Per ongeluk mijn harde schijf geformatteerd, kan ik mijn bestanden herstellen?

Ik heb per ongeluk de verkeerde harde schijf geformatteerd en nu probeer ik uit te zoeken of mijn bestanden nog kunnen worden hersteld. Er stonden belangrijke foto’s, werkdocumenten en persoonlijke gegevens op die ik echt terug nodig heb. Ik heb sinds het gebeurde niets nieuws meer op de schijf opgeslagen, en ik ben op zoek naar advies over mijn kansen op gegevensherstel van de harde schijf en de veiligste volgende stappen.

Ik heb dit één keer meegemaakt, en ja, je voelt het meteen in je maag. Als je de verkeerde schijf hebt geformatteerd, stop dan meteen. Kopieer er geen bestanden naartoe. Installeer er geen herstelapps op. Als het een externe schijf is, koppel die dan los. Als het een interne schijf is, stop dan met het gebruiken van de machine als dat lukt.

Het deel dat herstel meestal verpest, is paniek. Mensen beginnen van alles te proberen, en elke schrijfactie naar de geformatteerde schijf vreet aan wat je hoopt te herstellen. Ik zag een vriend een hersteltool downloaden naar dezelfde partitie die hij had gewist. Slechte zet. Een deel van zijn foto’s was daarna weg.

Hier is de korte versie.

1. Een snelle formattering verwijdert meestal de bestandssysteemkaart. De schijf lijkt leeg, maar de datablokken staan er vaak nog totdat nieuwe data ze vervangt.

2. Een volledige formattering is erger. Op veel systemen schrijft die over de schijf heen en controleert op slechte sectoren. Als dat is gebeurd, dalen de kansen op herstel sterk.

3. Het type schijf is belangrijker dan de meeste mensen denken.

Op een HDD heb ik na een formattering redelijke resultaten gehad. Op een interne SSD wordt het lelijk door TRIM. Het besturingssysteem markeert ongebruikte blokken voor opruiming, en de SSD wist ze snel. Externe SSD’s via USB zijn wisselvallig. TRIM wordt niet altijd op dezelfde manier doorgegeven, dus soms heb je geluk.

Als je het niet naar een herstelbedrijf stuurt, wat al snel duur wordt, is software meestal de gebruikelijke route. Ik heb er in de loop der tijd een paar geprobeerd. Voor geformatteerde schijven deed Disk Drill het voor mij beter dan de meeste dingen die mensen rondgooien in oude forumthreads.

Wat mij opviel, was de workflow. Het voelt niet alsof het alleen is gebouwd voor mensen die leven in hex-editors. Het leest gangbare bestandssystemen zoals NTFS, FAT32, APFS en nog een hoop andere. Belangrijker nog, het kan bestanden weer samenstellen, zelfs wanneer de mappenstructuur en namen door de formattering zijn vernield.

Als je het gebruikt, doe dan eerst dit als de optie verschijnt. Maak een byte-voor-byte-image van de beschadigde schijf. Scan de image, niet de originele schijf. Minder slijtage, minder risico, minder spijt.

De stappen die ik zou volgen:

1. Installeer de herstelapp op een andere schijf.

2. Sluit de geformatteerde schijf aan en start een scan.

3. Sorteer de resultaten op type als bestandsnamen ontbreken.

4. Gebruik de preview voordat je iets herstelt. Als de preview netjes opent, zijn je kansen goed voor dat bestand.

5. Herstel alles naar een andere schijf, nooit terug naar de geformatteerde schijf.

Als je een gratis route wilt en geen bezwaar hebt tegen ruwe tools, is PhotoRec het bekijken waard. Het werkt, maar prettig is het niet. Ik heb het ooit gebruikt en eindigde met een enorme stapel hernoemde bestanden. Dingen als f12345.jpg, f12346.jpg, enzovoort. Prima als je koppig bent. Irritant als je je tijd waardeert.

Nog iets wat mensen vergeten. Controleer cloudsynchronisatie voordat je uren besteedt aan scannen. Ik heb verloren gewaande bestanden zien staan in OneDrive, Google Drive of iCloud omdat Bureaublad of Documenten op de achtergrond synchroniseerde en niemand het doorhad. Vijf minuten daar kunnen je dag redden.

Als je nog geen nieuwe data naar de schijf hebt geschreven, zijn je kansen nog steeds redelijk, tenminste op een snel geformatteerde HDD. SSD’s zijn minder vergevingsgezind. Toch zou ik nog niet aannemen dat het voorbij is.

Als u geen nieuwe gegevens naar de schijf hebt geschreven, zijn de kansen op herstel nog steeds redelijk. De grootste scheiding is deze.

HDD, betere kansen.
SSD, slechtere kansen, omdat gewiste blokken vaak snel verdwijnen.

Ik ben het op één punt enigszins oneens met @mikeappsreviewer. Mensen focussen te veel op snel formatteren versus volledig formatteren en missen wijzigingen in het bestandssysteem. Als u hebt geformatteerd van NTFS naar exFAT, of van HFS+ naar APFS, wordt herstel lastiger, zelfs na een snelle formattering, omdat de nieuwe structuren oude metadata op belangrijke plekken overschrijven.

Wat ik eerst zou doen:

1. Controleer of de ontbrekende bestanden bestaan in back-ups die u bent vergeten. Windows Bestandsgeschiedenis, Time Machine, NAS-snapshots, oude e-mailbijlagen, tijdelijke versies van Adobe of Office.
  2. Als de schijf geluiden maakt, verdwijnt of traag leest, stop dan met software proberen. Dat wijst op hardwareproblemen, en scans thuis maken het erger.
  3. Als de gegevens veel waarde hebben, denk dan aan herstel door een lab voordat u meerdere tools gebruikt. Labs kosten meer, maar elke mislukte doe-het-zelf-poging kost tijd en soms ook gegevens.

Voor softwareherstel is Disk Drill een van de weinige tools die ik nog steeds op de shortlist zou zetten voor een geformatteerde schijf. De diepe scan haalt meestal meer bruikbare resultaten uit beschadigde of opnieuw geformatteerde partities dan veel van de rommel die mensen op forums aanbevelen. Voorvertoning is belangrijk. Als het bestand netjes wordt weergegeven in de voorvertoning, zijn uw kansen veel beter.

Nog een extra truc. Herstel eerst uw kleinste onvervangbare bestanden. Documenten, spreadsheets, belasting-pdf’s. Die worden vaak netjes hersteld voordat grote videobestanden dat doen.

Deze videogids voor het herstellen van bestanden van een geformatteerde harde schijf helpt als u het proces wilt zien: bekijk hoe u gegevens van een geformatteerde harde schijf herstelt

Als u het type schijf plaatst, HDD of SSD, plus Windows of Mac, kunnen mensen hier het snel verduidelijken.

Als je echt niets nieuws meer naar die schijf hebt geschreven, is de kans nog steeds behoorlijk goed, vooral als het een harde schijf was en geen SSD. Ik ben het eens met delen van wat @mikeappsreviewer en @nachtdromer zeiden, maar ik wil er één ding aan toevoegen dat mensen vaak overslaan: controleer of het formatteren daadwerkelijk de partitietabel heeft gewijzigd of alleen het volume. Dat is belangrijk, want soms kan de verloren partitie bijna intact worden teruggevonden, wat veel eenvoudiger is dan ruwe bestandsherstel.

Koppel de schijf ook niet tien keer los en weer aan om te zien of hij anders verschijnt. Mensen doen dat en maken het op de een of andere manier nog erger. Als de schijf wordt aangekoppeld, laat hem dan met rust en werk indien mogelijk vanaf een ander systeem.

Mijn mening:

• HDD na snelle formattering: vaak herstelbaar
  • SSD na formattering: veel minder veelbelovend omdat TRIM herstelbare blokken snel kan wissen
  • Als de bestanden bedrijfskritisch zijn of om juridische/financiële zaken gaan, sla doe-het-zelf over en neem eerst contact op met een lab

Eén punt waarop ik enigszins verschil van @nachtdromer is het idee om eerst de kleinste bestanden te herstellen. Soms helpt dat, zeker, maar als het bestandssysteem grotendeels intact is, zou ik eerst prioriteit geven aan de mapstructuur en metadata, omdat het herstellen van de context later enorm veel sorteerwerk bespaart.

Qua software is Disk Drill een redelijke keuze omdat het geformatteerde schijven behoorlijk goed verwerkt en je laat bekijken wat er daadwerkelijk nog te redden is voordat je uren verspilt. Dat previewgedeelte is belangrijker dan mensen denken. Als previews kapot zijn, verwacht dan geen wonderen.

Als je de beste dataherstelsoftware voor geformatteerde harde schijven wilt vergelijken, is deze lijst echt nuttig:
beste datahersteltools voor geformatteerde HDD’s

Nog één ding, en dit is saai maar belangrijk: als je foto’s ooit zijn geïmporteerd in een galerij-app op je telefoon, Adobe-bibliotheek, OneDrive, iCloud, Google Photos, enz., heb je misschien al kopieën zonder dat je het doorhebt. Gebeurt vaker dan mensen willen toegeven.

Eén invalshoek die door @nachtdromer, @ombrasilente en @mikeappsreviewer niet vaak genoeg wordt genoemd: de veiligste eerste stap is om bewijs van de huidige toestand vast te leggen voordat je “oplossingen” probeert. Liefst niet alleen een afbeelding, maar ook basisnotities zoals de exacte capaciteit, het bestandssysteem voor/na, of de partitienaam is veranderd, en of de schijf correct wordt weergegeven in Schijfbeheer of Schijfhulpprogramma. Dat soort informatie helpt je te voorkomen dat je de verkeerde herstelkeuze maakt.

Ik zou nu eigenlijk vermijden om een reparatieopdracht uit te voeren. Geen chkdsk, geen First Aid, geen prompts om de schijf te initialiseren. Die tools zijn bedoeld voor de gezondheid van het bestandssysteem, niet voor bestandsherstel, en na een foutieve formattering kunnen ze de oorspronkelijke metadata moeilijker te reconstrueren maken.

Mijn ruwe inschatting:

• Zelfde bestandssysteem, snelle formattering, HDD: redelijke kans
  • Ander bestandssysteem na formattering: vervelender dan mensen verwachten
  • SSD: mogelijk, maar tijd is veel belangrijker

Als je het zelf doet, is Disk Drill een redelijke optie, vooral omdat het voorbeelden kan tonen en gevonden partities vaak scheidt van uitgehaalde bestanden op een manier die makkelijker te beoordelen is.

Voordelen van Disk Drill:

• goede ondersteuning voor voorbeelden
  • eenvoudigere interface dan veel andere hersteltools
  • kan verloren partities en ruwe bestanden in één keer vinden
  • sterk voor foto’s en gangbare kantoorb bestanden

Nadelen:

• diepe scans kunnen eeuwig duren
  • herstelde bestandsnamen/mappen blijven niet altijd behouden
  • limieten voor gratis herstel hangen af van het platform
  • geen wondermiddel als TRIM of overschrijven al heeft plaatsgevonden

Eén kleine afwijking van het gebruikelijke advies: herstel niet meteen alles wat je ziet. Controleer eerst een steekproef van elk belangrijk bestandstype. Honderd geldige voorbeelden zijn beter dan tienduizend waardeloze resultaten.