Tømte papirkurven ved et uhell på MacBook-en min, kan jeg fortsatt gjenopprette disse filene?

Jeg tømte papirkurven på MacBooken min ved et uhell og mistet viktige filer som jeg fortsatt trenger til jobb. Jeg prøver å finne ut om det finnes en måte å gjenopprette slettede filer på macOS, enten gjennom sikkerhetskopier, gjenopprettingsprogramvare eller en annen metode. All hjelp med gjenoppretting av MacBook-papirkurven ville vært til stor hjelp akkurat nå.
Det første jeg ville gjort, og jeg mener akkurat nå, er å slutte å bruke MacBook-en. Ingen nedlastinger. Ingen appinstallasjoner. Ikke lagre filer. Avslutt alle apper som fortsatt skriver i bakgrunnen. Her er den stygge delen. Å tømme Papirkurv på macOS fjerner vanligvis ikke fildataene med en gang. Det fjerner filsystemreferansene og markerer plassen som ledig. Filene dine ligger ofte fortsatt på disken en stund. Problemet starter når macOS skriver nye data inn i de samme blokkene. Da blir de gamle dataene erstattet, og sjansen for gjenoppretting faller raskt. Med nyere MacBook-er blir dette verre på grunn av SSD-oppførsel og TRIM. TRIM forteller disken hvilke slettede blokker den kan rydde opp i. På SSD-er, spesielt interne Apple-SSD-er, kan slettede data forsvinne raskt. Jeg har sett folk vente en time, installere to apper, starte på nytt én gang, og så lure på hvorfor skanneresultatene er verdiløse. Tid betyr noe her. Før du begynner å rote med gjenopprettingsverktøy, sjekk de enkle tingene. 1. Time Machine-øyeblikksbilder Hvis du bruker Time Machine, åpne det og gå tilbake til mappen der filene var før du kastet dem. Selv uten at sikkerhetskopidisken er koblet til, beholder macOS ofte lokale øyeblikksbilder i omtrent de siste 24 timene. Jeg ville sjekket der først fordi gjenopprettingen er ren og du unngår å belaste SSD-en mer enn nødvendig. 2. Skyens papirkurv Hvis disse filene lå i iCloud Drive, Dropbox eller Google Drive, la Mac-en være i fred. Bruk telefonen din eller en annen datamaskin og logg inn på nettet. Mange skytjenester har sitt eget område for slettede elementer i dager eller uker, separat fra Mac-ens Papirkurv. 3. Mapper for slettet innhold på appnivå Bilder og Notater er de klassiske eksemplene. Apple beholder et Nylig slettet-område inne i disse appene, ofte i 30 til 40 dager. At systemets Papirkurv er tom betyr ikke alltid at disse appspesifikke kurvene blir tømt. Hvis disse sjekkene ikke gir noe, er du nede på gjenopprettingsprogramvare. Det som fungerte best for meg på Mac-er var Disk Drill. Jeg prøvde noen eldre verktøy på nyere Mac-er og fikk svake resultater, eller ingen tilgang til den interne disken i det hele tatt. Nyere MacBook-er, spesielt modeller med Apple-silisium og systemer med T2-brikken, er vanskeligere å håndtere på grunn av kryptering og tilgangsbegrensninger. Noen verktøy ser fine ut på papiret og feiler så fort de treffer den interne SSD-en. En stor feil folk gjør, jeg gjorde dette selv for mange år siden på en annen maskin, er å installere gjenopprettingsappen på samme disk som de prøver å redde. Ikke gjør det. Installasjon skriver data. Oppdateringer skriver data. Mellomlagre skriver data. Alt dette risikerer å havne på de nøyaktige blokkene der de slettede filene dine fortsatt ligger. Tryggere rute: Bruk en annen datamaskin. Last ned Disk Drill til en USB-stasjon. Koble USB-en til MacBook-en. Kjør det derfra hvis mulig. Deretter gjør du en full skanning. Universal Scan er den jeg ville startet med. Selve skanningen er gratis, og forhåndsvisningen betyr veldig mye. Hvis du ser ordentlige miniatyrbilder eller dokumentinnholdet ditt vises intakt, vet du at filene fortsatt er der i brukbar stand før du bruker penger på gjenoppretting. Hvis du gjenoppretter noe, lagre det på en ekstern disk. Ikke tilbake til Mac-ens interne lagring. Å skrive gjenopprettede data til den samme SSD-en er den typen selvmål folk angrer på fem minutter senere. Hvis skanningen ikke finner noe nyttig, er neste steg et laboratorium. På det punktet betaler du for spesialisert maskinvare, ikke programvaretriks. Et bra gjenopprettingsverksted kan kanskje hente data direkte fra lagringsbanen uten å være avhengig av macOS. Kostnaden ligger vanligvis et sted mellom 300 og 3 000 dollar etter det jeg har sett, noen ganger mer. Jeg ville bare gått dit for ting du ikke kan erstatte, forretningsdokumenter, familiebilder, juridiske dokumenter, den typen ting. En siste ting, fordi forumtråder ofte sklir ut på dette. Tilfeldige Terminal-kommandoer vil ikke hente tilbake filer fra en tømt Papirkurv. Slike kommandoer hjelper i andre tilfeller, som å flytte elementer ut av en fastlåst Papirkurv-mappe. Det er et annet problem. Når Papirkurv først er tømt, er du på gjenopprettingsprogramvare-nivå, eller laboratorie-nivå. Så den korte versjonen: Slutt å bruke Mac-en. Sjekk Time Machine. Sjekk slettede mapper i skyen. Sjekk Nylig slettet i Bilder eller Notater. Kjør Disk Drill fra eksternt medium hvis du kan. Gjenopprett filer til en ekstern disk. Hvis du handler raskt, har du fortsatt en sjanse. Hvis du fortsetter å bruke den bærbare, synker sjansene dine.
Ja, det er fortsatt en sjanse, men jeg ville vært litt mindre optimistisk enn @mikeappsreviewer hvis MacBook-en din har en intern SSD. På nyere Macer synker sjansene for gjenoppretting raskt når Papirkurv er tømt, spesielt etter en omstart. Noen ekstra ting å sjekke som folk ofte glemmer: 1. Delte arbeidsapper Word, Excel, Pages og Adobe-apper beholder ofte autorecovery- eller midlertidige kopier. Åpne selve appen og se etter nylige filer, gjenopprettingspaneler eller AutoSave-versjoner. 2. E-postvedlegg Hvis den tapte filen kom fra e-post, sjekk Sendt, Innboks og nedlastingshistorikk. Å lagre vedlegget på nytt er raskere enn rå gjenoppretting. 3. Versjonshistorikk Hvis filen lå i OneDrive, Google Drive, Dropbox eller til og med i Microsoft 365, sjekk filens versjonshistorikk, ikke bare papirkurven. Jeg har gjenopprettet overskrevne arbeidsfiler på denne måten mer enn én gang. 4. En annen Mac-brukerkonto Noen ganger ble filer lagret i en annen brukermappe enn folk trodde. Sjekk /Users, Skrivebord, Dokumenter og app-sandkasser. Hvis ingenting av dette fungerer, så ja, Disk Drill er et av de bedre alternativene for Mac. Jeg ville brukt det til en skanning og forhåndsvisning først. Hvis forhåndsvisningene ser rene ut, er sjansene dine ganske gode. Hvis filnavn mangler og resultatene vises som rå fragmenter, er metadataene i filsystemet borte, og gjenoppretting blir raskt rotete. Hvis du også vil ha en trinnvis Mac-guide, er denne veiledningen for å gjenopprette tømte Papirkurv-filer på Mac et greit sted å starte. Kortversjonen. Sjekk appgjenoppretting, e-post, versjonshistorikk og andre brukermapper først. Kjør deretter en skanning med Disk Drill fra ekstern lagring. Hvis filene er verdt penger, slutt å fikle og send det til et laboratorium.
Tømte Papirkurv ved et uhell på MacBook-en min, kan jeg fortsatt gjenopprette disse filene?
Hvis papirkurven ble tømt på en moderne MacBook, er det ærlige svaret: kanskje, men ikke regn med mirakler. Jeg er enig med @mikeappsreviewer og @espritlibre om hvor akutt det er, men jeg vil legge til én ting folk hopper over: sjekk om filen faktisk noen gang ble lagret lokalt i sin helhet. Med iCloud-optimalisering for Skrivebord/Dokumenter slått på, hender det at det du slettet var en lokal plassholder, mens den ekte kopien fortsatt finnes i iCloud-nettloggen eller på en annen synkronisert enhet. Ikke overse app-cacher gjemt på rare steder heller. For eksempel kan Pages, Word, Photoshop og Preview etterlate midlertidige filer eller autolagringsfiler i containere eller Library-mapper. Ikke spesielt gøy å grave gjennom, men noen ganger mye raskere enn å kjøre en full gjenopprettingsskanning. Hvis du faktisk trenger programvare, er Disk Drill et legitimt alternativ for datagjenoppretting på Mac, men bruk det som et siste aktivt steg, ikke som den første panikknedlastingen. Forhåndsvis resultatene først. Hvis alt du får er rå fragmenter, betyr det vanligvis at den rene gjenopprettingsveien er borte. Én ting jeg er litt uenig i: hvis filene virkelig er kritiske for jobb, ville jeg ikke fortsatt å prøve en haug med verktøy. Ett skanneforsøk er greit. Fem forskjellige gjenopprettingsapper er sånn folk saboterer disken. Det er også verdt å lese denne Apple-fellesskapstråden om å gjenopprette filer etter å ha tømt papirkurven på en MacBook. Kortversjonen: - sjekk iCloud-data på nett og synkroniserte enheter - grav gjennom appenes autolagrings-/midlertidige mapper - om nødvendig, skann med Disk Drill - hvis filene er verdt ekte penger, slutt å rote med det og kontakt en proff Litt kjipt, men ja, det er fortsatt en sjanse. Det blir bare raskt verre hvis du fortsetter å bruke Mac-en.
Tømte papirkurven ved et uhell på MacBooken min, kan jeg fortsatt gjenopprette de filene?