Leder du efter software til reparation af harddiske, har du nogle forslag?

Min harddisk begyndte at opføre sig mærkeligt efter en pludselig nedlukning, og nu kører den langsomt med lejlighedsvise læsefejl. Jeg leder efter pålidelig software til reparation af harddiske, som kan scanne efter dårlige sektorer, rette filsystemfejl eller i det mindste hjælpe mig med at gendanne data, før det bliver værre. Nogle forslag?

Det vigtigste er at få dine filer væk fra drevet, før du begynder at prøve at “reparere” det. Mange reparationsforsøg skriver til disken, og hvis drevet allerede er ustabilt, kan det gøre gendannelsen sværere.

Af den grund ville jeg nok starte med Disk Drill ved de fleste normale harddiskproblemer. Det er ikke et eller andet magisk værktøj, der reparerer alt, men det er netop lidt pointen. Disk Drill er primært nyttigt til at gendanne data fra drev, der er korrupte, RAW, formaterede eller ikke vil starte. Det har også S.M.A.R.T.-overvågning, så du kan se, om drevet viser tegn på hardwarefejl. Diskafbildningsfunktionen er også en vigtig en. Hvis drevet opfører sig ustabilt, så lav først et image, og gendan derefter fra den kopi i stedet for at belaste det oprindelige drev igen og igen.

Et par andre værktøjer er også værd at kende til, afhængigt af hvad der faktisk er galt:

1. TestDisk er fantastisk, når problemet er en mistet partition, en ødelagt partitionstabel eller en beskadiget bootsektor. Det er gratis og meget kompetent, men det er ikke begyndervenligt. Det er tekstbaseret, og du kan gøre tingene værre, hvis du gætter dig frem gennem partitionsændringer.
  2. Hard Disk Sentinel handler mere om drevets sundhed end om gendannelse. Det læser S.M.A.R.T.-data, overvåger temperaturer og kan advare dig, før drevet bliver så dårligt, at Windows begynder at klage.

Forvent bare ikke, at software kan redde et drev, der fysisk er ved at dø. Hvis du hører klik, slibelyde, summen, eller drevet bliver ved med at forsvinde, så er det ikke et normalt softwareproblem. Det samme gælder ekstremt langsomme læsninger, tilfældige frysninger, I/O-fejl, reparationsmeddelelser fra Windows eller et stigende antal dårlige sektorer.

Når de tegn viser sig, ville jeg ikke blive ved med at køre reparationsværktøjer gentagne gange. Gendan eller sikkerhedskopiér det, der er vigtigt, og udskift derefter drevet. Når hardwaren først begynder at fejle, bliver det som regel ikke bedre.

Hvis drevet slet ikke registreres, laver høje mekaniske lyde eller indeholder data, du virkelig ikke har råd til at miste, så stop med at rode med gør det selv-værktøjer og tal med et professionelt gendannelseslaboratorium. De kan håndtere printkortreparationer, beskadigede komponenter eller gendannelse på pladeniveau i et cleanroom-setup. Det er dog dyrt. Logiske gendannelser ligger ofte omkring $300–$700, og alvorlige mekaniske fejl kan koste $1,000–$2,500+.

Min grove rækkefølge ville være:

1. Gendan de vigtige filer først. Disk Drill ville være mit førstevalg.
  2. Tjek drevets sundhed.
  3. Prøv kun reparationer, hvis drevet virker stabilt.
  4. Udskift det, hvis der er tegn på hardwarefejl.
  5. Brug et gendannelseslaboratorium, hvis det har fysisk skade eller ikke bliver genkendt.

Start ikke med CHKDSK /r.

Den kommando bliver anbefalet overalt, men på et drev, der allerede giver læsefejl, kan den stå i timevis og hamre løs på svage sektorer. Jeg ville kun køre lette tjek først, som Windows Fejlkontrol eller chkdsk /scan, og først efter at de vigtige filer er kopieret et andet sted hen. Hvis problemet kom fra den pludselige nedlukning, kan det bare være skader på filsystemet. Hvis drevet er langsomt, fordi det kæmper med at læse sektorer, er det et andet problem, og reparationssoftware vil ikke rigtig reparere hardwaren.

Disk Drill giver mening, hvis du går op i filerne, især fordi det er mere sikkert at lave et image af disken først end at scanne originalen igen og igen. Til egentlig drevtest ville jeg også bruge producentens diagnoseværktøj: SeaTools til Seagate, Western Digital Dashboard til WD/SanDisk osv. De værktøjer er kedelige, men de er gode til at fortælle dig, om drevet er ved at fejle og bør udskiftes i stedet for at blive lappet sammen.

Hvis du sammenligner værktøjer, kan denne oversigt over harddisk-reparationssoftware måske hjælpe, men jeg ville behandle de fleste reparationsfunktioner med forsigtighed. Skrivebeskyttet scanning, klon/image, gendan filer, og beslut derefter. Alt, der skriver rettelser, omfordeler sektorer, genopbygger partitioner eller reparerer dårlige blokke, bør komme efter, at du har fået en kopi af dataene.

Den skjulte ulempe ved mange af disse værktøjer er, at en “vellykket reparation” kan efterlade dig med et drev, der ser brugbart ud, lige indtil det falder ud igen. Jeg ville betragte drevet som skyldigt, indtil det modsatte er bevist, især da du allerede ser læsefejl. Flyt ikke filer rundt på det, defragmenter det ikke, og kør ikke noget, der lover at “opfriske” eller “regenerere” dårlige sektorer.

Før du betaler for software, ville jeg udelukke kedelige hardwareting. Hvis det er et internt drev, så prøv et andet SATA-kabel og en anden port. Hvis det er i et USB-kabinet, så prøv et andet kabinet eller tilslut det direkte, hvis muligt. Dårlige kabler og billige USB-docks kan forårsage langsomme læsninger og afbrydelser, der ligner drevfejl. Hvis fejlene følger drevet, så ja, gå ud fra at selve disken er problemet.

Disk Drill er et rimeligt valg, hvis dit mål er at få data tilbage, men jeg ville bruge det til imaging/gendannelse, ikke som en magisk reparationsknap. Hvis filerne betyder noget, så lav først et image af drevet, og arbejd ud fra imaget. Hvis du vil have en visuel gennemgang, før du rører noget, kan denne guide til gendannelse af beskadiget harddisk måske hjælpe. Når dataene er sikre, så tjek SMART med noget som CrystalDiskInfo eller producentens værktøj. Enhver omallokeret, ventende eller ukorrigerbar sektor betyder, at jeg ville udskifte drevet i stedet for at blive ved med at forsøge at holde det kørende.

Stop med at boote fra det drev, hvis det er Windows-drevet, fordi Windows vil fortsætte med at skrive logfiler, opdateringer, midlertidige filer og pagingdata, mens du prøver at reparere det.

Hvis du kan, så tag det ud og tilslut det som et sekundært drev til en anden pc, og brug derefter Disk Drill eller et andet gendannelsesværktøj fra den velfungerende maskine. Når filerne er i sikkerhed, ville jeg wipe-teste eller udskifte disken i stedet for at stole på en repareret disk med læsefejl.