Hur återställer man filer från hårddisken innan de skrivs över?

Jag råkade radera viktiga filer från min hårddisk och jag är rädd att de kan skrivas över om jag fortsätter använda datorn. Jag behöver hjälp med det säkraste sättet att återställa raderade filer från hårddisken innan de försvinner för gott. Alla råd om pålitliga återställningssteg eller programvara skulle verkligen hjälpa.

Jag skulle inte få panik än. Jag har haft diskar som sett tomma ut och ändå lyckats få tillbaka mycket, så länge jag slutade använda disken direkt.

Första steget, sluta skriva något till den. Inga installationer, ingen filflytt, inga nedladdningar, ingenting. När en fil raderas försvinner ofta filposten först. Datablocken kan fortfarande ligga kvar där tills ny data skrivs ovanpå dem.

Vad som vanligtvis har en hygglig chans

Av det jag har sett brukar återställningsappar fungera bäst när förlusten berodde på saker som detta:

1. du raderade filer av misstag

2. du tömde Papperskorgen

3. du gjorde en snabbformatering

4. en partition försvann

5. filer försvann efter en krasch eller en tvingad omstart

Det är en annan historia om enheten börjar klicka, skrapa, pipa eller försvinner från systemet slumpmässigt. Jag skulle stanna där. De tecknen tyder på hårdvaruproblem, och fler försök brukar göra saker värre.

Vad jag skulle prova först

Jag skulle börja med Disk Drill. Jag använde det vid en vanlig röra efter en oavsiktlig radering och det var lätt att ta sig igenom utan att behöva gräva i konstiga menyer i en timme. Det hanterar raderade filer, snabbt formaterade diskar, skadade filsystem och externa HDD:er eller SSD:er. Förhandsgranskningsverktyget hjälpte mig att sortera bort skräp från filer som var värda att återställa. På Windows finns det upp till 100 MB gratis återställning, vilket räcker för en snabb kontroll.

Grundläggande återställningssteg

1. Installera Disk Drill på en annan enhet.

2. Anslut enheten med de saknade filerna.

3. Öppna appen och välj den påverkade enheten.

4. Klicka på “Sök efter förlorade data.”

5. Låt skanningen slutföras, även om den känns långsam.

6. Använd sökfunktionen eller filter för att begränsa resultaten.

7. Förhandsgranska några filer först. Det gör jag alltid.

8. Välj det du vill få tillbaka.

9. Återställ allt till en annan enhet.

Återställ inte till samma disk. Jag lärde mig det den jobbiga vägen för flera år sedan. Att skriva tillbaka återställda filer till källenheten kan skriva över annat som du ännu inte hade återställt.

Kontrollera det uppenbara innan du slösar bort en kväll

Innan du kör en lång skanning, titta på de enkla ställena:

1. Papperskorgen

2. OneDrive

3. Filhistorik i Windows

4. Time Machine på Mac

Jag har sett folk lägga timmar på att skanna en disk och sedan hitta filerna liggande i en synkroniserad molnmapp. Känns dumt, men det händer ofta.

Om du vill ha andra alternativ

1. PhotoRec. Gratis, starka resultat i många fall, men resultatet är rörigt och filnamnen kommer ofta tillbaka fula eller saknas.

2. UFS Explorer. Bra verktyg för externa enheter och svårare fall, även om jag inte skulle kalla det något för nybörjare. Lite mer av en app där man läser först och klickar senare.

När jag skulle sluta göra detta själv

Om enheten låter konstigt, försvinner från datorn eller inte dyker upp alls, skulle jag hoppa över återställningsverktyg för hemmabruk och gå till ett återställningslaboratorium. Programvara fixar inte en död styrenhet, skadade läshuvuden eller andra fysiska fel. Vid den punkten kan varje extra uppstart försämra dina odds. Så ja, ta det lugnt här. Det spelar roll.

Sluta använda enheten först. Den delen från @mikeappsreviewer stämmer. Varje skrivning minskar dina chanser. En sak jag skulle lägga till. Om filerna är väldigt viktiga, skapa en fullständig byte-för-byte-avbildning av enheten innan du skannar. Använd något som ddrescue på Linux eller ett annat verktyg för diskavbildning. Arbeta från avbildningen, inte originalet. Det tar längre tid, men det skyddar dig från en dålig skanning, en frysning eller dina egna misstag. Folk hoppar över det här steget och ångrar det sedan. Kontrollera också vilken typ av enhet du har. Om det är en SSD minskar chanserna till återställning snabbt eftersom TRIM rensar raderade block i bakgrunden. På en hårddisk ligger raderad data ofta kvar längre om du slutar använda den snabbt. Stor skillnad. Om du vill ha en enkel app är Disk Drill okej för återställning av raderade filer från en hårddisk. Jag gillar inte att sätta ett verktyg först i varje fall, men det är lätt att sortera resultat och förhandsgranska filer före återställning. Det sparar tid. Återställ bara till en annan disk. Om enheten visar SMART-fel, blir extremt långsam eller försvinner mitt under skanningen, stanna. Fortsätt inte att pressa den. Den här tråden hjälper också: bästa sätten att återställa raderade filer från en hårddisk innan de skrivs över.
Hur återställer man filer från en hårddisk innan de skrivs över?
För det första skulle jag faktiskt **inte** hålla med helt om känslan av att bara skanna direkt från @mikeappsreviewer och @sonhadordobosque. Om filerna verkligen är viktiga är det säkraste steget inte återställningsprogramvara först. Det är **bevarande först**. Vad jag menar: - stäng av datorn om den raderade enheten är din huvudsakliga systemenhet - om möjligt, ta ut enheten och anslut den till en annan dator som en sekundär disk - att starta Windows från samma enhet kan skapa temporära filer, uppdateringar, loggar, webbläsarcache, allt sånt skräp som kan skriva över raderad data Det är mycket viktigare än folk tror. Några extra saker som folk glömmer att kontrollera innan de gör en djup skanning: 1. **Tidigare versioner / skuggkopior** Högerklicka på mappen där filerna tidigare låg, kontrollera Egenskaper och sedan Tidigare versioner. Ibland har Windows räddat dig utan att du ens insett det. 2. **Appspecifik återställning** Om det var Office-dokument, Adobe-filer, projektfiler och så vidare, leta efter mappar för autosparning. Raderat från ett ställe betyder inte alltid borta överallt. 3. **Filsystemet spelar roll** NTFS på en vanlig HDD ger dig oftast bättre chans än exFAT/FAT i stökiga situationer. Om det var en SSD kan TRIM snabbt förstöra dina chanser, så tiden spelar verkligen roll. 4. **Kör inte verktyg för rengöring** Ingen CHKDSK, ingen diskrensning, ingen defragmentering, inget spammande på knappen reparera enhet. Folk gör detta för att hjälpa, och gör sedan återställningen svårare. Ganska brutalt, men sant. Om du vill ta den praktiska vägen är **Disk Drill** ett av de enklare alternativen för filåterställning från hårddisk eftersom förhandsvisningarna är användbara och resultaten är lättare att sortera än i vissa mer kaotiska verktyg. Installera det bara någon annanstans och återställ till en annan enhet. Den delen är inte förhandlingsbar. Om du vill ha en snabb visuell genomgång innan du gör något större är detta värt att titta på: titta på denna Disk Drill-recension och genomgång av återställning av raderade filer Min ordning skulle vara: - sluta använda enheten - kontrollera Papperskorgen / molnet / Tidigare versioner - om datan är värdefull, skapa först en avbild av enheten - skanna avbilden eller enheten med Disk Drill - spara återställda filer någon annanstans Om enheten låter konstigt eller fryser, sluta med gör det själv-grejer. Det är där folk förvandlar ett återställningsbart problem till ett mycket dyrt sådant. Det suger lite, men så är det.
Hur återställer man filer från hårddisken innan de skrivs över?
Liten oenighet med @sonhadordobosque, @jeff och @mikeappsreviewer: innan du ens tänker på en djupskanning, kontrollera om de raderade filerna var små eller stora. Om de var stora videor, VM-filer, PST-filer eller spelinspelningar är risken för överskrivning mycket större eftersom de upptog många kluster. Små dokument och foton har ofta bättre chanser. Ett extra knep som många missar: sortera återställningsresultaten efter filsignaturer jämfört med ursprungliga filsystemsposter. Om ett verktyg hittar filen via NTFS-metadata är återställningskvaliteten vanligtvis bättre än vid ren rå carving. Det är där Disk Drill kan vara praktiskt eftersom det separerar fynden på ett sätt som nybörjare faktiskt kan läsa. Fördelar med Disk Drill: - enkla förhandsvisningar - hygglig filtrering - nybörjarvänlig layout Nackdelar: - inte det mest djupgående verktyget för svårt skadade filsystem - begränsningar för gratis återställning på vissa plattformar - resultat från råskanning kan fortfarande vara röriga Om filnamn och mappar är väldigt viktiga skulle jag prova metadata-baserad återställning först. Om det misslyckas, gå sedan vidare till carving-verktyg. Olika jobb, olika resultat.