Jeg slettet ved et uhell feil diskpartisjon mens jeg prøvde å administrere stasjonen min, og nå mangler viktige filer. Jeg trenger hjelp med gjenoppretting av slettet partisjon så snart som mulig fordi denne partisjonen hadde personlige og arbeidsrelaterte data på seg. Hva bør jeg gjøre først for å unngå å gjøre situasjonen verre og forbedre sjansene mine for å gjenopprette partisjonen og hente tilbake filene?
Jeg gikk gjennom dette en gang, og den største feilen er å forhaste seg. En slettet partisjon ser katastrofal ut, men ofte ligger filene fortsatt der. Det som avgjør utfallet er hva du gjør etter slettingen.
Dette ville jeg gjort, i rekkefølge:
- Slutt å skrive noe som helst til disken
Ikke opprett en ny partisjon. Ikke formater det tomme området. Ikke kopier tilfeldige filer til disken. Hver skriving øker sjansen for å slette data du fortsatt kunne ha reddet.
- Se i Diskbehandling først
Jeg har sett tilfeller der partisjonen ikke var borte. Windows hadde fjernet stasjonsbokstaven, så volumet forsvant fra Filutforsker og så dødt ut. Hvis du åpner Diskbehandling og partisjonen er der uten bokstav, gi den en.
Hvis området vises som Ikke allokert, så ja, da ble partisjonen sannsynligvis fjernet.
- Hent ut filene dine før du prøver reparasjoner
Dette er delen folk hopper over, og det straffer seg. Selv om målet ditt er å gjenopprette selve partisjonen, bør du få ut de viktige dataene først.
En gjenopprettingsapp er vanligvis det tryggere valget her. Jeg hadde bedre erfaring med Disk Drill enn med noen andre jeg testet. Den fant slettede partisjoner, beholdt mappenavn i mange skanninger, og lot meg forhåndsvise filer før jeg kopierte dem ut. Den siste delen sparte meg tid, siden jeg ikke gjenopprettet søppel i blinde.
Hvis disken oppførte seg rart før alt dette, treg lesing, frakoblinger, klikkelyder, ikke fortsett å belaste originaldisken. Lag først et fullstendig byte-for-byte-avbildning, og skann deretter avbildningen.
- Prøv partisjonsgjenoppretting først etter at dataene er trygge
Hvis du vil ha tilbake partisjonen og ikke bare filene, er TestDisk det vanlige gratisalternativet folk peker på. Helt greit. Det er bra, men også lett å bruke feil hvis du ikke har jobbet med partisjonstabeller før.
Jeg ville ikke startet der med mindre filene jeg brydde meg om allerede var gjenopprettet. Ett feil valg i TestDisk og rotet blir verre.
- Bygg opp partisjonen til slutt
Hvis gjenoppretting av den gamle partisjonen mislykkes, oppretter du en ny i Diskbehandling, gjør en hurtigformatering og kopierer de gjenopprettede filene tilbake. Siste steg, ikke første.
Et par ting endrer sjansene:
Hvis du oppdaget slettingen med en gang og stoppet, er sjansene dine ofte gode.
Hvis du allerede opprettet en ny partisjon i samme område, eller formaterte den, blir gjenoppretting vanskeligere. Fildataene kan fortsatt eksistere, men noe av den gamle partisjonsinformasjonen og filsystemmetadataene kan være borte.
SSD-er er i noen tilfeller mindre tilgivende enn harddisker. TRIM kan slette slettede data raskere. Det skjer ikke alltid i samme sekund som en partisjon blir slettet, men jeg ville ikke satset filene dine på forsinkelse.
Så rekkefølgen min er den samme. Frys disken. Sjekk om den bare mistet stasjonsbokstaven. Gjenopprett filene først. Rot med reparasjonsverktøy etterpå. Den rekkefølgen ga meg best resultater, og den hindrer at en feil som kan fikses blir til en død disksituasjon.
Hvis partisjonen er borte, er den raskeste veien å behandle disken som bevis. Ingen skriving. Ingen endring av størrelse. Ingen formatering. Jeg er enig med @mikeappsreviewer om å stoppe først, men jeg er uenig i å vente for lenge med å bekrefte partisjonskartet. En rask skrivebeskyttet sjekk med TestDisk forteller deg ofte på få minutter om den gamle partisjonsoppføringen fortsatt finnes.
Min rekkefølge ville vært denne.
-
Sjekk SMART-helsen først med CrystalDiskInfo eller lignende. Hvis helsen er dårlig, klon disken først. Hvis det er en SSD, handle raskt. TRIM reduserer sjansene for gjenoppretting.
-
Kjør et partisjonsskanningsverktøy i skrivebeskyttet modus. TestDisk er svært godt til å finne tapte partisjonsoppføringer. Hvis det ser de gamle start- og sluttsektorene, kan du kanskje gjenopprette partisjonstabellen uten å hente ut hver enkelt fil én etter én.
-
Hvis filtreet er viktigere enn selve partisjonen, bruk Disk Drill og gjenopprett til en annen disk. I mange hjemmesituasjoner er dette raskere og mindre rotete. Deep Scan hjelper når filsystemoppføringer er skadet.
-
Hvis den slettede partisjonen inneholdt bilder eller dokumenter, sorter etter filtype og dato først. Du sparer tid. Ikke gjenopprett søppel du ikke trenger.
Et godt søkefraser for dette problemet er deleted partition recovery guide for Windows, restore lost drive and recover files fast.
Også verdt å se, se denne gjennomgangen av gjenoppretting av slettet partisjon.
En ting til, hvis dette var en ekstern USB-disk, bytt kabel og kabinett før du gjør noe avansert. Jeg har sett at disker som virket slettet egentlig bare hadde dårlige adaptere.
Hvis partisjonen ble slettet som faktisk slettet, ville jeg lagt til én ting verken @mikeappsreviewer eller @kakeru egentlig presset hardt nok på: sjekk om du har Volume Shadow Copies eller Filhistorikk før du går dypt inn i gjenopprettingsmodus. Folk glemmer at Windows noen ganger har lagt igjen spor. Hvis den partisjonen var på et internt NTFS-volum, kan verktøy som ShadowExplorer noen ganger vise eldre øyeblikksbilder. Ikke en universalløsning, men mye raskere hvis det fungerer.
Dessuten ville jeg ikke forhastet meg med å gjenopprette partisjonen med mindre du er 100 % sikker på at den nøyaktige layouten er riktig. Det er der folk gjør en gjenopprettelig tabbe til en større tabbe. Fil først er fortsatt det tryggere valget for de fleste vanlige brukere, selv om @kakeru har rett i at en skrivebeskyttet partisjonsskanning kan være nyttig.
Min vurdering:
- sjekk om disken fortsatt oppdages riktig i BIOS/UEFI
- bekreft om det var en basisdisk eller dynamisk disk
- hvis BitLocker var aktivert, finn gjenopprettingsnøkkelen nå
- hvis stasjonen er en SSD, teller på en måte hvert minutt
- gjenopprett data til en annen fysisk disk, ikke den samme
For gjenoppretting av slettede partisjoner på Windows er Disk Drill et ganske praktisk alternativ fordi det kan skanne tapte partisjoner og hente ut filer uten at du må bygge opp partisjonstabellen manuelt først. Det betyr noe hvis du bare trenger bilder/dokumenter tilbake ASAP og ikke bryr deg om å gjenopprette den nøyaktige gamle volumstrukturen.
Hvis du vil ha mer sammenligningsinformasjon om datagjenopprettingsverktøy, er denne tråden grei: beste programvare for datagjenoppretting for slettede partisjoner og tapte filer
Én ting til: hvis filene er uerstattelige og disken lager rare lyder, stopp med gjør det selv-opplegget. På det tidspunktet kan programvare gjøre det verre, ikke bedre.
Ett perspektiv jeg ville lagt til det @kakeru, @cacadordeestrelas og @mikeappsreviewer sa: sjekk om partisjonsslettingen skjedde på systemdisken. Hvis ja, slutt å starte opp fra den. Hver omstart, oppdatering, midlertidige fil og cache-skriving kan tære på metadata som kan gjenopprettes. Ta ut disken, koble den til en annen PC, eller start fra et USB-gjenopprettingsmiljø.
Jeg er litt uenig i tilnærmingen om å gjenopprette filer først uansett i ett tilfelle: hvis partisjonen ble slettet for bare sekunder siden og ingenting nytt ble skrevet, kan en forsiktig skrivebeskyttet inspeksjon av de gamle partisjonsgrensene være det minst ødeleggende grepet. Men hvis du ikke er trygg på å lese partisjonsoppsett, hopp over det og gå rett til uttrekking.
Noen ting folk overser:
- Sjekk om den manglende partisjonen var skjult, ikke slettet
- Hvis det var NTFS, undersøk med en hex-viser etter NTFS-oppstartssektorsignaturen før du endrer noe
- Hvis det var en SSD i et USB-kabinett, kan TRIM hende blir sendt videre eller ikke. Det endrer sjansene for gjenoppretting mye
- Hvis Windows ba om å initialisere disken, ikke godta
Om Disk Drill siden det stadig dukker opp:
Fordeler
- Enkel skanning etter tapte partisjoner
- God forhåndsvisning for bilder, dokumenter og video
- Raskere for ikke-tekniske brukere som bare vil ha filene tilbake
- Kan gjenopprette til en annen disk uten å bygge opp partisjonen først
Ulemper
- Dype skanninger kan miste den opprinnelige mappestrukturen
- Store gjenopprettinger tar tid og plass
- Bedre til filgjenoppretting enn til å lære deg hva som faktisk gikk galt
- Betalte funksjoner kan være nødvendige avhengig av hvor langt du må gå
Så min praktiske vurdering er denne: hvis filene betyr mer enn partisjonsoppsettet, bruk Disk Drill på den berørte disken fra et annet operativsystem og lagre gjenopprettede data et annet sted. Hvis disken viser tegn til ustabil lesing, lag et image av den først og jobb fra imaget, ikke originaldisken.