iPhone-lageret bliver ved med at blive fyldt op, selv efter du har slettet billeder?

Jeg bliver ved med at slette billeder og videoer fra min iPhone for at frigøre plads, men lagerpladsen fyldes straks op igen eller ændrer sig næsten ikke. Jeg har allerede tømt Senest slettet, så nu er jeg forvirret over, hvad der bruger min iPhones lagerplads, og hvorfor den ikke bliver ryddet ordentligt. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad jeg skal tjekke som det næste, og hvordan jeg faktisk frigør plads.

Jeg stødte på dette på et par iPhones, og lagergrafen fik det til at se ud, som om telefonen slugte en bunke plads natten over. Det var som regel ikke en pludselig dumpning af nye filer. Det jeg så, var én oppustet kategori, der krydsede en skjult grænse, og så begyndte iOS at vise advarsler om lav lagerplads.

Det første sted, jeg tjekkede, var Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Gæt ikke. Åbn det, og vent et minut på, at bjælkerne falder til ro. Du leder efter den del, der gør skaden. På de fleste telefoner, jeg tjekkede, var det en af disse:

1. Fotos
  2. Apps
  3. Beskeder og bilag
  4. Downloads
  5. Systemdata

Hvis Fotos ligger tæt på toppen, ville jeg starte der. Folk har en tendens til at lede efter helt nøjagtige dubletter og så stoppe. Forkert mål, ud fra det jeg så. De største pladsslugere var som regel:

1. Burst-billeder, du havde glemt
  2. Lidt forskellige versioner af det samme billede
  3. Skærmbilleder
  4. Gamle videoer
  5. Live Photos

Denne del var vigtigst for mig. Det indbyggede album Dubletter på iPhone fanger kun helt nøjagtige kopier, så det finder ofte næsten ingenting. Imens er det virkelige rod alle de næsten ens billeder. Jeg blev ved med at se meldinger fra folk, der brugte oprydningsapps og fandt hundreder, nogle gange tusindvis, af lignende billeder, som Apple slet ikke markerede.

Jeg ville starte med Clever Cleaner. Jeg prøvede den, fordi Fotos var hovedproblemet på de telefoner, jeg havde med at gøre. Den går efter det, som normalt æder mest plads: lignende billeder, skærmbilleder, overdimensionerede videoer og Live Photos. Den hjælper også med at lave Live Photos om til stillbilleder, hvilket frigjorde mere plads, end jeg havde forventet. Ud fra det folk delte, fik nogle omkring 10 GB tilbage. Andre lå tættere på 30 GB efter at have ryddet op i lignende billeder, bunker af skærmbilleder og Live Photos.

De sektioner, jeg først ville se på:

1. Similars, til næsten dublerede billeder
  2. Heavies, til de største videoer og billeder
  3. Screenshots, til hurtig masseoprydning
  4. Lives, til at konvertere Live Photos til almindelige billeder

Det jeg kunne lide, og det betød noget, var, at du stadig gennemgår alt før sletning. Du smider ikke filer væk i blinde. Jeg var også skeptisk i starten. Efter at have tjekket forslagene havde appen ret oftere, end jeg havde forventet.

Efter Fotos ville jeg gå videre til apps. Sociale apps, streamingapps og browsere samler hurtigt cache-skrammel op. Jeg har frigjort mere lagerplads ved at slette og geninstallere én oppustet app end ved at fjerne halvtreds tilfældige billeder. Tjek Safari-data, offline-downloads inde i apps og gemte medier, du havde glemt lå der.

Hvis lagertallet bliver ved med at stige, og intet af dette forklarer det, så kig på Systemdata. iOS giver dig ikke en enkel knap til det. Irriterende, ja. På nogle få telefoner var den eneste løsning med mærkbart resultat at tage backup, nulstille og derefter gendanne. Lidt besværligt, men nogle gange er det det eneste, der virker.

Så hvis din iPhone-lagring pludselig ser fuld ud, ville jeg satse på Fotos først, app-cache som nummer to, Systemdata som nummer tre. Jeg ville tage én omgang med Clever Cleaner og derefter gå app for app og rydde downloads. Hver gang jeg jagtede mystisk lagerplads, endte det med at være en af de ting.

En ting, jeg vil tilføje til @mikeappsreviewers pointe, er at lagertallet ofte halter bagefter. iPhone genberegner ikke altid hurtigt efter sletninger. Jeg har før slettet 15 til 20 GB, og den ledige plads så næsten den samme ud i timevis. En genstart rettede visningen én gang, og at tilslutte strøm plus Wi‑Fi natten over løste det en anden gang.

Tjek også Beskeder. Store videotråde og meme-dumps æder hurtigt plads. Gå til Indstillinger, Generelt, iPhone-lagring, Beskeder, og gennemgå derefter store bilag. Det samme gælder Stemmememoer, Filer, Podcasts, musikdownloads og offlineindhold fra Netflix eller Spotify. Det er almindelige pladslækager, som folk overser.

Jeg er lidt uenig i at give Systemdata skylden tidligt. Det får skylden for alt. Meget af tiden er det appdata, der gemmer sig under selve appen.

Hvis Fotos stadig er synderen, er Clever Cleaner værd at kigge på til oprydning i iPhone-fotolagring og fjernelse af dubletter. Denne se hvordan du frigør iPhone-lagerplads med Clever Cleaner video viser idéen. Jeg ville også tjekke Mail. Kæmpestore bilag ligger der for evigt, og ingen husker dem. Den del ramte mig engang, lol.

En ting, jeg ville skubbe lidt tilbage på fra @mikeappsreviewer og @viajantedoceu: at slette billeder er ikke altid hovedkampen. Nogle gange kommer pladsen straks tilbage, fordi iPhone begynder at downloade ting igen, som du bad den om at holde synkroniseret. iCloud-fotos kan lave sådan en mærkelig løkke, hvor du sletter lokale elementer, og så omrokeres optimerede/originale versioner og miniaturebilleder, og lagertallet ser helt forbandet ud i et stykke tid.

Tjek især disse:

• Fotos > iCloud-fotos og om Download og behold originaler er slået til
  • Arkiver-appen > På min iPhone > Downloads
  • Mail-appens cache for vedhæftede filer
  • WhatsApp/Telegram-medielager inde i appsene
  • Offlinefiler i iCloud Drive

Hvis du også bruger delte albummer eller fotoapps som Lightroom, Google Fotos eller Snapseed, kan de desuden gemme lokale kopier, selv efter du har slettet billeder fra det primære Fotos-bibliotek. Det overrasker mange.

Til oprydning giver Clever Cleaner mening, hvis dit fotobibliotek er rodet, især til lignende billeder og medier, der fylder meget. Det er også værd lige at skimme denne tråd om bedste gratis iPhone-rengøringsapp til at rydde dublerede billeder.

Mit ærlige gæt? Det er enten synkroniserede medier, filer holdt af apps eller vedhæftede beskeder. iPhone-lagerregnestykket er nogle gange ret dumt. Det hjælper også stadig at genstarte efter oprydning.