Min eksterne harddisk fungerede fint i går, men her til morgen var en stor mappe med vigtige billeder og arbejdsfiler pludselig væk. Drevet viser stadig brugt plads, så jeg håber, at dataene stadig er der, men jeg ved ikke, om det skyldes filkorruption, utilsigtet sletning eller et drevnedbrud. Jeg har brug for hjælp til sikre trin til gendannelse af ekstern harddisk, før jeg gør situationen værre og mister alt for altid.
Jeg gjorde det her én gang med en rejsemappe. Troede, jeg havde slettet to års billeder fra et eksternt drev. Mavepust, med det samme. Så det første er, stop med at røre drevet.
Når billeder bliver slettet fra et eksternt drev, bliver filerne som regel ikke slettet med det samme. Drevet glemmer for det meste bare, hvor de ligger, og markerer pladsen som ledig. Dine billeder ligger ofte stadig der, indtil nye data bliver skrevet ovenpå. Hvis du fortsætter med at bruge drevet, øger du risikoen for at overskrive præcis de områder, du har brug for.
Så gør dette først.
- Stop med at kopiere filer til det eksterne drev.
- Flyt ikke mapper rundt på det.
- Skub det sikkert ud.
- Lad det være frakoblet, mens du beslutter, hvad du skal gøre bagefter.
Der er én ting, der betyder noget, før vi taler om software. Tjek, om selve drevet ser sygt ud. Hvis du bemærker noget af dette, ville jeg slet ikke forsøge hjemmegendannelse.
- Høje kliklyde, bip, slibelyde eller skrabelyde
- Ingen rotation, intet lys, ingen tegn på strøm
- Din computer registrerer det ingen steder, selv efter du har prøvet et andet kabel eller en anden maskine
De tegn peger på hardwareproblemer. Hvis dit drev laver mærkelige lyde, og du bliver ved med at tænde det, kan du gøre det værre. På det tidspunkt giver et gendannelseslaboratorium mere mening.
Hvis drevet tænder, roterer normalt og vises fint, er softwaregendannelse den sædvanlige vej ved utilsigtet sletning. Du har ikke brug for et cleanroom-job i et simpelt sletningstilfælde.
Jeg har prøvet nogle stykker af dem gennem tiden. Til billeder gav Disk Drill mig færrest problemer. Jeg kunne lide det af én kedelig grund. Det var let at bruge, når jeg allerede var stresset og træt. Dets scanning var også god til at hente billed- og videofiler efter signatur, og det har en kamerafokuseret gendannelsestilstand. Du kan scanne og forhåndsvise resultater gratis. Hvis en forhåndsvisning af et billede åbner rent, er dine chancer rimelige.
Hvis du vil have en gratis løsning, findes PhotoRec. Det virker, lidt i brute force-stil. Det er open source og godt til at finde filer efter signatur. Den hårde del er arbejdsgangen. Det føles gammelt, har ingen venlig brugerflade og har tendens til at smide gendannede filer i rodede mapper med tilfældige navne. Jeg brugte det én gang og brugte evigheder på at sortere skrammel fra det, der skulle gemmes.
Recuva er en anden gratis mulighed på Windows. Lettere end PhotoRec, uden tvivl. Men dens dybere gendannelse føles ældre nu, og på opgaver med mange billeder fik jeg ikke resultater, der var lige så stabile som med nyere værktøjer.
Hvis du vælger Disk Drill, er dette den sikreste måde, jeg kender, at gøre det på.
Sikre gendannelsestrin
1. Installer det på din computer, ikke på det eksterne drev
Læg softwaren på dit interne systemdrev. Hold alle skrivninger væk fra drevet, hvor billederne forsvandt.
2. Lav først et fuldt image af det eksterne drev
Tilslut det eksterne drev igen. Før en dyb scanning skal du oprette et fuldt klon-image af det. Disk Drill inkluderer dette. Appen læser hele drevet og gemmer en enkelt imagefil på din computer.
Til byte-for-byte-backupdelen er her videoen:
Dette trin betyder mere, end folk tror. Hvis scanningen crasher, hvis kablet svigter, eller hvis drevet senere begynder at opføre sig mærkeligt, har du stadig en frossen kopi af dets nuværende tilstand.
3. Scan imaget, ikke det fysiske drev
Når imaget er færdigt, kan du frakoble det eksterne drev, hvis du vil. Kør gendannelse mod imagefilen. Jeg foretrækker det hver gang. Mindre slid på hardwaren, mindre risiko for fejl, mindre stress.
4. Gendan filer til et andet sted
Lad scanningen blive færdig. Filtrer efter billeder. Forhåndsvis det, du finder. Gendan billederne til dit interne drev eller et andet separat USB-drev. Gem ikke gendannede filer tilbage på den oprindelige eksterne disk. Folk gør det her i panik. Dårligt træk.
Et par praktiske noter fra mit eget rod:
- Hvis filnavne og mapper er væk, kan rå gendannelse stadig bringe billeddataene tilbage
- RAW-fotoformater, JPG, PNG, MP4 og MOV dukker ofte op, hvis blokkene ikke blev overskrevet
- Forhåndsvisning er din ven, hvis den åbner, kan filen ofte bruges
- Hvis du ser delvise billeder, grå blokke eller ødelagte forhåndsvisninger, er nogle data sandsynligvis allerede blevet overskrevet
Den korte version er denne. Hvis drevet er sundt, så frakobl det hurtigt, lav et image af det, scan imaget, og gendan filer et andet sted.
Efter jeg fik mine ting tilbage, holdt jeg op med at lade som om, jeg senere ville huske backups. Brug en eller anden version af 3-2-1. Tre kopier, to typer lagring, én kopi uden for huset. Det lyder irriterende lige indtil den dag, du får brug for det.
Hvis pladsen stadig vises som brugt, kan dine filer stadig være på drevet. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én del, stop med at skrive noget som helst til det. Men jeg ville tjekke en enklere årsag, før jeg kører en dyb gendannelsesscanning.
Gør disse ting først:
- Aktivér skjulte filer på din computer.
- Søg på drevet efter nogle få præcise filnavne.
- Tjek om mappen er blevet flyttet til en anden overordnet mappe.
- Kør en filsystemkontrol. På Windows skal du bruge chkdsk /f på drevbogstavet. På Mac skal du bruge Diskværktøjs Førstehjælp.
Nogle gange er mappen ikke slettet. Filtabellen er beskadiget, eller filerne blev skjult efter en forkert afmontering. Jeg har set chkdsk gendanne hele mappestrukturer, selv om filnavnene nogle gange kommer tilbage rodede.
Hvis mappen stadig ikke vises, så brug Disk Drill. Det er en af de bedre muligheder til datagendannelse fra eksterne harddiske, fordi det finder både slettede poster og rå filtyper. Gem alt gendannet på et andet drev.
Hvis du vil have en gennemgang, er denne guide til filgendannelse fra ekstern harddisk på YouTube lettere at følge end de fleste.
Én ting mere. Tjek drevets SMART-status med CrystalDiskInfo eller DriveDx. Hvis helbredstilstanden er dårlig, så stop og klon først. Bliv ikke ved med at rode med en døende disk.
Brugt plads, der stadig vises, er faktisk et ret godt tegn. Det betyder ofte, at dataene stadig ligger der, men at mappestrukturen eller mappeindgangen er blevet ødelagt.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i, at du ikke bør skrive noget nyt til drevet, men jeg er lidt mindre begejstret end @suenodelbosque for at køre CHKDSK for tidligt. Nogle gange hjælper det, helt sikkert. Nogle gange “retter” det ting på måder, der gør gendannelse mere besværlig, især hvis filsystemet allerede er ustabilt. Jeg ville betragte reparationsværktøjer som trin to, ikke trin ét.
Det ville jeg gøre:
-
Tilslut det først til en anden computer
Nogle gange er den “manglende” mappe bare et problem med OS-indeksering / montering. -
Tjek Diskhåndtering eller Diskværktøj
Sørg for, at partitionen vises korrekt, og at den forventede størrelse er der. -
Kig efter mærkelige ting i drevets rodmappe
Ting som FOUND.000, filer ændret til genveje eller mapper omdøbt med mærkelige tegn. Det kan pege på filsystemkorruption, ikke egentlig sletning. -
Gendan de vigtige ting, før du prøver reparationer
Hvis drevet kan læses, så scan det med Disk Drill og gendan til en anden disk. Det er den vigtige del. Disk Drill er solidt til datagendannelse fra eksterne harddiske, fordi det kan finde både slettede poster og filer via signatur, når mappetræet er ødelagt. -
Først derefter, prøv reparationsværktøjer om nødvendigt
Hvis dette også skete efter at have trukket stikket ud uden at skubbe drevet ud korrekt, eller efter et crash/strømsvigt, ville jeg desuden mistænke filsystemskade mere end egentlig sletning. Andet problem, samme slutresultat: usynlige filer.
Hvis du vil have en mere enkel forklaring på muligheder for gendannelse af harddiske, er denne tråd værd at læse: bedste måder at gendanne slettede filer fra en harddisk
En anden ting, folk glemmer: tjek cloud-synkroniseringsapps. Dropbox, OneDrive, Google Drive, endda Adobe-ting. Jeg har set mapper “forsvinde”, fordi synkroniseringskonflikter flyttede dem eller slettede dem overalt. Superirriterende, men nogle gange kan det løses.