Kan ik verwijderde GoPro-video herstellen zonder de kaart te formatteren?

Ik heb per ongeluk belangrijke GoPro-video’s van mijn SD-kaart verwijderd en ik probeer ze terug te krijgen zonder deze eerst te formatteren. De beelden zijn belangrijk voor me, en ik weet niet zeker welke herstelstappen het veiligst zijn om te voorkomen dat de bestanden worden overschreven. Ik zoek hulp bij het herstellen van GoPro-video’s, verwijderde beelden van een SD-kaart en de beste manier om video’s te herstellen zonder iets anders te verliezen.

Ik ben hier ook tegenaan gelopen, en ja, het voelt echt vreselijk.

Het eerste wat je moet doen, is nu stoppen met het gebruiken van de SD-kaart. Neem er geen extra video meer op op. Formatteer hem niet. Voer nog geen reparatietools uit. Bij GoPro-clips blijft verwijderde footage vaak op de kaart staan totdat er nieuwe data overheen wordt geschreven. Elke nieuwe opname maakt herstel moeilijker.

Voordat je herstelsoftware probeert, zou ik eerst de makkelijke dingen controleren.

1. Als je betaalt voor het GoPro-abonnement, log dan in en bekijk de Mediabibliotheek en de map Prullenbak. Verwijderde clouditems blijven daar soms langer staan dan mensen verwachten.
  2. Controleer de kaart op LRV-bestanden. Dat zijn de kleine voorbeeldkopieën die GoPro maakt. Ze zien er misschien niet geweldig uit, zeker, maar ik neem nog steeds liever een wazige preview dan dat ik de hele clip kwijt ben.
  3. Als de camera midden in een opname uitviel, stop de kaart dan terug in de GoPro en zet hem aan. Soms krijg je een reparatiemelding en herstelt hij de video vanzelf.

Als de hoofdbestanden van de kaart verdwenen zijn, zou ik beginnen met Disk Drill. Ik heb het eerder gebruikt voor GoPro-footage en had er meer succes mee dan met veel van de gebruikelijke herstelapps. Herstel van GoPro-video wordt lastig omdat de camera data vaak in verspreide stukken over de kaart schrijft. Veel tools vinden delen van de clip en spugen dan een bestand uit dat er prima uitziet totdat je het probeert te openen en er niets afspeelt. Disk Drill deed het in mijn geval beter bij het opnieuw opbouwen van die clips, en de previewoptie bespaarde me tijd omdat ik kon zien wat afspeelbaar was voordat ik iets herstelde.

Een paar dingen die ik zou doen tijdens het herstel:

1. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op. Schrijf ze niet terug naar dezelfde SD-kaart.
  2. Gebruik de modus Geavanceerd cameraherstel tijdens de scan.
  3. Als de kaart fouten geeft of steeds de verbinding verbreekt, maak er dan eerst een volledige byte-voor-byte-image van en werk daarna vanaf die image.
  4. Op Windows geeft Disk Drill je tot 100 MB gratis. Dat is genoeg voor een kleine test, waarmee je kunt zien of de footage herstelbaar is voordat je betaalt.

Als je niet veel hebt opgenomen sinds de clips verdwenen, zijn je kansen nog steeds redelijk goed. Ik zou alleen niet te lang wachten.

Ja. Als de kaart alleen is verwijderd en niet geformatteerd, zijn de kansen op herstel beter.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt: stop met het gebruiken van de kaart. Ik zou nog één stap toevoegen vóór het scannen. Plaats de SD-kaart in een lezer met schrijfbeveiliging als je die hebt, of sluit hem aan op je computer en kopieer eerst de hele kaart als imagebestand. Op Linux of macOS werkt dd. Op Windows doen tools zoals USB Image Tool of vergelijkbare programma’s het werk. Werken vanaf een image is veiliger als de kaart kuren heeft.

Ik ben het er niet helemaal mee eens om de camera te veel te controleren. De kaart opnieuw in de GoPro plaatsen voor reparaties kan helpen na een onderbroken opname, maar als de clips per ongeluk zijn verwijderd, zou ik vermijden hem terug in de camera te plaatsen, tenzij je weet dat het bestand nooit correct is afgerond. Camera’s schrijven van alles op de achtergrond en ik zou dat risico niet nemen.

Wat ik zou doen:

1. Koppel de kaart indien mogelijk alleen-lezen.
  2. Maak er een volledige image van.
  3. Scan de image, niet de kaart.
  4. Herstel naar je computer of een andere schijf.

Voor GoPro MP4-bestanden is Disk Drill een goede keuze omdat het gefragmenteerde camerabeelden beter verwerkt dan veel goedkope hersteltools. Als Disk Drill bestanden vindt zonder nette namen, sorteer dan op grootte en bekijk eerst de grootste MP4’s. GoPro-clips worden vaak opgesplitst in hoofdstukken, dus ga er niet van uit dat één ontbrekend bestand betekent dat alle beelden weg zijn.

Controleer ook de mappen DCIM/100GOPRO en vergelijkbare 100GOPRO-mappen op .THM- en .LRV-nevenbestanden. Als die bestaan met overeenkomende nummers, is dat een aanwijzing dat de hoofdvideo heeft bestaan en herstel nog steeds kans maakt.

Als je een visuele uitleg wilt, is deze uitlegvideo over herstel van GoPro- en SD-kaartvideo’s gemakkelijk te volgen.

Ja, je kunt verwijderde GoPro-video’s herstellen zonder de kaart te formatteren, en eerlijk gezegd zou formatteren nu juist de slechtste zet zijn.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @espritlibre, maar ik wil nog één extra punt sterker benadrukken: sla het uitvoeren van CHKDSK, First Aid of welke melding dan ook over waarin je computer aanbiedt om dit station te repareren. Die tools zijn bedoeld voor bestandssysteemherstel, niet voor videorecovery, en ze kunnen de sporen van verwijderde bestanden flink verpesten. Mensen klikken veel te snel op dat soort dingen en vragen zich daarna af waarom herstel slechter werd. Vraag me niet hoe ik dat weet lol.

Wat ik anders zou doen, is controleren of de kaart daadwerkelijk nog dezelfde gebruikte ruimte laat zien als voorheen. Als de SD-kaart nog steeds aangeeft dat er veel opslagruimte bezet is terwijl de video’s verwijderd lijken, kan dat betekenen dat de data er nog steeds staat en dat alleen de bestandsindex is vernield. Dat is meestal een beter teken dan een bijna lege kaart. Als je GoPro bovendien in HEVC/H.265 heeft opgeslagen, zorg er dan voor dat alles wat je herstelt in VLC wordt getest, want Windows zegt soms dat een hersteld bestand kapot is terwijl het gewoon moeilijk doet over codecs.

Nog iets wat mensen vaak missen: GoPro splitst lange opnames vaak in meerdere hoofdstukken. Dus als één hoofdclip weg is, zoek dan naar aangrenzende bestandsnummers en ongebruikelijke bestandsgroottes. Soms is alleen een deel van de reeks verwijderd.

Als je software wilt, is Disk Drill een prima optie voor herstel van een GoPro SD-kaart, omdat het cameravideo meestal beter herkent dan veel algemene undelete-tools. Ik zou de scanresultaten nog steeds vergelijken met één tweede tool als second opinion als de beelden echt heel belangrijk zijn, want geen enkele app vindt alles.

En als dit unieke beelden zijn die je maar één keer in je leven kunt maken, stop dan met doe-het-zelf zodra je bij de imagingfase bent en overweeg een professioneel lab voordat je te veel gaat proberen.

Deze thread kan ook helpen: Reddit-discussie over software voor herstel van GoPro SD-kaartvideo’s

Ja, zonder opmaak.

Eén kleine onenigheid met @espritlibre en @ombrasilente: ik zou niet te veel tijd besteden aan het handmatig doorzoeken van mappen als de clip echt is verwijderd. Bladeren is prima, maar elke extra keer koppelen/ontkoppelen van een haperende kaart geeft alleen maar meer belasting. Als de beelden belangrijk zijn, maak dan meteen een image van de kaart en werk vervolgens alleen nog op die kopie.

Ook als de kaart wordt weergegeven met de verkeerde capaciteit, leesfouten of zeer trage toegang, wijst dat minder op eenvoudige verwijdering en meer op problemen met de kaart. In dat geval is herstelsoftware van ondergeschikt belang. Eerst klonen, daarna herstellen.

Over Disk Drill:

• Voordelen: goede preview, redelijke detectie van camerabestanden, gebruiksvriendelijke interface, verwerkt veel GoPro MP4-gevallen goed.
  • Nadelen: gratis herstel op Windows is beperkt, diepe scans kunnen oorspronkelijke namen/mappen kwijtraken, en geen enkel hulpmiddel is perfect bij sterk gefragmenteerde beelden.

Dus ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het gebruik van Disk Drill, maar ik zou de resultaten nog steeds controleren met een alternatieve scanner als de clips onvervangbaar zijn. Het beste teken is wanneer herstelde bestanden logische groottes hebben en tijdstempels die dicht bij de opnamesessie liggen. Als ze terugkomen als piepkleine MP4’s, betekent dat meestal dat het herstel slechts gedeeltelijk is.

De grote regel blijft hetzelfde: herstel naar een andere schijf, niet terug naar de SD-kaart.