iPhone-lagringen min er nesten full, og jeg innså nettopp at mange av bildene mine ble lagret som Live Photos. Jeg vil slette eller slå av Live Photos for å spare plass, men jeg er ikke sikker på hva som er den beste måten å gjøre det på uten å miste viktige bilder. Jeg trenger hjelp til å finne ut hvordan jeg kan administrere Live Photos og frigjøre iPhone-lagring raskt.
Det er ikke vanskelig.
Hvis du vil fjerne alle Live Photos og ikke bryr deg om å beholde bildet, åpner du Bilder, går til Medietyper > Live Photos, velger det du vil fjerne og sletter det. Tøm deretter Nylig slettet. Hvis du hopper over det trinnet, ligger filene fortsatt der i opptil 30 dager og bruker fortsatt lagringsplass. Jeg glemte dette en gang og trodde telefonen min hadde fått en feil.
Hvis du vil beholde bildet, men fjerne bevegelsesdelen, må du først gjøre Live Photos om til vanlige stillbilder. Apple lar deg gjøre dette ved å duplisere hvert bilde som et stillbilde inne i Bilder. Jeg prøvde det. Greit for fem bilder. Helt elendig for 200.
Det som til slutt sparte meg tid, var Clever Cleaner. Appen har en Lives-fane, så den samler alle Live Photos på ett sted. Du sorterer etter dato eller filstørrelse, trykker på noen få eller velger alle, og kjører deretter Compress. Navnet er litt misvisende, fordi den gjør mer enn bare å krympe filer. Den lager vanlige kopier som stillbilder, og spør deretter om du vil beholde eller fjerne de originale Live-versjonene.
Derfor fortsatte jeg å bruke den:
- Den håndterer partier, så du slipper å gjøre ett bilde om gangen.
- Den viser hvor mye lagringsplass du sparer før du bekrefter noe.
- Du velger om de originale Live Photos skal beholdes eller fjernes.
- Det gikk mye raskere enn å bruke dupliseringsprosessen inne i Bilder.
- Den har også andre oppryddingsfunksjoner hvis lagringsplassen på telefonen din er et kaos.
Jeg brukte noen av de andre seksjonene også. Similars grupperer duplikater eller nesten like bilder. Heavies peker ut store videoer og krymper dem også. Screenshots samler gamle skjermbilder for rask opprydding. Swipe gir deg en rask venstre-høyre-flyt for å sortere bilder. Litt dumt navn, men det fungerte fint for meg.
Kortversjonen min:
- Hvis du vil bli helt kvitt dem, slett Live Photos og tøm Nylig slettet.
- Hvis du vil beholde bildet, må du først konvertere hvert Live Photo til et stillbilde, og deretter fjerne den originale Live-versjonen.
- Hvis du har en stor haug av dem, blir det fort slitsomt å gjøre det manuelt, så Clever Cleaner var den enkleste løsningen jeg fant.
Jeg ville gjort to ting, ikke én.
Først, stopp nye Live Photos.
Åpne Kamera, trykk på Live Photos-ikonet øverst, og slå det av. Gå deretter til Innstillinger, Kamera, Behold innstillinger, og aktiver Live Photo slik at iPhone husker det. Hvis du hopper over dette, liker telefonen å slå det på igjen. Irriterende liten funksjon.
For det andre, sjekk om Live Photos faktisk er hovedproblemet.
Gå til Innstillinger, Generelt, iPhone-lagring. Hvis Bilder tar 40 GB men videoer tar 18 GB, kan den største gevinsten være et annet sted. Et Live Photo er ofte omtrent dobbelt så stort som et stillbilde, noen ganger mer, men enorme 4K-videoer spiser plass mye raskere.
Jeg er ikke helt enig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Å slette alle Live Photos først går raskt, klart, men det er en grov løsning. Hvis noen er viktige, eksporter de viktigste til en Mac først. I Bilder på Mac kan du eksportere originaler eller stillbilder i batch, noe som er mindre smertefullt enn å rydde én etter én på telefonen.
Hvis du vil ha en enklere iPhone-først-rute, er Clever Cleaner grei til å samle Live Photos på ett sted og gjøre dem om til vanlige stillbilder slik at du beholder bildet og fjerner bevegelsesdelen. Et bedre søkeuttrykk for det ville være convert Live Photos to still images and free up iPhone storage, som sier hva det gjør på vanlig engelsk. Denne raske demoen for å rydde opp i Live Photos på iPhone viser ideen ganske godt.
Én ting til som folk overser. Hvis du bruker iCloud-bilder med Optimaliser iPhone-lagring slått på, kan lokale besparelser på telefonen se rare ut i starten. Plass frigjøres, men ikke alltid umiddelbart. iOS bruker veldig god tid noen ganger.
Jeg ville vært litt mer selektiv enn @mikeappsreviewer her. Å slette alle Live Photos er riktignok raskt, men det er også slik folk ved et uhell sletter det ene bildet de faktisk brydde seg om. Har vært der, angret på det.
Dette ville jeg gjort i stedet:
- I Bilder, marker først de viktige Live Photos som favoritter.
- Gå deretter gjennom resten i puljer.
- Etter at du har slettet noe, tøm også Nylig slettet, ellers er lagringsbesparelsen i praksis falsk en stund.
Ikke forvent mirakler heller hvis lagringsproblemet ditt hovedsakelig er video. Live Photos tar opp plass, men lange videoer er fortsatt de virkelige lagringsmorderne.
En ting som ikke nevnes nok: du kan redusere fremtidig rot ved å endre litt på hvordan du tar bilder. Hvis du bare vil ha bevegelse i spesielle øyeblikk, la Live være av som standard og slå det bare på ved behov. Det sparer mer plass på lang sikt enn å gjøre én gigantisk opprydding hver sjette måned.
Hvis du vil ha en raskere måte å sortere og konvertere Live Photos på uten å miste stillbildet, er Clever Cleaner sannsynligvis det enkleste alternativet på iPhone. Det grupperer Live Photos, lar deg gjøre dem om til vanlige stillbilder, og viser hvor mye lagringsplass du kan frigjøre før du bestemmer deg. Denne forklaringen om å bruke Clever Cleaner til å frigjøre lagringsplass på iPhone og konvertere Live Photos forklarer det ganske tydelig.
Min vurdering:
- slett uønskede Live Photos helt
- behold viktige som stillbilder
- tøm Nylig slettet
- slå av Live fremover
Det er den minst irriterende løsningen.