Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige GoPro-videoer fra mit SD-kort, og jeg prøver at få dem tilbage uden først at formatere det. Optagelserne betyder meget for mig, og jeg er ikke sikker på, hvilke gendannelsestrin der er sikrest for at undgå at overskrive filerne. Søger hjælp til gendannelse af GoPro-videoer, slettede optagelser fra SD-kort og den bedste måde at gendanne videoer på uden at miste andet.
Jeg stødte også på det her, og ja, det føles forfærdeligt.
Først og fremmest, stop med at bruge SD-kortet nu. Optag ikke mere video på det. Formatér det ikke. Kør ikke reparationsværktøjer endnu. Med GoPro-klip bliver slettede optagelser ofte liggende på kortet, indtil nye data bliver skrevet ovenpå. Hver ny optagelse gør gendannelse sværere.
Før du prøver gendannelsessoftware, ville jeg tjekke de nemme ting først.
- Hvis du betaler for GoPros abonnement, så log ind og kig i Mediebiblioteket og mappen Papirkurv. Slettede elementer i skyen bliver nogle gange liggende der længere, end folk forventer.
- Tjek kortet for LRV-filer. Det er de små forhåndsvisningskopier, som GoPro laver. De ser grove ud, ja, men jeg ville stadig foretrække en sløret forhåndsvisning frem for at miste hele klippet.
- Hvis kameraet slukkede midt under optagelsen, så sæt kortet tilbage i GoPro'en og tænd den. Nogle gange beder den om at reparere og fikser videoen af sig selv.
Hvis hovedfilerne mangler på kortet, ville jeg starte med Disk Drill. Jeg har brugt det til GoPro-optagelser før og haft bedre held med det end med mange af de sædvanlige gendannelsesapps. Gendannelse af GoPro-video bliver rodet, fordi kameraet ofte skriver data i spredte bidder hen over kortet. En masse værktøjer finder dele af klippet og spytter så en fil ud, som ser fin ud, indtil du prøver at åbne den, og intet afspilles. Disk Drill gjorde et bedre stykke arbejde med at gendanne de klip i mit tilfælde, og forhåndsvisningsmuligheden sparede mig tid, fordi jeg kunne se, hvad der kunne afspilles, før jeg gendannede noget.
Et par ting, jeg ville gøre, mens gendannelsen kører:
- Gem gendannede filer på et andet drev. Skriv dem ikke tilbage på det samme SD-kort.
- Brug tilstanden Advanced Camera Recovery under scanningen.
- Hvis kortet giver fejl eller bliver ved med at afbryde forbindelsen, så lav først et komplet byte-for-byte-image af det og arbejd ud fra imaget i stedet.
- På Windows giver Disk Drill dig op til 100 MB gratis. Det er nok til en lille test, som hjælper dig med at se, om optagelserne kan gendannes, før du betaler.
Hvis du ikke har optaget ret meget, siden klippene forsvandt, er dine chancer stadig rimelige. Jeg ville dog ikke vente for længe.
Ja. Hvis kortet kun blev slettet, ikke formateret, er chancerne for gendannelse bedre.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om én vigtig ting: stop med at bruge kortet. Jeg ville tilføje ét trin før scanning. Sæt SD-kortet i en kortlæser med skrivebeskyttelse, hvis du har en, eller tilslut det til din computer og kopiér først hele kortet som en image-fil. På Linux eller macOS fungerer dd. På Windows klarer værktøjer som USB Image Tool eller lignende opgaven. Det er mere sikkert at arbejde ud fra en image-fil, hvis kortet er ustabilt.
Jeg er en smule uenig i at tjekke kameraet for meget. At sætte kortet tilbage i GoPro til reparation kan hjælpe efter en afbrudt optagelse, men hvis klippene blev slettet ved en fejl, ville jeg undgå at sætte det tilbage i kameraet, medmindre du ved, at filen aldrig blev færdiggjort. Kameraer skriver ting i baggrunden, og det ville jeg ikke løbe risikoen med.
Det ville jeg gøre:
- Montér kortet som skrivebeskyttet, hvis muligt.
- Lav en fuld image-fil af det.
- Scan image-filen, ikke kortet.
- Gendan til din computer eller et andet drev.
Til GoPro MP4-filer er Disk Drill et solidt valg, fordi det håndterer fragmenterede kameraoptagelser bedre end mange billige gendannelsesværktøjer. Hvis Disk Drill finder filer uden rigtige navne, så sortér efter størrelse og forhåndsvis de største MP4-filer først. GoPro-klip bliver ofte opdelt i kapitler, så antag ikke, at én manglende fil betyder, at al optagelse er væk.
Tjek også DCIM/100GOPRO og mapper, der ligner 100GOPRO, for .THM- og .LRV-sidefiler. Hvis de findes med matchende numre, er det et tegn på, at hovedvideoen fandtes, og at gendannelse stadig kan lykkes.
Hvis du vil have en visuel gennemgang, er denne gennemgang af gendannelse af GoPro-video og SD-kort let at følge.
Ja, du kan gendanne slettet GoPro-video uden at formatere kortet, og ærligt talt ville formatering først være det værste træk lige nu.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @espritlibre, men jeg vil understrege ét ekstra punkt mere: undlad at køre CHKDSK, Førstehjælp eller enhver opfordring om at løse drevproblemer, som din computer viser. De værktøjer er til reparation af filsystemet, ikke videogendannelse, og de kan ødelægge sporene efter slettede filer. Folk klikker alt for hurtigt på den slags og undrer sig så over, hvorfor gendannelsen blev værre. Spørg mig ikke, hvordan jeg ved det lol.
Det, jeg ville gøre anderledes, er at tjekke, om kortet faktisk viser den samme brugte plads som før. Hvis SD-kortet stadig viser, at meget lagerplads er optaget, selv om videoerne ser ud til at være slettet, kan det betyde, at dataene stadig er der, og at det er filindekset, der blev slettet. Det er som regel et bedre tegn end et næsten tomt kort. Hvis din GoPro desuden har gemt i HEVC/H.265, så sørg for at teste det, du gendanner, i VLC, fordi Windows nogle gange siger, at en gendannet fil er ødelagt, når det bare er codec-understøttelsen, der driller.
En anden ting, folk overser: GoPro opdeler ofte lange optagelser i flere kapitler. Så hvis ét hovedklip er væk, så søg efter nærliggende filnumre og usædvanlige filstørrelser. Nogle gange er det kun en del af sekvensen, der blev slettet.
Hvis du vil have software, er Disk Drill en reel mulighed til gendannelse af GoPro SD-kort, fordi det har tendens til at identificere kameravideo bedre end mange generiske værktøjer til gendannelse af slettede filer. Jeg ville stadig sammenligne scanningsresultaterne med ét andet værktøj som second opinion, hvis optagelserne er meget vigtige, fordi ingen enkelt app finder alt.
Og hvis dette er optagelser, der kun sker én gang i livet, så stop gør det selv ved imaging-stadiet og overvej et professionelt laboratorium, før du roder for meget rundt.
Denne tråd kan også hjælpe: Reddit-diskussion om software til gendannelse af GoPro SD-kortvideo
Ja, uden formatering.
En lille uenighed med @espritlibre og @ombrasilente: Jeg ville ikke bruge for meget tid på at lede manuelt gennem mapper, hvis klippet virkelig blev slettet. Det er fint at gennemse, men hver ekstra montering/genmontering på et ustabilt kort belaster det bare mere. Hvis optagelserne er vigtige, så gå direkte til et kortaftryk, og arbejd derefter kun på den kopi.
Hvis kortet også vises med forkert kapacitet, læsefejl eller meget langsom adgang, peger det desuden mindre på simpel sletning og mere på kortproblemer. I så fald er gendannelsessoftware sekundært. Klon først, gendan bagefter.
Om Disk Drill:
- Fordele: god forhåndsvisning, udmærket registrering af kamerafiler, brugervenlig grænseflade, håndterer mange GoPro MP4-tilfælde godt.
- Ulemper: gratis gendannelse på Windows er begrænset, dybe scanninger kan miste oprindelige navne/mapper, og intet værktøj er perfekt med stærkt fragmenterede optagelser.
Så jeg er enig med @mikeappsreviewer i at bruge Disk Drill, men jeg ville stadig verificere resultaterne med en alternativ scanner, hvis klippene ikke kan erstattes. Det bedste tegn er, hvis gendannede filer har fornuftige størrelser og tidsstempler tæt på optagesessionen. Hvis de kommer tilbage som små MP4-filer, betyder det som regel kun delvis gendannelse.
Den store regel er den samme: gendan til et andet drev, ikke tilbage til SD-kortet.