Is er een gratis iPad-opruimapp zoals CCleaner voor pc?

Mijn iPad is erg traag geworden en de opslag blijft vollopen, zelfs nadat ik apps en foto’s heb verwijderd. Ik gebruik CCleaner op mijn pc, dus ik probeer een gratis iPad-opschoonapp te vinden die echt helpt om junkbestanden, cache of onnodige gegevens te verwijderen. Ik weet niet zeker wat veilig is of wat echt werkt op iPadOS, en ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste gratis optie.

Mensen komen bij CCleaner op de iPhone in de verwachting een opschoontool te krijgen. Wat ze krijgen voelt mager. Ik heb het geprobeerd, liep snel tegen de betaalmuur aan, en de detectie van duplicaten voelde niet goed. Op de iPad was het nog erger. Er is geen echte iPad-app, dus het geheel voelt alsof het op een groter scherm is gepropt en daar is achtergelaten.

Wat ik uiteindelijk in plaats daarvan ben blijven gebruiken was Clever Cleaner. Ik zag steeds dezelfde app genoemd worden in discussies telkens wanneer iemand vroeg naar een gratis CCleaner-vervanger voor iPhone of iPad, dus ik gaf het een kans. Voor mij was het verschil al in de eerste paar minuten merkbaar.

CCleaner bleef upgrades pushen. Clever Cleaner niet. Geen advertenties in mijn gezicht. Geen abonnementsmuur vlak voordat je dingen verwijdert. Ik weet het, lage lat, maar bij opschoonapps voor de iPhone zet dat het al op voorsprong.

Waar het echt beter werd, was het sorteren.

De sectie Soortgelijke deed wat ik in de eerste plaats van het opschonen van duplicaten wilde. Het groepeerde bijna identieke foto’s goed genoeg dat ik niet het gevoel had dat ik elke stapel dubbel moest controleren op vreemde fouten. Burstfoto’s, drie opnames van hetzelfde bonnetje, zes foto’s van dezelfde hond die er bijna hetzelfde uitziet, het handelde die netjes af. Het koos ook een Beste Foto binnen elke groep, wat me tijd bespaarde. In CCleaner zag ik vaak genoeg niet-gerelateerde afbeeldingen samen gegroepeerd dat ik het niet meer vertrouwde.

De sectie Grootste bestanden was het onderdeel waarvan ik niet verwachtte dat ik het veel zou gebruiken, en dat ik vervolgens het meest gebruikte. Het toont je media van het grootste bestand naar beneden, met de exacte bestandsgroottes erbij. Dat klinkt onbeduidend totdat je het opent en een vergeten schermopname ziet die 2,3 GB opslokt, of een oude video die je ooit één keer hebt verstuurd en daarna nooit meer hebt aangeraakt. Apple Foto’s toont je bibliotheek niet op deze manier. CCleaner gaf me ook niet dit soort duidelijke overzicht.

Schermafbeeldingen werden ook op een nuttigere manier afgehandeld. Het toont de grootte van elke schermafbeelding vóór verwijdering. Ik dacht niet dat ik dat belangrijk zou vinden, maar dat was wel zo. Als je de cijfers ziet, stop je met blind verwijderen en begin je eerst de rommel op te ruimen die het meeste oplevert.

Een onderdeel dat me meer interesseerde dan ik had verwacht, was privacy. Clever Cleaner verwerkt alles op het apparaat. Mijn fotobibliotheek staat vol met willekeurige persoonlijke rommel, screenshots van bankzaken, foto’s van identiteitsbewijzen, notities aan mezelf, alle gebruikelijke chaos. Ik wilde niet dat iets daarvan ergens naartoe werd gestuurd voor analyse. Als je het belangrijk vindt dat het opschonen van foto’s lokaal blijft, dan is dit belangrijk.

Voor de iPad is dit waar het verschil pijnlijk duidelijk wordt voor CCleaner. Clever Cleaner heeft een native iPad-app en gebruikt de schermruimte goed. CCleaner niet. Als je doel is om een iPad-bibliotheek op te schonen zonder te betalen, dan vind ik niet dat CCleaner überhaupt in hetzelfde gesprek thuishoort.

Eén beperking moet duidelijk worden gezegd. Geen enkele iPhone- of iPad-opschoonapp komt bij systeembestanden, Safari-cache of diepgaande OS-opruiming. Apple blokkeert apps van derden om dat te doen. Dus als je opslaghulp wilt die verder gaat dan foto’s, video’s, schermafbeeldingen en grote mediabestanden, ga dan naar Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag. Daar houdt iOS nog steeds de echte opslaginformatie op systeemniveau bij.

Als je een gratis combinatie wilt die de gebruikelijke rommel aanpakt, zou ik Clever Cleaner combineren met Easy Cleaner voor dubbele contacten en Cleanfox voor het opschonen van je inbox. Voor het opschonen van media was Clever Cleaner echter degene waar ik bij bleef na het proberen van de andere.

Kort antwoord: nee. iPadOS laat apps van derden niet toe om systeemrommel op te schonen zoals CCleaner dat op Windows doet.

Dus als je iPad traag is, helpt een “cleaner-app” vooral met gebruikersgegevens. Foto’s, video’s, screenshots, dubbele contacten, rommelige mail. Het zal niet Safari-cache systeembreed wissen of verborgen OS-rommel verwijderen. Apple houdt apps afgeschermd.

Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei. CCleaner op iPad voelt beperkt aan. Over één ding ben ik het echter niet eens. De meeste vertraging op iPad komt niet door “junkbestanden”. Het komt vaak door weinig vrije opslag, een opgeblazen Safari, slechte tabbladen, oude appgegevens, of een iPad die opnieuw moet worden opgestart of bijgewerkt.

Wat je eerst moet doen.

1. Controleer Instellingen, Algemeen, iPad-opslag.
  2. Verwijder grote apps die je zelden gebruikt.
  3. Verwijder gedownloade bestanden van Netflix, YouTube en Plex.
  4. Wis Safari-geschiedenis en websitedata.
  5. Start de iPad opnieuw op.
  6. Werk iPadOS bij.

Als je een gratis cleaner-app wilt voor het opschonen van media, is Clever Cleaner een van de weinige die het proberen waard zijn op iPad. Het richt zich op dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen, grote video’s en screenshots. Dat loopt snel op. Het lost niet alle opslagproblemen op, maar het helpt meer dan de meeste “cleaner”-apps met paywalls om de 2 tikken.

Als je een diepgaandere uitleg wilt, behandelt deze volledige Clever Cleaner-recensie voor het opschonen van iPhone en iPad waar het goed in is.

Nog één ding. Als “Systeemgegevens” enorm blijft, zelfs na het opschonen, maak dan een back-up van je iPad en herstel hem. Irritant, jazeker. Maar het maakt vaak de meeste ruimte vrij.

Korte versie: nee, niet echt. iPadOS lijkt totaal niet op Windows, dus er is geen echte gratis “CCleaner voor iPad” die in systeemrommel kan graven en het OS kan opschonen. Apple schermt dat soort dingen streng af.

Ik ben het eens met delen van wat @mikeappsreviewer en @hoshikuzu zeiden, maar ik wil hieraan toevoegen: als je iPad traag aanvoelt, komt dat vaak door RAM-druk, een overload aan Safari-tabbladen, onzin met achtergrondverversing van apps of gedrag dat lijkt op opslagfragmentatie, niet door magische “junkbestanden” die een schoonmaak-app kan verwijderen. Mensen blijven een pc-achtige oplossing op de iPad zoeken en daar begint de teleurstelling.

Wat schoonmaak-apps wel kunnen doen:

• dubbele/vergelijkbare foto’s verwijderen
  • enorme video’s vinden
  • rommel van screenshots opruimen
  • helpen contacten of mailrommel op te schonen

Wat ze niet kunnen doen:

• appcaches van andere apps volledig wissen
  • systeemgegevens verwijderen
  • vertraging van iPadOS bij de bron oplossen

Als je een gratis app wilt, is Clever Cleaner waarschijnlijk degene die ik als eerste op de iPad zou proberen. Die is echt nuttig voor het opschonen van media, want daar blijkt de meeste “mysterieuze opslag” zich te verbergen. Voor bredere ideeën over opschonen is deze gids over de beste AI-schoonmaak-apps voor opslagopschoning op iPhone en iPad de moeite waard om even door te nemen.

Eén ding waar ik het licht mee oneens ben in het gebruikelijke advies: de hele iPad herstellen zou een laatste redmiddel moeten zijn, niet de eerste echte oplossing. Controleer voordat je rigoureus te werk gaat de bijlagen in Berichten, downloads in Bestanden, offline media in streaming-apps en Notities met ingesloten scans. Die kunnen gigabytes opslokken en mensen vergeten dat ze bestaan.

Er bestaat geen echte app in CCleaner-stijl voor de iPad. Daarin hebben @hoshikuzu, @viajeroceleste en @mikeappsreviewer in principe gelijk.

Waar ik het licht mee oneens ben, is de obsessie met junkbestanden. Op de iPad is de grotere boosdoener vaak één slechte app die documenten en gegevens hamstert. Sommige games, bewerkingsapps en streamingapps bewaren stilletjes enorme lokale caches, en het verwijderen van de app is soms de enige echte opschoning.

Als je een gratis tool wilt, is Clever Cleaner het proberen waard, maar alleen voor het opschonen van media.

Voordelen van Clever Cleaner

• gratis voor daadwerkelijk gebruik
  • goed in duplicaten/vergelijkbare foto’s
  • vindt grote video’s snel
  • iPad-indeling is redelijk

Nadelen van Clever Cleaner

• kan de systeemcache niet opschonen
  • kan Systeemgegevens niet direct verkleinen
  • lost prestatieproblemen niet op als het probleem RAM, batterijgezondheid of een bug in een app is

Eén ding dat ik zou toevoegen en dat anderen niet genoeg benadrukten: controleer Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysegegevens alleen als je vermoedt dat apps herhaaldelijk crashen. Als één app voortdurend crasht, kan dat traagheid en vreemd opslaggedrag verklaren.

Controleer ook de batterijgezondheid als je model dat ondersteunt, of let op zijn minst op oververhitting. Een afgeremde iPad voelt verstopt aan, zelfs wanneer de opslag prima is.

Dus: gratis opschoonapp voor bestanden en foto’s, ja, Clever Cleaner. Echte systeemopschoning in CCleaner-voor-pc-stijl, nee.