Hoe repareer je een beschadigde SD-kaart die plotseling niet meer werkte?

Mijn SD-kaart werkte prima, maar werd plotseling niet meer herkend door mijn telefoon en computer. Ik heb belangrijke foto’s en bestanden erop staan, en nu geeft deze fouten weer of wordt gevraagd om deze te formatteren. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of de kaart beschadigd is, hoe ik de gegevens kan herstellen en of er een veilige manier is om de SD-kaart te repareren zonder alles te verliezen.

Ik haat dit probleem. Je maakt een lange shoot af, of je verplaatst bestanden na een reis, en dan geeft de SD-kaart fouten en zakt de moed je in de schoenen. Ik heb dit mezelf meer dan eens aangedaan door de kaart te snel eruit te trekken. Toch is de eerste stap niet in paniek raken. Vaak staan je bestanden nog gewoon op de kaart, en is het deel dat kapotging het bestandssysteem, oftewel de index die je computer gebruikt om dingen terug te vinden.

Stop als eerste met iets naar de kaart schrijven. Stop hem niet terug in je camera. Neem niet nog één clip op. Blijf hem niet opnieuw aansluiten in de hoop dat hij zich ineens normaal gedraagt. Elke schrijfactie vergroot de kans dat je de bestanden overschrijft die je terug wilt hebben.

De volgorde is belangrijk. Eerst herstellen. Later repareren. Dat heb ik op de harde manier geleerd. Mensen haasten zich naar Windows-reparaties, formatteringsmeldingen, willekeurige opdrachten uit oude forumberichten. Sommige van die tools herschrijven delen van de kaart. Zodra dat gebeurt, wordt herstel snel een stuk lastiger.

Als de bestanden belangrijk zijn, zou ik beginnen met herstelsoftware voordat je reparatietools aanraakt. Ik heb goede resultaten gehad met Disk Drill. Wat mij het meest hielp, was de byte-voor-byte back-upoptie.

De reden is dat een corrupte kaart soms meer is dan alleen corrupt. Hij is aan het overlijden. Een volledige scan blijft de kaart steeds opnieuw uitlezen, en een zwakke kaart kan halverwege uitvallen. Disk Drill laat je een volledige image van de kaart maken, sector voor sector. Sla die image op je computer op, koppel de SD-kaart los en werk daarna liever vanaf het imagebestand. Die route vertrouw ik meer. Als de kaart later halverwege stopt, staat je image er nog steeds.

Nadat je bestanden veilig zijn, of nadat je besluit dat de gegevens weg zijn en je verdergaat, kun je proberen de kaart zelf te repareren. Dit is de volgorde die ik gebruik.

1. Controleer eerst de saaie dingen

Ja, dit deel voelt stom. Doe het toch. Ik heb vaker gezien dat slechte kaartlezers een dode kaart nabootsen dan dat slechte kaarten een slechte lezer nabootsen. Probeer een andere USB-poort. Probeer een andere kaartlezer. Die kleine adapters die bij microSD-kaarten worden meegeleverd, gaan voortdurend kapot. Als je laptop een ingebouwde sleuf heeft, test dan ook met een aparte USB-kaartlezer. Soms is het probleem de verbinding, niet de opslag.

2. Open Schijfbeheer en kijk wat Windows ziet

Als Windows de kaart detecteert maar Verkenner deze niet toont, controleer dan Schijfbeheer. Klik met de rechtermuisknop op Start, open Schijfbeheer en zoek naar de SD-kaart in de lijst. Als de kaart er wel staat maar geen stationsletter heeft, klik er dan met de rechtermuisknop op, kies Stationsletter en paden wijzigen en wijs er een toe. Ik heb meegemaakt dat kaarten direct daarna weer verschenen.

3. Voer het ingebouwde reparatiehulpmiddel uit

Dit is de Windows-optie met laag risico die ik na herstel probeer. Klik in Verkenner met de rechtermuisknop op de SD-kaart, open Eigenschappen, ga naar het tabblad Extra en klik vervolgens op Controleren. Het zoekt naar fouten in het bestandssysteem en herstelt wat het vindt. Geen magie, maar het repareert soms kaarten met lichte schade.

4. Gebruik CHKDSK als het eenvoudige hulpprogramma niets doet

Open Opdrachtprompt of Terminal als administrator. Voer daarna chkdsk X: /r uit, waarbij je X vervangt door de stationsletter van je SD-kaart. De optie /r vertelt Windows om te scannen op slechte sectoren en leesbare gegevens waar mogelijk te herstellen. Op een grote kaart kan dit lang duren. Laat het met rust en laat het voltooien.

5. Probeer TestDisk wanneer de partitie lijkt te ontbreken

Als de kaart als niet-toegewezen wordt weergegeven, of als de partitie is verdwenen, is TestDisk het proberen waard. Het is open source en lelijk op de ouderwetse manier van hulpprogramma’s, maar het heeft kaarten gered waarvan mensen dachten dat ze leeg waren. Dit is meer voor mensen die zich prettig voelen bij het lezen van menu’s en niet zomaar door prompts heen gokken.

6. Formatteer de kaart als reparatie mislukt

Als niets haar terugbrengt, formatteer haar dan en reset het bestandssysteem. Als een normale formattering mislukt, is een low-level formatteertool de volgende stap. Ik kies meestal exFAT voor SD-kaarten omdat het op de meeste apparaten werkt en grote videobestanden zonder gedoe aankan.

Als een kaart één keer corrupt raakt, vertrouw ik haar niet meer. Misschien was het toeval. Misschien ook niet. SD-kaarten slijten, en de limiet hangt samen met schrijfcycli. Wanneer er één vreemd begint te doen, haal ik die uit alles wat belangrijk is. Hoogstens gebruik ik haar nog voor wegwerptransfers, of ik gooi haar weg. Een nieuwe kaart kopen van een bekend merk doet minder pijn dan opnames verliezen.

En ja, gebruik Uitwerpen of Veilig verwijderen. Ik negeerde dat advies jarenlang. Toen heb ik daarvoor betaald. Meer dan eens, eerlijk gezegd.

Als de kaart om formatteren vraagt, formatteer deze dan niet eerst. Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over eerst herstellen en daarna repareren, maar ik zou CHKDSK overslaan totdat je de gegevens hebt veiliggesteld. CHKDSK heeft de gewoonte het bestandssysteem te “repareren” op manieren die je niet wilt als foto’s belangrijk zijn.

Wat ik zou doen:

1. Test het schrijfbeveiligingsschuifje op de SD-adapter. De helft van de tijd verschuift het.
  2. Controleer Apparaatbeheer. Als deze wordt weergegeven met foutcode 43 of steeds opnieuw verbinding maakt, is de kaart of kaartlezer defect.
  3. Kijk op Linux of een Mac of de kaart alleen-lezen wordt gekoppeld. Soms geeft Windows het eerder op.
  4. Als de grootte van de kaart verkeerd wordt weergegeven, zoals 31 MB in plaats van 128 GB, is er sprake van een controllerfout. Stop daar.
  5. Herstel vanaf een image, niet vanaf de kaart zelf. Disk Drill is hier goed voor, vooral als de kaart tijdens het scannen offline gaat.

Als je telefoon de SD-kaart heeft versleuteld als interne opslag, wordt normaal herstel lastig. Gebruik in dat geval eerst dezelfde telefoon.

Ook dit helpt:
stapsgewijze videogids voor gegevensherstel van een corrupte SD-kaart

Voer na het herstel de officiële SD Memory Card Formatter uit, niet willekeurige formatteringshulpmiddelen. Als de fouten na één volledige herschrijftest terugkeren, gooi de kaart dan weg. Die is op.

Als zowel je telefoon als je computer het plotseling niet meer zagen, zou ik 2 minuten besteden aan het uitsluiten van stroom-/contactproblemen voordat je iets met software doet. Maak de gouden contactpunten voorzichtig schoon met isopropylalcohol, laat het drogen en probeer daarna een USB-kaartlezer met eigen voeding. Een zwakke lezer kan een twijfelachtige SD-kaart volledig dood laten lijken. Dat wordt vaak over het hoofd gezien.

Ik ben het eens met @mikeappsreviewer en @viajeroceleste over eerst herstellen, maar ik ben er iets minder van overtuigd dat je er meteen elk reparatiecommando op moet loslaten. Als de kaart af en toe de verbinding verbreekt, kan elke nieuwe poging het erger maken.

Nog een paar extra signalen:

• Als de kaart snel heet wordt, is dat een slecht teken.
  • Als hij elke paar seconden verschijnt/verdwijnt in Schijfbeheer, ook een slecht teken.
  • Als een andere identieke telefoon/camera hem wel leest, kopieer daar dan eerst alles vanaf. Soms heeft het oorspronkelijke apparaat nog steeds meer geluk.

Voor herstel zou ik nog steeds Disk Drill gebruiken, vooral omdat het eerst maken van een image van de SD-kaart de veiligste stap is wanneer het bestandssysteem kapot is maar het geheugen nog wel leesbaar is.

Als je ook nog wat extra wilt lezen, dit is echt nuttig:
praktische tips voor herstel van een corrupte microSD-kaart

Als de kaart helemaal nergens meer wordt gedetecteerd, zelfs niet door schijfhulpmiddelen, dan is het meestal niet langer “corruptie”. Dan is het hardwarefalen, en worden doe-het-zelfopties heel snel erg beperkt. Jammer maar waar tbh.

Ik zou één ding toevoegen dat de anderen slechts licht hebben aangestipt: controleer of de kaart wordt weergegeven met de juiste capaciteit en partitietype in een degelijk partitiehulpmiddel, niet alleen in Verkenner. Als deze als RAW, geen media of met een onzinnige grootte wordt weergegeven, blijf dan niet mounts opnieuw proberen. Dat betekent vaak problemen met de vertaallaag of controller, niet een eenvoudige bestandssysteemfout.

Waar ik het licht oneens ben met @mikeappsreviewer is het advies over low-level formatteren. Echt low-level formatteren is niet echt iets voor SD-kaarten voor consumenten, en willekeurige LLF tools kunnen dubieus zijn. Als je bij de reparatiefase komt, houd het dan bij de officiële SD formatter of een normale volledige formattering, maar pas nadat het dataherstel is voltooid.

Mijn volgorde zou zijn:

• Test in een andere kaartlezer en, als het een microSD is, een andere adapter
  • Controleer de werkelijke grootte/status in Schijfbeheer of een partitiehulpprogramma
  • Als de kaart op enige manier leesbaar is, maak dan eerst een image
  • Herstel bestanden vanaf de image, niet vanaf de kaart
  • Test pas daarna opnieuw formatteren/hergebruik

Over Disk Drill, aangezien het ter sprake kwam:
Voordelen

• eenvoudig eerst een image maken, wat de veiligste stap is
  • goede preview voor foto’s/video’s
  • eenvoudiger dan TestDisk voor de meeste mensen

Nadelen

• geen wondermiddel als de kaart elektrisch defect raakt
  • diepe scans kunnen even duren
  • gratis herstelbeperkingen hangen af van platform/versie

Ook goed om op te merken: als deze SD-kaart in een Android-telefoon is gebruikt als adoptable/internal storage, kan herstel op een pc je nutteloze versleutelde data opleveren. Zet deze in dat geval eerst terug in dezelfde telefoon en kijk of de telefoon nog ergens bij kan.

Dus ja, ik ben het met @viajeroceleste en @sterrenkijker eens dat je willekeurige fixes niet te vroeg moet proberen. Als de kaart nergens zichtbaar is, is dat meestal hardwarematige dood, geen corruptie.