Ik probeer ontbrekende camerafoto’s van een CF-kaart te herstellen nadat afbeeldingen plotseling van mijn camera zijn verdwenen. De kaart wordt nog steeds herkend, maar de bestanden worden niet weergegeven, en deze foto’s zijn echt belangrijk. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of fotoherstel van een CF-kaart mogelijk is en welke stappen ik nu het beste kan nemen.
CF-kaart kapot gegaan? Dit is wat ik eerst zou doen
Ja, dit is balen. Ik heb zelf meegemaakt dat een CF-kaart kuren kreeg terwijl er foto’s op stonden, en de eerste fout die mensen maken is hem blijven gebruiken. Als je bestanden verdwenen zijn, stop dan meteen. Stop de kaart niet terug in de camera. Maak geen testfoto’s. Kopieer er niets op. Formatteer hem niet omdat de camera of computer daarom vraagt.
Vaak staan de bestanden nog gewoon op de kaart. Wat meestal als eerste beschadigd raakt, is de bestandstabel, de index, het deel dat het systeem vertelt waar alles staat. Je afbeeldingen of videoclips kunnen er nog steeds zijn totdat nieuwe data eroverheen wordt geschreven.
Eerste controles voordat je iets doms doet
Ik zou eerst de simpele oorzaken uitsluiten, want kaartlezers gaan vaker stuk dan mensen denken.
- Probeer een andere USB-poort
- Probeer een andere CF-kaartlezer
- Probeer een tweede computer
- Controleer of de kaart verschijnt in Schijfbeheer op Windows
- Controleer Schijfhulpprogramma op Mac
Als de kaart daar verschijnt, zelfs als je hem niet kunt openen in Finder of Verkenner, is herstel nog steeds mogelijk.
Als de kaart wordt gedetecteerd, gebruik dan herstelsoftware
Als het systeem de kaart ziet, zou ik eerst herstelsoftware gebruiken voordat ik een reparatietool probeer. Disk Drill is een optie die mensen gebruiken voor CF-kaarten. Het ondersteunt de bestandssystemen die je meestal op cameramedia ziet, zoals FAT32 en exFAT, en het scant op verwijderde of ontbrekende foto’s, video’s en RAW-bestanden.
Het previewgedeelte is belangrijker dan mensen zeggen. Ik heb previews gebruikt om snel te zien of de scan echte bestanden had gevonden of een hoop kapotte rommel.
De simpele stap-voor-stap versie
- Haal de CF-kaart uit de camera.
- Sluit hem aan op je computer met een degelijke CF-kaartlezer.
- Installeer de herstelapp op je computer, niet op de CF-kaart.
- Kies de CF-kaart in de app en start de scan.
- Loop de gevonden bestanden door en bekijk de voorbeelden van de bestanden die belangrijk voor je zijn.
- Sla herstelde bestanden op je computer of een andere externe schijf op.
Herstel bestanden niet terug naar dezelfde kaart. Ik weet dat het logisch klinkt, maar mensen doen het nog steeds, en dan overschrijven ze de data die ze juist probeerden te redden.
Als de kaart instabiel lijkt, maak dan eerst een image
Dit deel wordt vaak overgeslagen. Als de kaart de verbinding verbreekt, fouten geeft, vastloopt of vreemd doet, werk dan vanaf een kopie in plaats van het origineel. Maak eerst een schijfimage en scan daarna de image.
Ik zou dit doen zodra de kaart onbetrouwbaar aanvoelt. Het verkleint de kans dat je het erger maakt terwijl je eraan zit te prutsen.
Dingen waar ik nog niet aan zou komen
Laat deze met rust tot na het herstel:
- CHKDSK
- EHBO
- reparatieopties
- elke prompt van het OS of de camera om iets te repareren
Die tools zijn bedoeld om de kaart weer bruikbaar te maken. Jouw doel is nu anders. Je wilt eerst de bestanden van de kaart halen. Reparaties komen later.
Wanneer software niet meer de juiste stap is
Als de CF-kaart:
- nergens wordt gedetecteerd
- verbogen pinnen heeft
- heet wordt
- steeds opnieuw de verbinding verliest
dan zou ik stoppen met herhaalde softwarepogingen. Op dat punt is een herstelbedrijf de veiligere keuze.
Korte versie
Als de kaart nog steeds zichtbaar is, zijn je kansen vaak best goed. Stop met hem gebruiken, sluit hem aan met een kaartlezer, scan hem, bekijk wat er gevonden is, en herstel alles naar een andere schijf. Die volgorde is belangrijk.
Ja, herstel van een CF-kaart is vaak mogelijk als de kaart nog steeds op je computer verschijnt. Ontbrekende foto’s betekenen niet altijd dat de afbeeldingsgegevens verdwenen zijn. Soms raakt de mapstructuur beschadigd, of stopt de camera met het correct lezen van de mapinhoud.
Ik ben het met het meeste eens van wat @mikeappsreviewer zei, maar ik zou eerst nog één ding toevoegen. Controleer de kaart in de camera en op een computer op verborgen DCIM-mappen of vreemde partitie-informatie. Ik heb kaarten gezien waarbij de foto’s er nog steeds op stonden, maar de camera ze na een schrijffout niet meer weergaf. Gebruik in Windows Schijfbeheer. Gebruik op Mac Schijfhulpprogramma. Kijk naar de kaartgrootte en het bestandssysteem. Als de weergegeven capaciteit er verkeerd uitziet, blijf er dan vanaf.
Als de kaart wordt aangekoppeld maar leeg opent, sla reparatietools dan over en ga direct naar herstel. Disk Drill is een goede keuze voor herstel van CF-kaartfoto’s omdat het vaak RAW-, JPEG-, TIFF- en videobestanden op basis van signaturen kan vinden, zelfs wanneer de bestandstabel beschadigd is. Bekijk de resultaten vooraf voordat je opslaat. Als voorvertoningen openen, zijn je kansen redelijk goed.
Op één punt ben ik het een beetje oneens met @mikeappsreviewer: meerdere kaartlezers proberen is slim, maar te veel herverbindingspogingen met een onstabiele kaart is geen goed idee. Als de kaart wegvalt, maak er dan zo vroeg mogelijk een image van en werk vanaf die image. Minder leesacties, minder risico.
Vertrouw de camera ook niet als die plotseling zegt dat de kaart leeg is. Camera’s liegen. Ze melden alleen wat ze in de index zien, niet wat er nog in de opslag staat. Ik heb het meer dan eens zien gebeuren.
Voor een eenvoudige uitleg helpt dit:
stapsgewijze handleiding voor herstel van CF-kaartfoto’s
Als de kaart warm wordt, op 0 bytes wordt gelezen of voortdurend de verbinding verbreekt, stop dan met doe-het-zelfpogingen. Op dat moment is een lab de veiligere optie.
Ja, herstel van een CF-kaart is absoluut mogelijk als de kaart nog steeds wordt gedetecteerd. Dat is belangrijker dan of de camera zegt dat de foto’s weg zijn. Camera’s zijn hier nogal dom in. Als de mapstructuur in de war raakt, doen ze alsof de kaart leeg is, zelfs wanneer de afbeeldingsgegevens er nog zijn.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @kakeru, maar ik zou nog één extra punt toevoegen dat mensen vaak overslaan: controleer of de ontbrekende foto’s zijn opgeslagen in een formaat dat je huidige viewer gewoon niet goed weergeeft. Ik heb RAW-bestanden op de ene machine als vermist zien lijken en in een andere app prima zien verschijnen. Ook, als dit gebeurde vlak nadat de batterij leeg raakte of de camera vastliep tijdens het schrijven, kunnen de laatste paar bestanden beschadigd zijn terwijl oudere nog steeds herstelbaar zijn.
Wat ik zou doen is de kaart één keer uitlezen, zo weinig mogelijk, en een back-up op sectorniveau maken als dat kan. Scan vervolgens die kopie met Disk Drill. Ik weet dat sommige mensen meteen de kaart zelf gaan scannen, maar als de kaart ook maar kleine leesproblemen heeft, is eerst een image maken de veiligere keuze. Disk Drill is sterk voor fotoherstel van CF-kaarten omdat het bestanden kan vinden aan de hand van bestandssignaturen, zelfs wanneer de mapstructuur helemaal kapot is.
Eén kleine afwijking van het gebruikelijke advies: ik zou niet te lang bezig zijn met elke willekeurige adapter in huis proberen. Slechte kaartlezers kunnen een kaart die al twijfelachtig is nog vreemder laten doen. Eén betrouwbare kaartlezer is beter dan tien mysterieuze dongles.
Ook de moeite waard om te controleren:
- kaartcapaciteit wordt verkeerd weergegeven
- bestanden verschijnen als 0 KB
- vreemd hernoemde mappen
- alleen miniaturen bestaan, geen volledige afbeeldingen
Als je meer input van de community wilt, heeft deze thread nuttig advies over fotoherstel van CF-kaarten van de Data Recovery Help-community.
Als de kaart begint te ontkoppelen, heet wordt of het systeem laat vastlopen, stop dan. Dan gaat doe-het-zelf van misschien naar tja, dat was geen goed idee.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @kakeru, @cacadordeestrelas en @mikeappsreviewer behandelden: controleer of de camera de bestandsnummering of afspeelfilters heeft gewijzigd. Sommige camera’s verbergen afbeeldingen bij het afspelen als de mapnaamgeving niet langer overeenkomt met wat de body verwacht, ook al staan de bestanden nog steeds op de CF-kaart.
Ik ben het in één geval enigszins oneens met de aanpak scan onmiddellijk. Als de kaart stabiel en leesbaar is, kopieer dan eerst de volledige zichtbare inhoud van de kaart naar een map, inclusief leeg lijkende mappen. Soms is alleen de catalogus beschadigd en helpen sidecars, miniaturen of verborgen metadata de herstelsoftware om de context opnieuw op te bouwen.
Als normaal bladeren niets bruikbaars laat zien, dan is Disk Drill inderdaad een redelijke volgende stap.
Voordelen van Disk Drill:
- eenvoudige voorbeeldweergave voor foto’s
- goed in het vinden van JPEG, RAW, TIFF en video op basis van signaturen
- werkt zelfs wanneer mappen ontbreken
Nadelen:
- diepe scans kunnen oorspronkelijke bestandsnamen en mapstructuur verliezen
- niet ideaal als de CF-kaart echte hardwarestoringen heeft
- volledig herstel vereist meestal de betaalde versie
Ook, als je herstelde foto’s maar half openen, grijze blokken tonen of verkeerde kleuren hebben, betekent dat meestal gedeeltelijke overschrijving of corruptie, niet falende herstelsoftware. Dat onderscheid is belangrijk.