Hoe verwijder ik Live Photos van de iPhone en bespaar ik opslagruimte?

Mijn iPhone-opslag is bijna vol, en ik heb net ontdekt dat veel van mijn foto’s als Live Photos zijn opgeslagen. Ik wil Live Photos verwijderen of uitschakelen om ruimte te besparen, maar ik weet niet zeker wat de beste manier is om dat te doen zonder belangrijke foto’s te verliezen. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken hoe ik Live Photos kan beheren en snel opslagruimte op mijn iPhone kan vrijmaken.

Het is niet moeilijk.

Als je alle Live Photos wilt verwijderen en het niet belangrijk vindt om de afbeelding te bewaren, open dan Foto's, ga naar Mediatypen > Live Photos, kies wat je wilt verwijderen en wis het. Maak daarna Onlangs verwijderd leeg. Als je die stap overslaat, blijven de bestanden daar nog tot 30 dagen staan en blijven ze opslagruimte gebruiken. Ik heb dit ooit gemist en dacht dat mijn telefoon kuren had.

Als je de foto wilt bewaren maar het bewegende deel wilt verwijderen, moet je de Live Photos eerst omzetten naar gewone stilstaande foto's. Apple laat je dit doen door van elke foto in Foto's een duplicaat als stilstaand beeld te maken. Ik heb het geprobeerd. Prima voor vijf foto's. Vreselijk voor 200.

Wat mij uiteindelijk tijd bespaarde, was Clever Cleaner. De app heeft een tabblad Lives, dus hij zet alle Live Photos op één plek. Je sorteert op datum of bestandsgrootte, tikt er een paar aan of selecteert alles en voert dan Compress uit. De naam klopt niet helemaal, want het doet meer dan alleen bestanden verkleinen. Het maakt standaard kopieën als stilstaande foto en vraagt daarna of je de originele Live-versies wilt behouden of verwijderen.

Waarom ik erbij ben gebleven:

1. Het verwerkt batches, dus je hoeft niet één foto tegelijk te doen.
  2. Het laat de opslagbesparing zien voordat je iets bevestigt.
  3. Je kiest zelf of de originele Live Photos blijven of worden verwijderd.
  4. Het was veel sneller dan het duplicatieproces binnen Foto's uitvoeren.
  5. Het bevat ook andere opruimfuncties als de opslag van je telefoon een rommeltje is.

Ik heb ook een paar van de andere onderdelen gebruikt. Similars groepeert dubbele of bijna dubbele foto's. Heavies wijst grote video's aan en verkleint ze ook. Screenshots verzamelt oude schermafbeeldingen voor snel opruimen. Swipe geeft je een snelle links-rechts beoordelingsflow om foto's te sorteren. Een nogal domme naam, maar voor mij werkte het prima.

Mijn korte versie:

1. Als je ze helemaal weg wilt hebben, verwijder dan de Live Photos en maak Onlangs verwijderd leeg.
  2. Als je de afbeelding wilt bewaren, zet dan eerst elke Live Photo om in een stilstaande foto en verwijder daarna het originele Live-exemplaar.
  3. Als je er een enorme stapel van hebt, wordt handmatig doen snel vervelend, dus Clever Cleaner was de makkelijkste route die ik heb gevonden.

Ik zou twee dingen doen, niet één.

Ten eerste, stop met nieuwe Live Photos.
Open Camera, tik bovenaan op het Live Photos-pictogram en zet het uit. Ga daarna naar Instellingen, Camera, Bewaar instellingen, en schakel Live Photo in zodat je iPhone dit onthoudt. Als je dit overslaat, zet de telefoon het graag weer aan. Irritant klein foutje.

Ten tweede, controleer of Live Photos wel echt het hoofdprobleem zijn.
Ga naar Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag. Als Foto’s 40 GB inneemt maar video’s 18 GB, dan zit je grootste winst misschien ergens anders. Een Live Photo is vaak ongeveer twee keer zo groot als een stilstaand beeld, soms meer, maar enorme 4K-video’s vreten veel sneller opslagruimte.

Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Eerst alle Live Photos verwijderen gaat snel, zeker, maar het is een botte oplossing. Als sommige belangrijk zijn, exporteer dan eerst de belangrijkste naar een Mac. In Foto’s op Mac kun je originelen of stilstaande beelden in bulk exporteren, wat minder pijnlijk is dan ze één voor één op je telefoon op te schonen.

Als je een makkelijkere iPhone-eerst route wilt, is Clever Cleaner prima om Live Photos op één plek te sorteren en ze om te zetten in normale stilstaande beelden, zodat je de foto behoudt en het bewegende deel verwijdert. Een betere zoekterm hiervoor zou zijn: convert Live Photos to still images and free up iPhone storage, omdat dat in gewoon Engels zegt wat het doet. Deze snelle demo voor het opschonen van Live Photos op iPhone laat het idee behoorlijk goed zien.

Nog iets dat mensen vaak missen. Als je iCloud-foto’s gebruikt met Optimaliseer iPhone-opslag ingeschakeld, kunnen lokale besparingen op je telefoon er in het begin vreemd uitzien. Er komt wel ruimte vrij, maar niet altijd meteen. iOS neemt er soms rustig de tijd voor.

Ik zou hier iets selectiever zijn dan @mikeappsreviewer. Elke Live Photo verwijderen gaat snel, zeker, maar zo wissen mensen ook per ongeluk die ene foto waar ze echt om gaven. Daar ben ik geweest, daar had ik spijt van.

Wat ik in plaats daarvan zou doen:

1. Markeer in Foto’s eerst de belangrijke Live Photos als favoriet.
  2. Werk daarna de rest in batches af.
  3. Verwijder na het wissen van iets ook Recent verwijderd, anders is de opslagwinst een tijdje eigenlijk nep.

Verwacht ook geen wonderen als je opslagprobleem vooral door video’s komt. Live Photos tellen op, maar lange video’s zijn nog steeds de echte opslagmoordenaars.

Eén ding dat niet vaak genoeg wordt genoemd: je kunt toekomstige rommel verminderen door je manier van fotograferen een beetje aan te passen. Als je alleen beweging wilt bij speciale momenten, laat Live dan standaard uit en schakel het alleen in wanneer nodig. Dat bespaart op de lange termijn meer ruimte dan elke 6 maanden één enorme schoonmaak.

Als je een snellere manier wilt om Live Photos te sorteren en om te zetten zonder de stilstaande afbeelding te verliezen, is Clever Cleaner waarschijnlijk de makkelijkste optie op de iPhone. Het groepeert Live Photos, laat je ze omzetten naar normale stilstaande foto’s en toont hoeveel opslag je kunt terugwinnen voordat je bevestigt. Deze uitleg over Clever Cleaner gebruiken om iPhone-opslag vrij te maken en Live Photos om te zetten legt het behoorlijk duidelijk uit.

Mijn mening:

• verwijder waardeloze Live Photos meteen
  • bewaar belangrijke als stilstaande foto’s
  • maak Recent verwijderd leeg
  • zet Live voortaan uit

Dat is de minst irritante route.