iPhone-lagringen fortsetter å fylle seg opp selv etter at du har slettet bilder?

Jeg fortsetter å slette bilder og videoer fra iPhone-en min for å frigjøre plass, men lagringsplassen fylles opp igjen med en gang eller endrer seg knapt. Jeg har allerede tømt Nylig slettet, så nå er jeg forvirret over hva som bruker lagringsplassen på iPhone-en min og hvorfor den ikke frigjøres ordentlig. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva jeg skal sjekke videre og hvordan jeg faktisk kan frigjøre plass.

Jeg støtte på dette på et par iPhone-er, og lagringsgrafen fikk det til å se ut som om telefonen slukte en haug med plass over natten. Det var som regel ikke en plutselig dump av nye filer. Det jeg så var én oppblåst kategori som krysset en skjult grense, og så begynte iOS å kaste ut advarsler om lite lagringsplass.

Det første stedet jeg sjekket var Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Ikke gjett. Åpne det og vent et minutt til søylene har stabilisert seg. Du ser etter delen som gjør skaden. På de fleste telefonene jeg sjekket, var det en av disse:

1. Bilder
  2. Apper
  3. Meldinger og vedlegg
  4. Nedlastinger
  5. Systemdata

Hvis Bilder er nær toppen, ville jeg startet der. Folk pleier å se etter eksakte duplikater og stoppe der. Feil mål, ut fra det jeg så. Det som vanligvis slukte lagringsplass var:

1. Seriebilder du hadde glemt
  2. Litt forskjellige versjoner av samme bilde
  3. Skjermbilder
  4. Gamle videoer
  5. Live Photos

Denne delen betydde mest for meg. Det innebygde Duplikater-albumet på iPhone fanger bare eksakte kopier, så det finner ofte nesten ingenting. I mellomtiden er det virkelige rotet alle de nesten like bildene. Jeg fortsatte å se rapporter fra folk som brukte ryddeapper og fant hundrevis, noen ganger tusenvis, av lignende bilder som Apple ikke markerte i det hele tatt.

Jeg ville startet med Clever Cleaner. Jeg prøvde den fordi Bilder var hovedproblemet på telefonene jeg jobbet med. Den går etter tingene som vanligvis tar mest plass: lignende bilder, skjermbilder, overdimensjonerte videoer og Live Photos. Den hjelper også med å gjøre Live Photos om til stillbilder, noe som frigjorde mer plass enn jeg forventet. Ut fra det folk delte, fikk noen tilbake rundt 10 GB. Andre var nærmere 30 GB etter å ha ryddet ut lignende bilder, hauger med skjermbilder og Live Photos.

Delene jeg ville sett på først:

1. Similars, for nesten dupliserte bilder
  2. Heavies, for de største videoene og bildene
  3. Screenshots, for rask masseopprydding
  4. Lives, for å konvertere Live Photos til vanlige bilder

Det jeg likte, og dette betydde noe, var at du fortsatt går gjennom alt før sletting. Du kaster ikke filer blindt. Jeg var skeptisk i starten også. Etter å ha sjekket forslagene, hadde appen rett oftere enn jeg forventet.

Etter Bilder ville jeg gått videre til apper. Sosiale apper, strømmeapper og nettlesere samler opp hurtigbufret søppel raskt. Jeg har frigjort mer lagringsplass ved å slette og reinstallere én stor app enn ved å fjerne femti tilfeldige bilder. Sjekk Safari-data, frakoblede nedlastinger inne i apper og lagrede medier du hadde glemt fantes der.

Hvis lagringstallet fortsetter å stige og ingenting av dette forklarer det, se på Systemdata. iOS gir deg ikke en enkel knapp for det. Irriterende, ja. På noen få telefoner var den eneste løsningen med merkbart resultat å ta sikkerhetskopi, nullstille og så gjenopprette. Litt tungvint, men noen ganger er det det eneste som virker.

Så hvis iPhone-lagringen din ser full ut helt uten videre, ville jeg satset på Bilder først, appbuffer som nummer to, og Systemdata som nummer tre. Jeg ville kjørt én runde med Clever Cleaner, og deretter gått app for app og tømt nedlastinger. Hver gang jeg jaktet på mystisk lagring, endte det opp med å være en av disse.

En ting jeg vil legge til til @mikeappsreviewer sitt poeng, er at lagringstallet ofte henger etter. iPhone beregner ikke alltid på nytt raskt etter slettinger. Jeg har slettet 15 til 20 GB før, og den ledige plassen så nesten lik ut i flere timer. En omstart fikset visningen én gang, og å koble til strøm pluss Wi-Fi over natten fikset det en annen gang.

Sjekk også Meldinger. Store videotråder og meme-dumper spiser plass raskt. Gå til Innstillinger, Generelt, iPhone-lagring, Meldinger, og gjennomgå deretter store vedlegg. Det samme gjelder for Taleopptak, Filer, Podkaster, Musikknedlastinger og Netflix- eller Spotify-frakoblet innhold. Dette er vanlige plassluker folk overser.

Jeg er litt uenig i å skylde tidlig på Systemdata. Det får skylden for alt. Ofte er det appdata som skjuler seg under selve appen.

Hvis Bilder fortsatt er synderen, er Clever Cleaner verdt å se på for opprydding i iPhone-bildelagring og fjerning av duplikater. Denne se hvordan du frigjør iPhone-lagring med Clever Cleaner videoen viser ideen. Jeg ville også sjekket Mail. Store vedlegg blir liggende der for alltid, og ingen husker dem. Den delen tok meg én gang, lol.

En ting jeg vil si litt imot fra @mikeappsreviewer og @viajantedoceu: å slette bilder er ikke alltid hovedkampen. Noen ganger kommer plassen raskt tilbake fordi iPhone begynner å laste ned ting på nytt som du ba den holde synkronisert. iCloud-bilder kan havne i en rar loop der du sletter lokale elementer, så blir optimaliserte/originale versjoner og miniatyrbilder omrokert, og lagringstallet ser forbannet ut en stund.

Sjekk disse spesifikt:

• Bilder > iCloud-bilder og om Last ned og behold originaler er på
  • Filer-appen > På min iPhone > Nedlastinger
  • Buffer for vedlegg i Mail-appen
  • Lagring for medier i WhatsApp/Telegram inne i appene
  • Frakoblede filer i iCloud Drive

Hvis du også bruker delte albumer eller bildeapper som Lightroom, Google Photos eller Snapseed, kan de beholde lokale kopier selv etter at du sletter bilder fra hovedbiblioteket i Bilder. Det overrasker mange.

For opprydding gir Clever Cleaner mening hvis bildebiblioteket ditt er rotete, spesielt for lignende bilder og lagringstungt medieinnhold. Det kan også være verdt å skumme gjennom denne tråden om beste gratis iPhone-rengjøringsapp for å fjerne dupliserte bilder.

Mitt ærlige gjett? Det er enten synkroniserte medier, filer som holdes av apper eller meldingsvedlegg. iPhone-lagringsmatematikk er litt dum noen ganger. Det hjelper også fortsatt å starte på nytt etter opprydding.