Jeg slettet ved et uhell viktige GoPro-videoer fra SD-kortet mitt, og jeg prøver å få dem tilbake uten å formatere det først. Opptakene betyr mye for meg, og jeg er ikke sikker på hvilke gjenopprettingstrinn som er tryggest for å unngå å overskrive filene. Ser etter hjelp med gjenoppretting av GoPro-videoer, slettede opptak fra SD-kort, og den beste måten å gjenopprette videoer på uten å miste noe annet.
Jeg støtte også på dette, og ja, det føles forferdelig.
Det første du må gjøre, er å slutte å bruke SD-kortet nå. Ikke ta opp mer video på det. Ikke formater det. Ikke kjør reparasjonsverktøy ennå. Med GoPro-klipp blir slettede opptak ofte liggende på kortet til nye data skrives over dem. Hvert nye opptak gjør gjenoppretting vanskeligere.
Før du prøver programvare for gjenoppretting, ville jeg sjekket de enkle tingene først.
- Hvis du betaler for GoPros abonnement, logger du inn og ser gjennom Mediebiblioteket og Papirkurv-mappen. Slettede elementer i skyen blir noen ganger liggende der lenger enn folk forventer.
- Sjekk kortet for LRV-filer. Det er de små forhåndsvisningskopiene som GoPro lager. De ser riktignok grove ut, men jeg ville fortsatt heller tatt en uklar forhåndsvisning enn å miste hele klippet.
- Hvis kameraet slo seg av midt under opptak, setter du kortet tilbake i GoPro-en og slår den på. Noen ganger ber det om en reparasjon og fikser videoen av seg selv.
Hvis hovedfilene mangler fra kortet, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg har brukt det på GoPro-opptak før og hatt bedre hell med det enn med mange av de vanlige gjenopprettingsappene. Gjenoppretting av GoPro-video blir rotete fordi kameraet ofte skriver data i spredte biter over hele kortet. Mange verktøy finner deler av klippet og spytter så ut en fil som ser fin ut helt til du prøver å åpne den og ingenting spiller av. Disk Drill gjorde en bedre jobb med å bygge opp igjen disse klippene i mitt tilfelle, og forhåndsvisningsalternativet sparte meg tid siden jeg kunne se hva som faktisk kunne spilles av før jeg gjenopprettet noe.
Noen ting jeg ville gjort mens gjenopprettingen kjører:
- Lagre gjenopprettede filer på en annen disk. Ikke skriv dem tilbake til det samme SD-kortet.
- Bruk modusen Advanced Camera Recovery under skanningen.
- Hvis kortet gir feil eller fortsetter å koble fra, lager du først et fullstendig byte-for-byte-avbildning av det og jobber fra avbildningen i stedet.
- På Windows gir Disk Drill deg opptil 100 MB gratis. Det er nok til en liten test, som hjelper deg med å se om opptakene kan gjenopprettes før du betaler.
Hvis du ikke har tatt opp mye siden klippene forsvant, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Jeg ville likevel ikke ventet for lenge.
Ja. Hvis kortet bare ble slettet, ikke formatert, er sjansene for gjenoppretting bedre.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om én stor ting, slutt å bruke kortet. Jeg ville lagt til ett trinn før skanning. Sett SD-kortet i en leser med skrivebeskyttelse hvis du har en, eller koble det til datamaskinen og kopier hele kortet som en bildefil først. På Linux eller macOS fungerer dd. På Windows gjør verktøy som USB Image Tool eller lignende jobben. Å jobbe fra et image er tryggere hvis kortet er ustabilt.
Jeg er litt uenig i å sjekke kameraet for mye. Å sette kortet tilbake i GoPro-en for reparasjoner kan hjelpe etter et avbrutt opptak, men hvis klippene ble slettet ved en feil, ville jeg unngå å sette det tilbake i kameraet med mindre du vet at filen aldri ble ferdigstilt. Kameraer skriver ting i bakgrunnen, og jeg ville ikke tatt den risikoen.
Det jeg ville gjort:
- Monter kortet som skrivebeskyttet hvis mulig.
- Lag et fullstendig image av det.
- Skann imaget, ikke kortet.
- Gjenopprett til datamaskinen eller en annen disk.
For GoPro MP4-filer er Disk Drill et solid valg fordi det håndterer fragmenterte kameraopptak bedre enn mange billige gjenopprettingsverktøy. Hvis Disk Drill finner filer uten ordentlige navn, sorter etter størrelse og forhåndsvis de største MP4-filene først. GoPro-klipp blir ofte delt opp i kapitler, så ikke anta at én manglende fil betyr at alle opptakene er borte.
Sjekk også DCIM/100GOPRO og 100GOPRO-lignende mapper for .THM- og .LRV-sidefiler. Hvis de finnes med samsvarende numre, er det et tegn på at hovedvideoen fantes, og at gjenoppretting fortsatt kan lykkes.
Hvis du vil ha en visuell gjennomgang, er denne gjennomgangen av gjenoppretting av GoPro-video og SD-kort enkel å følge.
Ja, du kan gjenopprette slettet GoPro-video uten å formatere kortet, og ærlig talt ville formatering først vært det verste trekket akkurat nå.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @espritlibre, men jeg vil understreke ett ekstra poeng sterkere: hopp over å kjøre CHKDSK, Førstehjelp eller enhver reparer denne disken-melding datamaskinen din kaster på deg. Disse verktøyene er for reparasjon av filsystemer, ikke videogjenoppretting, og de kan rote til sporene etter slettede filer. Folk klikker på sånt altfor fort og lurer så på hvorfor gjenopprettingen ble dårligere. Spør meg hvordan jeg vet det lol.
Det jeg ville gjort annerledes, er å sjekke om kortet faktisk viser samme brukte plass som før. Hvis SD-kortet fortsatt viser at mye lagringsplass er opptatt selv om videoene ser ut til å være slettet, kan det bety at dataene fortsatt er der og at filindeksen er det som ble ødelagt. Det er vanligvis et bedre tegn enn et nesten tomt kort. Hvis GoPro-en din i tillegg lagret i HEVC/H.265, sørg for at det du gjenoppretter testes i VLC, fordi Windows noen ganger sier at en gjenopprettet fil er ødelagt når det egentlig bare tuller med kodeker.
En annen ting folk overser: GoPro deler ofte opp lange opptak i flere kapitler. Så hvis ett hovedklipp er borte, søk etter nærliggende filnumre og uvanlige filstørrelser. Noen ganger ble bare en del av sekvensen slettet.
Hvis du vil ha programvare, er Disk Drill et legitimt alternativ for gjenoppretting fra GoPro SD-kort fordi det har en tendens til å identifisere kameravideo bedre enn mange generiske verktøy for gjenoppretting av slettede filer. Jeg ville fortsatt sammenlignet skanneresultatene med ett annet verktøy som second opinion hvis opptakene er superviktige, fordi ingen enkeltapp fanger opp alt.
Og hvis dette er opptak du bare får én gang i livet, stopp gjør-det-selv ved image-stadiet og vurder et profesjonelt laboratorium før du roter for mye rundt.
Denne tråden kan også hjelpe: Reddit-diskusjon om programvare for gjenoppretting av GoPro SD-kortvideo
Ja, uten formatering.
En liten uenighet med @espritlibre og @ombrasilente: Jeg ville ikke brukt for mye tid på å lete manuelt gjennom mapper hvis klippet faktisk ble slettet. Det er greit å bla gjennom, men hver ekstra montering/avmontering på et ustabilt kort belaster det bare mer. Hvis opptakene er viktige, gå rett til et kortbilde, og jobb deretter bare på den kopien.
Hvis kortet også vises med feil kapasitet, lesefeil eller svært treg tilgang, tyder det mindre på enkel sletting og mer på kortproblemer. I så fall er gjenopprettingsprogramvare sekundært. Klon først, gjenopprett etterpå.
Om Disk Drill:
- Fordeler: god forhåndsvisning, grei deteksjon av kamerafiler, brukervennlig grensesnitt, håndterer mange GoPro MP4-tilfeller godt.
- Ulemper: gratis gjenoppretting på Windows er begrenset, dypskanninger kan miste opprinnelige navn/mapper, og ingen verktøy er perfekte med sterkt fragmenterte opptak.
Så jeg er enig med @mikeappsreviewer om å bruke Disk Drill, men jeg ville fortsatt bekreftet resultatene med én alternativ skanner hvis klippene ikke kan erstattes. Det beste tegnet er hvis gjenopprettede filer har fornuftige størrelser og tidsstempler nær opptaksøkten. Hvis de kommer tilbake som små MP4-filer, betyr det vanligvis bare delvis gjenoppretting.
Hovedregelen er den samme: gjenopprett til en annen stasjon, ikke tilbake til SD-kortet.