Min eksterne harddisk fungerte fint i går, men i morges var plutselig en stor mappe med viktige bilder og arbeidsfiler borte. Disken viser fortsatt brukt plass, så jeg håper at dataene fortsatt er der, men jeg vet ikke om dette skyldes filkorrupsjon, utilsiktet sletting eller en diskfeil. Jeg trenger hjelp med sikre trinn for gjenoppretting av ekstern harddisk før jeg gjør situasjonen verre og mister alt for godt.
Jeg gjorde dette én gang med en reisemappe. Trodde jeg hadde slettet to år med bilder fra en ekstern disk. Magen sank med én gang. Så det første er: slutt å røre disken.
Når bilder blir slettet fra en ekstern disk, blir filene vanligvis ikke slettet der og da. Disken glemmer for det meste hvor de er og markerer plassen som ledig. Bildene dine ligger ofte fortsatt der til nye data skrives over dem. Hvis du fortsetter å bruke disken, øker du sjansen for å overskrive akkurat de områdene du trenger.
Så gjør dette først.
- Slutt å kopiere filer til den eksterne disken.
- Ikke flytt mapper rundt på den.
- Løs den ut på en sikker måte.
- La den være frakoblet mens du bestemmer deg for hva du skal gjøre videre.
Én ting betyr noe før vi snakker om programvare. Sjekk om selve disken virker syk. Hvis du merker noe av dette, ville jeg ikke prøvd gjenoppretting hjemme i det hele tatt.
- Høy klikking, piping, skraping eller slipelyder
- Ingen oppspinning, ingen lys, ingen tegn til strøm
- Datamaskinen din oppdager den ikke noe sted, selv etter at du har prøvd en annen kabel eller en annen maskin
Disse tegnene peker mot maskinvareproblemer. Hvis disken din lager rare lyder og du fortsetter å slå den på, kan du gjøre det verre. Da gir et gjenopprettingslaboratorium mer mening.
Hvis disken slår seg på, spinner normalt og vises som den skal, er programvaregjenoppretting den vanlige veien ved utilsiktet sletting. Du trenger ikke et renromsoppdrag for et enkelt slettetilfelle.
Jeg har prøvd noen av disse over tid. For bilder ga Disk Drill meg minst hodebry. Jeg likte det av én kjedelig grunn. Det var lett å bruke når jeg allerede var stresset og sliten. Skanningen var også god til å hente ut bilde- og videofiler etter signatur, og det har en kamerafokusert gjenopprettingsmodus. Du kan skanne og forhåndsvise resultater gratis. Hvis en bildeforhåndsvisning åpnes uten problemer, er sjansene dine ganske gode.
Hvis du vil ha en gratis løsning, finnes PhotoRec. Det fungerer, litt sånn brute force-aktig. Det er åpen kildekode og flink til å finne filer etter signatur. Den tøffe delen er arbeidsflyten. Det føles gammelt, har ikke noe brukervennlig grensesnitt, og har en tendens til å dumpe gjenopprettede filer i rotete mapper med tilfeldige navn. Jeg brukte det én gang og brukte evigheter på å sortere skrot fra det som var verdt å beholde.
Recuva er et annet gratis alternativ på Windows. Enklere enn PhotoRec, uten tvil. Men den dypere gjenopprettingen føles eldre nå, og på jobber med mye bilder fikk jeg ikke resultater som var like stabile som med nyere verktøy.
Hvis du går for Disk Drill, er dette den tryggeste måten jeg vet om å gjøre det på.
Trygge trinn for gjenoppretting
1. Installer det på datamaskinen din, ikke på den eksterne disken
Legg programvaren på den interne systemdisken. Hold all skriving unna disken der bildene forsvant.
2. Lag først et fullstendig image av den eksterne disken
Koble til den eksterne disken igjen. Før en dyp skanning, lag et fullstendig klonet image av den. Disk Drill inkluderer dette. Appen leser hele disken og lagrer én enkelt image-fil på datamaskinen din.
For byte-til-byte-sikkerhetskopidelen, her er videoen:
Dette trinnet betyr mer enn folk tror. Hvis skanningen krasjer, hvis kabelen svikter, hvis disken begynner å oppføre seg rart senere, har du fortsatt en frossen kopi av dens nåværende tilstand.
3. Skann imaget, ikke den fysiske disken
Etter at imaget er ferdig, kan du koble fra den eksterne disken hvis du vil. Kjør gjenoppretting mot image-filen. Jeg foretrekker dette hver gang. Mindre slitasje på maskinvaren, mindre sjanse for feil, mindre stress.
4. Gjenopprett filer til et annet sted
La skanningen bli ferdig. Filtrer etter bilder. Forhåndsvis det du finner. Gjenopprett bildene til den interne disken din eller en annen separat USB-disk. Ikke lagre gjenopprettede filer tilbake på den opprinnelige eksterne disken. Folk gjør dette i panikk. Dårlig trekk.
Noen praktiske merknader fra mitt eget kaos:
- Hvis filnavn og mapper er borte, kan rågjenoppretting fortsatt hente bildedataene tilbake
- RAW-bildeformater, JPG, PNG, MP4 og MOV dukker ofte opp hvis blokkene ikke ble overskrevet
- Forhåndsvisning er vennen din, hvis den åpnes, er filen ofte brukbar
- Hvis du ser delvise bilder, grå blokker eller ødelagte forhåndsvisninger, ble sannsynligvis noen data allerede overskrevet
Kortversjonen er denne. Hvis disken er frisk, koble den fra raskt, lag et image av den, skann imaget og gjenopprett filene et annet sted.
Etter at jeg fikk tilbake tingene mine, sluttet jeg å late som om jeg kom til å huske sikkerhetskopier senere. Bruk en eller annen versjon av 3-2-1. Tre kopier, to typer lagring, én kopi et annet sted. Det høres irriterende ut helt til den dagen du trenger det.
Hvis plassen fortsatt vises som brukt, kan filene dine fortsatt være på disken. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, slutt å skrive noe som helst til den. Men jeg ville sjekket en enklere årsak før en dyp gjenopprettingsskanning.
Gjør disse først:
- Aktiver skjulte filer på datamaskinen din.
- Søk på disken etter noen eksakte filnavn.
- Sjekk om mappen har blitt flyttet til en annen overordnet mappe.
- Kjør en filsystemkontroll. På Windows bruker du chkdsk /f på stasjonsbokstaven. På Mac bruker du Diskverktøy Førstehjelp.
Noen ganger er ikke mappen slettet. Filtabellen er skadet, eller filene ble skjult etter en dårlig utmating. Jeg har sett chkdsk få tilbake hele mappetrær, selv om filnavn noen ganger kommer tilbake litt rotete.
Hvis mappen fortsatt ikke vises, bruk Disk Drill. Det er et av de bedre alternativene for datagjenoppretting fra ekstern harddisk fordi det finner både slettede oppføringer og rå filtyper. Lagre alt som gjenopprettes til en annen disk.
Hvis du vil ha en gjennomgang, er denne veiledningen på YouTube for filgjenoppretting fra ekstern harddisk enklere å følge enn de fleste.
En ting til. Sjekk SMART-helsen til disken med CrystalDiskInfo eller DriveDx. Hvis helsen er dårlig, stopp og klon først. Ikke fortsett å rote med en disk som er i ferd med å dø.
At brukt plass fortsatt vises er faktisk et ganske godt tegn. Det betyr ofte at dataene fortsatt ligger der, men at mappestrukturen eller katalogoppføringen har blitt ødelagt.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at du ikke bør skrive noe nytt til disken, men jeg er litt mindre entusiastisk enn @suenodelbosque når det gjelder å kjøre CHKDSK for tidlig. Noen ganger hjelper det, klart. Noen ganger fikser det ting på måter som gjør gjenoppretting mer irriterende, spesielt hvis filsystemet allerede er ustabilt. Jeg ville behandlet reparasjonsverktøy som steg to, ikke steg én.
Det jeg ville gjort:
-
Koble den først til en annen datamaskin
Noen ganger er den manglende mappen bare et problem med OS-indeksering eller montering. -
Sjekk Diskbehandling eller Diskverktøy
Sørg for at partisjonen vises riktig og at forventet størrelse er der. -
Se etter rare ting i roten på disken
Ting som FOUND.000, filer som er endret til snarveier, eller mapper som er omdøpt med rare tegn. Det kan peke mot filsystemkorrupsjon, ikke faktisk sletting. -
Gjenopprett de viktige tingene før du prøver reparasjoner
Hvis disken er lesbar, skann den med Disk Drill og gjenopprett til en annen disk. Det er den viktigste delen. Disk Drill er solid for datagjenoppretting fra eksterne harddisker fordi det kan finne både slettede oppføringer og filer etter signatur når mappetreet er ødelagt. -
Først etter det, prøv reparasjonsverktøy om nødvendig
Hvis dette også skjedde etter at du koblet fra uten å løse ut, eller etter et krasj eller strømbrudd, ville jeg mistenkt filsystemskade mer enn faktisk sletting. Ulikt problem, samme sluttresultat: usynlige filer.
Hvis du vil ha en ryddigere forklaring på alternativer for gjenoppretting fra harddisk, er denne tråden verdt å lese: beste måter å gjenopprette slettede filer fra en harddisk på
En ting til folk ofte glemmer: sjekk skysynkroniseringsapper. Dropbox, OneDrive, Google Drive, til og med Adobe-greier. Jeg har sett mapper forsvinne fordi synkroniseringskonflikter flyttet dem eller slettet dem overalt. Veldig irriterende, men noen ganger mulig å fikse.