Op zoek naar software voor reparatie van harde schijven, suggesties?

Mijn harde schijf begon kuren te vertonen na een plotselinge uitschakeling, en nu werkt hij traag met af en toe leesfouten. Ik ben op zoek naar betrouwbare software voor reparatie van harde schijven die kan scannen op slechte sectoren, bestandssysteemproblemen kan oplossen, of me op zijn minst kan helpen gegevens te herstellen voordat het erger wordt. Heeft iemand suggesties?

Het belangrijkste is om je bestanden van de schijf te halen voordat je probeert die te repareren. Veel herstelpogingen schrijven naar de schijf, en als de schijf al instabiel is, kan dat herstel moeilijker maken.

Daarom zou ik bij de meeste normale harde-schijfproblemen waarschijnlijk beginnen met Disk Drill. Het is geen magisch hulpmiddel dat alles repareert, maar dat is juist een beetje het punt. Disk Drill is vooral nuttig voor het herstellen van gegevens van schijven die beschadigd, RAW, geformatteerd zijn of niet opstarten. Het heeft ook S.M.A.R.T.-bewaking, zodat je kunt zien of de schijf tekenen van hardwarefalen vertoont. De schijfkopiefunctie is ook een belangrijke. Als de schijf onbetrouwbaar werkt, maak dan eerst een image en herstel vervolgens vanaf die kopie in plaats van de originele schijf steeds opnieuw zwaar te belasten.

Een paar andere tools zijn ook goed om te kennen, afhankelijk van wat er precies mis is:

1. TestDisk is geweldig wanneer het probleem een verloren partitie, een kapotte partitietabel of een beschadigde opstartsector is. Het is gratis en zeer capabel, maar niet beginnersvriendelijk. Het is tekstgebaseerd, en je kunt dingen erger maken als je maar wat gokt bij partitieaanpassingen.
  2. Hard Disk Sentinel is meer bedoeld voor schijfgezondheid dan voor herstel. Het leest S.M.A.R.T.-gegevens uit, houdt temperaturen in de gaten en kan je waarschuwen voordat de schijf zo slecht wordt dat Windows begint te klagen.

Verwacht alleen niet dat software een schijf redt die fysiek aan het overlijden is. Als je geklik, schurend geluid, gezoem hoort, of de schijf blijft verdwijnen, dan is dat geen normaal softwareprobleem. Hetzelfde geldt voor extreem trage leesacties, willekeurige vastlopers, I/O-fouten, herstelmeldingen van Windows of een oplopend aantal slechte sectoren.

Wanneer die signalen verschijnen, zou ik niet steeds opnieuw reparatietools blijven uitvoeren. Herstel of maak een back-up van alles wat belangrijk is en vervang daarna de schijf. Zodra de hardware begint te falen, wordt het meestal niet beter.

Als de schijf helemaal niet wordt gedetecteerd, harde mechanische geluiden maakt of gegevens bevat die je echt niet kunt verliezen, stop dan met rommelen met doe-het-zelftools en praat met een professioneel herstelbedrijf. Zij kunnen omgaan met printplaatreparaties, beschadigde componenten of herstel op platterniveau in een cleanroomomgeving. Het is wel duur. Logische recoveries liggen vaak rond de $300–$700, en ernstige mechanische storingen kunnen oplopen tot $1,000–$2,500+.

Mijn ruwe volgorde zou zijn:

1. Herstel eerst de belangrijke bestanden. Disk Drill zou mijn eerste keuze zijn.
  2. Controleer de gezondheid van de schijf.
  3. Probeer alleen reparaties als de schijf stabiel lijkt.
  4. Vervang de schijf als er tekenen van hardwarefalen zijn.
  5. Gebruik een herstelbedrijf als er fysieke schade is of als de schijf niet wordt herkend.

Begin niet met CHKDSK /r.

Die opdracht wordt overal aangeraden, maar op een schijf die al leesfouten geeft kan die urenlang bezig zijn met zwakke sectoren. Ik zou eerst alleen lichte controles uitvoeren, zoals Windows Foutcontrole of chkdsk /scan, en pas nadat de belangrijke bestanden ergens anders naartoe zijn gekopieerd. Als het probleem door de plotselinge uitschakeling is ontstaan, kan het gewoon bestandssysteembeschadiging zijn. Als de schijf traag is omdat die moeite heeft om sectoren te lezen, is dat een ander probleem en zal reparatiesoftware de hardware niet echt repareren.

Disk Drill is logisch als je om de bestanden geeft, vooral omdat het veiliger is om eerst een image van de schijf te maken dan het origineel steeds opnieuw te scannen. Voor het daadwerkelijk testen van de schijf zou ik ook de diagnostische tool van de fabrikant gebruiken: SeaTools voor Seagate, Western Digital Dashboard voor WD/SanDisk, enzovoort. Die tools zijn saai, maar ze zijn goed in het aangeven of de schijf defect raakt en vervangen moet worden in plaats van opgelapt.

Als je hulpprogramma's vergelijkt, kan dit overzicht van hardeschijfreparatiesoftware helpen, maar ik zou de meeste reparatiefuncties met voorzichtigheid benaderen. Alleen-lezen-scan, klonen/image maken, bestanden herstellen en dan beslissen. Alles wat fixes wegschrijft, sectoren opnieuw toewijst, partities herbouwt of slechte blokken repareert, moet pas gebeuren nadat je een kopie van de gegevens hebt.

Het verborgen nadeel van veel van deze tools is dat een succesvolle reparatie je kan achterlaten met een schijf die bruikbaar lijkt, totdat hij opnieuw uitvalt. Ik zou de schijf als schuldig beschouwen totdat het tegendeel is bewezen, vooral omdat je al leesfouten ziet. Verplaats geen bestanden erop, defragmenteer hem niet en voer niets uit dat belooft slechte sectoren te vernieuwen of te regenereren.

Voordat ik voor software zou betalen, zou ik eerst saaie hardwarezaken uitsluiten. Als het een interne schijf is, probeer dan een andere SATA-kabel en poort. Als hij in een USB-behuizing zit, probeer dan een andere behuizing of sluit hem indien mogelijk direct aan. Slechte kabels en goedkope USB-docks kunnen trage leesacties en onderbrekingen veroorzaken die op een defecte schijf lijken. Als de fouten met de schijf meeverhuizen, ga er dan inderdaad van uit dat de schijf zelf het probleem is.

Disk Drill is redelijk als je doel is om gegevens terug te krijgen, maar ik zou het gebruiken voor imaging/herstel, niet als een magische reparatieknop. Als de bestanden belangrijk zijn, maak dan eerst een image van de schijf en werk vanaf die image. Als je een visuele uitleg wilt voordat je iets aanraakt, kan deze gids voor herstel van een beschadigde harde schijf helpen. Nadat de gegevens veilig zijn, controleer dan SMART met iets als CrystalDiskInfo of de tool van de fabrikant. Elke opnieuw toegewezen, in afwachting zijnde of niet-corrigeerbare sector betekent dat ik de schijf zou vervangen in plaats van te blijven proberen hem aan de praat te houden.

Stop met opstarten vanaf die schijf als het de Windows-schijf is, want Windows blijft logs, updates, tijdelijke bestanden en wisselbestandgegevens wegschrijven terwijl je probeert die te repareren.

Als het kan, haal hem eruit en sluit hem als secundaire schijf aan op een andere pc, en gebruik dan Disk Drill of een andere hersteltool vanaf de goed werkende machine. Nadat de bestanden veilig zijn, zou ik de schijf wissen en testen of vervangen in plaats van een gerepareerde schijf met leesfouten te vertrouwen.