Ik probeer opslagruimte vrij te maken en enkele foto’s uit het Verborgen album op mijn iPhone te verwijderen, maar ik wil ze niet zichtbaar maken voordat ik ze verwijder. Is er een manier om verborgen foto’s rechtstreeks in iOS te verwijderen zonder ze terug te verplaatsen naar de hoofdbibliotheek?
Je hoeft verborgen foto's niet terug te zetten in je normale bibliotheek voordat je ze verwijdert. Sterker nog, ze direct uit het album Verborgen verwijderen is logischer, omdat ze toch niet opnieuw verschijnen in de hoofdweergave van Foto's.
Open Foto's en ga dan onderaan naar Albums, of naar Collecties als je de nieuwere iOS 18-indeling van Foto's gebruikt. Scrol omlaag naar Hulpprogramma's en open Verborgen. Op iOS 16 en nieuwer vergrendelt Apple dat album standaard, dus reken erop dat je Face ID, Touch ID of je toegangscode moet gebruiken voordat er iets verschijnt.
Zodra je binnen bent, tik je rechtsboven op Selecteer. Als je alles uit dat album wilt verwijderen, tik je op Selecteer alles en daarna op het prullenbakpictogram. Daarmee verwijder je de foto's uit Verborgen, maar ze zijn dan nog niet definitief gewist.
Het deel dat mensen vaak missen is Recent verwijderd. Alles wat je uit Verborgen verwijdert, gaat eerst daarheen en blijft daar normaal 30 dagen staan. Dus als je wilt dat de foto's echt meteen weg zijn, ga dan terug naar Hulpprogramma's, open Recent verwijderd, ontgrendel het, tik op Selecteer en kies daarna Verwijder alles. Dat is de stap waarmee ze definitief van de telefoon worden verwijderd.
En ja, dit geldt ook voor iCloud. Als iCloud-foto's is ingeschakeld, wordt iets dat je uit het album Verborgen op je iPhone verwijdert ook verwijderd uit iCloud en van je andere gesynchroniseerde Apple-apparaten. Verborgen maakt nog steeds deel uit van je fotobibliotheek. Het is alleen verborgen in de normale weergave.
Als je alleen het album Verborgen zelf wilt verbergen, kan dat ook. Ga naar Instellingen op de iPhone > Foto's en schakel Toon album Verborgen uit. Daarmee verwijder je de verborgen foto's niet. Het haalt alleen het album Verborgen uit de Foto's-app totdat je die instelling weer inschakelt.
Nadat je dat hebt opgeschoond, is het de moeite waard om ook de rest van je bibliotheek te controleren. Een vol album Verborgen is meestal maar een deel van het opslagprobleem. De meeste mensen hebben heel veel bijna dubbele foto's, willekeurige schermafbeeldingen, lange schermopnames en enorme video's die daar gewoon niets liggen te doen.
Voor het opschonen van de gewone bibliotheek zou ik kijken naar Clever Cleaner. Ik heb een heleboel apps voor het opschonen van foto's geprobeerd, en deze springt eruit omdat hij echt gratis is, zonder advertenties en zonder betaalmuur die verschijnt net wanneer je klaar bent om dingen te verwijderen.
Het is handig om de bestanden te vinden die ongemerkt opslagruimte opslokken. Bij schermafbeeldingen zie je de bestandsgrootte, de sectie Heavies sorteert je grootste foto's en video's, en de sectie Similars helpt bijna dubbele opnamen te groeperen zodat je de beste kunt bewaren en de rest kunt verwijderen.
Eén belangrijke beperking: vanwege de privacyregels van Apple heeft Clever Cleaner geen toegang tot het album Verborgen en kan het dat niet rechtstreeks opschonen. Je moet Verborgen en Recent verwijderd nog steeds handmatig afhandelen met de bovenstaande stappen. Maar voor de rest van de fotobibliotheek, vooral de grote video's en herhaalde opnamen, kan het veel tijd besparen.
Verspil geen tijd door ze eerst zichtbaar te maken of de instelling Verborgen album uit te schakelen, want geen van beide is nodig om ze te verwijderen. Verborgen foto’s kunnen direct vanuit het Verborgen album worden geselecteerd en verwijderd nadat je het hebt ontgrendeld, maar ze zijn nog steeds herstelbaar totdat je Recent verwijderd leegt. Het vervelende voorbehoud is opslag: als iCloud-foto’s of Optimaliseer iPhone-opslag is ingeschakeld, wordt het aantal vrije ruimte mogelijk niet meteen bijgewerkt, dus ga er niet van uit dat het is mislukt alleen omdat Instellingen er een tijdje hetzelfde uitziet. Apple’s handleiding voor het beheren van verborgen en verwijderde foto’s vind je hier als je de officiële formulering wilt: foto’s verbergen en verwijderen op iPhone.
Controleer eerst Recent verwijderd als je sommige al hebt geprobeerd te verwijderen, want die map kan de reden zijn dat je opslag nog steeds vol lijkt. Verborgen is geen apart opslaggebied, het is gewoon een gefilterd album binnen de Foto’s-bibliotheek. Verwijderen van daar stuurt de onderdelen op dezelfde manier naar Recent verwijderd als normale foto’s.
Je kunt ze verwijderen zonder ze zichtbaar te maken: app Foto’s, open Verborgen onder Hulpprogramma’s, verifieer jezelf, tik op Selecteer, kies de foto’s en tik daarna op het prullenbakpictogram. Ze hoeven niet eerst opnieuw in je hoofdbibliotheek te verschijnen. Ga daarna ook naar Recent verwijderd en verwijder ze daar als je de ruimte sneller terug wilt in plaats van te wachten op de opschoning na 30 dagen.
De enige waarschuwing die ik zou geven, is om het rustig aan te doen als iCloud-foto’s is ingeschakeld. Verwijderen uit Verborgen op de telefoon betekent nog steeds verwijderen uit de gesynchroniseerde bibliotheek, niet alleen het verwijderen van een lokale kopie. Als je werkelijke doel alleen is om opslag op de iPhone te verminderen terwijl je de foto’s in iCloud bewaart, dan is verwijderen het verkeerde hulpmiddel. In dat geval moet je kijken naar Optimaliseer iPhone-opslag of de foto’s eerst ergens anders naartoe exporteren.