Jag råkade radera viktiga GoPro-videor från mitt SD-kort och försöker få tillbaka dem utan att formatera det först. Materialet betyder mycket för mig, och jag är inte säker på vilka återställningssteg som är säkrast för att undvika att filerna skrivs över. Söker hjälp med återställning av GoPro-videor, raderat material på SD-kort och det bästa sättet att återställa videor utan att förlora något annat.
Jag råkade ut för det här också, och ja, det känns verkligen hemskt.
Först och främst, sluta använda SD-kortet nu. Spela inte in mer video på det. Formatera det inte. Kör inga reparationsverktyg än. Med GoPro-klipp ligger raderat material ofta kvar på kortet tills ny data skrivs över det. Varje ny inspelning gör återställningen svårare.
Innan du testar återställningsprogram skulle jag kolla de enkla sakerna först.
- Om du betalar för GoPros abonnemang, logga in och gå igenom mediebiblioteket och papperskorgen. Raderade molnobjekt kan ibland ligga kvar där längre än folk tror.
- Kontrollera kortet efter LRV-filer. Det är de små förhandskopior som GoPro skapar. De ser visserligen rätt dåliga ut, men jag skulle ändå hellre ta en suddig förhandsvisning än att förlora hela klippet.
- Om kameran stängdes av mitt under inspelningen, sätt tillbaka kortet i GoPro-kameran och starta den. Ibland föreslår den en reparation och fixar videon av sig själv.
Om huvudfilerna saknas på kortet skulle jag börja med Disk Drill. Jag har använt det för GoPro-material tidigare och haft bättre tur med det än med många av de vanliga återställningsapparna. Återställning av GoPro-video blir rörigt eftersom kameran ofta skriver data i utspridda delar över kortet. Många verktyg hittar delar av klippet och spottar sedan ut en fil som ser bra ut tills du försöker öppna den och inget spelas upp. Disk Drill gjorde ett bättre jobb med att bygga upp de klippen i mitt fall, och förhandsvisningsalternativet sparade tid eftersom jag kunde se vad som gick att spela upp innan jag återställde något.
Några saker jag skulle göra medan återställningen körs:
- Spara återställda filer på en annan enhet. Skriv inte tillbaka dem till samma SD-kort.
- Använd läget Advanced Camera Recovery under skanningen.
- Om kortet ger fel eller fortsätter att kopplas från, skapa först en fullständig byte-för-byte-avbildning av det och arbeta från avbildningen i stället.
- På Windows får du upp till 100 MB gratis i Disk Drill. Det räcker för ett litet test, vilket hjälper dig att se om materialet går att återställa innan du betalar.
Om du inte har spelat in särskilt mycket sedan klippen försvann är dina chanser fortfarande ganska goda. Jag skulle dock inte vänta för länge.
Ja. Om kortet bara raderades, inte formaterades, är chanserna för återställning bättre.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak: sluta använda kortet. Jag skulle lägga till ett steg innan skanning. Sätt SD-kortet i en kortläsare med skrivskydd om du har en, eller anslut det till din dator och kopiera hela kortet som en avbildsfil först. På Linux eller macOS fungerar dd. På Windows klarar verktyg som USB Image Tool eller liknande jobbet. Att arbeta från en avbild är säkrare om kortet är instabilt.
Jag håller delvis inte med om att kontrollera kameran för mycket. Att sätta tillbaka kortet i GoPro för reparationer kan hjälpa efter en avbruten inspelning, men om klippen raderades av misstag skulle jag undvika att sätta tillbaka det i kameran om du inte vet att filen aldrig slutfördes. Kameror skriver saker i bakgrunden och jag skulle inte riskera det.
Det här skulle jag göra:
- Montera kortet som skrivskyddat om möjligt.
- Skapa en fullständig avbild av det.
- Skanna avbilden, inte kortet.
- Återställ till din dator eller en annan enhet.
För GoPro MP4-filer är Disk Drill ett bra val eftersom det hanterar fragmenterad kameravideo bättre än många billiga återställningsverktyg. Om Disk Drill hittar filer utan korrekta namn, sortera efter storlek och förhandsgranska de största MP4-filerna först. GoPro-klipp delas ofta upp i kapitel, så anta inte att en saknad fil betyder att allt material är borta.
Kontrollera också mapparna DCIM/100GOPRO och liknande 100GOPRO-mappar efter .THM- och .LRV-sidfiler. Om de finns med matchande nummer är det en ledtråd om att huvudvideon fanns och att återställning fortfarande kan lyckas.
Om du vill ha en visuell genomgång är denna genomgång av återställning av GoPro-video och SD-kort lätt att följa.
Ja, du kan återställa raderad GoPro-video utan att formatera kortet, och ärligt talat skulle det vara det sämsta draget just nu att formatera först.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @espritlibre, men jag skulle trycka lite hårdare på en extra punkt: hoppa över att köra CHKDSK, First Aid eller någon uppmaning om att fixa enheten som datorn kastar på dig. De verktygen är till för reparation av filsystem, inte videoåterställning, och de kan ställa till det med spåren efter raderade filer. Folk klickar på sånt alldeles för snabbt och undrar sedan varför återställningen blev sämre. Fråga mig hur jag vet lol.
Det jag skulle göra annorlunda är att kontrollera om kortet faktiskt visar samma använda utrymme som tidigare. Om SD-kortet fortfarande visar att mycket lagringsutrymme är upptaget trots att videorna verkar raderade, kan det betyda att datan fortfarande finns kvar och att det är filindexet som har blivit förstört. Det är vanligtvis ett bättre tecken än ett nästan tomt kort. Om din GoPro dessutom sparade i HEVC/H.265, se till att det du återställer testas i VLC, eftersom Windows ibland säger att en återställd fil är trasig när det egentligen bara handlar om codec-problem.
En annan sak som folk missar: GoPro delar ofta upp långa inspelningar i flera kapitel. Så om ett huvudklipp är borta, leta efter närliggande filnummer och ovanliga filstorlekar. Ibland är det bara en del av sekvensen som blev raderad.
Om du vill ha programvara är Disk Drill ett legitimt alternativ för återställning av GoPro SD-kort eftersom det tenderar att identifiera kameravideo bättre än många generiska undelete-verktyg. Jag skulle ändå jämföra skanningsresultaten med ett annat verktyg för en second opinion om materialet är superviktigt, eftersom ingen enskild app fångar allt.
Och om det här är material som bara händer en gång i livet, sluta med gör det själv vid imaging-stadiet och överväg ett proffslabb innan du petar runt för mycket.
Den här tråden kan också hjälpa: Reddit-diskussion om programvara för återställning av GoPro SD-kortvideo
Ja, utan formatering.
En liten invändning mot @espritlibre och @ombrasilente: Jag skulle inte lägga för mycket tid på att manuellt leta igenom mappar om klippet verkligen har raderats. Att bläddra är okej, men varje extra montering/avmontering på ett instabilt kort belastar det bara mer. Om materialet är viktigt, gå direkt till en avbildning av kortet och arbeta sedan bara på den kopian.
Om kortet dessutom visas med fel kapacitet, läsfel eller mycket långsam åtkomst, tyder det mindre på en enkel radering och mer på problem med kortet. I så fall är återställningsprogram sekundärt. Klona först, återställ sedan.
Om Disk Drill:
- Fördelar: bra förhandsvisning, okej identifiering av kamerafiler, användarvänligt gränssnitt, hanterar många GoPro MP4-fall väl.
- Nackdelar: gratis återställning på Windows är begränsad, djupsökningar kan tappa ursprungliga namn/mappar, och inget verktyg är perfekt med svårt fragmenterat material.
Så jag håller med @mikeappsreviewer om att använda Disk Drill, men jag skulle ändå kontrollera resultaten med en alternativ skanner om klippen är oersättliga. Det bästa tecknet är om återställda filer har rimliga storlekar och tidsstämplar nära inspelningstillfället. Om de kommer tillbaka som pyttesmå MP4-filer betyder det vanligtvis bara delvis återställning.
Den stora regeln är fortfarande densamma: återställ till en annan enhet, inte tillbaka till SD-kortet.