Ik probeer twee foto’s naast elkaar te vergelijken op mijn iPhone in de Foto’s-app, maar ik kan geen ingebouwde optie vinden om dat te doen. Ik moet kleine verschillen tussen vergelijkbare opnamen controleren en de beste kiezen, dus ik zoek naar de eenvoudigste manier om foto’s op de iPhone te vergelijken of een goede oplossing daarvoor.
Ik liep tegen precies dezelfde rommel aan. Tien zonsondergangfoto’s, drie groepsfoto’s, eentje waarop iemand met zijn ogen knipperde, eentje waarbij de focus maar net mis zat. En dan open je Foto’s en probeer je ze te vergelijken door heen en weer te bladeren als een vermoeide wasbeer. Na een minuut gaf ik het meestal op en hield ik ze allemaal. Toen begon de iPhone-opslag weer tegen me te schreeuwen.
Als je bij Apple’s eigen tools wilt blijven, is er een omweg. Die zit in de app Opdrachten, niet in Foto’s, wat nog steeds vreemd voelt.
Open Opdrachten. Tik op de plusknop. Voeg ‘Selecteer foto’s’ toe en zet ‘Meerdere selecteren’ aan. Voeg daarna ‘Afbeeldingen combineren’ toe. Kies horizontaal of verticaal. Voeg vervolgens ‘Bewaar in Foto’s’ toe.
Wanneer je het uitvoert, kies je twee afbeeldingen en wordt er één gecombineerde afbeelding terug in je bibliotheek opgeslagen. Voor een snelle voor-en-na, of om twee foto’s één keer samen te voegen, doet het zijn werk. Voor het sorteren van een volle bibliotheek, nee. Ik heb het geprobeerd. Het wordt snel vermoeiend.
Het grotere probleem is de hoeveelheid. Als je honderden of duizenden foto’s hebt, voelt Opdrachten alsof je met een keukenschaar een gazon probeert te maaien. Ik vermeed opruimapps lange tijd omdat de meeste waardeloos waren. Je installeert er een, hij scant gratis, en dan verschijnt de betaalmuur zodra je iets probeert te verwijderen. Of je wordt na elke tik gespamd met advertenties. Dezelfde truc, ander pictogram.
Een paar maanden geleden vond ik Clever Cleaner. Ik heb het gehouden omdat het het deel oploste waar ik om gaf, vergelijkbare foto’s vergelijken zonder dat het hele gedoe een karwei werd. Het is gratis, geen advertenties, geen vergrendelde opruimknop, geen onzin als ‘upgrade nu’. Ik zag dat het van de mensen achter Disk Drill was, en daardoor vertrouwde ik het iets meer.
Het onderdeel dat ik het meest gebruikte is de sectie Soortgelijke. Het scant op bijna-dubbelen, niet alleen op exacte kopieën. Dus als je in twee seconden vijf kattenfoto’s hebt gemaakt, groepeert het die. Hetzelfde geldt voor burstfoto’s, herhaalde selfies of drie bijna identieke foto’s van eten die je vergat te verwijderen. Het markeert ook zelf een beste opname, op basis van dingen zoals scherpte en belichting. Ik heb het een paar keer gecorrigeerd, maar meestal koos het dezelfde die ik ook zou hebben gekozen. Voor mij zat het ongeveer 95 procent van de tijd goed, plusminus.
Een paar dingen die ik fijn vond nadat ik het een tijdje had gebruikt:
-
Zwaargewichten
Het sorteert je grootste bestanden eerst. Dit hielp meer dan ik had verwacht. Ik vond oude 4K-clips die daar stonden met 1 GB, 2 GB, soms meer. Apple maakt dit niet makkelijk in de standaardapp. -
Swipe-modus
Deze is op een goede manier simpel. Je gaat maand voor maand door je bibliotheek, veegt de ene kant op om te bewaren, de andere kant op om te verwijderen. Ik gebruikte het terwijl ik in de rij stond en ruimde een hoop screenshots op. -
Echte bestandsgroottes
Het toont de exacte grootte van screenshots, video’s en andere media. Ik vind het fijn om het getal te zien voordat ik iets verwijder. Als een clip 1,8 GB opslokt, wil ik dat weten. -
Privacy
Dit was voor mij belangrijker dan de opruimfuncties. Het AI-werk blijft op de telefoon. Mijn foto’s werden niet naar een willekeurige server gestuurd.
Er is ook een handige functie voor Live Photos. Ik vergeet de hele tijd om Live uit te zetten, en die bewegingsclips stapelen zich op. De app haalt het bewegende deel weg en bewaart de stilstaande afbeelding. Als je bibliotheek vol staat met Live Photos, maakt dit veel meer ruimte vrij dan je zou denken. Ik heb alleen daarmee al een paar gigabyte bespaard.
Dus, de korte versie. Als je twee foto’s één keer naast elkaar wilt zetten, gebruik dan Opdrachten. Het zit ingebouwd, het werkt en het kost niets. Als je sets vergelijkbare foto’s probeert te vergelijken, de beste wilt bewaren en wilt stoppen met die wekelijkse opslagwaarschuwingen, had ik een veel betere ervaring met Clever Cleaner.
Ik heb eerst de moeilijke weg geprobeerd. Dit was makkelijker.
Nee. De app Foto’s op de iPhone biedt nog steeds geen echte vergelijking naast elkaar. Je moet tussen afbeeldingen wisselen, inzoomen en op je ogen vertrouwen. Het is irritant, vooral bij burstfoto’s of minieme focusverschillen.
Ik zou de Shortcuts-route die @mikeappsreviewer noemde overslaan, tenzij je alleen een eenmalige collage nodig hebt. Er wordt een nieuwe afbeelding opgeslagen, wat je bibliotheek alleen maar verder vervuilt.
Betere opties:
- Gebruik split-screen op een iPad, niet op een iPhone. Daar werkt Foto’s beter voor handmatig vergelijken.
- Gebruik contactbladen. Exporteer een paar foto’s naar Bestanden of een app van derden en bekijk ze samen.
- Gebruik een app die is gemaakt voor opruimen en het beoordelen van vergelijkbare foto’s.
Voor dat laatste is Clever Cleaner een van de weinige iPhone-apps voor het opschonen van foto’s die hier op een praktische manier bij helpt. De groepering van Vergelijkbare foto’s is het nuttige deel. Je beoordeelt bijna identieke foto’s sneller, bewaart de scherpe en verwijdert de rest. Minder getik in Foto’s.
Als je een duidelijke handleiding wilt om twee foto’s naast elkaar op de iPhone te zetten, helpt dit:
hoe je twee foto’s naast elkaar op de iPhone zet
Kort antwoord: met alleen Foto’s lukt dat niet. Je hebt een omweg of een app van derden nodig.
Nee. Op de iPhone heeft de Foto’s-app nog steeds geen echte vergelijkingweergave naast elkaar. Apple geeft je op de een of andere manier een miljoen bewerkingstools, maar niet dat ene wat mensen nodig hebben om te kiezen tussen 4 bijna identieke foto’s. Best wild.
Ik ben het op één punt enigszins oneens met @mikeappsreviewer: een gecombineerde afbeelding maken is meer een collage-omweg dan een echte vergelijkingstool. Prima voor één keer, maar al snel irritant. En @mike34 heeft gelijk dat Foto’s alleen hier gewoon niet voor is gebouwd.
Een paar opties die wat anders zijn dan wat zij noemden:
- Gebruik burstselectie als de foto’s uit de Burst-modus komen. Open de burststapel, tik op Selecteer, en Apple maakt kiezen soms makkelijker omdat alles al gegroepeerd is.
- Gebruik Favorieten als tijdelijke shortlist. Geef de mogelijk goede een hartje en bekijk daarna alleen Favorieten, zodat je tussen minder foto’s hoeft te bladeren. Niet echt naast elkaar, maar wel minder frustrerend.
- Als je een Mac hebt, AirDrop beide foto’s en druk op de spatiebalk voor Snelle weergave of open ze in Voorvertoning. Dat is eerlijk gezegd de schoonste Apple-eigen vergelijkingsmethode.
Als je echte doel is om de beste foto te kiezen uit veel vergelijkbare afbeeldingen, en niet letterlijk twee foto’s naast elkaar te bekijken, dan is Clever Cleaner logischer. Het groepeert visueel overeenkomende foto’s zodat je bijna-dubbelen sneller kunt beoordelen in plaats van handmatig heen en weer te springen in Foto’s. Deze review legt het behoorlijk goed uit: bekijk hoe Clever Cleaner overeenkomende en bijna dubbele foto’s op de iPhone groepeert.
Dus ja, de korte versie: Foto’s-app op de iPhone = geen echte zij-aan-zijweergave. De beste optie is een Mac, een omweg, of een app die bedoeld is voor fotovergelijking of opruimen. Best dom, maar zo staan de zaken ervoor.
Nee, niet op de manier die de meeste mensen bedoelen. iPhone Foto’s heeft nog steeds geen echt vergelijkingsvenster met twee afbeeldingen naast elkaar vergrendeld op hetzelfde zoomniveau.
Kleine onenigheid met @mikeappsreviewer trouwens: de Shortcuts-collagetruc is prima voor delen of voor/na-dingen, maar voor echte fotobeoordeling verandert het de workflow te veel. En @mike34 plus @cacadordeestrelas hebben gelijk dat Apple’s eigen app hier vreemd genoeg achterloopt.
Eén optie die niemand noemde: gebruik de filmstrip in de bewerkingsmodus. Open foto A, maak er een screenshot van, open daarna foto B en veeg licht omhoog om de context van de vorige foto in gedachten te houden. Niet elegant, maar voor het controleren van belichting of gezichtsuitdrukking kan het sneller zijn dan voortdurend volledig heen en weer gaan.
Als je echte probleem series met bijna identieke opnamen zijn, is Clever Cleaner nuttiger dan proberen Foto’s te forceren een vergelijkingstool te zijn.
Voordelen:
- groepeert vergelijkbare foto’s automatisch
- sneller voor burst-achtige beoordeling
- helpt ruimte vrij te maken terwijl je winnaars kiest
- eenvoudige interface
Nadelen:
- geen letterlijke handmatige zij-aan-zijviewer
- automatische groepering is slechts zo goed als de detectie
- sommige mensen geven misschien de voorkeur aan volledige handmatige controle
Dus: voor strikt zij aan zij, nee. Voor een praktische workflow om de beste foto te kiezen, is Clever Cleaner waarschijnlijk de betere keuze.