Hur återställer man raderade filer på Mac efter att ha tömt papperskorgen?

Jag råkade radera viktiga filer på min Mac och tömde Papperskorgen innan jag insåg att jag fortfarande behövde dem. Vissa var arbetsdokument och personliga foton som jag inte har säkerhetskopierade någon annanstans. Jag letar efter det bästa sättet att återställa raderade filer på Mac efter att ha tömt Papperskorgen och vill veta vilka återställningsmetoder eller verktyg som faktiskt fungerar.

Jag har gjort detta mer än en gång, och ja, i samma sekund som du inser att du tömde Papperskorgen med något viktigt i den, sjunker magen. Först och främst, sluta använda Macen. Fortsätt inte surfa, installera inget, kopiera inte filer fram och tillbaka. Även bakgrundsuppgifter kan skriva ny data till enheten. Om din raderade fil blir överskriven brukar återställning snabbt bli mycket svårare.

Det jag skulle göra, i ordning, från enkla saker till de fula alternativen:

1. Börja med det uppenbara

Om borttagningen skedde för en minut sedan, prova Command+Z. Jag har sett det ångra en flytt till papperskorgen när jag upptäckte det direkt och inte hade gjort mycket annat.

Öppna också papperskorgen igen och titta noggrant. Om filen kom från ett USB-minne, en extern SSD eller ett SD-kort, tänk på att de enheterna ofta har en egen dold papperskorgsmapp. Du ser den bara när enheten är ansluten. Om din fil dyker upp, högerklicka på den och välj Lägg tillbaka.

2. Kontrollera säkerhetskopior innan du gör något avancerat

Om du använder Time Machine är du i ganska gott läge. Gå till mappen där filen brukade finnas, öppna Time Machine från menyraden och bläddra sedan bakåt tills du hittar versionen du behöver. Tryck på Återställ.

Om Time Machine inte är en del av din konfiguration kan du titta på iCloud.com. Med synkronisering av Skrivbord och Dokument aktiverad behåller iCloud ofta raderade objekt i 30 dagar under Senast raderade. Jag har återställt filer därifrån när jag trodde att de var borta för gott.

3. Återställningsprogramvara, om säkerhetskopior misslyckades

Om ingen säkerhetskopia finns är det här de flesta hamnar. Verktyget jag först skulle titta på är Disk Drill. Utifrån vad jag har sett hanterar det moderna Mac-datorer bättre än många äldre återställningsappar. Det hålls uppdaterat med nyare macOS-versioner och fungerar bra på Apple Silicon-system, inklusive maskiner i M-serien.

Nyare Mac-datorer gör återställning mer komplicerad. Intel-Macar med T2 och modeller med Apple Silicon förlitar sig starkt på kryptering och systemskydd. Många äldre återställningsverktyg känns som om de byggdes för en annan era och inte hanterar detta särskilt väl. Det här använder ett systemtillägg så att det kan läsa enheten på ett djupare sätt. Installationen är tillräckligt enkel. Välj enheten, skanna den och kontrollera sedan förhandsvisningen. Förhandsvisningen är viktig eftersom du får se om filen är läsbar innan du lägger tid eller pengar.

Om du är bekväm med råa verktyg och inte bryr dig om putsad design finns PhotoRec fortfarande kvar. Det är gratis, öppen källkod och fult. Jag menar gammalt terminal-fult. Det tar också bort de ursprungliga filnamnen, så det du får tillbaka ser ofta ut som en gigantisk hög med omdöpta filer som f12345.jpg, f12346.mov och så vidare. Om du går igenom tusentals träffar blir det snabbt tröttsamt.

4. Leta efter APFS-ögonblicksbilder

Den här delen missas ofta. Även utan en fullständig vana att använda Time Machine skapar macOS ibland lokala ögonblicksbilder via APFS, ofta i samband med uppdateringar eller systemhändelser. Öppna Skivverktyg, välj din datavolym och kontrollera om Visa APFS-ögonblicksbilder finns. Om det finns en från före raderingen kan du kanske montera den och hämta ut filen manuellt.

En sak som folk underskattar är hur SSD-enheter fungerar. Moderna Mac-datorer använder SSD-lagring, och SSD-enheter använder TRIM. TRIM hjälper till att hålla enheten snabb genom att rensa bort raderade block tidigare. På äldre mekaniska hårddiskar låg raderad data ibland kvar ett tag. På en nyare MacBook med SSD kan tidsfönstret för återställning bli mycket kortare. Jag skulle inte vänta.

Om det vore min dator skulle jag först kontrollera iCloud och Time Machine. Om båda är tomma skulle jag köra återställningsprogramvara därefter. Ännu bättre är att köra återställningsprocessen från en extern enhet så att du inte skriver mer data till samma interna disk som du försöker återställa från.

Hoppas att du hinner få tillbaka den i tid.

Om Papperskorgen är tom skulle jag dela upp detta i två spår. Säkerhetskopieringsåterställning, sedan rå återställning.

Kontrollera först historik på appnivå. Word, Pages, Preview, Photoshop och till och med Anteckningar sparar ibland automatiskt versioner. Öppna appen du använde och leta sedan efter Öppna senaste, Bläddra bland alla versioner eller AutoRecovery-mappar. För Office på Mac ligger autosparade filer ofta i användarens Bibliotekskontainrar. Jag har återställt dokument där när Finder inte visade någonting.

Kontrollera sedan molnappar som du glömt synkroniserade. Google Drive, Dropbox, OneDrive, Adobe Cloud. Deras webbpaneler behåller ofta raderade filer i 30 dagar, ibland längre på betalplaner. Foton är en stor sådan. iCloud-bilder, Google Foto och Dropbox har alla separata områden för raderade filer. Det här missas ofta.

Jag håller inte riktigt med @mikeappsreviewer om att Command+Z är ett seriöst alternativ efter att du redan tömt Papperskorgen. Om Finder redan har gått vidare hjälper det sällan. Värt 2 sekunder, visst, men jag skulle inte lägga tid där.

Om det inte finns någon säkerhetskopia eller molnkopia, använd Disk Drill på en extern enhet, inte den interna. Skanna först, förhandsgranska filer och återställ sedan till en annan disk. Om din Mac använder SSD-lagring är hastighet viktig eftersom raderade block rensas snabbt.

Ytterligare ett ställe att titta på. E-postbilagor. Arbetsdokument och foton finns ofta i skickad e-post, Slack, Teams eller Meddelanden.

Om du vill ha en visuell genomgång täcker den här handledningen för återställning av raderade filer på Mac efter tömning av Papperskorgen processen ganska bra.

Jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @viajantedoceu verkligen betonade tillräckligt: kontrollera tillfälliga/exporterade kopior innan du går in i fullt återställningsläge.

Många ”raderade” Mac-filer finns fortfarande kvar på märkliga platser:

• mappen Hämtade filer om du öppnade en e-postbilaga och sparade den en gång
  • Senaste i Finder, vilket kan avslöja den ursprungliga appen/platsen
  • appars tillfälliga mappar för Pages, Word, Excel, Photoshop, Preview
  • ~/Library/Containers/ och ~/Library/Autosave Information/
  • fotoredigerare som sparar importerade original i sitt eget bibliotek/paket

För foton specifikt, titta inne i Bilder-appens paket bara om du vet vad du gör. Ibland finns originalbilden fortfarande kvar i biblioteket även när du tror att du slängde den exporterade versionen. Samma sak gäller Lightroom-kataloger.

Om detta dessutom är en jobb-Mac, fråga IT innan du försöker för mycket. Många företags-Macar har tysta säkerhetskopieringspolicyer som användare inte ens känner till.

Om inget av det där ger något, då är återställningsprogram nästa riktiga steg. Där håller jag med dem. Disk Drill för återställning av raderade filer på Mac efter att Papperskorgen har tömts är vanligtvis det praktiska alternativet eftersom det låter dig förhandsgranska vad som faktiskt går att återställa, vilket sparar massor av tid. Återställ bara till en extern enhet, inte tillbaka till Macens interna disk.

En liten invändning: APFS-ögonblicksbilder är bra i teorin, men för vanliga användare är de ofta en återvändsgränd om man inte är bekväm med att rota runt i systemvolymer. Värt att kontrollera, bara inte där jag skulle skicka någon först.

Också användbart: Tips om programvara för Mac-dataåterställning och diskussion om återställning

En vinkel som saknas från @viajantedoceu, @himmelsjager och @mikeappsreviewer: kontrollera om filen faktiskt flyttades i stället för att raderas.

Använd Finder-sökning med:

• filnamn
  • filtyp
  • sort:PDF / sort:JPEG
  • filter för ändringsdatum

Sortera sedan efter “Senast öppnad.” Jag har sett “raderade” filer dyka upp i en app-sandlåda, en omdöpt mapp eller ett annat användarkonto på samma Mac.

Kontrollera också:

• /Users/Shared/
  • en annan Skrivbord-/Dokument-mapp om det finns flera macOS-användare
  • externa enheter du nyligen använde
  • Finder-taggar om du taggade filen tidigare

En liten invändning mot de vanliga råden om APFS-ögonblicksbilder: för de flesta är Terminal-kontroller mer praktiska än att gräva runt i Skivverktyg. tmutil listlocalsnapshots / kan åtminstone tala om för dig om det finns ögonblicksbilder.

Om Disk Drill: ett bra praktiskt val om vanlig sökning och säkerhetskopior misslyckas.

Fördelar

• enkel förhandsvisning före återställning
  • bra stöd för modern macOS
  • enkelt gränssnitt
  • kan återställa många filtyper

Nackdelar

• de bästa funktionerna kostar
  • djupa skanningar kan ta väldigt lång tid
  • återställda filnamn/mappar är inte alltid intakta
  • SSD TRIM kan fortfarande ge dåliga resultat

Om du använder det, installera och återställ endast till en extern enhet. Om filerna är affärskritiska skulle jag faktiskt sluta med gör-det-själv efter första försöket och överväga ett återställningslabb. Ibland är det just för mycket experimenterande som förstör den sista chansen.