Jeg ville stoppe lige der og lade SD-kortet være i fred. Ingen flere billeder, ingen filkopier, ingen omformatering. Når filer bliver slettet på et SD-kort, ligger de ofte der stadig, indtil nye data lander oven på dem. Når du fortsætter med at bruge kortet, bliver gendannelse hurtigt dårligere.
Jeg bruger også Mac, og værktøjet jeg havde færrest problemer med var Disk Drill. Jeg brugte det på kamerakort et par gange efter utilsigtede sletninger og én formateringsfejl. Det læste FAT32- og exFAT-kort fint, lod mig forhåndsvise ting, før jeg hentede dem tilbage, og det gjorde også et hæderligt stykke arbejde med videoklip fra kameraer. Der er også en Advanced Camera Recovery-tilstand, som hjalp mig en gang med opsplittede dronevideofiler.
Hvad jeg ville gøre først
- Sæt SD-kortet i med en ordentlig kortlæser
- Installer Disk Drill på din Mac
- Vælg SD-kortet fra enhedslisten, og scan det
- Kør Universal Scan først
- Hvis de manglende filer er videoer fra et kamera eller en drone, så kør også Advanced Camera Recovery
- Brug forhåndsvisning, før du gendanner noget
- Gem gendannede filer på din Macs interne drev eller en anden disk, ikke tilbage på SD-kortet
Trinnet med forhåndsvisning er vigtigere, end folk tror. Hvis et foto åbner korrekt i forhåndsvisning, eller en video afspilles der uden fejl, plejer jeg at tage det som et godt tegn. Det lover ikke alt, men det er stadig bedre end at gendanne i blinde.
Tjek også Mac Papirkurv, før du gør noget avanceret. Jeg ved det, det lyder dumt. Men jeg har set slettede filer fra flytbare medier ende der, og jeg har engang fået en hel bunke billeder tilbage fra et kort uden overhovedet at bruge gendannelsessoftware. Det tog omkring 20 sekunder.
Hvis du vil gå den gratis vej, er PhotoRec værd at prøve. Jeg brugte det engang, og det virkede, men ja, det føles lidt råt. Brugerfladen er gammeldags, og du mister som regel de oprindelige filnavne og mappestrukturen, hvilket hurtigt bliver irriterende, hvis du har taget mange billeder.
Ud fra det jeg har set, er utilsigtet sletning en af de bedre situationer. Hvis du ikke fortsatte med at tage billeder på kortet efter fejlen, er dine chancer stadig rimelige.