Jeg slettet ved et uhell bilder og videoer fra SD-kortet mitt mens jeg flyttet filer til Mac-en min, og nå finner jeg dem ingen steder. Disse filene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette slettede filer fra SD-kort på en Mac før noe blir overskrevet.
Jeg ville stoppet med en gang og latt SD-kortet være i fred. Ingen flere bilder, ingen filkopieringer, ingen reformatering. Når filer blir slettet på et SD-kort, blir de ofte liggende der til nye data skrives over dem. Så snart du fortsetter å bruke kortet, blir gjenoppretting raskt vanskeligere.
Jeg bruker også Mac, og verktøyet jeg hadde minst problemer med var Disk Drill. Jeg har brukt det på kamerakort noen ganger etter utilsiktede slettinger og én formateringsfeil. Det leste FAT32- og exFAT-kort uten problemer, lot meg forhåndsvise innhold før jeg hentet det tilbake, og gjorde også en grei jobb med videoklipp fra kamera. Det finnes også en Advanced Camera Recovery-modus, som hjalp meg en gang med oppstykkede dronevideofiler.
Hva jeg ville gjort først
- Koble til SD-kortet med en ordentlig kortleser
- Installer Disk Drill på Mac-en din
- Velg SD-kortet fra enhetslisten og skann det
- Kjør Universal Scan først
- Hvis manglende filer er videoer fra et kamera eller en drone, kjør også Advanced Camera Recovery
- Bruk forhåndsvisning før du gjenoppretter noe
- Lagre gjenopprettede filer på Mac-ens interne disk eller en annen disk, ikke tilbake på SD-kortet
Forhåndsvisningstrinnet betyr mer enn folk tror. Hvis et bilde åpnes riktig i forhåndsvisning, eller en video spilles av der uten feil, pleier jeg vanligvis å ta det som et godt tegn. Det lover ikke alt, men det er fortsatt bedre enn å gjenopprette i blinde.
Sjekk også Mac-papirkurven før du gjør noe avansert. Jeg vet, det høres dumt ut. Men jeg har sett slettede filer fra flyttbare medier havne der, og en gang fikk jeg tilbake en hel bunke bilder fra et kort uten å trenge gjenopprettingsprogramvare i det hele tatt. Det tok rundt 20 sekunder.
Hvis du vil gå den gratis veien, er PhotoRec verdt et forsøk. Jeg brukte det en gang, og det fungerte, men ja, det føles ganske røft. Grensesnittet er gammeldags, og du mister vanligvis de opprinnelige filnavnene og mappestrukturen, noe som fort blir irriterende hvis du tok mange bilder.
Ut fra det jeg har sett, er utilsiktet sletting et av de bedre tilfellene. Hvis du ikke fortsatte å ta bilder på kortet etter feilen, er sjansene dine fortsatt ganske gode.
Først må du slutte å bruke SD-kortet. Løs det ut og legg det til side. Slettede filer kan ofte gjenopprettes helt til nye data overskriver dem. På flash-lagring øker risikoen for overskriving raskt.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om én ting, det er verdt å bruke 10 sekunder på å sjekke Papirkurv. Jeg er derimot litt uenig i å hoppe rett til en full gjenopprettingsskanning. På en Mac ville jeg sjekket to steder før jeg skanner kortet:
- Bilder-appen, hvis du importerte dit. Se i Nylig slettet.
- Finder-søk på Macen din etter filtyper som .JPG, .HEIC, .MP4, .MOV, sortert etter dato lagt til.
Mange tilfeller av slettet fra SD-kort under flytting viser seg å være mislykkede kopier, delvise importer eller filer som ligger i en bibliotekspakke.
Hvis filene ikke er på Macen, bruk da gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill er et solid Mac-alternativ for gjenoppretting fra SD-kort fordi det håndterer exFAT, FAT32 og vanlige filsystemer for kameraer godt. Én ting jeg liker er å lage et byte-for-byte-avbildning av SD-kortet først, og deretter skanne avbildningen i stedet for selve kortet. Det reduserer risikoen hvis kortet er ustabilt eller begynner å koble fra. Det er steget mange hopper over.
Min rekkefølge ville vært:
- Aktiver skrivesperre på SD-kortet hvis det har en låsebryter.
- Koble til med en stabil kortleser.
- Lag et diskbilde av kortet.
- Skann diskbildet med Disk Drill.
- Gjenopprett filer til Macen din eller en ekstern disk, aldri tilbake til SD-kortet.
Hvis Diskverktøy ikke klarer å lage et bilde av kortet, tyder det på maskinvareproblemer. Da bør du ikke fortsette å montere det på nytt om og om igjen. Det gjør ting verre.
Hvis du vil ha en visuell veiledning, dekker denne gjennomgangen av filgjenoppretting fra SD-kort på Mac prosessen på en enkel måte.
Én ting til som folk ofte overser. Hvis du brukte Command+Delete i Finder på kopierte filer fra kortet, fjerner macOS noen ganger kortoppføringene, men lar kopierte data bli liggende i målmappen med andre tidsstempler eller dupliserte navn. Sjekk også etter skjulte duplikater. Det høres dumt ut, men jeg har sett at det skjer.
Jeg vil legge til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @nachtdromer egentlig understreket nok: sjekk om filene faktisk noen gang ble flyttet bort fra kortet i utgangspunktet. Mye av det som ser ut som slettet under flytting på Mac, er egentlig Finder som kveles under en kopiering og så likevel tømmer kilden. Superirriterende.
Åpne Finder og se i de vanlige importmappene dine, og bruk deretter Spotlight med typer som kind:image og kind:movie, pluss kameraets filnavnmønster hvis du kjenner det, som IMG_, DSC_, MVI_, GH osv. Sjekk også størrelsen på Photos-bibliotekspakken hvis du importerte dit. Noen ganger ligger filene inne i biblioteket selv når appvisningen er rotete.
Hvis kortet fortsatt er det eneste stedet de fantes, så ja, da er gjenoppretting veien å gå. Jeg er litt uenig i å gjøre for mye i Photos/Finder først hvis kortet er ustabilt. Hvis det fortsetter å koble fra, hopp over letingen og lag et image av det så fort som mulig. Disk Drill er det praktiske Mac-valget her fordi det kan gjenopprette slettede filer fra SD-kort på macOS og er enklere å verifisere med forhåndsvisninger enn mye gratisprogramvare.
En ting til: hvis SD-kortet ditt er et microSD i en adapter, bytt adaptere/kortlesere før du antar korrupsjon. De billige adapterne svikter heeele tiden.
Også verdt å lese: Diskusjon om gjenoppretting av filer fra Mac SD-kort og feilsøkingstrinn
Hovedregelen er enkel: gjenopprett til en annen disk, ikke tilbake til kortet. Hvis Diskverktøy sier at kortet har feil, må du ikke kjøre Førstehjelp før gjenoppretting. Den reparasjonen kan gjøre gjenoppretting av slettede filer verre på exFAT/FAT-kort.
Stor +1 til @nachtdromer, @caminantenocturno og @mikeappsreviewer når det gjelder delen om å slutte å bruke kortet, men jeg ville først presset fram én ekstra vinkel: hvis du flyttet filer i Finder, sjekk målmapppens Visningsvalg og sorter etter Endringsdato og Dato lagt til. Finder kan noen ganger få det til å virke som om overføringen mislyktes når filene faktisk havnet under rare navn som IMG_1234 2.JPG eller inne i en nestet mappe som ble opprettet under import.
Et par ting jeg ikke ville gjort ennå:
- Ikke kjør Førstehjelp før gjenoppretting
- Ikke sett inn kortet gjentatte ganger hvis det oppfører seg ustabilt
- Ikke stol på Bilder alene hvis disse ble kopiert manuelt
Hvis filene virkelig er borte både fra kortvisning og Mac-lagring, så ja, Disk Drill er den praktiske Mac-ruten.
Fordeler med Disk Drill
- Bra med SD-kort, exFAT, FAT32, microSD
- Forhåndsvisning hjelper med å skille brukbare filer fra skrot
- Enklere enn kommandolinjeverktøy
- Kan skanne etter signaturer når filsystemoppføringer er skadet
Ulemper
- Dypskanninger kan ta en stund
- Gratis bruk er begrenset på Mac
- Gjenopprettede filnavn/mapper er ikke alltid perfekte
- Ingen magi hvis kortet har blitt overskrevet
Min vurdering: hvis kortet er fysisk friskt, er sjansene for gjenoppretting av slettede bilder som regel ganske gode. Hvis kortet kobler fra, gir feil eller monteres inkonsekvent, slutt å feilsøke og klon/lag et image av det før noe annet. Det er der de fleste gjenopprettinger går galt.