Hulp nodig bij APFS-gegevensherstel

Ik probeer bestanden te herstellen van een APFS-geformatteerde schijf nadat deze niet meer correct werd gekoppeld op mijn Mac. Schijfhulpprogramma kan de schijf zien, maar ik heb geen toegang tot de gegevens en ik ben bang dat ik het erger maak. Wat is de veiligste manier om APFS-gegevensherstel aan te pakken en mijn bestanden terug te krijgen?

Ik zou onmiddellijk stoppen met het gebruiken van die APFS-schijf. Dat is belangrijker dan wat dan ook. Sla er geen bestanden op op, installeer er geen hersteltools op en laat macOS er geen normaal werk meer op doen als je dat kunt vermijden. Verwijderde gegevens zijn alleen herstelbaar zolang die blokken niet opnieuw zijn gebruikt.

Het type schijf maakt hier een groot verschil.

Als het een externe HDD is, of een oudere Mac met een APFS-geformatteerde harde schijf, kunnen de kansen best goed zijn zolang niets de ontbrekende gegevens nog heeft overschreven.

Als het een SSD is, wordt het een stuk minder vergevingsgezind door TRIM. TRIM laat de SSD weten welke verwijderde blokken kunnen worden gewist. Zodra die opschoning echt plaatsvindt, kan herstelsoftware die bestanden niet op magische wijze opnieuw opbouwen. Dus als dit is gebeurd op een APFS-SSD, blijf de Mac dan niet gebruiken in de hoop dat het zichzelf oplost. Hoe eerder je stopt, hoe beter je kansen. Op nieuwere macOS-installaties kun je TRIM voor de interne SSD meestal toch niet uitschakelen, dus snelheid is eigenlijk je enige voordeel.

Controleer de eenvoudige dingen voordat je met herstelsoftware aan de slag gaat:

1. Time Machine-reservekopieën.
  2. Alle beschikbare APFS-snapshots.
  3. FileVault-versleuteling. Als de schijf versleuteld is, moet die worden ontgrendeld of ontsleuteld voordat de meeste tools deze goed kunnen scannen.

Voor het daadwerkelijke herstel werkte Disk Drill voor mij het beste. Het behandelt APFS als bestandssysteem in plaats van alleen ruwe bestandsfragmenten uit te lezen, dus wanneer de metadata er nog zijn, kan het mapstructuren en oorspronkelijke bestandsnamen behouden.

De veiligste manier om dit te doen is ongeveer als volgt:

1. Installeer Disk Drill op een aparte schijf, niet op de getroffen schijf.
  2. Sluit de APFS-schijf aan waarvan je probeert te herstellen.
  3. Voer een volledige scan uit.
  4. Gebruik de voorvertoning voordat je herstelt, zodat je kunt zien of de bestanden daadwerkelijk intact zijn.
  5. Herstel de bestanden naar een andere schijf. Schrijf herstelde bestanden nooit terug naar dezelfde schijf.

Die voorvertoningsstap is de moeite waard. Het voorkomt dat je tijd verspilt aan het herstellen van een hoop kapotte bestanden.

Als de schijf niet wil koppelen, de verbinding verbreekt of rare geluiden maakt, zou ik nog niet beginnen met hersteltools uit te voeren. Sla EHBO voorlopig ook over, omdat herstelpogingen wijzigingen naar de schijf kunnen schrijven. Haal eerst de belangrijke bestanden eraf en maak je daarna pas zorgen over het repareren van de schijf.

Als dit alleen een per ongeluk verwijdering of APFS-corruptie is, heb je een veel betere kans dan wanneer de schijf fysiek defect raakt.

Het zien ervan in Schijfhulpprogramma betekent niet dat de schijf gezond is of veilig om te repareren. Als de gegevens belangrijk zijn, kloon/maak dan eerst een image van de schijf en scan de kloon, of je nu Disk Drill of iets anders gebruikt. Rechtstreeks werken op de falende APFS-schijf is de kortste weg om van een herstelbaar geval een puinhoop te maken.

Klik niet op “Wis”, “Initialiseer” of iets anders dat aanbiedt om de schijf weer bruikbaar te maken. macOS kan irritant nonchalant zijn met het aanbieden om een schijf opnieuw te formatteren die het wel kan zien maar niet kan begrijpen, en dat is precies de verkeerde richting als je om de inhoud geeft.

De opmerkingen hierboven hebben gelijk over eerst klonen, maar er is een klein onderscheid dat vaak wordt gemist: dat Schijfhulpprogramma de fysieke schijf ziet, is niet hetzelfde als dat macOS de APFS-container en volumes correct ziet. APFS heeft de fysieke schijf, dan de container en daarna de volumes erin. Soms is de schijf nog goed genoeg om te worden herkend, maar is de metadata van de APFS-container beschadigd of wil het volume niet ontgrendelen/koppelen. In dat geval kan “de schijf herstellen” betekenen dat er wijzigingen worden weggeschreven naar precies de metadata die herstelsoftware moet lezen.

Als dit een externe schijf is, zou ik eerst de saaie variabelen uitsluiten zonder iets destructiefs te doen. Probeer een andere kabel, een andere USB-poort en, als het een losse schijf in een goedkope behuizing is, een andere behuizing of dock. Slechte USB-bruggen kunnen APFS-volumes er veel erger laten uitzien dan ze zijn. Besteed er echter geen uur aan door hem steeds opnieuw aan en af te koppelen. Een paar gecontroleerde pogingen is genoeg. Als de verbinding steeds wordt verbroken, ga er dan van uit dat de schijf instabiel is en stop.

Een detail dat ik duidelijk zou willen hebben vóór het scannen, is of FileVault of APFS-versleuteling in het spel is. Als de schijf versleuteld is, heeft de hersteltool het wachtwoord of de herstelsleutel nodig, en zonder dat is het resultaat meestal alleen maar ruis. Hetzelfde geldt als de schijf is gebruikt als een Time Machine-schijf met APFS-snapshots. Mogelijk zie je meerdere volumes of snapshots, en staan de “ontbrekende bestanden” misschien in een snapshot in plaats van dat er een diepgaand raw herstel nodig is.

Voor een externe HDD die niet klikt en de verbinding niet verliest, zou mijn volgorde zijn:

1. Zorg voor een andere lege schijf die minstens even groot is als de probleemschijf.
  2. Maak een byte-voor-byte image of kloon van de slechte schijf als de software die je gebruikt dat toelaat.
  3. Leg de originele schijf weg.
  4. Scan de kloon/image.
  5. Herstel naar een derde locatie, niet naar de kloon en niet naar het origineel.

Dat klinkt als overdreven voorzichtigheid totdat de scan 10 uur duurt en de originele schijf halverwege verder achteruitgaat. Dan is de kloon het verschil tussen “probeer het opnieuw” en “nou, dat was de laatste leesactie”.

Disk Drill is prima om te proberen voor APFS, vooral als je echte bestanden kunt voorvertonen met namen en mappen nog intact. Ik zou de bestandslijst van geen enkele herstelapp als bewijs beschouwen totdat voorvertoningen correct openen. Veel tools kunnen indrukwekkend uitziende structuren vol bestanden tonen die in werkelijkheid nul bytes groot, gedeeltelijk overschreven of kapot zijn. Als je alleen “gereconstrueerde bestanden” krijgt met algemene namen, betekent dat meestal dat de APFS-structuur niet leesbaar was en de tool bestanden reconstrueert op basis van bestandssignaturen. Dat kan nog steeds foto’s, pdf’s, video’s enzovoort redden, maar het zal niet zo netjes zijn.

Ik zou Eerste hulp vermijden totdat de belangrijke gegevens ergens anders naartoe zijn gekopieerd. Eerste hulp is een reparatietool, geen hersteltool. Soms werkt het. Soms “repareert” het het bestandssysteem naar een toestand die wel koppelt, maar waarbij de beschadigde verwijzingen die je wilde herstellen al zijn weggegooid.

Als de schijf klikkende geluiden maakt, tijdens scans verdwijnt, heel veel leesfouten toont of eeuwig nodig heeft om alleen basisinformatie weer te geven, dan is softwareherstel niet de juiste eerste stap. Dan begint een lab logisch te worden, ook al is de prijs pijnlijk. Als de gegevens vervangbaar zijn, scan dan een kloon en kijk wat je krijgt. Als de gegevens onvervangbaar zijn, is elke doe-het-zelfpoging een afweging.

Verwacht dat dit saai en langzaam zal zijn als het veilig wordt gedaan. APFS-herstel is meestal geen situatie van klik op herstellen en alles komt terug. In het beste geval is de mapstructuur leesbaar en krijg je mappen en bestandsnamen terug. In het slechtste geval krijg je een stapel uitgesneden bestanden zonder namen. Beide kunnen succesvol zijn, maar het zijn heel verschillende uitkomsten.

Een klein ding dat mensen hier verkeerd doen, is het maken van een image van de verkeerde laag. Met APFS moet je niet alleen een image maken van het volume dat vroeger kon worden aangekoppeld als de tool je een keuze geeft. Maak indien mogelijk een image van het hele fysieke apparaat, omdat de APFS-container en volumemetadata belangrijk zijn. Als je alleen één zichtbaar volume vastlegt, kun je precies de structuren achterlaten die een herstelprogramma nodig heeft om de bestandsboom opnieuw op te bouwen. In de termen van Schijfhulpprogramma: zorg ervoor dat Toon alle apparaten is ingeschakeld, zodat je het apparaat op het hoogste niveau, de container en de volumes afzonderlijk kunt zien.

Ik zou ook voorzichtig zijn met Terminal-oplossingen uit willekeurige handleidingen. Commando’s zoals fsck_apfs, diskutil repairVolume, of geforceerde aankoppelingspogingen kunnen prima zijn wanneer je een onbelangrijke schijf probeert te repareren, maar daar zou ik niet mee beginnen voor herstel. Hetzelfde geldt voor proberen iets te converteren, opnieuw op te bouwen of te zegenen. Als het doel eerst de data is, behandel de schijf dan als bewijsmateriaal: lees ervan, kopieer ervan, verbeter hem niet.

Disk Drill is redelijk als je een GUI-route wilt, maar ik zou nergens voor betalen op basis van alleen een mooi scanresultaat. Bekijk een voorbeeld van een paar bestanden die echt belangrijk voor je zijn: een grote video, een document, een foto, wat je ook het meest belangrijk vindt. Als voorbeelden werken en bestandsnamen en mappen er normaal uitzien, is dat een veel beter teken dan een enorm aantal herstelbare bestanden zien. Als het alleen generieke resultaten van het type JPEG0001 vindt, kan dat nog steeds nuttig zijn, maar stel je verwachtingen lager.

En vergeet het saaie bestemmingsprobleem niet: je hebt ruimte nodig voor de image plus ruimte voor herstelde bestanden. Een defecte schijf van 2 TB kan gemakkelijk een kloondoel van 2 TB vereisen en nog een andere schijf voor herstelde gegevens. Mensen starten de scan, vinden bestanden en beseffen dan dat ze nergens een veilige plek hebben om ze neer te zetten. Dat vooraf regelen voordat je de slechte schijf aanraakt, kan veel onnodige extra leesacties besparen.