Mijn iPhone-opslag is helemaal vol en nu kan ik geen updates installeren, geen nieuwe foto’s opslaan en sommige apps niet normaal gebruiken. Ik heb duizenden foto’s die ik echt moet bewaren, dus ik zoek naar de beste manieren om ruimte vrij te maken zonder ze te verwijderen. Wat moet ik als eerste verwijderen of aanpassen om veilig opslagruimte vrij te maken?
Ik had hier maandenlang mee te maken, en ja, ik was er helemaal klaar mee. Ik probeerde snel een video op te nemen, een bestand van mijn werk op te slaan, of zelfs een app bij te werken, en de telefoon gooide steeds opnieuw dezelfde melding ‘Opslag vol’ in mijn gezicht. Na een tijdje was het ruimtegebrek niet langer alleen een waarschuwing, maar een probleem voor de hele telefoon.
Toen die van mij eenmaal vol zat, werd hij traag. Apps openden langzaam. Het toetsenbord reageerde met vertraging. Foto’s hadden even nodig om te laden. Een paar keer bevroor het scherm een seconde of twee en dacht ik dat de telefoon ermee ophield. Dat was niet zo. Later leerde ik dat iPhones wat vrije ruimte nodig hebben voor tijdelijke bestanden en gewone systeemtaken. Als de opslag te vol raakt, begint de telefoon ouder aan te voelen dan hij is.
Ik heb veel te lang handmatig opgeruimd. Ik verwijderde willekeurige screenshots, oude memes, een paar dubbele foto’s. Het veranderde nauwelijks iets. Wat voor mij echt verschil maakte, was Clever Cleaner.
Ik ben meestal wantrouwig tegenover opruimapps op de iPhone. De meeste die ik probeerde waren troep, vol advertenties, of ze verstopten het nuttige deel al na vijf seconden achter een abonnementscherm. Deze voelde anders omdat hij gratis was, geen advertenties had, geen betaalmuur, en niet elke minuut met een vreemde upsell kwam.
De onderdelen die ik het meest gebruikte:
Vergelijkbare
Deze vond snel bijna dubbele foto’s. Als je vijf of tien foto’s van hetzelfde maakt om één goede te krijgen, helpt dit. De app groepeerde ze, koos de beste opname, en ik gooide de extra’s weg zonder ze één voor één te hoeven sorteren.
Grote bestanden
Dit was degene die ik nodig had. De normale Foto’s-app gaf me nooit een handige manier om grote video’s op grootte te sorteren. Hier kon ik zien welke oude clips 1 GB, 2 GB, soms meer innamen. Het liet ook de grootte van screenshots zien, wat me hielp om niet langer kleine bestanden te verwijderen terwijl enorme video’s onaangeroerd bleven staan.
Verwerking op het apparaat
Dit was voor mij belangrijker dan ik had verwacht. Mijn foto’s bleven tijdens de scan op de telefoon. Ze werden niet ergens anders naartoe gestuurd. Als je ook maar een beetje om privacy geeft, valt dit op.
Als je ruimte wilt vrijmaken zonder willekeurig dingen te verwijderen die je nog nodig hebt, dan zijn dit de methoden die voor mij het beste werkten.
- Zet iCloud-foto-optimalisatie aan
Ga naar Instellingen > Foto’s en zet Optimaliseer iPhone-opslag aan.
Hierdoor blijven de originele bestanden in volledige resolutie in iCloud en worden kleinere versies op de telefoon opgeslagen. Je bibliotheek ziet er nog steeds normaal uit. Wanneer je een foto opent, wordt het volledige bestand gedownload als dat nodig is. Op één telefoon zag ik de foto-opslag dalen van tientallen gigabytes naar een klein deel daarvan nadat dit was ingeschakeld.
- Ruim apps op die je niet gebruikt
Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en zoek naar Ruim ongebruikte apps op.
Dit vind ik beter dan apps volledig verwijderen. Het verwijdert de app zelf, maar bewaart je gegevens, instellingen en inloggegevens. Dus als je er later weer op tikt, komt alles terug zoals je het had achtergelaten. Een goede oplossing voor apps die je maar twee keer per jaar nodig hebt maar die je niet elke dag ruimte wilt laten innemen.
- Verwijder en installeer sociale apps opnieuw
Dit voelde de eerste keer dat ik het deed nogal dom, maar wauw, het werkte. TikTok, Instagram, Facebook en vergelijkbare apps bouwen snel een berg cachetroep op. Video’s, afbeeldingen, tijdelijke bestanden, alles stapelt zich op. Veel van die apps geven je op de iPhone geen goede optie om de cache te wissen.
Dus ik verwijderde de app, installeerde hem opnieuw en logde weer in. Eén van die apps ging van ongeveer 3 GB naar een paar honderd MB. Die twee minuten waren het waard.
- Wis Safari-gegevens
Ga naar Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata.
Als je veel browst, bewaart Safari verrassend veel restbestanden. Door dat te wissen kreeg ik weer een aardig stuk ruimte terug. Niet elke keer enorm veel, maar genoeg om verschil te maken. Je wordt op sommige websites uitgelogd, dus doe het wanneer je geen haast hebt.
- Zet Live Photos om als je niets om beweging geeft
Live Photos nemen meer ruimte in dan gewone stilstaande foto’s omdat ze extra bewegings- en audiogegevens opslaan. Als je het bewegende deel nooit gebruikt, is dit een makkelijke manier om ruimte terug te winnen. Dit handmatig doen is irritant, en dat is één van de redenen waarom ik de app hierboven gebruikte. Daar zit een Lives-tool voor in.
En dit deel zie je makkelijk over het hoofd.
Maak Recent verwijderd leeg in Foto’s.
Bestanden verwijderen rondt het werk op de iPhone niet af. Ze blijven 30 dagen in Recent verwijderd staan, tenzij je ze zelf verwijdert. Dus als je een hoop foto’s hebt verwijderd en je opslagcijfer nauwelijks veranderde, kijk daar dan even. Ik vergat dit de eerste keer en dacht dat mijn telefoon kapot was. Nee dus. Apple hield alles nog steeds vast.
Nadat ik de mijne eindelijk had opgeruimd, voelde de telefoon weer normaal aan. Minder vertraging. Minder vastlopers. Geen opslagwaarschuwing meer telkens als ik iets kleins probeerde te doen. Als je iPhone vol is, begin dan met de grootste bestanden, niet met de kleine rommel. Ik deed wekenlang alleen het kleine spul en schoot niets op. De grotere opschoonactie maakte vrij snel het verschil.
Begin met de dingen die Apple in het volle zicht verbergt.
Ga naar Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag. Wacht tot de kleurenbalk en aanbevelingen zijn geladen. Veel mensen slaan het wachten over en missen de nuttige uitsplitsing. Kijk naar Berichten, Bestanden, Muziek, Podcasts, Dictafoon en appgegevens. Foto’s krijgen overal de schuld van, maar op veel telefoons is Berichten de stiekeme opslagvreter.
Een grote die mensen missen: ruim bijlagen in Berichten op. Open Berichten, tik op een gesprek, tik op de naam van het contact en bekijk dan Foto’s, Links, Documenten. Oude video’s die mensen je hebben gestuurd blijven daar voor altijd staan. Groepschats zijn meestal het ergst. Ik heb 6 GB vrijgemaakt op de telefoon van mijn moeder alleen al met berichtvideo’s.
Controleer daarna de Bestanden-app, de map Downloads en “Op mijn iPhone”. Pdf’s, ZIP-bestanden, schermopnames en oude AirDrop-bestanden stapelen zich snel op. Hetzelfde geldt voor GarageBand, iMovie, CapCut en podcastdownloads. Streaming-apps ook. Netflix, Spotify, YouTube, Spotify, ze cachen en slaan allemaal offline dingen op.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Sociale apps opnieuw installeren helpt, maar ik zou eerst een opslagcontrole doen. Als je telefoon op 127,9 GB van 128 GB zit, maakt het verwijderen van Instagram voor 800 MB weinig verschil als Berichten op 12 GB staat.
Als je foto’s wilt bewaren en toch veilig wilt opschonen, is Clever Cleaner het bekijken waard om verspilling in je bibliotheek te vinden. Ook geeft deze review van NY Weekly een goede uitsplitsing na praktijktests, praktische Clever Cleaner-review van NY Weekly voor het opschonen van iPhone-opslag.
Nog één ding: start de telefoon opnieuw op na het opschonen. Opslagtellingen lopen soms achter. iOS heeft even nodig om bij te werken.
Als je echt geen foto’s wilt verwijderen, behandel Foto’s dan niet alsof dat de enige boosdoener is. Ik ben het op dat punt eigenlijk meer eens met @shizuka dan met @mikeappsreviewer, omdat op veel iPhones de stiekeme opslagvreters back-ups, berichtbijlagen en appgegevens zijn, niet alleen je filmrol.
Een paar dingen die ik zou controleren waar ze niet echt op ingingen:
-
Oude iOS-updatebestanden
Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en kijk of er al een iOS-update is gedownload. Die kunnen meerdere GB in beslag nemen. Verwijder die en download hem later opnieuw na het opruimen. -
Berichten ingesteld op voor altijd bewaren
Ga naar Instellingen > Apps > Berichten > Bewaar berichten en wijzig dit van Voor altijd naar 1 jaar of 30 dagen als je daarmee kunt leven. Dit ruimt een schokkende hoeveelheid rommel op, vooral oude video’s. -
Mailbijlagen
Als de Mail-app opgeblazen is, verwijder dan je e-mailaccount en voeg het opnieuw toe. Gecachte bijlagen kunnen belachelijk groot worden. -
Spraakmemo’s en schermopnamen
Mensen vergeten dat deze bestaan. Eén lange schermopname kan enorm zijn. -
Cloudback-up van derden
Als je geen foto’s wilt verwijderen, haal dan de druk van het apparaat af. Google Foto’s, OneDrive of iCloud-foto’s kunnen originelen bewaren, zodat je telefoon minder lokaal hoeft op te slaan.
En ja, Clever Cleaner is handig als je bibliotheek vol staat met duplicaten, vergelijkbare foto’s, enorme video’s en Live Photos die je was vergeten. Dat is waarschijnlijk de efficiëntste foto-gerelateerde opschoning als je de herinneringen wilt bewaren maar de rommel kwijt wilt.
Ook de moeite waard om te lezen als je schoonmaakapps vergelijkt: waarom Clever Cleaner een van de beste echt gratis iPhone-opslagopschoners is
Nog één ding dat mensen overslaan: als de opslag helemaal vol zit, voer de opschoning dan uit terwijl de telefoon aan de oplader zit en na een herstart. iPhones gaan raar doen wanneer de vrije ruimte absoluut nul bereikt.
Een andere invalshoek van @shizuka, @byteguru en @mikeappsreviewer: controleer wat er lokaal wordt gesynchroniseerd, niet alleen wat er is opgeslagen.
Veel zogenaamd volle iPhones zijn opgeblazen door offline content:
- Apple Music-downloads
- Spotify slimme downloads
- Netflix/Prime offline video’s
- Kaarten offline gebieden
- WhatsApp/Telegram media automatisch opslaan
Die vallen niet altijd op totdat je elke app opent.
Als je iCloud Drive veel gebruikt, open dan ook Bestanden en verwijder lokale downloads. Veel bestanden lijken in de cloud te staan, maar zijn eigenlijk op het apparaat gecachet.
Met één punt ben ik het niet helemaal eens: apps offloaden is nuttig, maar als je telefoon kritiek vol is, heb je snel grote winst nodig. Gedownloade media maken meestal meer ruimte vrij dan appbinaries.
Voor veilig opschonen van foto’s is Clever Cleaner prima als je probleem dubbele opnamen, vergelijkbare foto’s, enorme video’s en rommel van Live Photos is.
Voordelen:
- ruimteverspillende media zijn makkelijk te herkennen
- nuttig voor het opschonen van dubbele/vergelijkbare bestanden
- houdt het proces gericht op je bibliotheek
Nadelen:
- helpt niet veel als opslag wordt opgeslokt door berichten of appcaches
- je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert
- minder nuttig als je fotobibliotheek al goed georganiseerd is
Mijn volgorde zou zijn:
- Verwijder offline downloads
- Schakel automatisch opslaan van media uit in chatapps
- Wis lokale downloads in Bestanden
- Gebruik daarna Clever Cleaner voor foto-rommel
Die combinatie werkt meestal beter dan alleen Foto’s aanpakken.