Jag råkade radera foton och videor från mitt SD-kort när jag flyttade filer till min Mac, och nu kan jag inte hitta dem någonstans. De här filerna är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp att ta reda på det bästa sättet att återställa raderade filer från ett SD-kort på en Mac innan något skrivs över.
Jag skulle stanna där och låta SD-kortet vara. Inga fler bilder, inga filkopieringar, ingen omformatering. När filer raderas på ett SD-kort ligger de ofta kvar tills ny data skrivs över dem. Så fort du fortsätter använda kortet försämras möjligheten till återställning snabbt.
Jag använder också Mac, och verktyget jag hade minst problem med var Disk Drill. Jag använde det på minneskort från kameror några gånger efter oavsiktliga raderingar och ett felaktigt format. Det läste FAT32- och exFAT-kort utan problem, lät mig förhandsgranska innehållet innan jag återställde det, och gjorde även ett bra jobb med videoklipp från kameror. Det finns också ett läge för avancerad kameraåterställning, vilket hjälpte mig en gång med upphackade videofiler från en drönare.
Vad jag skulle göra först
- Anslut SD-kortet med en bra kortläsare
- Installera Disk Drill på din Mac
- Välj SD-kortet i enhetslistan och skanna det
- Kör Universal Scan först
- Om de saknade filerna är videor från en kamera eller drönare, kör även Advanced Camera Recovery
- Använd förhandsvisning innan du återställer något
- Spara återställda filer på din Macs interna disk eller en annan enhet, inte tillbaka på SD-kortet
Steget med förhandsvisning är viktigare än folk tror. Om ett foto öppnas korrekt i förhandsvisningen, eller om en video spelas upp där utan problem, brukar jag se det som ett gott tecken. Det garanterar inte allt, men det är ändå bättre än att återställa i blindo.
Kolla också Mac-papperskorgen innan du gör något avancerat. Jag vet, det låter dumt. Men jag har sett raderade filer från flyttbara medier hamna där, och en gång fick jag tillbaka en hel omgång bilder från ett kort utan att ens behöva återställningsprogram. Det tog typ 20 sekunder.
Om du vill köra gratisalternativet är PhotoRec värt ett försök. Jag använde det en gång och det fungerade, men ja, det känns rätt rått. Gränssnittet är gammaldags och man förlorar oftast de ursprungliga filnamnen och mappstrukturen, vilket snabbt blir irriterande om du har tagit många bilder.
Av det jag har sett är oavsiktlig radering ett av de bättre fallen. Om du inte fortsatte att fotografera på kortet efter misstaget är dina chanser fortfarande ganska goda.
Först, sluta använda SD-kortet. Mata ut det och lägg det åt sidan. Raderade filer går ofta fortfarande att återställa tills ny data skriver över dem. På flashmedia ökar risken för överskrivning snabbt.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, att kontrollera Papperskorgen är värt 10 sekunder. Jag håller dock inte helt med om att gå direkt till en fullständig återställningsskanning. På en Mac skulle jag kontrollera två ställen innan jag skannar kortet:
1. Appen Bilder, om du importerade där. Titta i Senast raderade.
2. Finder-sökning på din Mac efter filtyper som .JPG, .HEIC, .MP4, .MOV, sorterade efter datum tillagt.
Många fall av raderat från SD-kort vid flytt visar sig vara misslyckade kopieringar, partiella importer eller filer som ligger i ett biblioteks paket.
Om filerna inte finns på Macen, använd då återställningsprogram. Disk Drill är ett bra Mac-alternativ för återställning från SD-kort eftersom det hanterar exFAT, FAT32 och vanliga filsystem för kameror väl. En sak jag gillar är att först skapa en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet och sedan skanna avbildningen i stället för själva kortet. Det minskar risken om kortet är opålitligt eller börjar koppla från. Det är steget många hoppar över.
Min ordning skulle vara:
1. Skrivskydda SD-kortet om det har en låsknapp.
2. Anslut med en stabil kortläsare.
3. Skapa en diskavbildning av kortet.
4. Skanna avbildningen med Disk Drill.
5. Återställ filer till din Mac eller en extern enhet, aldrig tillbaka till SD-kortet.
Om Skivverktyg inte lyckas skapa en avbildning av kortet tyder det på hårdvaruproblem. Fortsätt då inte att montera om det om och om igen. Det gör saken värre.
Om du vill ha en visuell guide täcker denna
genomgång av filåterställning från Mac SD-kort processen på ett enkelt sätt.
En sak till som folk missar. Om du använde Command+Delete i Finder på kopierade filer från kortet tar macOS ibland bort kortposterna men lämnar kopierad data i målmappen med andra tidsstämplar eller dubblettnamn. Kontrollera även dolda dubbletter. Det låter dumt, men jag har sett det hända.
Jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @nachtdromer egentligen betonade tillräckligt: kontrollera om filerna faktiskt någonsin *flyttades* från kortet från första början. Mycket av det som beskrivs som deleted while moving på Mac är egentligen Finder som misslyckas med en kopiering och sedan ändå rensar källan. Väldigt irriterande.
Öppna Finder och titta i dina vanliga importmappar, använd sedan Spotlight med typer som `kind:image` och `kind:movie`, plus kamerans filnamnsmönster om du känner till det, som `IMG_`, `DSC_`, `MVI_`, `GH` osv. Kontrollera också storleken på Photos-bibliotekspaketet om du importerade dit. Ibland finns filerna inne i biblioteket även när appvyn är rörig.
Om kortet fortfarande är den enda plats där de fanns, då är återställning rätt väg. Jag håller inte helt med om att göra för mycket i Photos/Finder först om kortet är instabilt. Om det fortsätter att kopplas från, hoppa över allt letande och skapa en avbild så fort som möjligt. Disk Drill är det praktiska Mac-valet här eftersom det kan återställa raderade filer från SD-kort på macOS och är lättare att verifiera med förhandsvisningar än mycket gratisprogram.
En sak till: om ditt SD-kort är ett microSD i en adapter, byt adapter/kortläsare innan du antar att det är korruption. De där billiga adaptrarna går sönder heeela tiden.
Också värt att läsa:
Diskussion om filåterställning från Mac SD-kort och felsökningssteg
Huvudregeln är enkel: återställ till en annan enhet, inte tillbaka till kortet. Om Skivverktyg säger att kortet har fel, kör **inte** Första hjälpen innan återställning. Den fixen kan göra återställning av raderade filer sämre på exFAT/FAT-kort.
Stor +1 till @nachtdromer, @caminantenocturno och @mikeappsreviewer om delen “sluta använda kortet”, men jag skulle först trycka på en extra vinkel: om du flyttade filer i Finder, kontrollera målmappens **visningsalternativ** och sortera efter **ändringsdatum** och **datum tillagt**. Finder kan ibland få det att verka som att överföringen misslyckades när filerna i själva verket hamnade under konstiga namn som `IMG_1234 2.JPG` eller i en nästlad mapp som skapades under importen.
Ett par saker jag **inte** skulle göra ännu:
- Kör inte Första hjälpen före återställning
- Sätt inte tillbaka kortet upprepade gånger om det beter sig instabilt
- Lita inte enbart på Bilder om dessa kopierades manuellt
Om filerna verkligen är borta från både kortvyn och Mac-lagringen, då är **Disk Drill** den praktiska vägen på Mac.
**Fördelar med Disk Drill**
- Bra med SD-kort, exFAT, FAT32, microSD
- Förhandsvisning hjälper att skilja användbara filer från skräp
- Enklare än kommandoradsverktyg
- Kan skanna efter signaturer när filsystemsposter är skadade
**Nackdelar**
- Djupa skanningar kan ta ett tag
- Gratisanvändningen är begränsad på Mac
- Återställda filnamn/mappar är inte alltid perfekta
- Ingen magi om kortet har skrivits över
Min bedömning: om kortet är fysiskt friskt är chanserna för återställning av raderade bilder vanligtvis ganska goda. Om kortet kopplas från, ger fel eller monteras inkonsekvent, sluta felsöka och klona/skapa en avbild av det innan du gör något annat. Det är där de flesta återställningar går snett.