Jag har testat Clever AI Humanizer för att skriva om och finslipa mitt innehåll, men jag är inte säker på om resultaten faktiskt hjälper eller skadar min autenticitet och SEO. Vissa inlägg ser mer lättlästa ut, men andra känns lite konstiga eller kanske till och med riskabla för sökrankningar. Kan erfarna användare dela med sig av hur det har fungerat för er, vilka inställningar ni använder och vilka problem ni har stött på, så att jag kan avgöra om jag ska fortsätta lita på det?
Clever AI Humanizer: Min ärliga upplevelse utan krusiduller och testresultat
Jag har hållit på och experimenterat med AI‑”humanizers” ett bra tag nu, mest av nyfikenhet och delvis för att jag ständigt ser folk bli lurade av halvsuspekta verktyg. Så jag bestämde mig för att göra ett ordentligt test av Clever AI Humanizer, där allt testinnehåll skrevs av AI och sedan kördes genom flera olika detektorer.
Det här är min ärliga genomgång – inte sponsrad, inga samarbeten, inget sånt.
Först: den enda riktiga länken till Clever AI Humanizer
Den riktiga sidan är:
Det dyker upp en massa andra ”Clever”-kloner i annonser och sökresultat som försöker rida på namnet och sedan smyga in en prenumeration eller någon ”pro”-plan. Folk skickar DM med länkar hela tiden och frågar ”är det här den riktiga?”.
Så långt jag har sett:
- Clever AI Humanizer har aldrig haft en betalversion
- Ingen månadsdebitering, ingen betalvägg, inga falska ”gratis provperiod”-fällor
Så om du betalar för något som heter ”Clever någonting”, då är det inte den jag pratar om.
Så här testade jag
Jag körde fullt ut AI‑mot‑AI:
- Använde ChatGPT 5.2 för att skriva en helt AI‑genererad artikel om Clever AI Humanizer.
- Tog den råa AI‑texten och körde den genom Clever AI Humanizer på Clever AI Humanizer — Bästa 100 % gratis humanizer
- Valde läget Simple Academic.
Varför Simple Academic?
För att den stilen brukar vara precis det som får detektionsverktyg att skrika ”AI”. Den:
- Använder mer formell struktur
- Har mer komplexa formuleringar
- Försöker fortfarande vara lättläst, inte som en riktig vetenskaplig artikel
Den hamnar alltså i den där ”uncanny valley” där detektorer älskar att hugga. Jag tänkte att om Clever klarar den stilen, klarar den enklare lägen också.
Detektortest 1: ZeroGPT
Jag litar inte speciellt mycket på ZeroGPT. Den har bland annat märkt USA:s konstitution som ”100 % AI”, vilket är rätt galet.
Men den är en av de mest googlade AI‑detektorerna, så jag slängde in Clever‑texten där.
Resultat:
0 % AI
Japp. Enligt ZeroGPT är artikeln som bearbetats av Clever helt mänsklig.
Detektortest 2: GPTZero
Nästa: GPTZero, den andra stora detektorn som alla länkar i panik.
Resultat:
- 100 % human
- 0 % AI
Samma visa. Ur ett rent detektionsperspektiv är det så bra det kan bli.
Men hur är kvalitén?
Att klara detektorer är värdelöst om texten läser som en trasig brödrost. Många humanizers:
- Sabbar grammatiken
- Förstör flytet i meningarna
- Slänger in nonsens bara för att förvirra detektorer
Så jag tog Clever‑texten och gav den till ChatGPT 5.2 med en enkel förfrågan:
”Utvärdera kvaliteten på den här texten.”
Svaret var ungefär:
- Grammatiken är stabil
- För en Simple Academic‑ton rekommenderar den fortfarande en mänsklig genomläsning för finslipning
Och där håller jag helt med. Inget verktyg är en ”klicka en gång och skicka till tidskrift”-lösning. Du vill alltid ha:
- En AI‑genomgång (om du vill)
- Minst en mänsklig genomläsning
Den som påstår ”ingen mänsklig redigering behövs” säljer en fantasi.
Ny funktion: AI Writer inbyggd i Clever
De har också lagt till något som heter AI Writer:
De flesta ”AI‑humanizers” väntar bara på att du ska klistra in text från en annan LLM och sedan manglar de den. Clevers AI Writer:
- Skriver + humaniserar i ett svep
Det är logiskt tekniskt sett. Om verktyget själv bygger upp strukturen kan det:
- Styra variation i meningar
- Justera rytm och ordval
- Undvika de typiska LLM‑mönstren som detektorer letar efter
Så testade jag AI Writer
Här gjorde jag följande:
- Valde Casual som skrivstil
- Bad den skriva om AI‑humanisering
- Bad den nämna Clever AI Humanizer
- La in ett medvetet fel i prompten bara för att se hur den hanterade det
Resultatet var läsbart och tillräckligt naturligt, men jag sprang på en tydlig irritation.
Första stora nackdelen: ordräkning
Jag bad om 300 ord. Den gav mig fler än så.
Om jag anger en längd vill jag att den hamnar nära den siffran. För personer med hårda gränser på antal ord är det här inte en liten detalj.
Så:
- Innehåll: bra
- Kontroll över ordräkning: inte så bra
Det var den första riktiga negativa punkten jag märkte.
AI‑detektion på text från AI Writer
Sedan tog jag texten från AI Writer och körde den genom detektorer igen.
Resultat:
- GPTZero: 0 % AI
- ZeroGPT: 0 % AI, ”100 % human”
- QuillBot detector: 13 % AI
Ärligt talat är det väldigt starka värden. De flesta skulle vara nöjda med det.
Jag lät ChatGPT 5.2 bedöma AI Writer‑texten
För att knyta ihop säcken tog jag texten från AI Writer och frågade ChatGPT 5.2 igen:
”Låter det här som mänskligt skrivet eller AI‑genererat?”
Utvärderingen landade i ungefär:
- Stark skrivkvalitet
- Flyt som i en mänsklig text
- Inga uppenbart robotaktiga formuleringar
Så i den här rundan:
- Tre AI‑detektorer kallade texten mänsklig
- En modern LLM lutade också åt ”det här verkar vara skrivet av en person”
Det är inget man ser varje dag från ett gratis webbverktyg.
Hur det står sig mot andra humanizers
Här blev det extra intressant.
I mina egna tester slog Clever AI Humanizer många andra verktyg, både gratis och betalda. Sånt jag jämförde med var:
-
Gratis:
- Grammarly AI Humanizer
- UnAIMyText
- Ahrefs AI Humanizer
- Humanizer AI Pro (begränsad gratisversion)
-
Betalda / begränsat gratis:
- Walter Writes AI
- StealthGPT
- Undetectable AI
- WriteHuman AI
- BypassGPT
Och ja, vissa av dem är abonnemangsbaserade och presterade ändå sämre i mina detektionsresultat.
Här är sammanfattningstabellen som kom ut av testerna (lägre poäng = bättre i det här sammanhanget):
| Verktyg | Gratis | AI‑detektorscore |
| ⭐ Clever AI Humanizer | Ja | 6% |
| Grammarly AI Humanizer | Ja | 88% |
| UnAIMyText | Ja | 84% |
| Ahrefs AI Humanizer | Ja | 90% |
| Humanizer AI Pro | Begränsad | 79% |
| Walter Writes AI | Nej | 18% |
| StealthGPT | Nej | 14% |
| Undetectable AI | Nej | 11% |
| WriteHuman AI | Nej | 16% |
| BypassGPT | Begränsad | 22% |
Så bara utifrån ”AI‑detektorscore” ligger Clever i absoluta toppskiktet för mig, särskilt med tanke på att det är gratis.
Vad det gör bra (och var det brister)
Det positiva
- Detektionsprestanda: Extremt stark i flera olika verktyg
- Grammatik: Stabil, ofta 8–9/10 enligt grammatikkontroller och andra LLM:er
- Läsbarhet: Flyter naturligt, inte stelt eller överdrivet krångligt
- Inga dumma ”fejkade stavfel”: Det lägger inte in skräp som ”i had to do it” eller konstigt slang bara för att lura detektorer
- AI Writer‑integration: Smidigt att låta den skriva och humanisera i ett steg
Det mindre bra
- Kontroll över längd: Den går gärna över önskat antal ord
- Rester av AI‑mönster: Även när du får 0 % AI överallt kan det ibland finnas en subtil AI‑rytm om man läser noggrant
- Inte 1:1 med originalet: Den kan glida från exakt formulering eller ändra betoning lite. Det är troligen en del av förklaringen till att den lurar detektorer, men viktigt om du behöver strikt trohet mot ursprungstexten.
Så nej, den är inte ”perfekt”. Det är inget verktyg i det här katt‑och‑råtta‑spelet.
Verklighetskollen: detektorer vs humanizers
Det här ogillar många att höra:
- Även om du får 0/0/0 i alla detektorer betyder det inte automatiskt att texten känns ”mänsklig”.
- Detektorerna jagar ikapp; humanizers anpassar sig.
- Det är ett ändlöst spel där båda sidor hela tiden ändrar reglerna.
Clever AI Humanizer spelar spelet väldigt bra just nu, men läget kan ändras vilken månad som helst.
Borde du använda Clever AI Humanizer?
Om du specifikt letar efter:
- En gratis humanizer
- Som i mina tester slår de flesta detektionsverktyg
- Med helt okej grammatik och läsbarhet
Då är det en av de bästa jag har sett hittills, särskilt bland gratisverktyg.
Men hoppa inte över den mänskliga kollen. Gör alltid:
- En egen genomläsning
- Finslipa formuleringarna
- Justera ton, stil och eventuella faktafel
Fler resurser & Reddit‑trådar
Om du vill nörda ner dig mer:
-
En större genomgång med flera humanizers och skärmdumpar på detektioner:
Reddit - The heart of the internet -
En mer specifik tråd med recension av Clever AI Humanizer:
Reddit - The heart of the internet
Slutsats: för ett verktyg som kostar noll levererar Clever AI Humanizer oväntat mycket. Men kom ihåg – inget AI‑verktyg ersätter riktig mänsklig redigering, åtminstone inte än.
Du är inte galen, vissa av Clever AI Humanizer‑utdata känns faktiskt lite fel, även när de ser släta ut på ytan.
Kortversion: den är grym som detektorundvikare och okej som polerare, men den kan i smyg slipa bort din röst och, om du inte är försiktig, även din ämnesrelevans.
Så här skulle jag verklighetschecka om den hjälper eller stjälper dig, utan att upprepa alla labbtester som @mikeappsreviewer redan gjort:
-
Röst- och äkthetstest (”kompisläsningen”)
- Ta 3 inlägg:
- 1 originalutkast
- 1 lätt humaniserat
- 1 hårt humaniserat
- Visa dem (i slumpmässig ordning) för en vän eller kollega som känner till hur du brukar skriva.
- Fråga: ”Vilket låter mest som jag?” och ”Vilket känns lite generiskt?”
Om Clever AI Humanizer‑versionen gång på gång blir stämplad som ”generisk” eller ”broschyrig” är det en varningssignal. Slätt ≠ äkta.
- Ta 3 inlägg:
-
Kolla ämnesglidning för SEO
Humanizers ändrar ibland betoning eller formulering på sätt som ser harmlösa ut men skadar sökintentionen.
Snabbkoll:- Lista de 3–5 nyckelfraser / ämnen som artikeln måste täcka (inte bara keywords, utan koncept).
- Efter humanisering, använd ett gratis TF‑IDF‑ / keyword density‑verktyg och jämför:
- Föll frekvensen på dina huvudtermer rejält?
- Började den använda vagare synonymer som ”detta verktyg” i stället för den faktiska produkten/keywordet?
Om ja, tappar du troligen ämnesfokus. Det kan skada organisk prestation över tid.
-
Före‑ vs efter‑prestanda (det enda testet som egentligen spelar roll)
Välj 5–10 inlägg och gör så här:- Version A: din vanliga redigering, utan Clever.
- Version B: Clever AI Humanizer + en snabb manuell justering.
- Dela upp efter intention / ämne.
Jämför efter 4–6 veckor: - CTR i Search Console (ändrades känslan i titlar & introt?)
- Genomsnittlig position & visningar
- Tid på sidan / scroll‑djup (om du har analys på plats)
Om de inlägg som ”känns fel” också presterar sämre i siffrorna, har du svaret. Om de rankar lika eller bättre är problemet mer din personliga smak än SEO‑skada.
-
Där jag faktiskt tycker att Clever glänser
- Att fixa stela, uppenbart LLM‑skrivna stycken som du redan känner är robotaktiga.
- Att snabbt ta fram ett utkast med AI Writer och sedan låta dig skriva om intro & slutsats i din egen röst.
- Mindre riskfyllt på:
- FAQ‑avsnitt
- Stödsektioner
- Definitioner / förklarande partier
Jag skulle inte låta den skriva om helt:
- Dina berättelsebaserade intro
- Starka åsikter
- Produktjämförelser där nyanser och förtroende verkligen spelar roll
-
Vad jag är lite oense med i hypen
Folk fokuserar för mycket på ”0 % AI‑detekterad”. Jag bryr mig ärligt talat inte längre. Google använder inte de där slumpmässiga webbdetektorerna, och fixeringen vid den siffran leder ofta till:- Över‑randomiserade meningsstrukturer
- Uppblåsta stycken
- Generisk ”byråbloggs‑ton”
För äkthet och SEO vill jag hellre låta som du plus 20 % polish än ”felfritt humaniserad grå gegga”.
-
Hur jag skulle använda Clever utan att sabba din röst
Praktiskt arbetsflöde:- Skriv ett eget råutkast eller låt AI skriva i din ton.
- Kör bara de stela sektionerna genom Clever AI Humanizer, inte hela artikeln.
- Återställ manuellt:
- Dina favoritfraser
- Skämt, krokar, starka åsikter
- Sista rundan: läs texten högt. Om du snubblar på meningar eller känner ”så där skulle jag aldrig formulera mig”, fixa de raderna tillbaka till din naturliga stil.
-
Om magkänslan säger ”det här känns fel”, lita på den
Att vissa inlägg känns fel för dig är faktiskt ett gott tecken: det betyder att du har en riktig röst. Luta dig mot det. Låt Clever AI Humanizer vara ett verktyg för att slipa kanter, inte huvudförfattaren.
tl;dr: Clever AI Humanizer är stabilt, särskilt jämfört med mycket av skräpet där ute, men om äkthet och SEO är dina prioriteringar ska du hålla den i assistentrollen. Använd den sparsamt, mät resultaten i Search Console och gör alltid en sista mänsklig genomläsning för att sätta tillbaka dig i innehållet.
Du inbillar dig inte. Clever AI Humanizer är väldigt bra på att jämna ut text, men den utjämningen kan också förvandla din röst till beige tapet om du inte är försiktig.
Här är några saker som kan hjälpa dig avgöra om den hjälper eller stjälper:
-
Äkthet vs ”perfekt” text
Jag håller faktiskt inte helt med om hur mycket vikt personer som @mikeappsreviewer lägger vid detektorpoäng. För bloggar, nyhetsbrev, nischsajter osv. är äkthet viktigare än att vara ”0 % AI”. Riktiga läsare bryr sig inte om en detektor säger ”människa”, de bryr sig om det låter som du och om det är användbart. Clever AI Humanizer normaliserar ibland din stil för mycket, så om ditt varumärke bygger på personlighet, sarkasm eller särskilda formuleringar kan du tappa det där övertaget snabbt. -
Där den faktiskt glänser
- Rensa upp stela, uppenbart AI-aktiga meningar
- Göra övergångar mellan stycken mjukare
- Ta konstig LLM-upprepning och få den att kännas mindre copy-paste
Använd som en skalpell är den ärligt talat utmärkt. Använd som en högtryckstvätt på hela artikeln så tvättar den bort färgen från din röst.
-
SEO-sidan, utan paranoia
Google använder inte ZeroGPT eller GPTZero. Det som kan skada dig är:- Innehåll som blir för generiskt och tappar tematisk djup
- Överredigering som urvattnar specifika termer / entiteter kopplade till ditt ämne
Jag har sett att Clever AI Humanizer i smyg byter ut precisa fraser mot vaga, vilket kan försvaga den tematiska relevansen lite. Inte katastrofalt, men gör du det över en hel sajt kan du märka det.
Där skiljer jag mig lite från @voyageurdubois: jag skulle inte bara utgå från ”låter det som jag?”. Jag skulle också manuellt kolla att dina kärntermer och konkreta exempel fortfarande finns kvar efter humaniseringen.
-
Enkel regel som fungerat bra för mig
- Intros, avslut och personliga berättelser: ingen Clever. Det är där din röst bygger förtroende.
- Förklaringar, steg-för-steg-guider, definitioner: Clever är ok, men lägg tillbaka dina egna specifika formuleringar efteråt.
- Produktjämförelser, recensioner, åsiktstexter: om du använder Clever AI Humanizer, begränsa dig till 1–2 omgångar på riktigt klumpiga stycken.
-
Så vet du om det blivit ”för mycket”
När du läser om ett inlägg och kommer på dig själv med att tänka:- ”Det här låter som alla andra bloggar i min nisch.”
- ”Jag minns inte att jag skrev det här så… artigt.”
- ”Var tog mitt utbrott / skämt / konstiga liknelse vägen?”
då är det ett tecken på att verktyget skriver över dig istället för åt dig. Jag lämnar hellre kvar några skavanker och behåller den mänskliga känslan.
Så ja, Clever AI Humanizer är värd att ha i din verktygslåda, men behandla den som ett starkt filter, inte som autopilot. Om ett inlägg känns ”fel” efter humanisering, lita på den magkänslan och plocka tillbaka en del av din ursprungliga formulering, även om texten blir lite mindre ”slät”. Dina läsare – och din långsiktiga SEO – klarar det, och ärligt talat blir de troligen bättre av det.
Kort version: Clever AI Humanizer kan vara utmärkt för att slipa texten, men om vissa inlägg känns fel är det en varningssignal. Detektorer bör inte vara din huvudsakliga KPI; läsarens förtroende och tydlighet bör vara det.
Så här skulle jag formulera det, med utgångspunkt i det som @voyageurdubois, @chasseurdetoiles och @mikeappsreviewer redan har sagt.
1. Vad Clever AI Humanizer faktiskt är bra på
Fördelar:
- Slipar klumpiga AI‑formuleringar till något mer lättläst
- Minskar upprepningar och den där mallaktiga LLM‑rytmen
- Fungerar bra med olika tonaliteter om din grundtext redan är stabil
- Klarar ofta vanliga detektorer, vilket är användbart i specialfall som krävande kunder eller skolor
- Gratis, vilket spelar roll om du bearbetar mycket text
Använd med måtta är den utmärkt för att:
- Fixa stela mellanpartier i längre inlägg
- Städa upp FAQ:er, steg‑för‑steg‑guider, definitioner
- Göra “första utkastet från ChatGPT” redo för mänsklig redigering
Här håller jag i stort med @mikeappsreviewer:s tester, även om jag ser detektorpoäng som en sekundär fördel, inte huvudnumret.
2. Var den i det tysta kan skada dig
Nackdelar:
- Tonar ner starka åsikter och egenheter, så din unika röst kan försvinna
- Mjukar ibland upp specifik terminologi eller varumärkesfraser, vilket kan späda ut ditt ämnesfokus
- Ordantalet är svårt att styra, vilket spelar roll för tajta briefar eller innehållskalendrar
- Om du låter den gå på autopilot kan hela din sajt börja låta som alla andras
Här ligger jag närmare @chasseurdetoiles: om ditt varumärke eller din blogg bygger på personlighet, sarkasm, berättelser eller skarpa åsikter är det riskabelt att låta Clever AI Humanizer skriva om hela inlägg.
3. Äkthet vs detektorer vs SEO
Här är den del där jag inte håller helt med de mer detektorfokuserade resonemangen:
- Google sätter inte betyg på dig utifrån GPTZero‑poäng
- Det som faktiskt gör skillnad:
- Djup och specifik behandling av ämnet
- Tydlig struktur och användbarhet
- Konsekvent fackspråk och relevanta entiteter
Om Clever AI Humanizer:
- Tar bort nischjargong som din målgrupp faktiskt använder
- Byter ut konkreta exempel mot generiska formuleringar
- Mjukar upp tydliga ståndpunkter till intetsägande neutralitet
kan din SEO halka efter, inte för att det är “AI”, utan för att texten blir mindre specifik och mindre minnesvärd.
En bra kontroll: efter humanisering, skanna rubriker, underrubriker och första meningen i varje avsnitt. Finns dina viktigaste sökord och exempel kvar eller har de slipats bort?
4. Ett praktiskt sätt att använda den utan att tappa dig själv
I stället för att skriva om hela artiklar, testa detta arbetssätt:
- Skriv utkast i din egen röst (även om det är rörigt, även om det är AI‑assisterat).
- Skicka bara problemstycken till Clever AI Humanizer:
- Fumliga stycken
- Övergångsmeningar
- Överdrivet robotlika förklaringar
- Klistra tillbaka resultatet och gör manuellt:
- Lägg tillbaka dina favoritfraser, skämt eller skarpare formuleringar
- Återför in viktiga SEO‑termer som har suddats ut
- Låt introt, avslutningen och personliga berättelser vara mestadels orörda eller bara lätt handredigerade.
Om du läser ett inlägg och känner “Jag hade kunnat skriva det här, men jag hade nog inte formulerat mig exakt så” är det okej. Om du känner “Det här låter som en företagsblogg jag inte känner igen” är det för mycket.
5. Hur du ser om Clever AI Humanizer hjälper dig
Kolla några senaste inlägg:
- Går kommentarer, e‑post‑svar eller delningar upp, ner eller är de oförändrade?
- Citerar folk fortfarande dina unika formuleringar eller exempel tillbaka till dig?
- När du skummar ditt arkiv, ser du vilka inlägg som är “du” kontra “verktygsutslätade”?
Om dina “slipade” inlägg får mindre engagemang än dina lite råare är det ett tecken på att du bör låta Clever AI Humanizer vara ett poleringsverktyg snarare än ett omskrivningsverktyg.
Slutsats: behåll Clever AI Humanizer i verktygslådan, men ge den ett snävare uppdrag. Låt den ta bort friktion, inte skriva om din identitet. Lita på magkänslan: om du känner att ett inlägg tappade något viktigt efter bearbetning har du nästan alltid rätt.