Hulp nodig bij het overzetten van screenshots van mijn Switch?

Ik maak veel screenshots op mijn Nintendo Switch en nu wil ik ze overzetten naar mijn telefoon of computer. Ik weet niet zeker wat de beste en makkelijkste manier is. Als iemand weet hoe dit moet, kun je me dan stap voor stap uitleggen wat ik moet doen? Ik wil mijn saves of screenshots niet kwijtraken.

Hoe ik screenshots van mijn Switch haal (zonder gek te worden)

Ik kwam op het punt dat mijn Nintendo Switch‑album me praktisch aan het uitschelden was. Stapels screenshots, een paar per ongeluk gemaakte opnames, en nul zin om ze mezelf één voor één te mailen alsof het 2007 is. Als jij in hetzelfde schuitje zit: zo doe ik het tegenwoordig, wat echt werkt en waar ik stiekem mijn setup heb geüpgraded.

1. De ingebouwde manier: Switch → telefoon via QR‑code

Nintendo geeft je technisch gezien een “oplossing”, maar het voelt alsof die is bedacht door iemand die gemak haat.

Op je Switch:

1. Open Album vanaf het startscherm.
  2. Kies een screenshot.
  3. Druk op A om het menu te openen.
  4. Kies Verzenden naar smartphone.
  5. Scan de QR‑codes met je telefoon. De eerste QR koppelt je aan de tijdelijke Wi‑Fi van de Switch, de tweede opent een lokale webpagina.
  6. Sla de afbeeldingen vanuit de browser op je telefoon op.

Voordelen:

• Geen kabels, geen extra hardware.
  • Prima voor 2 of 3 screenshots.

Nadelen:

• Traag als je veel afbeeldingen hebt.
  • Het hele QR / tijdelijke Wi‑Fi‑gedoe is onhandig.
  • Werkt niet fijn als je alles later netjes op een computer wilt organiseren.

Handig in noodgevallen. Rampzalig als je tientallen of honderden screenshots wilt verplaatsen.

2. MicroSD‑kaart shuffle: Switch → SD → computer

Als je een microSD‑kaart in je Switch hebt, kan het op de klassieke manier.

Op de Switch:

1. Zet de console uit (powerknop ingedrukt houden, daarna Energieopties → Uitschakelen).
  2. Klap de standaard open en haal de microSD‑kaart eruit.

Op je computer:

1. Gebruik een microSD‑kaartlezer (de meeste USB‑hubs hebben er een, anders een goedkope USB‑adapter).
  2. Steek de kaart in je computer.
  3. Open het station dat iets als “Nintendo” heet.
  4. Je screenshots staan in /Nintendo/Album/ in mapjes per datum.
  5. Kopieer wat je nodig hebt.

Voordelen:

• Snel voor grote batches.
  • Geen rare QR‑codes.
  • Fijn als je je eigen mappenstructuur wilt maken.

Nadelen:

• Je moet elke keer afsluiten en de kaart eruit trekken.
  • Kaart is makkelijk kwijt te raken of te beschadigen als je een beetje onhandig bent.
  • Niet super soepel als je constant screenshots wil pakken.

Ik heb dit een tijd zo gedaan en het werkt, maar het voelde altijd alsof ik IT‑support aan het doen was voor mijn eigen console.

3. Directe USB‑overdracht en waarom ik naar betere tools ben gaan zoeken

De Switch kan met een USB‑C‑kabel aan een computer worden gekoppeld, maar Nintendo lijkt allergisch voor een fatsoenlijke desktop‑integratie. Zeker op een Mac is het kieskeurig met externe apparaten, Android‑telefoons en alles wat geen iPhone van dit jaar is.

Als je Android‑telefoons, tablets of andere apparaten gebruikt om media tussen te verplaatsen, kan macOS extra lastig doen. Op dat punt ben ik gestopt met vechten en heb ik gewoon een aparte tool geïnstalleerd om bestanden fatsoenlijk te beheren in plaats van half‑werkende oplossingen via tien verschillende apps.

4. Waar MacDroid in beeld komt (hoe ik het echt gebruik)

Op mijn Mac ben ik uiteindelijk MacDroid gaan gebruiken. Het is bedoeld voor Android‑apparaten, maar het idee is: zodra iets op mijn Android‑telefoon of ‑tablet staat, laat MacDroid me die opslag op macOS behandelen alsof het een normale schijf is.

Mijn workflow ziet er zo uit:

1. Screenshots van de Switch naar mijn telefoon verplaatsen

• Via de Switch‑optie Verzenden naar smartphone
    • Of via microSD + adapter in mijn telefoon (als ik de kaart daar toch al gebruik)
  2. Android‑apparaat op mijn Mac aansluiten

• Verbind de telefoon met de Mac via USB.
    • Open MacDroid.
    • Het apparaat verschijnt als schijf in Finder.
  3. Alle Switch‑screenshots slepen waar ik ze wil hebben

• Bureaublad, externe schijf, Foto’s‑bibliotheek, mappen per game, wat dan ook.
    • In bulk selecteren, hernoemen, sorteren op datum of spel.

Waarom ik hiervoor bij MacDroid ben gebleven:

• Het toont Android‑opslag gewoon in Finder in plaats van in een aparte, onhandige app.
  • Bestandsoverdracht loopt niet random vast zoals bij de standaard Android File Transfer‑tool bij mij gebeurde.
  • Als het eenmaal staat ingesteld, denk ik er niet meer over na. Inpluggen, kopiëren, klaar.

Als je een Mac hebt en al een Android‑apparaat gebruikt (telefoon, tablet, handheld), is MacDroid zo’n “stil handig” hulpprogramma dat het Switch‑screenshot‑gedoe minder irritant maakt, ook al is het niet echt een “Switch‑app”.

Link als je het wilt bekijken:
MacDroid in de Mac App Store

5. Welke methode moet je gebruiken?

Korte samenvatting:

• Af en toe een paar screenshots
    Gebruik de QR‑functie “Verzenden naar smartphone”. Traag, maar je hebt niets extra’s nodig.

• Veel screenshots, geen moeite met hardware‑gepruts
    Gebruik de microSD → computer‑methode. Snel, maar je haalt de kaart er fysiek uit.

• Je zit op Mac, gebruikt Android en wilt op lange termijn iets soepelers
    Gebruik je telefoon als tussenstation en regel alles vanaf je Mac met iets als MacDroid. Het maakt de hele “Nintendo + Android + macOS” chaos tot saaie, voorspelbare bestandsoverdrachten, en dat was precies wat ik wilde.

Dat is ongeveer mijn setup nu. Niet fancy, niet mooi, maar zo raakt mijn Switch‑album niet overvol en komen mijn screenshots tenminste ergens terecht waar ik ze nog eens terugzie.

Als je doel “zo makkelijk mogelijk” is en niet “ik wil me een systeembeheerder voelen”, dan zou ik het zo opdelen, zonder te veel te herhalen wat @mikeappsreviewer al heeft uitgelegd.

1. Kies eerst: meer een telefoonmens of een computermens?

De handigste aanpak hangt af van wat je eigenlijk met de screenshots doet.

A. Wil je ze vooral op je telefoon (Instagram, Discord, enz.)

Gebruik Naar smartphone verzenden zoals beschreven, maar pas aan hoe je het gebruikt:

• In plaats van één afbeelding per keer te sturen,
    druk in Album op Y om naar meerdere selectie te schakelen
    selecteer vervolgens tot 10 afbeeldingen
    kies Naar smartphone verzenden
  • Ja, het gebruikt nog steeds die vreemde QR‑wifi methode, maar 10 tegelijk sturen maakt het draaglijk.
  • Als ze eenmaal in de galerij van je telefoon staan, laat Google Foto’s / iCloud ze back‑uppen, dan verschijnen ze later automatisch op je computer zonder dat jij nog iets hoeft te doen.

Deze “Switch → telefoon → cloud → computer” route is de eerste keer wat traag, maar daarna is het gedachteloos en hoef je nooit meer iets in te pluggen.

B. Wil je ze vooral in grote batches op je computer

Ik ben het eigenlijk niet helemaal eens met het langdurig vertrouwen op de SD‑kaart. De kaart er constant in en uit halen zorgt vroeg of laat voor:

• versleten contactpunten
  • een licht verbogen kaart
  • of “gegevens beschadigd” drama op de Switch

Wat ik in plaats daarvan zou doen:

1. Gebruik de SD‑methode maar één keer om je hele achterstand naar je computer te kopiëren.
  2. Gebruik daarna de QR‑naar‑telefoon methode voor nieuwe screenshots en laat je cloud‑sync de incrementele updates doen.

Zo hoef je niet elke week aan de SD‑sleuf te zitten.

2. Als je specifiek een Mac gebruikt

Hier maakt MacDroid het leven een stuk minder irritant als je überhaupt Android gebruikt.

In de praktijk ziet de flow er zo uit:

1. Switch → smartphone

• Gebruik de multiple‑select QR‑methode om screenshots op je Android‑telefoon te zetten.
  2. Smartphone → Mac met MacDroid

• Verbind je Android‑toestel met je Mac via USB.
    • Open MacDroid. Je telefoon verschijnt in Finder als een gewone schijf.
    • Sleep je Switch‑screenshots naar mappen op je Mac: per game, per jaar, wat je maar wilt.

MacDroid lost in feite het probleem “Mac + Android = pijn” op. Je omzeilt de wispelturige Android File Transfer‑app en behandelt de telefoon gewoon als normale opslag. Als je dit om de paar dagen doet, is dit uiteindelijk soepeler dan voortdurend SD‑kaarten verwijderen of gedoe met vreemde browserdownloads.

3. Eenvoudige aanbevelingen zodat je gewoon kunt kiezen

• Je verplaatst maar af en toe screenshots, tot ongeveer 50 per keer
    Gebruik Naar smartphone verzenden op de Switch met meerdere selectie. Laat de cloud‑backup van je telefoon de rest doen.

• Je hebt nu duizenden screenshots opgestapeld
    Gebruik de SD‑kaart voor een eenmalige grote overdracht naar je pc of Mac. Vermijd daarna te vaak aan de SD‑sleuf te komen.

• Je zit op Mac + Android en doet dit regelmatig
    Gebruik de telefoon als brug plus MacDroid aan de Mac‑kant. Dan wordt het een normale “telefoon inpluggen en bestanden slepen” situatie in plaats van Nintendo’s ongemakkelijke circus.

Geen van de methodes is perfect, maar als je ze slim combineert in plaats van op maar één te vertrouwen, stopt het met een karwei te zijn en wordt het meer een snelle “screenshots dumpen en vergeten” routine.

Als je al verzuipt in de reacties van @mikeappsreviewer en @viajeroceleste, hier een andere invalshoek die niet gewoon “QR‑codes, SD‑kaart, klaar” herhaalt.

Zij hebben de officiële routes best goed behandeld. Ik vind Nintendo’s QR‑ding eigenlijk alleen te verdragen als je het ziet als een noodknop, niet als je hoofdroute. En de microSD er steeds uithalen zoals zij voorstellen, bezorgt mij stress over het moment dat het slot uiteindelijk gaat flippen met een “gegevens beschadigd” melding.

Wat voor mij op de lange termijn het beste werkt, is één workflow kiezen en die trouw blijven, in plaats van drie halfbakken methodes tegelijk te gebruiken. Een paar opties waar zij minder op ingingen:

1. Laat de cloud het zware werk doen

Als je al Google Foto’s, iCloud‑foto’s, OneDrive, enz. gebruikt, laat dat dan het “Switch → telefoon → computer” stuk afhandelen in plaats van dat je zelf bestanden gaat micromanagen.

Stroom:

1. Op de Switch: gebruik Verzenden naar smartphone met meerdere selectie (max. 10 tegelijk).
  2. Die shots komen in de galerij van je telefoon terecht.
  3. Je cloud‑app maakt er automatisch een back‑up van op de achtergrond.
  4. Op je computer:
    • open je cloud‑webapp of desktopapp
    • download / sleep de screenshots naar welke map je maar wilt

Kortom: je lijdt even door de QR‑dans voor een batch, en hoeft daarna nooit meer iets met kabels aan te sluiten. Voor iemand die niet met SD‑kaarten of speciale software wil rommelen, is dit eigenlijk de minst intensieve “zet het eens goed op en vergeet het dan” optie.

Ik ben het trouwens niet helemaal eens met het idee om de SD elke keer als shuttle te gebruiken. Ik zou de SD één keer gebruiken voor een enorme achterstand, en daarna vertrouwen op cloud‑sync voor nieuwe dingen.

2. Voor één keer groots opschonen: SD‑kaart + mappen echt opruimen

Als je Switch‑album nu al een ramp is:

1. Zet de Switch uit, haal de microSD eruit en steek die in je computer.
  2. Kopieer alles uit Nintendo/Album naar een map op je pc/Mac.
  3. Hier is het deel dat mensen overslaan:
    • sorteer op datum of op map
    • hernoem of groepeer per game (je zult jezelf later dankbaar zijn)
    • verwijder de troep VOORDAT je de kaart terugplaatst

Zo misbruik je de SD‑sleuf maar af en toe in plaats van wekelijks. Daarna kun je voor nieuwe dingen overstappen op QR + cloud.

3. Op Mac met Android: behandel je telefoon als een “Switch‑schijf”

Hier ben ik het juist eens met @viajeroceleste over je telefoon als tussenstation gebruiken, maar ik zou nog een stap verder gaan en tools gebruiken die het echt makkelijk maken.

Als je Mac + Android hebt, is de standaard Android File Transfer de helft van de tijd waardeloos. Met iets als MacDroid verandert dat compleet.

Praktische setup:

1. Switch → telefoon via Verzenden naar smartphone (batch van 10).
  2. Sluit je Android‑telefoon met USB aan op je Mac.
  3. Open MacDroid.
  4. Je telefoon verschijnt in Finder alsof het een gewone schijf is.
  5. Sleep je Switch‑screenshots naar:
    • georganiseerde mappen
    • Foto’s‑app
    • externe harde schijf, enz.

Waarom ik MacDroid fijner vind dan alleen cloud gebruiken:

• Snellere bulkverplaatsingen
  • Geen wachttijd voor uploaden/downloaden
  • Alles blijft lokaal, handig als je veel opneemt en grote bestanden hebt

Als je regelmatig screenshots of videoclips verplaatst en je zit al in de Mac + Android wereld, wordt MacDroid het saaie, betrouwbare onderdeel van de keten dat gewoon blijft werken.

4. Wat ik echt zou aanraden op basis van hoe je de beelden gebruikt

• Je wilt zo min mogelijk gedoe, vooral om te delen op socials vanaf je telefoon
    Switch → telefoon met QR (10 tegelijk)
    Laat Google Foto’s / iCloud ze syncen
    Pak ze later op je pc als dat nodig is

• Je hebt nu al een enorme chaos en wilt “opnieuw beginnen”
    SD → computer één keer
    Opruimen en archiveren
    Daarna QR + cloud gebruiken zodat je de SD niet steeds hoeft te trekken

• Je zit op Mac, gebruikt Android en wilt snelle, herhaalbare transfers
    Switch → Android → Mac via MacDroid
    Behandel je telefoon als je “Switch‑mediadrive” en sleep alles gewoon in Finder

Geen van de methodes is perfect, maar als je één hoofdworkflow kiest in plaats van elke keer tussen vier trucjes te springen, wordt het geen klus meer en weet je ook echt waar je screenshots blijven.

Als je al verdrinkt in QR‑ en SD‑tips van @viajeroceleste, @nachtdromer en @mikeappsreviewer, hier een iets andere invalshoek: denk in termen van “waar wonen mijn screenshots op de lange termijn” in plaats van “hoe krijg ik ze vandaag van mijn Switch af”.

1. Kies een “thuis” voor je screenshots

Bepaal eerst:

• Fotogalerij op je telefoon
  • Cloud (Google Foto’s / iCloud / OneDrive)
  • Computer­mappen / externe schijf

Als dat duidelijk is, bouw je een vaste workflow naar die plek en stop je met jongleren tussen drie verschillende methodes.

Ik ben het eigenlijk niet helemaal eens met het steeds wisselen van de microSD-kaart zoals sommigen aanraden. Het werkt, maar op de lange termijn slijt het de sleuf en is het best irritant als je vaak iets vastlegt.

2. Als het belangrijkste thuis je telefoon is

Gebruik de ingebouwde QR‑overdracht, maar zie die als een stap vastleggen → cloud, niet als eindstation.

Voorstel voor de flow:

1. Selecteer op de Switch tot 10 screenshots en kies “Verzenden naar smartphone”.
  2. Laat ze in de galerij van je telefoon terechtkomen.
  3. Laat je cloudapp ze automatisch back-uppen.
  4. Gebruik op je computer de app van die clouddienst om alles op één plek te benaderen.

Voordelen:

• Geen kaartlezers of kabels.
  • Als het eenmaal is ingesteld, hoef je er nauwelijks meer over na te denken.

Nadelen:

• QR is onhandig, zeker voor honderden afbeeldingen.
  • Afhankelijk van je cloudopslag en internet.

Gebruik SD alleen eenmalig voor die gigantische achterstand, niet elke week.

3. Als het belangrijkste thuis je computer is

Dan neig ik naar twee patronen:

A. Af en toe grote overdrachten

Ja, de SD‑kaart is nog steeds koning voor eenmalige klussen.

• Zet de Switch uit.
  • Haal de SD‑kaart eruit en stop hem in je computer.
  • Kopieer alles uit de Nintendo/Album‑structuur.
  • Sorteer op datum of per game, verwijder rommel en vergeet het weer voor een paar maanden.

Hier ben ik het dus wél eens met de SD‑tips: ideaal voor bulkopruimingen, waardeloos voor kleine, frequente updates.

B. Vaak kleine overdrachten, vooral op Mac + Android

Hier begint MacDroid echt zin te hebben in plaats van alleen een modewoord te zijn.

Gebruik je Android‑telefoon als “sluiskamer” tussen Switch en Mac:

1. Switch naar telefoon met QR‑batches.
  2. Sluit de Android‑telefoon aan op je Mac.
  3. Gebruik MacDroid zodat de telefoon in Finder verschijnt als opslag.
  4. Sleep de screenshots naar nette gamemappen of naar Foto’s.

Voordelen van MacDroid

• Integreert Android‑opslag direct in Finder in plaats van een aparte, onhandige tool.
  • Veel stabieler dan de standaard Android File Transfer in mijn ervaring.
  • Geschikt voor grote hoeveelheden screenshots of videoclips zonder via de cloud te gaan.

Nadelen van MacDroid

• Alleen voor Mac, dus nutteloos op Windows of Linux.
  • Betaalde app na de proefperiode, dus minder geschikt als je maar één keer per jaar iets kopieert.
  • Vereist een kabel en een Android‑toestel, dus niet handig als je alleen een iPhone hebt.

Als je regelmatig media verplaatst, maakt MacDroid “Switch → Android → Mac” tot een saaie, voorspelbare routine, en dat is precies wat je wilt.

4. Hoe ik in de praktijk zou kiezen

• Meestal delen naar socials vanaf je telefoon:
    QR naar je telefoon, Google Foto’s / iCloud laten syncen, later overal bij kunnen.

• Gigantische achterstand die je vandaag van de Switch af wilt:
    Eén SD‑sessie om het hele Album leeg te halen, daarna archiveren en organiseren.

• Op Mac + Android en je wilt snelle, lokale overdrachten:
    QR naar Android, dan MacDroid gebruiken om de telefoon als simpele USB‑schijf in Finder te behandelen.

De tips van @viajeroceleste, @nachtdromer en @mikeappsreviewer werken allemaal; de truc is om te stoppen met alles door elkaar te gebruiken en één hoofdlijn te kiezen die past bij hoe vaak je screenshots maakt en waar je die beelden later daadwerkelijk bekijkt.