Kan jeg fikse en RAW-partisjon uten å formatere stasjonen?

Harddisken min vises plutselig som en RAW-partisjon etter at jeg koblet den fra, og nå får jeg ikke tilgang til noen av filene mine. Diskbehandling ser stasjonen, men Windows sier at den må formateres før jeg kan bruke den. Jeg prøver å reparere RAW-partisjonen uten å formatere fordi jeg har viktige data på den. Hvilke trinn kan jeg ta for å fikse stasjonen og få tilgang igjen på en trygg måte?

Jeg støtte på dette en gang med en ekstern disk, og ja, RAW ser ille ut ved første øyekast. Windows slutter å gjenkjenne filsystemet, så det behandler partisjonen som rent tull. Irriterende, men det betyr ikke automatisk at filene dine er borte.

Det jeg oftest så med RAW-partisjoner var skade etter en tvungen avslutning, et strømbrudd, dårlige sektorer, skadevare, en ødelagt partisjonstabell, eller at noen dro ut en USB-disk uten å løse den ut først. Uansett hva som startet det, ville jeg ikke formatert partisjonen før du har hentet ut filene dine. Å formatere først er slik folk gjør en vanskelig gjenoppretting enda verre.

Rekkefølgen jeg ville holdt meg til er denne:

1. Slutt å skrive noe som helst til disken.
  2. Gjenopprett filene du bryr deg om.
  3. Reparer partisjonen, eller bygg den opp igjen.
  4. Legg de gjenopprettede filene tilbake etter at disken kan brukes igjen.

Få ut filene først

Jeg ville startet med Disk Drill. Jeg har brukt det på et RAW-volum tidligere, og det fungerte fordi det skannet selve stasjonen i stedet for å stole på det ødelagte filsystemet. Windows fortsatte å be om å formatere partisjonen. Jeg ignorerte det og skannet i stedet.

1. Installer Disk Drill på en annen stasjon. Ikke den skadede.
  2. Åpne det, og velg deretter den berørte disken eller RAW-partisjonen.
  3. Klikk på Søk etter tapte data. Hvis det er en ekstern stasjon, kan Disk Drill spørre om en skannetype. Jeg ville valgt Universell skanning i de fleste tilfeller. Hvis du prøver å gjenopprette opptak fra et kamera eller en drone, pleier Avansert kameragjenoppretting å fungere bedre, slik jeg har sett.
  4. La skanningen fullføres. På store stasjoner tar dette en stund.
  5. Klikk på Se gjennom funne elementer.
  6. Forhåndsvis noen filer. Jeg gjør alltid dette før jeg gjenoppretter noe, fordi filnavn alene noen ganger lyver.
  7. Velg det du vil ha, og klikk deretter på Gjenopprett.
  8. Lagre de gjenopprettede filene et annet sted. Ikke skriv dem tilbake til RAW-partisjonen.

Hvis stasjonen virker ustabil, treg eller stadig kobler fra, ville jeg først laget et fullstendig byte-for-byte-avbildning og skannet avbildningen i stedet for å belaste originaldisken om og om igjen. Den lærte jeg sent.

Ta deretter hånd om partisjonen

Etter at filene er trygge, ville jeg prøvd TestDisk hvis målet er å gjenopprette selve partisjonen.

1. Last ned TestDisk og pakk det ut.
  2. Kjør testdisk_win.
  3. Velg Create.
  4. Velg disken med problemet.
  5. Godta partisjonstabelltypen den oppdager.
  6. Velg Analyse, og kjør deretter Quick Search.
  7. Hvis den ikke finner noe, kjør Deeper Search.
  8. Hvis den manglende partisjonen dukker opp, velg den og velg Write.
  9. Start PC-en på nytt.

Hvis TestDisk ikke får den tilbake, eller hvis du ikke bryr deg om å gjenopprette det gamle oppsettet, ville jeg sluttet å kjempe med det og bygget opp partisjonen på nytt.

1. Åpne Diskbehandling.
  2. Slett RAW-partisjonen om nødvendig.
  3. Opprett et Nytt enkelt volum.
  4. Formater det som NTFS, eller det filsystemet oppsettet ditt trenger.
  5. Kopier de gjenopprettede filene tilbake.

Jeg ville hoppet over CHKDSK på en RAW-partisjon. Windows nekter ofte uansett. Selv når reparasjonsverktøy faktisk kjører, endrer de filsystemet direkte, og jeg har aldri likt å utføre kirurgi før jeg først har fått ut dataene.

Én ting til. Hvis disken klikker, forsvinner tilfeldig, bare vises av og til, eller ikke dukker opp i Diskbehandling i det hele tatt, ville jeg stoppet der. Da begynner det å lukte maskinvarefeil, ikke bare rot i filsystemet. Å la den være slått på og prøve skanninger om og om igjen kan gjøre ting verre. Hvis filene betyr noe, er det der jeg ville overlatt det til et profesjonelt gjenopprettingsverksted i stedet for å pirke mer i den med programvare.

Ja, du kan fikse en RAW-partisjon uten å formatere først, men jeg ville delt opp fikse i to forskjellige jobber.

Første jobb, få tilbake filene dine.
Andre jobb, reparer partisjonen slik at Windows monterer den igjen.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, ikke formater før gjenoppretting. Der jeg skiller meg litt ut er dette, hvis disken er frisk og RAW-problemet kom av at den ble koblet fra midt under skriving, har du en sjanse til å reparere filsystemmetadataene uten å slette partisjonstabellen. Likevel ville jeg bare prøvd reparasjon etter å ha reddet det viktige først.

Noen få sjekker før du rører noe:

1. Prøv en annen USB-port, kabel eller innkapsling.
  2. Sjekk SMART-helsen med CrystalDiskInfo.
  3. Se om diskstørrelsen vises riktig i Diskbehandling.
  4. Se i Hendelsesliste etter diskfeil som bad block eller I/O-feil.

Hvis SMART viser Advarsel eller Dårlig, slutt å teste tilfeldige løsninger. Gjenopprett først. Disk Drill er solid her fordi det leser disken direkte og ikke trenger at Windows gjenkjenner filsystemet. Lagre gjenopprettede filer på en annen disk.

Hvis maskinvaren ser fin ut, test partisjonsstrukturen med TestDisk eller inspiser den fra Linux. En Linux live-USB kan noen ganger montere NTFS-volumer som Windows markerer som RAW. Jeg har sett dette skje etter skitten frakobling. Hvis Linux monterer den skrivebeskyttet, kopier filene dine derfra og hopp over risikable reparasjonsforsøk.

For reparasjon, hopp over CHKDSK mens partisjonen fortsatt vises som RAW. Det mislykkes vanligvis, og når det fungerer på skadede metadata, kan det lage rot i filnavn og mapper. Jeg vet at noen sverger til det, men jeg ville ikke startet der.

Hvis du vil ha en veiledning for å reparere en manglende eller skadet partisjonstabell, hjelper dette: se hvordan du reparerer en tapt eller RAW-partisjon

Hvis gjenoppretting fungerer, så reformater og bygg opp volumet på nytt. Hvis gjenoppretting ikke fungerer og dataene betyr noe, stopp med gjør det selv-forsøk før disken blir verre. Den delen blir fort dyr, men det gjør også å gjøre den ugjenopprettelig.

Ja, noen ganger. Men jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer og @techchizkid på ett punkt: ikke alle RAW-disker trenger et umiddelbart reparasjonsforsøk. Ofte er RAW bare Windows som gir opp fordi oppstartssektoren til filsystemet eller partisjonsmetadataene har blitt rotet til. Det betyr ikke alltid at hele partisjonen er ødelagt.

Det jeg ville gjort først er de kjedelige tingene folk hopper over:

• sjekk disken i Enhetsbehandling
  • kjør wmic diskdrive get status eller bruk et SMART-verktøy
  • prøv å lese den på en annen PC
  • hvis det er en ekstern disk, ta den ut av kabinettet hvis mulig og koble til via SATA

Grunn: dårlige USB-bro-kort kan late som om det er et RAW-problem. Har sett det mer enn én gang.

Før du kjører tunge skanninger, lag også et diskbilde hvis disken oppfører seg merkelig. Gjenopprettingsverktøy er flotte, men gjentatte lesinger på en døende disk kan være en dårlig idé. Hvis disken er stabil, så ja, Disk Drill er et solid valg for gjenoppretting av RAW-partisjoner fordi det kan skanne disken direkte og hente ut filer uten at Windows trenger å montere den.

En ting jeg ville prøvd som ikke ble nevnt så mye: bruk TestDisk bare til å inspisere først, ikke skriv endringer med en gang. Hvis den finner den gamle NTFS-/exFAT-strukturen og filnavnene ser fornuftige ut, så bestem deg da. Å skrive feil partisjonsinfo er hvordan folk gjør om kan gjenopprettes til jaja.

Hvis du vil ha flere virkelige eksempler, er denne tråden ganske treffende: ekstern harddisk ble til RAW og hvordan folk håndterte datagjenoppretting

Kortversjon: ja, du kan fikse en RAW-partisjon uten formatering, men gjenopprett filene først med mindre du liker å gjøre ting verre ved et uhell. Windows-popupen du må formatere disken er i praksis bare agn. Ignorer den.