Mijn iPhone werd merkbaar traag direct na de nieuwste iOS-update. Apps doen er langer over om te openen, het toetsenbord hapert en de batterij lijkt ook sneller leeg te lopen. Ik heb al geprobeerd hem opnieuw op te starten en opslagruimte vrij te maken, maar niets heeft echt geholpen. Heeft iemand een echte oplossing gevonden voor problemen met een trage iPhone na een update?
Als je een dag of twee geleden naar iOS 26 bent overgestapt, zou ik nog niet in paniek raken. Meteen na een grote update begint de telefoon achtergrondtaken te verwerken. Bij mij was hij urenlang bezig met het opnieuw indexeren van foto’s, het opschonen van app-databases en het herschikken van systeembestanden. De CPU bleef druk bezig, en zelfs het toetsenbord voelde vreemd aan. Ik heb hem twee nachten achter elkaar ’s nachts aan de lader op wifi laten liggen. Rond dag drie voelde hij niet meer zo plakkerig traag aan.
Als je al meer dan een week verder bent en hij nog steeds sloom is, zou ik ergens anders kijken.
Opslag is het eerste saaie ding dat ik controleer, omdat veel mensen daar last van hebben. Een paar vrije gigabytes zien betekent niet altijd dat de telefoon in orde is. iOS lijkt wat speelruimte te willen, ongeveer 10 tot 20 procent van de totale opslag, zodat er ruimte is voor tijdelijke bestanden en app-startgegevens. Als de vrije ruimte onder dat bereik zakt, begint de hele telefoon vermoeid te doen. Apps pauzeren, scrollen hapert, willekeurige crashes duiken op. Ik zag dit op een telefoon van 128 GB met nog maar 7 GB over. Geen waarschuwing ‘opslag vol’, maar toch traag in elke app.
Foto’s zijn meestal de grootste rommel. Daar handmatig doorheen gaan is ellendig, dus ik ben gestopt met doen alsof ik het handmatig zou doen. Wat mij hielp was Clever Cleaner. Geen advertenties, geen betaalmuur, geen vreemd vergrendelscherm na elke tik. De sectie Soortgelijke groepeert bijna identieke foto’s en kiest de beste om te bewaren, waardoor ik niet tien versies van hetzelfde bonnetje of dezelfde wazige hondenfoto één voor één hoefde te verwijderen. De sectie Grootste sorteert media op bestandsgrootte, grootste eerst, zodat je die enorme 4K-clips en schermopnames snel ziet. Het laat ook de groottes van screenshots zien voordat je ze verwijdert. Voor zover ik kon zien, draait het op het apparaat. Er werd niets ergens naartoe gestuurd. Ik heb een paar GB vrijgemaakt en daarna voelde de telefoon sneller aan.
De batterijconditie is belangrijker dan mensen denken. Ga naar Instellingen > Batterij > Batterijconditie. Als de maximale capaciteit onder de 80 procent zit, schakelt iOS prestatiebeheer in om uitval te voorkomen. Vrij vertaald: de CPU wordt afgeremd. Ik had een oudere iPhone die dit deed en het voelde als twee verschillende telefoons vóór en na het vervangen van de batterij. Als je batterij versleten is, gaan software-aanpassingen niet veel oplossen.
Dingen die ik zou proberen, in deze volgorde:
-
Werk je apps bij
Open de App Store en tik op Werk alles bij. Na een grote iOS-release lopen sommige apps achter omdat ze nog bezig zijn met bijwerken. -
Beperk Ververs op achtergrond
Ga naar Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond. Zet het uit voor apps die je niet de hele dag door hoeft te laten verversen. Op mijn telefoon scheelde dit wat van de willekeurige warmte en vertraging. -
Zet Verminder beweging aan
Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging > Verminder beweging. Op oudere iPhones zorgt het weghalen van die animaties ervoor dat de interface schoner aanvoelt, ook als de ruwe snelheid niet veel verandert. -
Controleer Energiebesparingsmodus
Als je die voortdurend aan laat staan, lever je prestaties in. Handig op dagen met een slechte batterij, niet geweldig als je wilt dat de telefoon snel aanvoelt. -
Herstart hem af en toe
Ik weet het, oud advies. Hielp mij nog steeds. Een wekelijkse herstart ruimde wat rommel op en stopte de langzame terugval.
Als het na een volledige week nog steeds niet goed aanvoelt, zou ik daarna Probeer alle instellingen opnieuw in te stellen. Het pad is Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in. Dit wist je apps of foto’s niet. Het zet systeeminstellingen, netwerkinstellingen, schermvoorkeuren en andere configuratie-onderdelen terug die soms in de war raken tijdens een grote update. Irritant om sommige dingen opnieuw in te stellen, zeker, maar minder pijnlijk dan zonder reden een volledige wisactie uitvoeren.
Die van mij was 4 tot 5 dagen traag na de update, daarna maakte één oplossing het grootste verschil. Ik heb voorspellende tekst en dicteren een dag uitgezet en ze daarna na nog een herstart weer aangezet. Klinkt dom, maar het werkte tegen de vertraging van het toetsenbord. Pad is Instellingen > Algemeen > Toetsenbord. iOS lijkt soms vast te lopen terwijl het taalgerelateerde dingen opnieuw opbouwt.
Ik ben het gedeeltelijk oneens met @mikeappsreviewer over te lang wachten. Als batterijverbruik en warmte tegelijk optreden, controleer dan eerder de Analytics-gegevens. Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysegegevens. Als je steeds dezelfde naam van een crashlog ziet, draait één app in een lus op de achtergrond. Verwijder die app en installeer hem later opnieuw.
Controleer ook Mail. Push-e-mail na grote updates heeft de batterij op mijn telefoon al twee keer om zeep geholpen. Zet het een dag op Fetch en bekijk de batterijstatistieken.
Als Foto’s weer ruimte opslokt, is Clever Cleaner een van de weinige opschoonapps die ik niet verschrikkelijk vond. Het hielp me snel dubbele foto’s te verwijderen. Ik vond deze review over iPhone-opruimtools ook nuttig, zie waarom Fossbytes Clever Cleaner aanbeveelt voor iPhone-opruiming.
Nog iets: als je Gboard of SwiftKey gebruikt, schakel dan voor het testen terug naar het Apple-toetsenbord. Toetsenborden van derden worden na updates vaak traag. Die van mij wel. Twee keer. Bloedirritant.
Had dit op mijn iPhone na een update en wat het echt oploste was niet het gebruikelijke gedoe van restarten en wachten. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @vrijheidsvogel over indexering na een update, maar ik geloof er niet helemaal in dat je eindeloos moet wachten als het na een paar dagen nog steeds slecht is.
Wat mij hielp:
- Controleer VPN/profiel-rommel in Instellingen > Algemeen > VPN en apparaatbeheer. Oude werkprofielen kunnen zich na updates vreemd gaan gedragen.
- Schakel vergrendelschermen/startschermen met veel widgets een dag uit. Sommige widgets slurpen echt batterij en laten de telefoon haperig aanvoelen.
- Schakel Belangrijke locaties en tijdelijk enkele drukke locatierechten uit. Een paar apps bleven bij mij voortdurend op de achtergrond pingen.
- Als toetsenbordvertraging het ergste is, verwijder dan extra toetsenborden die je niet gebruikt. Emoji + derden + meerdere talen kunnen na updates instabiel worden.
- Laat Foto’s even tot rust komen door de app een tijdje open te zetten terwijl de iPhone oplaadt op wifi. Bij mij was die duidelijk nog van alles aan het verwerken.
Met één ding ben ik het wel eens: ruimte vrijmaken helpt meer dan mensen denken. Clever Cleaner is daar prima voor, vooral voor dubbele foto’s en enorme video’s. Ik heb het gebruikt om snel een hoop rommel op te ruimen. Als je een betere uitleg wilt, bekijk dan deze review en opruimgids van de Clever Cleaner iPhone-app.
Als hij daarna nog steeds traag is, zou ik eerlijk gezegd een back-up maken en een schone herinstallatie doen. Vervelend, ja. Maar soms worden iOS-updates gewoon een beetje brak geïnstalleerd. Jammer maar waar.
Een invalshoek die ik @vrijheidsvogel, @waldgeist of @mikeappsreviewer niet zag noemen: controleer of de update ongemerkt een heleboel Toegankelijkheidsverwerking heeft ingeschakeld. Geluidsherkenning, Live bijschriften, Back Tap-snelkoppelingen, Stembediening en overmatige haptische feedback kunnen oudere iPhones vreemd traag laten aanvoelen. Niet altijd, maar ik heb het wel gezien.
Ook ben ik het enigszins oneens met het advies voor een schone herinstallatie als vroege stap. Probeer dit voordat je de telefoon compleet wist:
- Instellingen > Siri > zet Luister naar een dag uit
- Instellingen > Toegankelijkheid > Aanraken > Toetsenbordhaptiek uit
- Instellingen > App Store > automatische downloads tijdelijk uit
- Verwijder alle weer- of fitnesswidgets van het vergrendelscherm gedurende 24 uur
- Controleer batterijgebruik per app, maar ook batterijgebruik per activiteitspatroon. Als Beginscherm en vergrendelscherm bizar hoog staan, zijn widgets of achtergrondeffecten vaak de boosdoener
Nog een verborgen probleem: corrupte Safari-gegevens na iOS-updates. Het wissen van Safari-geschiedenis en websitedata heeft bij mij twee keer willekeurige vertraging opgelost. Vreemd maar waar.
Als de opslag nog steeds krap is, is Clever Cleaner prima voor een snelle opschoning.
Pluspunten:
- snelle opruiming van dubbele foto’s
- gemakkelijk om enorme video’s te vinden
- eenvoudige interface
Minpunten:
- opschoonapps kunnen overdreven zijn als je probleem batterijconditie of indexering is
- je moet nog steeds controleren wat het wil verwijderen
- geen magische oplossing voor systeembugs
Mijn echte dit-heeft-het-daadwerkelijk-opgelost stap was het uitschakelen van de spaarstand voor data en elke adblocker- of DNS-filterapp voor een dag. Die kunnen na updates ontsporen en de hele telefoon traag laten aanvoelen, niet alleen Safari.