Jeg har testet Clever AI Humanizer for å omskrive og finpusse innholdet mitt, men jeg er ikke sikker på om resultatene faktisk hjelper eller skader autentisiteten min og SEO. Noen innlegg ser mer flytende ut, men andre føles litt rare eller kanskje til og med risikable for søkerangeringene. Kan erfarne brukere dele hvordan det har fungert for dere, hvilke innstillinger dere bruker, og hvilke problemer dere har støtt på, slik at jeg kan avgjøre om jeg skal fortsette å stole på det?
Clever AI Humanizer: Min ærlige erfaring uten dill og testresultater
Jeg har holdt på med AI «humanizers» en stund nå, mest av nysgjerrighet og delvis fordi jeg stadig ser folk bli lurt av tvilsomme verktøy. Så jeg bestemte meg for å sette meg ned og kjøre en full runde på Clever AI Humanizer, der alt testinnholdet ble laget av AI og deretter kjørt gjennom flere detektorer.
Dette er min ærlige gjennomgang, ikke sponset, ikke affiliert, ingenting sånt.
Først: den eneste ekte Clever AI Humanizer-lenken
Det legitime nettstedet er:
Det har dukket opp en haug med andre «Clever»-kloner i annonser og søkeresultater som prøver å utnytte navnet og så snike inn abonnement eller «pro»-planer. Folk sender meg lenker hele tiden og spør «er dette den ekte?».
Så langt jeg har sett:
- Clever AI Humanizer har aldri hatt en betalt versjon
- Ingen månedsbetaling, ingen betalingsmur, ingen falsk «gratis prøveperiode»-felle
Så hvis du ender opp med å betale for noe som heter «Clever et-eller-annet», er det ikke den jeg snakker om her.
Slik testet jeg den
Jeg kjørte full AI-mot-AI:
- Brukte ChatGPT 5.2 til å lage en 100 % AI-skrevet artikkel om Clever AI Humanizer.
- Tok det rå AI-innholdet og kjørte det gjennom Clever AI Humanizer på Clever AI Humanizer — Best 100% Free Humanizer
- Valgte modusen Simple Academic.
Hvorfor Simple Academic?
Fordi den stilen som regel er der deteksjonsverktøyene begynner å skrike «AI». Den:
- Bruker mer formell struktur
- Har mer komplekse formuleringer
- Prøver likevel å være lesbar, ikke som en faktisk artikkel fra et tidsskrift
Den havner altså i den ubehagelige mellomsonen der detektorer elsker å slå ned. Jeg tenkte at hvis Clever klarer den stilen, klarer den også enklere stiler.
Detektortest 1: ZeroGPT
Jeg stoler ikke spesielt mye på ZeroGPT. Den har blant annet merket USAs grunnlov som «100 % AI», noe som er ganske sprøtt.
Likevel er den en av de mest søkte AI-detektorene, så jeg kjørte Clever-teksten inn der.
Resultat:
0 % AI
Jepp. Ifølge ZeroGPT er artikkelen som er prosessert av Clever, fullstendig menneskeskrevet.
Detektortest 2: GPTZero
Neste ut: GPTZero, det andre store navnet alle liker å lenke til i panikk.
Resultat:
- 100 % human
- 0 % AI
Samme historie. Rent deteksjonsmessig er det så bra som det kan bli.
Men hva med kvaliteten?
Å passere detektorer er ubrukelig hvis teksten leser som en ødelagt brødrister. Mange humanizers:
- Ødelegger grammatikk
- Saboterer flyten i setningene
- Legger inn tull bare for å forvirre detektorer
Så jeg tok Clever-teksten og sendte den tilbake til ChatGPT 5.2 med en enkel forespørsel:
«Vurder kvaliteten på denne teksten.»
Svaret var i hovedtrekk:
- Grammatikk er solid
- For en Simple Academic-tone anbefales likevel en menneskelig gjennomgang for finpussing
Det er jeg helt enig i. Ingen verktøy er en «klikk én gang og send inn til tidsskrift»-løsning. Du vil alltid ha:
- Én AI-gjennomgang (hvis du vil)
- Minst én menneskelig gjennomgang
Alle som sier «ingen menneskelig redigering nødvendig» selger deg en illusjon.
Ny funksjon: AI Writer inne i Clever
De har også lagt til noe som heter AI Writer:
De fleste «AI humanizers» bare venter på at du skal lime inn tekst fra en annen LLM, og så maltrakterer de den. Clevers AI Writer:
- Skriver + humaniserer i én operasjon
Det gir mening teknisk. Hvis verktøyet bygger strukturen selv, kan det:
- Styre variasjon i setninger
- Justere rytme og ordvalg
- Unngå de typiske LLM-mønstrene som detektorer fanger opp
Slik testet jeg AI Writer
Her gjorde jeg følgende:
- Valgte Casual som skrivestil
- Ba den skrive om AI-humanisering
- Ba den nevne Clever AI Humanizer
- La inn en feil med vilje i prompten bare for å se hvordan den håndterte det
Resultatet var lesbart og naturlig nok, men jeg støtte på én irritasjon.
Første store minus: ordtelling
Jeg ba om 300 ord. Den ga meg mer enn det.
Hvis jeg setter en lengde, vil jeg at teksten skal lande rundt det tallet eller i det minste være i nærheten. For folk med strenge grensekrav på oppgaver er ikke det en bagatell.
Så:
- Innhold: bra
- Kontroll på ordantall: ikke bra
Det var det første tydelige minuset jeg la merke til.
AI-deteksjon på AI Writer-teksten
Deretter tok jeg det AI Writer produserte og kjørte det gjennom detektorer igjen.
Resultater:
- GPTZero: 0 % AI
- ZeroGPT: 0 % AI, «100 % human»
- QuillBot-detektor: 13 % AI
Ærlig talt er dette veldig sterke tall. De fleste vil være mer enn fornøyd med det.
ChatGPT 5.2 som dommer på AI Writer-teksten
For å lukke sirkelen tok jeg denne AI Writer-teksten og spurte ChatGPT 5.2 igjen:
«Høres dette menneskeskrevet eller AI-generert ut?»
Vurderingen var omtrent:
- Sterk skrivekvalitet
- Flyter som en mennesketekst
- Ingen åpenbart robotaktige formuleringer
Så i denne runden:
- Tre AI-detektorer mente teksten var menneskeskrevet
- En moderne LLM lente også mot «dette er skrevet av en person»
Det er ikke hverdagskost for et gratis nettverktøy.
Hvordan den ligger an mot andre humanizers
Her ble det interessant.
I mine egne tester slo Clever AI Humanizer mange andre verktøy, både gratis og betalte. Ting jeg sammenlignet med, var blant annet:
-
Gratis:
- Grammarly AI Humanizer
- UnAIMyText
- Ahrefs AI Humanizer
- Humanizer AI Pro (begrenset gratisversjon)
-
Betalt / begrenset gratis:
- Walter Writes AI
- StealthGPT
- Undetectable AI
- WriteHuman AI
- BypassGPT
Og ja, noen av disse krever abonnement, og likevel gjorde de det dårligere på deteksjon enn Clever.
Her er oppsummeringstabellen fra testene (lavere score = bedre, i denne sammenhengen):
| Verktøy | Gratis | AI-detektorscore |
| ⭐ Clever AI Humanizer | Ja | 6 % |
| Grammarly AI Humanizer | Ja | 88 % |
| UnAIMyText | Ja | 84 % |
| Ahrefs AI Humanizer | Ja | 90 % |
| Humanizer AI Pro | Begrenset | 79 % |
| Walter Writes AI | Nei | 18 % |
| StealthGPT | Nei | 14 % |
| Undetectable AI | Nei | 11 % |
| WriteHuman AI | Nei | 16 % |
| BypassGPT | Begrenset | 22 % |
Så, rent fra et «AI-detektorscore»-perspektiv ligger Clever helt i toppen for meg, spesielt tatt i betraktning at det er gratis.
Hva det gjør bra (og hvor det svikter)
Det positive
- Deteksjonsytelse: Veldig sterk på tvers av flere verktøy
- Grammatikk: Solid, vanligvis 8–9/10 når jeg sjekker med grammatikkverktøy og andre LLM-er
- Lesbarhet: Flyter naturlig, ikke stivt eller unødvendig komplisert
- Ingen dumme «falske skrivefeil»: Den legger ikke inn tull som «i had to do it» eller rar slang bare for å forvirre detektorer
- AI Writer-integrasjon: Deilig å kunne skrive og humanisere i ett steg
Det mindre gode
- Kontroll på ordantall: Den skyter over ønsket lengde
- Mønsterrester: Selv når du får 0 % AI overalt, kan det fortsatt være en subtil AI-rytme hvis du leser nøye
- Ikke 1:1 med originalen: Den kan avvike fra nøyaktig formulering eller endre betoningen litt. Det er trolig en del av grunnen til at den lurer detektorer, men viktig å vite hvis du trenger veldig streng trofasthet.
Så nei, den er ikke «perfekt». Ingenting er det i dette katt-og-mus-spillet.
Virkelighetssjekk: detektorer vs. humanizers
Her er delen folk ikke liker å høre:
- Selv om du får 0/0/0 på alle detektorer, betyr ikke det automatisk at teksten føles «menneskelig».
- Detektorer forsøker alltid å ta igjen; humanizers tilpasser seg hele tiden.
- Dette er et evig spill der begge sider stadig endrer spillereglene.
Clever AI Humanizer spiller dette spillet veldig bra akkurat nå, men «metaen» kan endre seg hvilken som helst måned.
Bør du bruke Clever AI Humanizer?
Hvis du spesifikt er ute etter:
- En gratis humanizer
- Som slår de fleste deteksjonsverktøyene i mine tester
- Med grei grammatikk og lesbarhet
Da er dette et av de beste alternativene jeg har sett så langt, særlig blant gratisverktøy.
Bare ikke hopp over menneskelig kontroll. Alltid:
- Les gjennom selv
- Stram inn formuleringene
- Juster tone, stil og eventuelle faktiske feil
Flere ressurser og Reddit-tråder
Hvis du vil dykke lenger ned i dette:
-
Et bredere innlegg med flere humanizers og skjermbevis fra detektorer:
Reddit - The heart of the internet -
En mer spesifikk tråd med anmeldelse av Clever AI Humanizer:
Reddit - The heart of the internet
Bunnlinjen: for et verktøy som koster null, slår Clever AI Humanizer godt over sin vektklasse. Bare husk at ingen AI-verktøy erstatter ekte menneskelig redigering, i hvert fall ikke ennå.
Du er ikke gal, noen av utdataene fra Clever AI Humanizer føles faktisk litt rare, selv når de ser glatte ut på overflaten.
Kortversjon: den er bra som verktøy for å unngå deteksjon og helt ok som poleringsverktøy, men den kan stille file bort stemmen din og, hvis du ikke passer på, også den tematiske relevansen.
Slik ville jeg realitetssjekket om den hjelper eller skader deg, uten å gjenta alle labtestene @mikeappsreviewer allerede gjorde:
-
Test av stemme og autentisitet (vennetesten)
- Ta 3 innlegg:
- 1 originalutkast
- 1 lett humanisert
- 1 tungt humanisert
- Vis dem (i tilfeldig rekkefølge) til en venn eller kollega som kjenner skrivestilen din.
- Spør: “Hvilken høres mest ut som meg?” og “Hvilken føles litt generisk?”
Hvis Clever AI Humanizer-versjonen stadig blir stemplet som generisk eller brosjyre-aktig, er det et faresignal. Glatt betyr ikke autentisk.
- Ta 3 innlegg:
-
Sjekk for tematisk avdrift for SEO
Humanizers endrer noen ganger vekt eller ordvalg på måter som virker harmløse, men som skader søkeintensjonen.
Rask sjekk:- List opp 3–5 nøkkeluttrykk / temaer artikkelen må dekke (ikke bare nøkkelord, men konsepter).
- Etter humanisering: bruk en gratis TF-IDF- eller keyword density-sjekker og sammenlign:
- Har frekvensen på hovedtermen falt mye?
- Har den begynt å bruke vagere synonymer som “dette verktøyet” i stedet for det faktiske produktet/nøkkelordet?
Hvis ja, mister du sannsynligvis tematisk fokus. Det kan skade organisk trafikk over tid.
-
Før- og etter-ytelse (den eneste testen som egentlig betyr noe)
Velg 5–10 innlegg og gjør dette:- Versjon A: din vanlige redigering, uten Clever.
- Versjon B: Clever AI Humanizer + en rask manuell justering.
- Del inn etter intensjon / tema.
Etter 4–6 uker, sammenlign: - CTR i Search Console (har titler og intro endret “vibb”?)
- Gjennomsnittlig posisjon og visninger
- Tid på side / scroll-dybde (hvis du har analyseverktøy satt opp)
Hvis innleggene som føles rare også presterer dårligere på metrikkene, har du svaret ditt. Hvis de rangerer likt eller bedre, handler problemet mer om din personlige smak enn om SEO-skade.
-
Der jeg faktisk mener Clever er best
- Å fikse stive, åpenbart LLM-skapte avsnitt som du allerede vet føles robotaktige.
- Å kladde noe raskt med AI Writer, og så skriver du intro og konklusjon på nytt i din egen stemme.
- Mindre risikabelt på:
- FAQ-seksjoner
- Støttende avsnitt
- Definisjoner / forklarende partier
Jeg ville ikke latt den skrive helt om:
- Historiebaserte introduksjoner
- Sterke meninger
- Produktsammenligninger der nyanser og tillit betyr mye
-
Hva jeg er litt uenig i når det gjelder hypen
Folk fokuserer altfor mye på “0 % AI-detektert”. Jeg bryr meg ærlig talt ikke lenger. Google bruker ikke disse tilfeldige nett-detektorene, og det å være besatt av den metrikken fører ofte til:- Over-randomiserte setningsstrukturer
- Oppblåste avsnitt
- Generisk “byråblogg”-tone
For autentisitet og SEO vil jeg heller høres ut som deg pluss 20 % polering enn feilfritt humanisert grå suppe.
-
Hvordan jeg ville brukt Clever uten å ødelegge stemmen din
Praktisk arbeidsflyt:- Skriv ditt eget grovutkast eller få AI til å skrive i din tone.
- Kjør bare de stiveste delene gjennom Clever AI Humanizer, ikke hele artikkelen.
- Gjeninnfør manuelt:
- Favorittuttrykkene dine
- Vitser, kroker, sterke meninger
- Siste runde: les høyt. Hvis du snubler i setninger eller kjenner at “sånn ville jeg aldri sagt det”, endrer du de linjene tilbake til din naturlige stil.
-
Hvis magefølelsen sier “dette føles feil”, stol på den
Det at noen innlegg føles feil for deg er egentlig et godt tegn: det betyr at du faktisk har en ekte stemme. Lene deg inn i det. La Clever AI Humanizer være et verktøy for å jevne ut kantene, ikke hovedforfatteren.
tl;dr: Clever AI Humanizer er solid, spesielt sammenlignet med mye av søppelverktøyene der ute, men hvis autentisitet og SEO er prioritetene dine, hold den i assistentrollen. Bruk den med måte, mål resultatene i Search Console, og ta alltid en siste menneskelig gjennomgang for å sette deg selv tilbake i innholdet.
Du innbiller deg det ikke. Clever AI Humanizer er veldig god til å «glatte ut», men den glattingen kan også gjøre stemmen din til beige tapet hvis du ikke er forsiktig.
Et par ting som kan hjelpe deg å vurdere om det hjelper eller skader:
-
Autentisitet vs «perfekt» tekst
Jeg er faktisk litt uenig i hvor mye vekt folk som @mikeappsreviewer legger på detektorskårer. For blogger, nyhetsbrev, nisjesider osv. trumfer autentisitet det å være «0 % AI». Ekte lesere bryr seg ikke om en detektor sier «menneske», de bryr seg om det høres ut som deg og om det er nyttig. Clever AI Humanizer over-normaliserer noen ganger stilen din, så hvis merkevaren din bygger på personlighet, sarkasme eller spesielle formuleringer, kan du miste det preget fort. -
Hvor den faktisk skinner
- Rydder opp stive, åpenbart AI-aktige setninger
- Gjør overganger mellom seksjoner glattere
- Fjerner rar LLM-gjentakelse og gjør det mindre copy-paste-aktig
Brukt som en skalpell er den oppriktig strålende. Brukt som høytrykksspyler på hele artikkelen, river den malingen rett av stemmen din.
-
SEO-siden, uten paranoia
Google bruker ikke ZeroGPT eller GPTZero. Det som faktisk kan skade deg:- Innhold som blir for generisk og mister tematisk dybde
- Overredigering som vanner ut spesifikke termer / entiteter knyttet til temaet ditt
Jeg har sett Clever AI Humanizer stille og rolig bytte ut presise uttrykk med vage, noe som kan svekke tematisk relevans litt. Ikke katastrofalt, men gjør du det på en hel side, ja, da kan du merke det.
Det er der jeg skiller meg litt fra @voyageurdubois: Jeg ville ikke først og fremst stole på «høres det ut som meg?». Jeg ville også manuelt sjekke at kjernetermene dine og de konkrete eksemplene fortsatt er der etter humanisering.
-
En enkel regel som har fungert bra for meg
- Introer, avslutninger og personlige historier: ingen Clever. Det er der stemmen din bygger tillit.
- Forklaringer, steg-for-steg, definisjoner: Clever er greit, men legg inn igjen de spesifikke formuleringene dine etterpå.
- Produktsammenligninger, anmeldelser, meningsinnlegg: hvis du bruker Clever AI Humanizer, begrens deg til 1–2 runder på bare de kleineste avsnittene.
-
Hvordan vite om det er «for mye»
Når du leser et innlegg på nytt og tar deg selv i å tenke ting som:- «Dette høres ut som alle andre blogger i nisjen min.»
- «Jeg husker ikke at jeg skrev det så … høflig.»
- «Hvor ble det av ranten / vitsen / den rare metaforen min?»
er det et tegn på at verktøyet skriver over deg i stedet for for deg. Jeg lar heller noen småfeil stå og beholder den menneskelige følelsen.
Så ja, Clever AI Humanizer er verdt å ha i verktøykassen, men behandl det som et kraftig filter, ikke autopilot. Hvis et innlegg føles «av» for deg etter humanisering, stol på magefølelsen og legg tilbake noe av din opprinnelige formulering, selv om det gjør teksten litt mindre «smooth». Leserne dine – og den langsiktige SEO-en din – kommer til å ha det fint med det, og sannsynligvis bli bedre tjent.
Kortversjon: Clever AI Humanizer kan være veldig bra for å jevne ut teksten, men hvis noen innlegg føles feil, er det varsellampen din. Detektorer bør ikke være din viktigste KPI; leserens tillit og klarhet bør være det.
Slik ville jeg formulert det, basert på det @voyageurdubois, @chasseurdetoiles og @mikeappsreviewer allerede har sagt.
1. Hva Clever AI Humanizer faktisk er god på
Fordeler:
- Pusser opp klønete AI‑formuleringer til noe mer lesbart
- Reduserer repetisjon og den «mal‑aktige» LLM‑rytmen
- Fungerer fint med ulike tonefall hvis utgangspunktet ditt allerede er solid
- Går ofte gjennom vanlige detektorer, noe som er nyttig for spesialtilfeller som strenge kunder eller skoler
- Gratis, noe som betyr mye hvis du prosesserer mye tekst
Brukt med måte, er det glimrende for:
- Å fikse stive partier midt i lange innlegg
- Å rydde opp i FAQ‑er, steg‑for‑steg‑forklaringer, definisjoner
- Å gjøre «førsteutkast fra ChatGPT» klart for en menneskelig redigering
På disse punktene er jeg ganske på linje med testene til @mikeappsreviewer, selv om jeg mener detektorscorer er en sekundær fordel, ikke hovedpoenget.
2. Hvor det stille og rolig kan skade deg
Ulemper:
- Tuner ned sterke meninger og særpreg, så den unike stemmen din kan forsvinne
- Myker av og til opp spesifikk terminologi eller merkevareuttrykk, som kan svekke tematisk fokus
- Løs kontroll på antall ord, som betyr mye for stramme brief eller innholdsplaner
- Hvis du bruker det på autopilot, kan hele nettstedet ditt begynne å høres ut som alle andres
Her er jeg nærmere @chasseurdetoiles: hvis merkevaren eller bloggen din bygger på personlighet, sarkasme, historier eller skarpe meninger, er det risikabelt å la Clever AI Humanizer skrive om hele innlegg.
3. Autentisitet vs detektorer vs SEO
Her er delen der jeg er litt uenig med de mer detektorfokuserte perspektivene:
- Google vurderer deg ikke etter GPTZero‑poeng
- Det som faktisk gir resultater:
- Dybde og spesifisitet i temaet
- Tydig struktur og nytteverdi
- Konsistent fagspråk og relevante entiteter
Hvis Clever AI Humanizer:
- Fjerner nisjejargong som målgruppen din faktisk bruker
- Bytter ut konkrete eksempler med generiske formuleringer
- Myker opp tydelige standpunkt til utydelig nøytralitet
kan SEO‑en din svekkes, ikke fordi det er «AI», men fordi innholdet blir mindre spesifikt og mindre minneverdig.
En god sjekk: etter «humanisering», skann overskrifter, mellomtitler og første setning i hver del. Er kjernebegrepene og eksemplene dine fortsatt der, eller er de blitt slipt bort?
4. En praktisk måte å bruke det på uten å miste deg selv
I stedet for å skrive om hele artikler, prøv dette mønsteret:
- Skriv utkast i din egen stemme (selv om det er rotete, selv om det er AI‑assistert).
- Send bare problemavsnitt til Clever AI Humanizer:
- Klønete avsnitt
- Overganger
- Overdrevent robotaktige forklaringer
- Lim tilbake resultatet og gjør manuelt:
- Legg tilbake favorittformuleringer, vitser eller «spisse» linjer
- Sett inn igjen viktige SEO‑ord som ble utvannet
- La innledninger, avslutninger og personlige historier være stort sett urørt eller lett håndredigert.
Hvis du leser et innlegg og tenker: «Jeg kunne ha skrevet dette, men jeg ville nok sagt det litt annerledes», er det greit. Hvis du tenker: «Dette høres ut som en bedriftsside jeg ikke kjenner igjen», er det for mye.
5. Hvordan vite om Clever AI Humanizer hjelper deg
Sjekk noen ferske innlegg:
- Går kommentarer, e‑poster eller delinger opp, ned eller forblir stabile?
- Siterer folk fortsatt de unike formuleringene eller eksemplene dine?
- Når du skanner arkivet ditt, kan du se hvilke innlegg som er «deg» kontra «utvannet av verktøyet»?
Hvis de «utjevnede» innleggene får mindre respons enn de litt røffere, er det et tegn på at du bør bruke Clever AI Humanizer mer som poleringsverktøy enn som omskrivingsmotor.
Konklusjon: behold Clever AI Humanizer i verktøykassen, men gi det en smalere jobb. La det glatte ut friksjon, ikke skrive om identiteten din. Stol på magefølelsen: hvis du føler at et innlegg mistet noe viktig etter prosesseringen, har du nesten alltid rett.