Letar du efter programvara för reparation av hårddiskar, några förslag?

Min hårddisk började krångla efter en plötslig avstängning, och nu går den långsamt med sporadiska läsfel. Jag letar efter pålitlig programvara för reparation av hårddiskar som kan skanna efter dåliga sektorer, åtgärda filsystemsproblem eller åtminstone hjälpa mig att återställa data innan det blir värre. Några förslag?

Det viktigaste är att få bort dina filer från enheten innan du börjar försöka fixa den. Många reparationsförsök skriver till disken, och om enheten redan är instabil kan det göra återställningen svårare.

Av den anledningen skulle jag nog börja med Disk Drill för de flesta vanliga hårddiskproblem. Det är inte något magiskt verktyg som reparerar allt, men det är lite själva poängen. Disk Drill är främst användbart för att återställa data från enheter som är korrupta, RAW, formaterade eller inte startar. Det har också S.M.A.R.T.-övervakning, så att du kan se om enheten visar tecken på maskinvarufel. Funktionen för diskavbildning är också en stor fördel. Om enheten beter sig opålitligt, skapa en avbild först och återställ sedan från den kopian i stället för att belasta originalenheten om och om igen.

Ett par andra verktyg är också värda att känna till, beroende på vad som faktiskt är fel:

1. TestDisk är utmärkt när problemet är en förlorad partition, en trasig partitionstabell eller en skadad startsektor. Det är gratis och mycket kapabelt, men det är inte nybörjarvänligt. Det är textbaserat, och du kan göra saken värre om du gissar dig fram genom partitionsändringar.
  2. Hard Disk Sentinel är mer till för enhetens hälsa än återställning. Det läser S.M.A.R.T.-data, övervakar temperaturer och kan varna dig innan enheten blir så dålig att Windows börjar klaga.

Förvänta dig bara inte att programvara ska rädda en enhet som håller på att dö fysiskt. Om du hör klickande, skrapande, surrande ljud eller om enheten fortsätter att försvinna, då är det inte ett normalt programvaruproblem. Detsamma gäller extremt långsamma läsningar, slumpmässiga frysningar, I/O-fel, reparationsuppmaningar från Windows eller ett ökande antal dåliga sektorer.

När de här tecknen visar sig skulle jag inte fortsätta köra reparationsverktyg upprepade gånger. Återställ eller säkerhetskopiera det som är viktigt och byt sedan ut enheten. När maskinvaran väl börjar fallera blir den vanligtvis inte bättre.

Om enheten inte upptäcks alls, låter högt mekaniskt eller innehåller data som du verkligen inte har råd att förlora, sluta experimentera med gör det själv-verktyg och prata med ett professionellt återställningslaboratorium. De kan hantera kretskortsreparationer, skadade komponenter eller återställning på platternivå i en renrumsmiljö. Det är dock dyrt. Logiska återställningar ligger ofta runt $300–$700, och allvarliga mekaniska fel kan kosta $1,000–$2,500+.

Min ungefärliga ordning skulle vara:

1. Återställ de viktiga filerna först. Disk Drill skulle vara mitt förstahandsval.
  2. Kontrollera enhetens hälsa.
  3. Försök bara med reparationer om enheten verkar stabil.
  4. Byt ut den om det finns tecken på maskinvarufel.
  5. Använd ett återställningslaboratorium om den har fysisk skada eller inte känns igen.

Börja inte med CHKDSK /r.

Det kommandot rekommenderas överallt, men på en enhet som redan ger läsfel kan det stå och nöta på svaga sektorer i timmar. Jag skulle bara köra lätta kontroller först, som Windows Felkontroll eller chkdsk /scan, och först efter att de viktiga filerna har kopierats någon annanstans. Om problemet kom från den plötsliga avstängningen kan det bara vara skador på filsystemet. Om enheten är långsam för att den har svårt att läsa sektorer är det ett annat problem och reparationsprogram kommer egentligen inte att reparera hårdvaran.

Disk Drill är vettigt om du bryr dig om filerna, särskilt eftersom det är säkrare att skapa en avbild av disken först än att skanna originalet om och om igen. För faktisk enhetstestning skulle jag också använda tillverkarens diagnostikverktyg: SeaTools för Seagate, Western Digital Dashboard för WD/SanDisk, osv. De verktygen är tråkiga, men de är bra på att tala om för dig om enheten håller på att gå sönder och bör bytas ut i stället för att lappas ihop.

Om du jämför verktyg kan den här sammanställningen av reparationsprogram för hårddiskar vara till hjälp, men jag skulle behandla de flesta reparationsfunktioner med försiktighet. Skrivskyddad skanning, klona/skapa avbild, återställ filer och bestäm sedan. Allt som skriver ändringar, omallokerar sektorer, bygger om partitioner eller reparerar dåliga block bör komma efter att du har fått en kopia av datan.

Den dolda nackdelen med många av dessa verktyg är att en lyckad reparation kan lämna dig med en enhet som ser användbar ut ända tills den slutar fungera igen. Jag skulle betrakta enheten som skyldig tills motsatsen bevisats, särskilt eftersom du redan ser läsfel. Flytta inte filer på den, defragmentera den inte och kör inget som lovar att fräscha upp eller regenerera dåliga sektorer.

Innan du betalar för programvara skulle jag utesluta tråkiga hårdvarusaker. Om det är en intern enhet, prova en annan SATA-kabel och port. Om den sitter i ett USB-kabinett, prova ett annat kabinett eller anslut den direkt om möjligt. Dåliga kablar och billiga USB-dockor kan orsaka långsamma läsningar och frånkopplingar som ser ut som enhetsfel. Om felen följer med enheten, då ja, anta att det är själva disken som är problemet.

Disk Drill är rimligt om ditt mål är att få tillbaka data, men jag skulle använda det för avbildning/återställning, inte som en magisk reparationsknapp. Om filerna är viktiga, avbilda enheten först och arbeta från avbildningen. Om du vill ha en visuell genomgång innan du rör något kan den här guiden för återställning av skadad hårddisk hjälpa. När datan är säker, kontrollera SMART med något som CrystalDiskInfo eller tillverkarens verktyg. Eventuella omallokerade, väntande eller okorrigerbara sektorer betyder att jag skulle byta ut enheten i stället för att fortsätta försöka hålla den vid liv.

Sluta starta från den disken om det är Windows-disken, eftersom Windows kommer att fortsätta skriva loggar, uppdateringar, temporära filer och växlingsdata medan du försöker reparera den.

Om du kan, ta ut den och anslut den som en sekundär disk till en annan dator, och använd sedan Disk Drill eller ett annat återställningsverktyg från den fungerande datorn. När filerna är säkra skulle jag hellre nollställa och testa eller byta ut disken än att lita på en reparerad disk med läsfel.