Hvordan gendanner jeg filer fra et SD-kort på Mac efter at have slettet dem?

Jeg kom ved et uheld til at slette billeder og videoer fra mit SD-kort, mens jeg flyttede filer til min Mac, og nu kan jeg ikke finde dem nogen steder. Disse filer er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til at finde den bedste måde at gendanne slettede filer fra et SD-kort på en Mac, før noget bliver overskrevet.

Jeg ville stoppe lige der og lade SD-kortet være i fred. Ingen flere billeder, ingen filkopier, ingen omformatering. Når filer bliver slettet på et SD-kort, ligger de ofte der stadig, indtil nye data lander oven på dem. Når du fortsætter med at bruge kortet, bliver gendannelse hurtigt dårligere.

Jeg bruger også Mac, og værktøjet jeg havde færrest problemer med var Disk Drill. Jeg brugte det på kamerakort et par gange efter utilsigtede sletninger og én formateringsfejl. Det læste FAT32- og exFAT-kort fint, lod mig forhåndsvise ting, før jeg hentede dem tilbage, og det gjorde også et hæderligt stykke arbejde med videoklip fra kameraer. Der er også en Advanced Camera Recovery-tilstand, som hjalp mig en gang med opsplittede dronevideofiler.

Hvad jeg ville gøre først

1. Sæt SD-kortet i med en ordentlig kortlæser
  2. Installer Disk Drill på din Mac
  3. Vælg SD-kortet fra enhedslisten, og scan det
  4. Kør Universal Scan først
  5. Hvis de manglende filer er videoer fra et kamera eller en drone, så kør også Advanced Camera Recovery
  6. Brug forhåndsvisning, før du gendanner noget
  7. Gem gendannede filer på din Macs interne drev eller en anden disk, ikke tilbage på SD-kortet

Trinnet med forhåndsvisning er vigtigere, end folk tror. Hvis et foto åbner korrekt i forhåndsvisning, eller en video afspilles der uden fejl, plejer jeg at tage det som et godt tegn. Det lover ikke alt, men det er stadig bedre end at gendanne i blinde.

Tjek også Mac Papirkurv, før du gør noget avanceret. Jeg ved det, det lyder dumt. Men jeg har set slettede filer fra flytbare medier ende der, og jeg har engang fået en hel bunke billeder tilbage fra et kort uden overhovedet at bruge gendannelsessoftware. Det tog omkring 20 sekunder.

Hvis du vil gå den gratis vej, er PhotoRec værd at prøve. Jeg brugte det engang, og det virkede, men ja, det føles lidt råt. Brugerfladen er gammeldags, og du mister som regel de oprindelige filnavne og mappestrukturen, hvilket hurtigt bliver irriterende, hvis du har taget mange billeder.

Ud fra det jeg har set, er utilsigtet sletning en af de bedre situationer. Hvis du ikke fortsatte med at tage billeder på kortet efter fejlen, er dine chancer stadig rimelige.

Først skal du stoppe med at bruge SD-kortet. Skub det ud, og læg det til side. Slettede filer kan ofte stadig gendannes, indtil nye data overskriver dem. På flashmedier stiger risikoen for overskrivning hurtigt. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting, det er 10 sekunder værd at tjekke Papirkurv. Jeg er dog lidt uenig i at springe direkte til en fuld gendannelsesscanning. På en Mac ville jeg tjekke to steder, før jeg scanner kortet: 1. Fotos-appen, hvis du importerede der. Kig i Senest slettet. 2. Finder-søgning på din Mac efter filtyper som .JPG, .HEIC, .MP4, .MOV, sorteret efter dato tilføjet. Mange tilfælde af slettet fra SD-kort under flytning ender med at være mislykkede kopier, delvise importer eller filer, der ligger i en bibliotekspakke. Hvis filerne ikke er på Mac'en, så brug gendannelsessoftware. Disk Drill er en solid Mac-mulighed til gendannelse fra SD-kort, fordi det håndterer exFAT, FAT32 og almindelige kamerafilsystemer godt. En ting, jeg godt kan lide, er at oprette et byte-for-byte-image af SD-kortet først og derefter scanne imaget i stedet for selve kortet. Det sænker risikoen, hvis kortet er ustabilt eller begynder at afbryde forbindelsen. Det er det trin, mange springer over. Min rækkefølge ville være: 1. Aktivér skrivebeskyttelse på SD-kortet, hvis det har en låseknap. 2. Tilslut med en stabil kortlæser. 3. Lav et disk-image af kortet. 4. Scan imaget med Disk Drill. 5. Gendan filer til din Mac eller et eksternt drev, aldrig tilbage til SD-kortet. Hvis Diskværktøj ikke kan oprette et image af kortet, peger det på hardwareproblemer. På det tidspunkt skal du ikke blive ved med at montere det igen og igen. Det gør det værre. Hvis du vil have en visuel guide, dækker denne gennemgang af gendannelse af SD-kortfiler på Mac processen på en enkel måde. Én ting mere, som folk overser. Hvis du brugte Command+Delete i Finder på kopierede filer fra kortet, fjerner macOS nogle gange kortposterne, men efterlader kopierede data i destinationsmappen med andre tidsstempler eller dubletnavne. Tjek også for skjulte dubletter. Det lyder dumt, men jeg har set det ske.
Jeg ville tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @nachtdromer virkelig understregede nok: tjek, om filerne overhovedet faktisk blev *flyttet* væk fra kortet i første omgang. Meget af det, der kaldes slettet under flytning på Mac, er i virkeligheden Finder, der går i stå under en kopiering og derefter alligevel rydder kilden. Super irriterende. Åbn Finder og kig i dine sædvanlige importmapper, og brug derefter Spotlight med typer som `kind:image` og `kind:movie` samt kameraets filnavnsmønster, hvis du kender det, som `IMG_`, `DSC_`, `MVI_`, `GH` osv. Tjek også størrelsen på Photos-bibliotekspakken, hvis du importerede dertil. Nogle gange ligger filerne inde i biblioteket, selv når appvisningen roder. Hvis kortet stadig er det eneste sted, de fandtes, så ja, så er gendannelse vejen frem. Jeg er en smule uenig i at gøre for meget i Photos/Finder først, hvis kortet er ustabilt. Hvis det bliver ved med at afbryde forbindelsen, så spring det at rode rundt over og lav et image af det hurtigst muligt. Disk Drill er det praktiske Mac-valg her, fordi det kan gendanne slettede filer fra SD-kort på macOS og er nemmere at verificere med forhåndsvisninger end meget freeware. En ting mere: hvis dit SD-kort er et microSD i en adapter, så byt adaptere/kortlæsere, før du antager korruption. De billige adaptere fejler hele tiden. Også værd at læse: Diskussion om gendannelse af filer fra Mac SD-kort og fejlfindingstrin Hovedreglen er enkel: gendan til et andet drev, ikke tilbage på kortet. Hvis Diskværktøj siger, at kortet har fejl, så kør **ikke** Førstehjælp før gendannelse. Den reparation kan gøre gendannelse af slettede filer værre på exFAT/FAT-kort.
Stor +1 til @nachtdromer, @caminantenocturno og @mikeappsreviewer om delen med at stoppe med at bruge kortet, men jeg ville først fremhæve én ekstra vinkel: Hvis du flyttede filer i Finder, så tjek destinationsmappens **Visningsindstillinger** og sortér efter **Ændringsdato** og **Dato tilføjet**. Finder kan nogle gange få det til at se ud, som om overførslen mislykkedes, selv om filerne faktisk blev placeret under mærkelige navne som `IMG_1234 2.JPG` eller inde i en undermappe, der blev oprettet under importen. Et par ting jeg **ikke** ville gøre endnu: - Kør ikke Førstehjælp før gendannelse - Sæt ikke kortet i igen gentagne gange, hvis det opfører sig ustabilt - Stol ikke kun på Fotos, hvis disse blev kopieret manuelt Hvis filerne virkelig er væk fra både kortvisning og Mac-lagring, så ja, **Disk Drill** er den praktiske Mac-løsning. **Fordele ved Disk Drill** - God til SD-kort, exFAT, FAT32, microSD - Forhåndsvisning hjælper med at adskille brugbare filer fra skrammel - Nemmere end kommandolinjeværktøjer - Kan scanne efter signaturer, når filsystemets poster er beskadigede **Ulemper** - Dybe scanninger kan tage et stykke tid - Gratis brug er begrænset på Mac - Gendannede filnavne/mapper er ikke altid perfekte - Ikke magisk, hvis kortet er blevet overskrevet Min vurdering: Hvis kortet er fysisk sundt, er chancerne for gendannelse af slettede fotos normalt ganske gode. Hvis kortet afbrydes, giver fejl eller monteres ustabilt, så stop fejlsøgningen og lav en klon/et image af det, før du gør noget andet. Det er dér, de fleste gendannelser går galt.