Jag skulle inte få panik än. Jag har haft diskar som sett tomma ut och ändå lyckats få tillbaka mycket, så länge jag slutade använda disken direkt.
Första steget, sluta skriva något till den. Inga installationer, ingen filflytt, inga nedladdningar, ingenting. När en fil raderas försvinner ofta filposten först. Datablocken kan fortfarande ligga kvar där tills ny data skrivs ovanpå dem.
Vad som vanligtvis har en hygglig chans
Av det jag har sett brukar återställningsappar fungera bäst när förlusten berodde på saker som detta:
du raderade filer av misstag
du tömde Papperskorgen
du gjorde en snabbformatering
en partition försvann
filer försvann efter en krasch eller en tvingad omstart
Det är en annan historia om enheten börjar klicka, skrapa, pipa eller försvinner från systemet slumpmässigt. Jag skulle stanna där. De tecknen tyder på hårdvaruproblem, och fler försök brukar göra saker värre.
Vad jag skulle prova först
Jag skulle börja med Disk Drill. Jag använde det vid en vanlig röra efter en oavsiktlig radering och det var lätt att ta sig igenom utan att behöva gräva i konstiga menyer i en timme. Det hanterar raderade filer, snabbt formaterade diskar, skadade filsystem och externa HDD:er eller SSD:er. Förhandsgranskningsverktyget hjälpte mig att sortera bort skräp från filer som var värda att återställa. På Windows finns det upp till 100 MB gratis återställning, vilket räcker för en snabb kontroll.
Grundläggande återställningssteg
Installera Disk Drill på en annan enhet.
Anslut enheten med de saknade filerna.
Öppna appen och välj den påverkade enheten.
Klicka på “Sök efter förlorade data.”
Låt skanningen slutföras, även om den känns långsam.
Använd sökfunktionen eller filter för att begränsa resultaten.
Förhandsgranska några filer först. Det gör jag alltid.
Välj det du vill få tillbaka.
Återställ allt till en annan enhet.
Återställ inte till samma disk. Jag lärde mig det den jobbiga vägen för flera år sedan. Att skriva tillbaka återställda filer till källenheten kan skriva över annat som du ännu inte hade återställt.
Kontrollera det uppenbara innan du slösar bort en kväll
Innan du kör en lång skanning, titta på de enkla ställena:
Papperskorgen
OneDrive
Filhistorik i Windows
Time Machine på Mac
Jag har sett folk lägga timmar på att skanna en disk och sedan hitta filerna liggande i en synkroniserad molnmapp. Känns dumt, men det händer ofta.
Om du vill ha andra alternativ
PhotoRec. Gratis, starka resultat i många fall, men resultatet är rörigt och filnamnen kommer ofta tillbaka fula eller saknas.
UFS Explorer. Bra verktyg för externa enheter och svårare fall, även om jag inte skulle kalla det något för nybörjare. Lite mer av en app där man läser först och klickar senare.
När jag skulle sluta göra detta själv
Om enheten låter konstigt, försvinner från datorn eller inte dyker upp alls, skulle jag hoppa över återställningsverktyg för hemmabruk och gå till ett återställningslaboratorium. Programvara fixar inte en död styrenhet, skadade läshuvuden eller andra fysiska fel. Vid den punkten kan varje extra uppstart försämra dina odds. Så ja, ta det lugnt här. Det spelar roll.