Jag fortsätter att radera bilder och videor från min iPhone för att frigöra utrymme, men lagringen fylls direkt igen eller förändras knappt. Jag har redan tömt Senast raderade, så nu är jag förvirrad över vad som använder lagringsutrymmet på min iPhone och varför det inte rensas ordentligt. Jag behöver hjälp med att ta reda på vad jag ska kontrollera härnäst och hur jag faktiskt frigör utrymme.
Jag råkade ut för det här på ett par iPhones, och lagringsgrafen fick det att se ut som att telefonen slukade en massa utrymme över en natt. Det brukade vanligtvis inte vara en plötslig dump av nya filer. Det jag såg var en uppsvälld kategori som passerade någon dold gräns, och sedan började iOS kasta upp varningar om låg lagring.
Första stället jag kollade var Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring. Gissa inte. Öppna det och vänta en minut så att staplarna hinner stabilisera sig. Du letar efter den del som orsakar problemet. På de flesta telefoner jag kollade var det en av dessa:
- Bilder
- Appar
- Meddelanden och bilagor
- Hämtningar
- Systemdata
Om Bilder ligger nära toppen skulle jag börja där. Folk brukar leta efter exakta dubbletter och sedan stanna. Fel mål, utifrån vad jag såg. Det som vanligtvis tog mest lagring var:
- Seriebilder som du glömt bort
- Lite olika versioner av samma bild
- Skärmavbilder
- Gamla videor
- Live Photos
Den här delen var viktigast för mig. Det inbyggda albumet Dubbletter på iPhone fångar bara exakta kopior, så det hittar ofta nästan ingenting. Samtidigt är det riktiga skräpet alla nästan likadana bilder. Jag såg hela tiden rapporter från personer som använde städappar och hittade hundratals, ibland tusentals, liknande bilder som Apple inte flaggade alls.
Jag skulle börja med Clever Cleaner. Jag testade det eftersom Bilder var huvudproblemet på telefonerna jag hade att göra med. Den tar itu med sådant som vanligtvis äter upp mest utrymme: liknande bilder, skärmavbilder, överdimensionerade videor och Live Photos. Den hjälper också till att göra om Live Photos till stillbilder, vilket frigjorde mer utrymme än jag väntade mig. Utifrån vad folk delade fick vissa tillbaka omkring 10 GB. Andra låg närmare 30 GB efter att ha rensat bort liknande bilder, högar med skärmavbilder och Live Photos.
Avsnitten jag skulle titta på först:
- Similars, för nästan identiska bilder
- Heavies, för de största videorna och bilderna
- Screenshots, för snabb massrensning
- Lives, för att omvandla Live Photos till vanliga bilder
Det jag gillade, och det här spelade roll, var att du fortfarande granskar allt innan radering. Du kastar inte bort filer i blindo. Jag var också skeptisk i början. Efter att ha kontrollerat förslagen hade appen rätt oftare än jag hade väntat mig.
Efter Bilder skulle jag gå vidare till appar. Sociala appar, streamingappar och webbläsare samlar snabbt på sig cache-skräp. Jag har frigjort mer lagring genom att radera och installera om en enda uppsvälld app än genom att ta bort femtio slumpmässiga bilder. Kontrollera Safari-data, offlinehämtningar i appar och sparade medier som du glömt fanns där.
Om lagringssiffran fortsätter att stiga och inget av detta förklarar det, titta på Systemdata. iOS ger dig ingen tydlig knapp för det. Irriterande, ja. På några telefoner var den enda lösningen som gav märkbart resultat att säkerhetskopiera, återställa och sedan återskapa. Lite jobbigt, men ibland är det det enda som fungerar.
Så om lagringen på din iPhone ser full ut utan någon tydlig anledning skulle jag satsa på Bilder först, appcache som nummer två och Systemdata som nummer tre. Jag skulle göra en genomgång med Clever Cleaner och sedan gå igenom apparna en efter en och rensa hämtningar. Varje gång jag jagade mystisk lagring visade det sig vara en av de sakerna.
En sak jag skulle lägga till till @mikeappsreviewer’s poäng är att lagringssiffran ofta släpar efter. iPhone räknar inte alltid om snabbt efter raderingar. Jag har tidigare raderat 15 till 20 GB och det lediga utrymmet såg nästan likadant ut i flera timmar. En omstart fixade visningen en gång, och att koppla in den till ström samt Wi-Fi över natten fixade det en annan gång.
Kolla också Meddelanden. Stora videotrådar och meme-dumpar äter upp utrymme snabbt. Gå till Inställningar, Allmänt, iPhone-lagring, Meddelanden och granska sedan stora bilagor. Samma sak gäller för Röstmemon, Filer, Podcaster, nedladdad musik och offlinegrejer från Netflix eller Spotify. Det är vanliga utrymmesläckor som folk missar.
Jag håller inte riktigt med om att skylla på Systemdata tidigt. Det får skulden för allt. Ofta är det appdata som gömmer sig under själva appen.
Om Bilder fortfarande är boven, är Clever Cleaner värt att kolla in för att rensa iPhone-bildlagring och ta bort dubbletter. Den här videon visar hur du frigör iPhone-lagring med Clever Cleaner visar idén. Jag skulle också kolla Mail. Enorma bilagor ligger kvar där för alltid och ingen kommer ihåg dem. Den delen drabbade mig en gång, haha.
En sak jag skulle invända lite mot från @mikeappsreviewer och @viajantedoceu: att radera bilder är inte alltid huvudproblemet. Ibland kommer utrymmet tillbaka direkt eftersom iPhone börjar ladda ner om saker du sagt åt den att hålla synkade. iCloud-bilder kan hamna i en konstig loop där du raderar lokala objekt, sedan blandas optimerade/originalversioner och miniatyrer om, och lagringssiffran ser förbannat märklig ut ett tag.
Kolla särskilt dessa:
- Bilder > iCloud-bilder och om Hämta och behåll original är aktiverat
- Appen Filer > På min iPhone > Hämtade filer
- Cache för bilagor i Mail-appen
- Medialagring i WhatsApp/Telegram inne i apparna
- Offlinefiler i iCloud Drive
Om du dessutom använder delade album eller fotoappar som Lightroom, Google Foto eller Snapseed, kan de behålla lokala kopior även efter att du raderat bilder från det vanliga Bilder-biblioteket. Det överraskar många.
För städning är Clever Cleaner vettigt om ditt bildbibliotek är rörigt, särskilt för liknande bilder och lagringstung media. Det kan också vara värt att skumma igenom den här tråden om bästa gratis iPhone-rensarappen för att rensa duplicerade bilder.
Min ärliga gissning? Det är antingen synkat media, filer som hålls av appar eller meddelandebilagor. iPhones lagringsmatematik är ibland ganska dum. Att starta om efter rensning hjälper fortfarande också.