det til slutt. Hvis opptaket ble avbrutt, ser klippet dødt ut selv når mesteparten av videodataene fortsatt er der. Untrunc eller et reparasjonsverktøy med en eksempel-fil fra samme kamera hjelper mye.
En ting til, sjekk etter skjulte midlertidige klipp og sidecar-filer. Noen kameraer deler lange videoer i biter, eller etterlater .LRV, .THM, .IDX, .CPI, .MPL, .XML. Disse filene hjelper med å identifisere manglende segmenter.
Hvis du vil ha en visuell gjennomgang, er denne videoguiden for gjenoppretting fra SD-kort for manglende eller korrupte kamerafiler verdt å se på. Kort og lett å følge.
Ikke kjør chkdsk først. Folk foreslår det altfor raskt. Det fikser filsystemer ved å endre dem, og ja, noen ganger hjelper det, men det begraver også gjenopprettbare oppføringer. Jeg ville ventet med reparasjonsverktøy til etter gjenopprettingen.
Jeg vil legge til én ting som @mikeappsreviewer og @sterrenkijker bare så vidt var inne på: sjekk om filene faktisk er borte, eller bare usynlige fordi kameradatabasen/indeksen har blitt ødelagt.
Mange kameraer leser ikke bare rå MP4-filer fra kortet som en vanlig mappe. De er avhengige av sidefiler og mappestruktur. Hvis noen har flyttet mapper, endret navn på ting, eller kortet har hatt et mindre filsystemproblem, kan kameraet oppføre seg som om klippene har forsvunnet selv om videofilene fortsatt er der. Så før du går helt i gjenopprettingsmodus, sett kortet i en datamaskin og inspiser hver mappe manuelt, også skjulte mapper. Se etter DCIM, PRIVATE, AVCHD, MP_ROOT, CLIP, SUB osv. Noen ganger ligger opptakene der, men kameraet vil ikke vise dem. Irriterende som bare det.
Også en liten uenighet med tankegangen om dyp skanning først. Dype skanninger er flotte, men hvis kortet fortsatt monteres normalt, ville jeg først kopiert alt som er lesbart fra det i god gammeldags Filutforsker/Finder. Ikke gjenoppretting, bare vanlig kopiering. Du kan redde intakte klipp, metadata, miniatyrfiler og den nøyaktige mappestrukturen. Det kan ha betydning senere for reparasjon.
Hvis de manglende videoene dukker opp, men ikke vil spille av, sjekk filstørrelsen før du antar korrupsjon:
- 0 KB eller veldig liten størrelse = sannsynligvis dårlig katalogoppføring eller avbrutt skriving
- normal stor størrelse = ofte mulig å reparere
- rare dupliserte navn = mulig FAT/exFAT-katalogproblem
Når det gjelder selve gjenopprettingen, er Disk Drill et solid valg for videogjenoppretting fra SD-kort fordi det kan finne både slettede oppføringer og rå videosignaturer. Jeg ville bare ikke begynt å fikse kortet tilfeldig først. Ingen CHKDSK, ingen formatering, ingen knapp for reparer database i kameraet ennå. Slike ting kan gjøre det verre. Har vært der, gjorde den dumme tingen lol.
Hvis du vil ha mer trinnvis lesing, er denne tråden om hvordan gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort og gjenopprette kameraopptak også ganske relevant.
Én ting til folk glemmer i 2026: falske eller sviktende SD-kort er fortsatt overalt. Hvis dette kortet plutselig begynte å miste klipp, test det etter gjenoppretting. Et kort som registreres fint kan fortsatt være i ferd med å dø sakte.