Ik merkte dat verwijderde foto’s en e-mails nog steeds in de map Prullenmand/Onlangs verwijderd op mijn iPhone staan, en ik weet niet zeker of iOS ze na een bepaalde tijd automatisch verwijdert of dat ik alles handmatig moet legen. Ik probeer opslagruimte vrij te maken en te voorkomen dat ik iets belangrijks kwijtraak door het op de verkeerde manier te verwijderen.
Ja, dit is zo'n iPhone-ding dat vreemd aanvoelt als je gewend bent aan een computer. Er is niet één hoofdprullenbak die je kunt openen en legen. iOS verwerkt verwijderde bestanden per app, dus je kunt een heleboel bestanden verwijderen en toch niet meteen die ruimte terugkrijgen.
Het belangrijkste om te controleren is de map Recent verwijderd van elke app. Foto's, Berichten, Bestanden en Notities hebben allemaal hun eigen versie daarvan. De meeste verwijderde items blijven daar ongeveer 30 dagen staan, en Berichten kan ze iets langer bewaren, tot ongeveer 40 dagen. Dus als je telefoon aangeeft dat de opslag bijna vol is, kunnen die verwijderde bestanden nog steeds op het apparaat staan.
Ik zou beginnen met Foto's, want daar staan meestal de grote bestanden. Open Foto's, ga naar Albums of Verzamelingen, scroll dan omlaag naar Hulpprogramma's en open Recent verwijderd. Op nieuwere iOS-versies heb je Face ID of je toegangscode nodig om erin te komen. Tik daar op Selecteer, druk op het menu met de drie puntjes en kies Verwijder alles. Als je die stap overslaat, nemen die oude video's en foto's nog steeds ruimte in, ook al heb je ze al verwijderd.
Berichten is er nog eentje die mensen vaak missen. Sinds iOS 16 hebben verwijderde gesprekken ook hun eigen gedeelte Recent verwijderd. Open Berichten, tik linksboven op Wijzig en kies daarna Toon recent verwijderd. Als je jarenlang chats hebt gehad met foto's, video's en bijlagen, kan dit veel meer ruimte innemen dan je zou verwachten. Je moet de items nog steeds selecteren en opnieuw verwijderen om ze echt weg te halen.
Bestanden en Notities zijn ook de moeite waard om te controleren. Ga in Bestanden naar Blader en kijk onder Locaties naar Recent verwijderd. Ga in Notities terug naar het hoofdscherm Mappen en zoek daar naar Recent verwijderd. Hetzelfde basisidee: verwijderde items blijven ongeveer 30 dagen staan, tenzij je ze handmatig wist.
Ik liep hier een paar maanden geleden tegenaan op mijn iPhone 13 Pro. Hij begon te haperen, apps crashten en het duurde eeuwig voordat de camera openging. Te weinig opslagruimte was daar een groot deel van. iOS heeft wat vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden en normale systeemtaken, en als je bijna niets meer over hebt, kan de hele telefoon traag aanvoelen.
Ik probeerde eerst alles handmatig te wissen, maar het werd al snel vervelend om steeds tussen Foto's, Berichten, Bestanden, Notities en andere apps te springen. Het voelde alsof er altijd wel ergens nog een verborgen map Recent verwijderd zat. Uiteindelijk heb ik Clever Cleaner gebruikt, en dat was een stuk makkelijker voor dit soort opschoning.
De reden dat ik het prettig vond is vrij simpel: het is gratis, het duwde geen advertenties of abonnementen onder mijn neus, en het liet de werkelijke bestandsgroottes zien van de dingen die het vond. Daardoor was het makkelijker om te beslissen wat de moeite waard was om te verwijderen in plaats van te gokken.
De sectie Zware bestanden was het nuttigst om enorme video's en andere media te vinden die ik was vergeten. De sectie Soortgelijke was ook goed, vooral voor groepen bijna identieke foto's waarbij je een reeks opnamen hebt gemaakt en er maar één nodig had. Je kunt de beste houden en de extra's verwijderen. Het verwerkt de opschoning ook op de telefoon in plaats van je foto's ergens te uploaden, wat belangrijk is als je om privacy geeft.
Na het vrijmaken van ongeveer 15 GB voelde mijn telefoon weer normaal aan. Dus ja, je kunt het handmatig doen, maar als je niet door de menu's van elke app wilt graven, is een opschoonapp een praktischere route.
Nog één ding: als je Systeemgegevens er nog steeds enorm uitzien nadat je alles hebt geleegd, probeer dan een geforceerde herstart. Soms heeft iOS gewoon een herstart nodig voordat oude cachebestanden en logboeken niet meer in de opslag verschijnen. Hopelijk levert dat je weer wat ruimte op.
Verwacht niet dat het leegmaken van één map alles opruimt, want de iPhone heeft geen enkele systeembrede prullenmand zoals een Mac of Windows-pc. @mikeappsreviewer heeft gelijk dat Foto’s, Bestanden, Notities, Mail en Berichten verwijderde items elk afzonderlijk afhandelen, maar ik zou voorzichtig zijn met de aanname dat 30 dagen betekent dat de ruimte tot die tijd zeker niet beschikbaar is. Als je de opslag nu nodig hebt, moet je naar de app gaan waarin het item stond en het daar definitief verwijderen. Mail is een goed voorbeeld dat mensen vergeten: Gmail, iCloud Mail, Outlook, enz. kunnen allemaal hun eigen gedrag voor de prullenmand hebben, en een deel daarvan hangt af van de accountinstellingen, niet alleen van iOS. Dus het korte antwoord is ja, veel verwijderde dingen worden uiteindelijk vanzelf gewist, maar als de opslag vol raakt of je iets meteen wilt verwijderen, doe het dan handmatig in de map Recent verwijderd of Prullenmand van elke app.
Het handmatig legen ervan is permanent, dus behandel Recent verwijderd niet als een onschuldige opruimknop als je misschien iets terug wilt. De eerdere reacties hebben gelijk dat er niet één grote iPhone-prullenbak is, maar juist dat vangnet is het punt: Foto’s, Notities, Bestanden en sommige Mail-accounts bewaren verwijderde items een tijdje zodat je fouten kunt herstellen, en daarna worden ze later vanzelf gewist. Als je vandaag ruimte nodig hebt, leeg dan handmatig de prullenbak van de specifieke app. Als je de ruimte niet nodig hebt, zou ik meestal de timer zijn werk laten doen, vooral met iCloud-foto’s of gesynchroniseerde mail, omdat permanent verwijderen op de telefoon het ook van je andere apparaten kan verwijderen.