Jeg kom ved et uheld til at slette den forkerte diskpartition, mens jeg forsøgte at administrere mit drev, og nu mangler vigtige filer. Jeg har brug for hjælp til gendannelse af en slettet partition så hurtigt som muligt, fordi denne partition indeholdt personlige og arbejdsrelaterede data. Hvad skal jeg gøre først for at undgå at gøre situationen værre og forbedre mine chancer for at gendanne partitionen og gendrive filerne?
Jeg har været igennem det her én gang, og den største fejl er at skynde sig. En slettet partition ser katastrofal ud, men meget ofte ligger filerne der stadig. Det, der afgør udfaldet, er, hvad du gør efter sletningen.
Det ville jeg gøre, i denne rækkefølge:
- Stop med at skrive noget som helst til drevet
Opret ikke en ny partition. Formatér ikke den tomme plads. Kopiér ikke tilfældige filer over på disken. Hver skrivning øger risikoen for at overskrive data, som du stadig havde en chance for at gendanne.
- Kig først i Diskhåndtering
Jeg har set tilfælde, hvor partitionen ikke var væk. Windows havde fjernet drevbogstavet, så diskenheden forsvandt fra Stifinder og så død ud. Hvis du åbner Diskhåndtering, og partitionen er der uden et bogstav, så tildel den et.
Hvis området vises som Ikke-allokeret, så ja, så er partitionen sandsynligvis blevet fjernet.
- Hent dine filer ud, før du prøver reparationer
Det er den del, folk springer over, og det bider dem. Selv hvis dit endelige mål er at gendanne selve partitionen, så få de vigtige data ud først.
Et gendannelsesprogram er normalt det sikrere valg her. Jeg havde bedre held med Disk Drill end med et par andre, jeg testede. Det fandt slettede partitioner, beholdt mappenavne i mange scanninger og lod mig forhåndsvise filer, før jeg kopierede dem ud. Den sidste del sparede mig tid, fordi jeg ikke gendannede værdiløst indhold i blinde.
Hvis drevet opførte sig mærkeligt før alt dette, langsomme læsninger, afbrydelser, kliklyde, så lad være med at blive ved med at belaste den originale disk. Lav først et komplet byte-for-byte-image, og scan derefter imaget.
- Prøv kun partitionsgendannelse, efter dataene er i sikkerhed
Hvis du vil have partitionen tilbage og ikke kun filerne, er TestDisk den sædvanlige gratis løsning, folk peger på. Helt fair. Det er godt, men det er også let at bruge forkert, hvis du ikke tidligere har arbejdet med partitionstabeller.
Jeg ville ikke begynde der, medmindre de filer, jeg gik op i, allerede var gendannet. Ét forkert valg i TestDisk, og problemet bliver værre.
- Genopbyg partitionen til sidst
Hvis gendannelse af den gamle partition mislykkes, så opret en ny i Diskhåndtering, lav en hurtigformatering, og kopiér dine gendannede filer tilbage. Sidste trin, ikke første.
Et par ting ændrer chancerne:
Hvis du opdagede sletningen med det samme og stoppede, er dine chancer ofte gode.
Hvis du allerede har oprettet en ny partition i det samme område eller formateret den, bliver gendannelse sværere. Fildataene findes måske stadig, men noget af den gamle partitionsinformation og filsystemets metadata kan være væk.
SSD’er er i nogle tilfælde mindre tilgivende end harddiske. TRIM kan slette slettede data hurtigere. Det sker ikke altid i det sekund, en partition bliver slettet, men jeg ville ikke satse dine filer på den forsinkelse.
Så min rækkefølge er den samme. Stop brugen af drevet. Tjek, om det kun har mistet sit bogstav. Gendan filer først. Brug reparationsværktøjer bagefter. Den rækkefølge gav mig de bedste resultater, og den forhindrer, at en fejl, der kan rettes, bliver til en død disksituation.
Hvis partitionen er væk, er din hurtigste vej at behandle disken som bevismateriale. Ingen skrivninger. Ingen ændring af størrelse. Ingen formatering. Jeg er enig med @mikeappsreviewer om delen med at stoppe først, men jeg er uenig i at vente for længe med at bekræfte partitionstabellen. Et hurtigt skrivebeskyttet tjek med TestDisk fortæller dig ofte på få minutter, om den gamle partitionspost stadig findes.
Min rækkefølge ville være denne.
-
Tjek først SMART-status med CrystalDiskInfo eller lignende. Hvis status er dårlig, så klon drevet først. Hvis det er en SSD, så handl hurtigt. TRIM forringer chancerne for gendannelse.
-
Kør et partitionsscanningsværktøj i skrivebeskyttet tilstand. TestDisk er stærkt til at finde mistede partitionsposter. Hvis det kan se de gamle start- og slutsektorer, kan du muligvis gendanne partitionstabellen uden at trække hver enkelt fil ud én efter én.
-
Hvis filstrukturen betyder mere end selve partitionen, så brug Disk Drill og gendan til et andet drev. I mange hjemmescenarier er dette hurtigere og mindre rodet. Deep Scan hjælper, når filsystemets poster er beskadigede.
-
Hvis den slettede partition indeholdt billeder eller dokumenter, så sorter først efter filtype og dato. Du sparer tid. Gendan ikke junk, du ikke har brug for.
En god søgefrase til dette problem er guide til gendannelse af slettet partition til Windows, gendan mistet drev og gendan filer hurtigt.
Også værd at se, se denne gennemgang af gendannelse af slettet partition.
En ting mere, hvis dette var et eksternt USB-drev, så byt kablet og kabinettet, før du gør noget avanceret. Jeg har set drev, der virkede slettede, vise sig at være dårlige adaptere.
Hvis partitionen blev slettet som i faktisk slettet, ville jeg tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @kakeru virkelig pressede hårdt nok på: tjek, om du har Volume Shadow Copies eller Filhistorik, før du går dybt ned i recovery-tilstand. Folk glemmer, at Windows nogle gange efterlod spor. Hvis den partition lå på en intern NTFS-volume, kan værktøjer som ShadowExplorer nogle gange vise ældre snapshots. Ikke en universalløsning, men meget hurtigere, hvis det virker.
Jeg ville heller ikke skynde mig at gendanne partitionen, medmindre du er 100 % sikker på, at den nøjagtige layout er korrekt. Det er dér, folk forvandler en fejl, der kunne reddes, til en større fejl. Filer først er stadig det sikrere valg for de fleste almindelige brugere, selv hvis @kakeru har ret i, at en skrivebeskyttet partitionsscanning kan være nyttig.
Mit syn er:
- tjek, om disken stadig registreres korrekt i BIOS/UEFI
- bekræft, om det var en basic disk eller dynamic disk
- hvis BitLocker var aktiveret, så find den gendannelsesnøgle nu
- hvis drevet er en SSD, betyder hvert minut lidt noget
- gendan data til et andet fysisk drev, ikke det samme
Til gendannelse af slettede partitioner på Windows er Disk Drill en ret praktisk mulighed, fordi det kan scanne tabte partitioner og hente filer ud, uden at du først manuelt skal genopbygge partitionstabellen. Det betyder noget, hvis du bare skal have billederne/dokumenterne tilbage hurtigst muligt og ikke går op i at gendanne den præcise gamle volumenstruktur.
Hvis du vil have mere sammenligningsinfo om datagendannelsesværktøjer, er denne tråd ganske fin: bedste datagendannelsessoftware til slettede partitioner og tabte filer
Én ting mere: Hvis filerne er uerstattelige, og drevet laver mærkelige lyde, så stop med gør det selv-forsøg. På det tidspunkt kan software gøre det værre, ikke bedre.
Et perspektiv, jeg vil tilføje til det, som @kakeru, @cacadordeestrelas og @mikeappsreviewer sagde: tjek, om partitionssletningen skete på systemdisken. Hvis ja, så stop med at boote fra den. Hver genstart, opdatering, midlertidig fil og cacheskrivning kan nedbryde gendannelige metadata. Tag drevet ud, tilslut det til en anden pc, eller boot fra et USB-gendannelsesmiljø.
Jeg er en smule uenig i tilgangen om at gendanne filer først uanset hvad i ét tilfælde: hvis partitionen blev slettet for få sekunder siden, og der ikke blev skrevet noget nyt, kan en forsigtig skrivebeskyttet inspektion af de gamle partitionsgrænser være det mindst destruktive skridt. Men hvis du ikke er sikker på at læse partitionslayouts, så spring det over og gå direkte til dataudtrækning.
Et par ting, folk overser:
- Tjek, om den manglende partition var skjult og ikke slettet
- Hvis det var NTFS, så inspicér med en hex-fremviser efter NTFS-bootsektor-signaturen, før du ændrer noget
- Hvis det var en SSD i et USB-kabinet, kan TRIM måske eller måske ikke blive sendt videre. Det ændrer chancerne for gendannelse en hel del
- Hvis Windows bad om at initialisere disken, så accepter det ikke
Om Disk Drill, siden det bliver ved med at dukke op:
Fordele
- Nem scanning efter mistede partitioner
- God forhåndsvisning af fotos, dokumenter og video
- Hurtigere for ikke-tekniske brugere, der bare vil have filerne tilbage
- Kan gendanne til et andet drev uden først at genopbygge partitionen
Ulemper
- Dybe scanninger kan miste den oprindelige mappestruktur
- Store gendannelser tager tid og plads
- Bedre til filgendannelse end til at lære dig, hvad der faktisk gik i stykker
- Betalte funktioner kan være nødvendige afhængigt af, hvor langt du skal gå
Så min praktiske vurdering er denne: hvis filerne betyder mere end partitionslayoutet, så brug Disk Drill på det berørte drev fra et andet OS, og gem gendannede data et andet sted. Hvis drevet viser nogen form for læseustabilitet, så lav først et image af det og arbejd ud fra imaget, ikke den originale disk.