Kan du reparere en korrupt harddisk, eller er den ferdig?

Harddisken min begynte plutselig å vise feil, og noen filer vil ikke åpnes. Windows advarer meg om at den kan være ødelagt, og jeg er bekymret for å miste viktige bilder og dokumenter. Hva er den tryggeste måten å sjekke disken på, gjenopprette data og finne ut om den kan repareres eller må byttes ut?

Hvis filene betyr noe, ikke start med å prøve å reparere disken. Det er der mange gjør situasjonen verre. Windows kan tilby å formatere den eller kjøre CHKDSK, men hvis filsystemet allerede er skadet, kan disse tiltakene redusere gjenopprettingsmulighetene dine.

Det første steget er kjedelig, men viktig: slutt å bruke disken. Koble fra en ekstern HDD til du er klar til å gjenopprette fra den. Hvis det er en intern disk, ikke kopier noe til den, ikke installer verktøy på den, og ikke la Windows skrive nye data der. Færre skrivinger betyr bedre sjanse for å få tilbake filene dine.

Også, korrupt kan bety noen forskjellige ting. Det hjelper å snevre det inn:

1. Windows ber deg om å formatere disken.
  2. Disken vises som RAW.
  3. Du ser fortsatt en stasjonsbokstav, men den vil ikke åpnes.
  4. Disken lager klikkelyder, skrapelyder eller andre dårlige lyder.

Hvis den fortsatt vises i Diskbehandling med riktig størrelse, er det vanligvis oppmuntrende. Det betyr ofte at selve disken fortsatt er lesbar, og at problemet ligger i partisjonen eller filsystemet heller enn at maskinvaren er helt død.

Jeg ville fått ut de viktige dataene før jeg gjorde noe reparasjonsarbeid. Disk Drill er et godt alternativ for dette fordi det kan lage et byte-for-byte-bilde av disken, og deretter skanne bildet i stedet for å belaste den originale disken. Det er en tryggere tilnærming hvis disken oppfører seg ustabilt.

Den grunnleggende rekkefølgen vil være:

1. Installer Disk Drill på en annen disk, ikke den korrupte.
  2. Lag et diskbilde hvis disken er lesbar nok.
  3. Kjør Universal Scan på det bildet.
  4. Forhåndsvis filene du bryr deg om.
  5. Gjenopprett dem til en separat frisk disk.

Windows-versjonen lar deg gjenopprette opptil 100 MB gratis, noe som er nyttig for å sjekke om filene dine faktisk kan gjenopprettes før du bruker penger.

Når filene dine er trygge, kan du begynne med reparasjoner. Start med de enkle tingene først: prøv en annen USB-kabel, en annen USB-port og en annen datamaskin. Et overraskende antall døde eller korrupte eksterne disker er egentlig bare dårlige kabler, dokker eller kabinetter.

Hvis disken ikke vises som RAW, kan du prøve CHKDSK etterpå:

chkdsk X: /r

Erstatt X med riktig stasjonsbokstav. Bare vær klar over at CHKDSK endrer filsystemet. Det kan reparere problemer, men det kan også fjerne skadede oppføringer eller omorganisere data mens det gjør det. Derfor bør det komme etter gjenoppretting, ikke før.

Hvis disken har blitt RAW, er CHKDSK vanligvis ikke svaret. Gjenopprett filene først, og se deretter på noe som TestDisk for partisjonsreparasjon, eller bare formater disken når dataene allerede er kopiert til et trygt sted.

Et punkt hvor jeg ville sluttet å prøve gjør-det-selv-metoder, er hvis disken viser tegn på maskinvarefeil:

1. konstant klikking,
  2. tilfeldige frakoblinger,
  3. svært langsomme lesinger,
  4. eller at den forsvinner fra Diskbehandling.

På det tidspunktet kan hver ekstra skanning eller reparasjonsforsøk gjøre gjenopprettingen vanskeligere. Hvis dataene er viktige nok, send den heller til en profesjonell gjenopprettingstjeneste.

En korrupt harddisk er ikke automatisk tapt. Ofte er skaden logisk, og filene ligger fortsatt der. Rekkefølgen betyr noe: gjenopprett først, reparer eller formater senere. Det er den tryggeste måten å redde dataene på og kanskje fortsatt kunne bruke disken etterpå.

Ikke kjør hver eneste «fiks»-knapp Windows tilbyr bare fordi stasjonen fortsatt vises i Explorer. Jeg er enig i rådet om å gjenopprette først, men jeg ville vært enda mer kjedelig med det: sørg for at du har en annen stasjon med nok ledig plass før du begynner med noe som helst, fordi gjenopprettingsverktøy trenger et trygt sted å legge filene. Gjenopprett aldri filer tilbake til den samme defekte stasjonen. SMART-status kan være nyttig å sjekke, men et «friskt» resultat beviser ikke at stasjonen er i orden, særlig med eksterne USB-stasjoner som kobler til og fra. Hvis bildene og dokumentene betyr noe, behandle den nåværende stasjonen som skrivebeskyttet, kopier eller lag et diskbilde av det du kan, og avgjør deretter om det er verdt å prøve CHKDSK eller bare erstatte stasjonen. Harddisker er billige sammenlignet med tapte filer.

En stasjon som har en dårlig katalogoppføring er et helt annet problem enn en stasjon som kobler fra halvveis gjennom kopiering av en mappe. Det irriterende er at Windows ofte kaller begge deler “korrupsjon”, så jeg ville ikke anta at det kan fikses eller er dødsdømt bare basert på den advarselen alene.

Jeg er enig i rådet om å gjenopprette før reparasjon, men jeg ville kopiert i rekkefølge etter viktighet, ikke ved å dra over hele stasjonen på én gang. Ta det uerstattelige først: bilder, dokumenter, skattefiler, prosjektmapper. Store filmmapper, installasjonsfiler, spilldata og nedlastinger kan vente. Hvis stasjonen blir verre, kan en full kopiering av hele stasjonen som stopper på ett dårlig område sløse bort det korte tidsvinduet du hadde. Hvis et verktøy som Disk Drill kan lage et diskbilde av disken, fint, men hvis du gjør en rask manuell redning, ikke start med de minst viktige 800 GB bare fordi de kommer først alfabetisk.

Etter kopieringen, stikkprøvekontroller de gjenopprettede filene. Åpne noen bilder, noen PDF-er, noen Office-filer, og forsikre deg om at de ikke er nullbyte-filer eller ødelagte kopier. Folk tror noen ganger at de reddet alt fordi mappenavnene ble kopiert over, og finner så senere ut at innholdet er ødelagt. Når du vet at de viktige filene er trygge, kan du leke med CHKDSK, TestDisk, formatering eller hva som helst. Men hvis stasjonen har begynt å lage lyder, forsvinne eller bli ekstremt treg, ville jeg hoppet over hele “fiks den”-fasen og erstattet den. Selv om du får den til å fungere igjen, ville jeg ikke stolt på den som den eneste kopien av noe viktig.

Ikke la Windows «skanne og reparere» stasjonen før filene du bryr deg om finnes et annet sted. Den lille meldingen høres harmløs ut, men den kan gi nytt navn til, slette eller gjøre skadede filposter foreldreløse mens den prøver å rydde opp i filsystemet igjen. En ryddig ødelagt stasjon er ikke det samme som en gjenopprettet.

Et nyttig skille er dette: hvis stasjonen er mekanisk i orden og filsystemet er rotete, kan det hende den kan fikses. Hvis stasjonen svikter fysisk, kan du kanskje få den lesbar en stund, men jeg ville fortsatt regnet den som pensjonert. «Fikset» bør bety «trygg å lagre viktige data på», ikke bare «Filutforsker åpner den i dag». Det er veldig ulike standarder.

Noe folk glemmer er varme og strøm. Hvis det er en ekstern harddisk, ikke la den være koblet til en billig hub mens du kjører lange skanninger. Bruk en direkte USB-port, helst på baksiden av en stasjonær PC, og sørg for at disken står et sted der den kan holde seg kjølig. En svak kabel, et ustabilt kabinett eller en underdrevet USB-port kan se ut som korrupsjon fordi stasjonen kobler ut under lesing. Det betyr ikke at dataene er fine, men det betyr at du bør fjerne de enkle feilkildene før du bestemmer deg for at selve disken er ødelagt.

Jeg ville gjort ett seriøst forsøk på å kopiere eller lage et image av den, ikke ti forskjellige «reparasjonsforsøk». Hvis Disk Drill kan lage et image, er det tryggere enn å skanne originalstasjonen gjentatte ganger. Hvis du er komfortabel med mer tekniske verktøy, er ddrescue fra en Linux live-USB en annen vanlig vei fordi det kan hoppe over dårlige områder og komme tilbake til dem senere, men det er mindre brukervennlig, og du kan absolutt velge feil disk hvis du er uforsiktig. Uansett, gjenopprett til en annen disk. Aldri tilbake til den samme.

Når bildene og dokumentene er bekreftet å kunne åpnes på en annen disk, så ja, prøv CHKDSK, TestDisk, formatering eller hvilket som helst eksperiment du vil. Men etter en skremsel med korrupsjon ville jeg ikke tatt den stasjonen tilbake i normal bruk, bortsett fra kanskje som midlertidig kladdelagring for filer jeg kan miste. Disker er billige. Å bygge opp igjen år med familiebilder eller arbeidsfiler er det ikke.