Ik heb hulp nodig bij het herstellen van video’s van een SD-kaart nadat de kaart van mijn camera plotseling verschillende belangrijke videobestanden niet meer weergaf. De kaart wordt nog steeds gedetecteerd, maar de video’s ontbreken of kunnen niet worden afgespeeld, en ik ben bang de situatie te verergeren door willekeurige oplossingen te proberen. Wat is de beste methode of software om in 2026 verwijderde of beschadigde video’s van een SD-kaart te herstellen?
Een video van een SD-kaart kwijtgeraakt? Dit zou ik als eerste doen
Dat misselijke gevoel wanneer een clip van een SD-kaart verdwijnt, is vreselijk. Ik heb het gehad met dronebeelden en ooit met een familievideo die ik eerder had moeten back-uppen. Eerste stap: stop. Blijf niet doorfilmen. Ga niet aan de kaart zitten.
Verwijderde videobestanden staan er vaak nog een tijdje. Wat meestal als eerste verandert, is de bestandssysteemvermelding, niet de ruwe videodata. Je camera of telefoon markeert de ruimte als vrij, en daarna beginnen nieuwe bestanden er stukjes van in te nemen. Als er niets nieuws op die sectoren terechtkomt, is herstel nog steeds mogelijk.
1. Stop met schrijven naar de kaart
Dit onderdeel is belangrijker dan de software.
Doe dit niet:
- meer video opnemen
- foto’s maken
- iets naar de kaart kopiëren
- de kaart formatteren
- het apparaat de kaart laten blijven gebruiken
Haal de kaart eruit en laat hem met rust tot je achter een computer zit en klaar bent om te herstellen. Ik heb dit op de irritante manier geleerd. Ik bleef ooit doorfilmen nadat ik een clip had verwijderd, en het verdwenen bestand kwam half beschadigd terug. Mijn eigen schuld.
2. Controleer of je computer de kaart nog ziet
Voordat je tijd steekt in hersteltools, moet je zeker weten dat de kaart überhaupt zichtbaar is.
Probeer dit:
- Gebruik een andere kaartlezer.
- Wissel van USB-poort.
- Sluit hem aan op een andere computer.
- Open Schijfbeheer in Windows en kijk of de kaart daar verschijnt.
Als Windows zegt dat de kaart RAW is, of je vraagt om hem te formatteren, doe dat dan nog niet. Hersteltools kunnen kaarten in die toestand vaak nog steeds lezen. Als de kaart nergens verschijnt, op geen enkele machine, met geen enkele lezer, heb je mogelijk te maken met een hardwareprobleem in plaats van een simpele verwijdering.
3. Gebruik herstelsoftware
Voor videobestanden heb ik redelijk goede ervaringen met Disk Drill.
Waarom mensen het steeds weer noemen:
- het ondersteunt veel bestandstypen
- het scant geheugenkaarten goed
- het heeft op camera’s gerichte herstelfuncties voor gefragmenteerde beelden
Dat laatste is belangrijker dan mensen denken. Camera’s, drones en actioncams verspreiden videodata vaak over de kaart in plaats van alles in één net blok weg te schrijven. Materiaal van GoPro, DJI, Sony en vergelijkbare apparatuur is onder de motorkap vaak rommelig.
Op Windows is de gratis herstelgrens 100 MB. Daarmee red je geen grote 4K-clip, maar het is nog steeds genoeg om te scannen, resultaten te bekijken en te zien of je ontbrekende video er überhaupt nog is voordat je geld uitgeeft.
Als je een gratis optie wilt, is PhotoRec nog steeds het proberen waard. Het is lelijker. Het voelt ouder aan. Het werkt vaker dan de interface doet vermoeden. Nadeel: je verliest meestal de originele bestandsnamen en mapstructuur, dus reken op een stapel bestanden met algemene namen. Best rommelig, maar beter dan niets.
4. Herstel de bestanden op de veilige manier
De basisstappen zijn simpel:
- Sluit de SD-kaart aan met een kaartlezer.
- Voer een volledige scan uit, of een diepe scan als de snelle niets vindt.
- Filter de resultaten op videoformaten.
- Bekijk een voorbeeld van wat goed lijkt.
- Sla herstelde bestanden ergens anders op.
Ergens anders betekent je interne schijf, een externe SSD, een andere USB-drive, alles behalve dezelfde SD-kaart.
Schrijf de herstelde bestanden niet terug naar de kaart die je aan het scannen bent. Mensen doen dit, en vragen zich dan af waarom het tweede ontbrekende bestand nooit meer verschijnt. Je overschrijft uiteindelijk precies de data die je probeerde te redden.
5. Als de herstelde video niet wil afspelen
Dit gebeurt. Dat een hersteld bestand zichtbaar is, betekent niet dat het gezond is.
Het eerste wat ik zou proberen is VLC Media Player. Dat opent beschadigde bestanden beter dan veel standaard video-apps. Ik heb clips gehad die faalden in Windows-mediaspelers en toch in VLC openden, met slechts kleine haperingen.
Als VLC er niets mee kan, kijk dan naar videoreparatietools. Sommige daarvan bouwen beschadigde bestanden opnieuw op met behulp van een goed voorbeeldfragment van dezelfde camera, opgenomen met dezelfde instellingen. Dat detail is belangrijk. Zelfde apparaat, zelfde resolutie, zelfde codec, zelfde framesnelheid als je die hebt.
En als je computer je blijft vragen om de kaart te formatteren, negeer dat dan tot het herstel klaar is. Formatteren komt later.
Het deel waar mensen de fout in gaan
Snelheid helpt. Belangrijker nog: geen extra schrijfbewerkingen.
Als je meteen stopt met het gebruiken van de kaart, zijn je kansen beter. Als je blijft filmen, blijft verwijderen, of het apparaat op de achtergrond nieuwe bestanden laat aanmaken, dalen je kansen snel. Er is niet veel drama aan. Hoe minder je aan de kaart doet, hoe beter het resultaat meestal is.
Als de kaart nog leesbaar is, zou ik hem scannen voordat ik iets anders probeer. Als hij overal onzichtbaar is, dan zou ik eerder aan fysieke schade denken dan aan een gebruikersfout. Dat is een lastiger traject. Maar bij gewoon per ongeluk verwijderen is herstel vaak nog steeds mogelijk.
Als de kaart nog steeds wordt aangekoppeld, maak er dan eerst een image van. Ik weet dat @mikeappsreviewer zich richtte op het stoppen van schrijfbewerkingen en het scannen van de kaart, wat juist is, maar ik zou niet eerst de originele media scannen als de video’s erg belangrijk zijn. Kloon hem sector voor sector en werk daarna vanaf de kopie. Veiliger. Als de kaart tijdens het lezen verder achteruitgaat, heb je één stabiele momentopname behouden.
Gebruik op Windows HDD Raw Copy Tool of USB Image Tool. Op Linux of Mac is ddrescue de betere keuze. Sla de image op je SSD op, niet terug op de SD-kaart.
Scan daarna de image met Disk Drill. Het gaat goed om met verloren partities en beschadigde bestandstabellen, en het vindt vaak videosignaturen zelfs wanneer de mapstructuur volledig kapot is. Voor camera’s zou ik zowel bestandssysteemherstel als signatuurgebaseerd herstel controleren. Als je maar één modus gebruikt, mis je dingen.
Als het bestand terugkomt maar niet wil afspelen, zit het probleem vaak in de container, niet in de videostream. MP4-bestanden hebben de moov-atom nodig. Sommige camera’s schrijven die als laatste weg. Als de opname werd onderbroken, lijkt de clip dood, zelfs wanneer de meeste videodata er nog is. Untrunc of een reparatietool met een voorbeeldbestand van dezelfde camera helpt enorm.
Nog iets: controleer op verborgen tijdelijke clips en sidecar-bestanden. Sommige camera’s splitsen lange video’s in stukken, of laten .LRV, .THM, .IDX, .CPI, .MPL, .XML achter. Die bestanden helpen bij het identificeren van ontbrekende segmenten.
Als je een visuele uitleg wilt, is deze videohandleiding voor SD-kaartherstel bij ontbrekende of beschadigde camerabestanden het bekijken waard. Kort en gemakkelijk te volgen.
Voer chkdsk niet als eerste uit. Mensen raden het veel te snel aan. Het herstelt bestandssystemen door ze te wijzigen, en ja, soms helpt het, maar het begraaft ook herstelbare vermeldingen. Ik zou reparatietools pas na herstel gebruiken.
Ik zou nog één ding toevoegen dat @mikeappsreviewer en @sterrenkijker slechts licht hebben aangestipt: controleer of de bestanden echt weg zijn, of alleen onzichtbaar omdat de cameradatabase/index in de war is geraakt.
Veel camera’s lezen niet zomaar ruwe MP4-bestanden van de kaart zoals een normale map dat zou doen. Ze vertrouwen op nevenbestanden en de mapstructuur. Als iemand mappen heeft verplaatst, dingen heeft hernoemd, of de kaart een kleine bestandssysteemhapering had, kan de camera zich gedragen alsof clips zijn verdwenen terwijl de videobestanden er nog gewoon zijn. Dus voordat je volledig in herstelmodus gaat, stop de kaart in een computer en controleer handmatig elke map, inclusief verborgen mappen. Kijk naar DCIM, PRIVATE, AVCHD, MP_ROOT, CLIP, SUB, enz. Soms staat het beeldmateriaal er gewoon nog, maar wil de camera het niet weergeven. Ontzettend irritant.
Ook een klein meningsverschil met de instelling van eerst een diepe scan doen. Diepe scans zijn geweldig, maar als de kaart nog steeds normaal wordt gekoppeld, zou ik eerst alles wat leesbaar is ervan kopiëren in de ouderwetse Verkenner/Finder. Geen herstel, gewoon normaal kopiëren. Mogelijk red je intacte clips, metadata, miniatuurbestanden en de exacte mapstructuur. Dat kan later belangrijk zijn voor reparatie.
Als de ontbrekende video’s verschijnen maar niet afspelen, controleer dan de bestandsgrootte voordat je van corruptie uitgaat:
- 0 KB of heel klein = waarschijnlijk een slechte mapvermelding of onderbroken schrijfactie
- normale grote omvang = vaak te repareren
- vreemde dubbele namen = mogelijk FAT/exFAT-mapprobleem
Voor het herstel zelf is Disk Drill degelijk voor videoherstel van SD-kaarten omdat het zowel verwijderde vermeldingen als ruwe videosignaturen kan vinden. Ik zou alleen niet beginnen met willekeurig eerst de kaart te repareren. Nog geen CHKDSK, geen formattering, nog niet op de camera op de knop reparatie van database drukken. Die dingen kunnen het erger maken. Meegemaakt, domme dingen gedaan lol.
Als je meer stapsgewijze uitleg wilt lezen, is deze thread over hoe je verwijderde video’s van een SD-kaart kunt herstellen en camera-opnamen kunt terughalen ook behoorlijk relevant.
Nog iets wat mensen in 2026 vergeten: neppe of falende SD-kaarten zijn nog steeds overal. Als deze kaart ineens clips begon te verliezen, test hem dan na herstel. Een kaart die prima wordt gedetecteerd kan nog steeds langzaam aan het overlijden zijn.