Hoe kan ik snel opslagruimte vrijmaken op mijn iPhone?

Mijn iPhone-opslag is bijna vol en daardoor wordt alles trager en worden nieuwe foto’s, apps en updates geblokkeerd. Ik heb al enkele apps en oude foto’s verwijderd, maar de opslag “Overig/Systeemdata” en appcaches lijken nog steeds enorm. Wat zijn de beste praktische stappen of verborgen trucs om veilig ruimte vrij te maken zonder belangrijke gegevens te verliezen of mijn instellingen in de war te sturen?

iOS-opslag is een rommeltje, maar je kunt snel veel ruimte vrijmaken als je de juiste plekken aanpakt in plaats van alleen willekeurig apps en foto’s te verwijderen.

1. Check wat echt groot is
    Instellingen → Algemeen → iPhone-opslag.
    Loop de lijst door. Focus op de 5 grootste apps. Negeer “Systeem”, daar heb je weinig controle over. Let op “Systeemdata” en grote social‑apps.

2. Apps ontladen die je niet gebruikt
    In hetzelfde menu, tik op een grote app die je zelden gebruikt.
    Gebruik “App ontladen”, niet Verwijderen, zodat je gegevens blijven. iOS verwijdert alleen de app zelf, maar bewaart documenten. Je kunt later opnieuw installeren via het beginscherm‑icoon. Op een iPhone van 64 GB levert dit vaak snel 2 tot 6 GB op.

3. App‑caches hard leegmaken
    De meeste apps hebben geen knop “cache wissen”. De enige echte manier:
    • Open iPhone‑opslag
    • Tik op de app
    • Kies “App verwijderen”
    • Installeer opnieuw via de App Store
    Werkt goed voor Instagram, TikTok, Facebook, Reddit, Spotify, Telegram, enzovoort. Ze stapelen graag gecachte media op. Ik heb Instagram bijvoorbeeld van 10 GB naar 1 GB zien zakken met deze methode.

4. Berichten en WhatsApp opruimen
    Instellingen → Berichten → Bewaar berichten → zet op 1 jaar of 30 dagen.
    Ga daarna in Berichten → gesprek → “Info” → beheer foto’s, video’s en gifjes. Verwijder grote bijlagen.
    WhatsApp:
    Instellingen in WhatsApp → Opslag en data → Beheer opslag.
    Sorteer op “Groter dan 5 MB”. Verwijder oude video’s en doorgestuurde rommel. Dit levert vaak al 2 tot 10 GB op.

5. Oude offline media verwijderen
    • Podcasts‑app: verwijder gedownloade afleveringen.
    • Spotify / Apple Music: verwijder offline afspeellijsten en albums die je niet meer luistert.
    • Netflix / YouTube Premium / Prime Video: verwijder gedownloade series en films.
    Ga in elke app naar de sectie “Downloads”. Deze bestanden stapelen snel op.

6. Foto’s optimaliseren in plaats van meer te wissen
    Instellingen → Foto’s → zet “iCloud‑foto’s” aan.
    Zet “Optimaliseer iPhone‑opslag” aan.
    Foto’s in volledige resolutie blijven in iCloud, je iPhone bewaart kleinere versies. Zo verlaag je de opslagdruk zonder iets kwijt te raken. Vereist voldoende iCloud‑ruimte en stabiele wifi.

7. “Systeemdata” verkleinen
    Je kunt dit niet direct wissen, maar wel kleiner maken:
    • Herstart je iPhone. Soms komt er zo een paar honderd MB vrij.
    • Verwijder grote apps en installeer ze opnieuw, zoals hierboven. Hun caches tellen in nieuwere iOS‑versies mee onder “Systeemdata”.
    • Als “Systeemdata” gigantisch blijft na al het bovenstaande en je nog steeds vastloopt, maak een gecodeerde reservekopie in Finder of iTunes, kies daarna “Wis alle inhoud en instellingen” en zet de back‑up terug. Dit is drastisch, maar ik heb zo meer dan 15 GB aan “Systeemdata” zien verdwijnen na een schone herstelactie.

8. Gebruik een cleaner‑tool als je geen menu’s meer wil uitpluizen
    Als je niet elke app apart wil nalopen, kan een speciale cleaner‑app helpen om rommelige foto’s, grote video’s en duplicaten sneller te verwijderen. De Clever Cleaner App for iPhone richt zich bijvoorbeeld op dubbele foto’s, soortgelijke opnamen, enorme video’s en nutteloze schermafbeeldingen. Je kunt in bulk selecteren en verwijderen zonder door maanden aan filmrol te scrollen.
    Je kunt iets als
    slimme iPhone-opslagopschoning met Clever Cleaner App
    bekijken als je een geautomatiseerde manier wilt om ruimte vrij te maken en je galerij op te ruimen.

9. Snelle winst als je haast hebt
    • Verwijder en installeer de 3 grootste opslagvreters opnieuw.
    • Ruim media op in WhatsApp en Berichten.
    • Verwijder gedownloade Netflix / Spotify / Podcasts.
    • Zet Optimaliseer iPhone‑opslag aan voor Foto’s.
    • Ontlaad apps die je niet gebruikt.

Doe dit in deze volgorde en houd de cijfers in Instellingen → Algemeen → iPhone‑opslag in de gaten na elke stap. Zo zie je wat op jouw toestel de grootste winst oplevert.

Je doet nu al meer dan de meeste mensen, dus netjes. @viajeroceleste heeft al ontzettend veel genoemd, dus ik probeer hun lijst niet gewoon te herhalen.

Hier zijn een paar andere invalshoeken die mij hebben geholpen toen mijn iPhone van 64 GB naar adem hapte:

1. Pak “Onlangs verwijderd” op meerdere plekken aan

Iedereen gooit foto’s weg, maar vergeet dat er prullenbakken in prullenbakken zitten:

• Foto’s-app
    • Albums → omlaag scrollen → Onlangs verwijderd → Alles verwijderen
  • Bestanden-app
    • Blader → Onlangs verwijderd → Selecteer → Verwijder
  • Notities / Dictafoon
    • Die hebben allebei ook hun eigen map Onlangs verwijderd

Ik had ooit 5 GB aan foto’s “vrijgemaakt” en kreeg bijna niets terug totdat ik die mappen leegde.

2. Zorg dat apps je opslag niet opnieuw laten vollopen

In plaats van caches één keer te wissen, kun je beter instellingen aanpassen zodat ze niet opnieuw gigantisch worden:

• Safari
    • Instellingen → Safari → Wis geschiedenis en websitedata
    • Zet ook “Laad beste resultaat vooraf” uit om automatisch gedownloade rommel te beperken.
  • Mail
    • Instellingen → Mail → Accounts → per account → schakel “Mail” uit voor accounts die je zelden gebruikt of zet ophalen op handmatig.
    • Oude mail + bijlagen vreten ongemerkt opslag.

Kijk ook in sommige social apps (Twitter/X, Telegram, enz.) bij “Opslaggebruik” of “Media automatisch downloaden” en beperk automatisch downloaden van foto’s/video’s tot alleen wifi of “nooit”.

3. Beperk “Overig/Systeemgegevens” tijdelijk met wat ruimte

Hier wijk ik een beetje af van het “gewoon wissen en terugzetten”-advies: dat kan helpen, maar is overkill tenzij het echt moet.

Probeer eerst deze mildere versie voordat je alles platgooit:

• Zorg dat je minstens 3–4 GB vrij hebt (verwijder desnoods een paar grote apps).
  • Doe dan:
    • Instellingen → Algemeen → Stel opnieuw in of zet over → Stel opnieuw in → Herstel alle instellingen.
  • Dit wist je data niet, maar dwingt iOS om caches opnieuw op te bouwen en kan “Systeemgegevens” wat verkleinen.

Geen wondermiddel, maar ik heb zo 1–3 GB teruggekregen zonder de hele telefoon te wissen.

4. Ruim HDR / 4K / “Live” overkill in Foto’s op

Opslagpijn schiet vaak omhoog zodra mensen alle “mooie” camerastanden aanzetten:

• Instellingen → Camera:
    • Zet “Bewaar normale foto” uit als je HDR gebruikt, dan bewaart hij niet twee versies.
    • Als je geen 4K nodig hebt, zet video op 1080p met 30 bps.
    • Overweeg Live-foto’s uit te zetten voor dingen als screenshots, bonnetjes, enzovoort.

Dan in Foto’s:

• Filter op “Video’s” en sorteer op grootste (je kunt hiervoor een cleaner gebruiken, daar zo meer over).
  • Lange schermopnames en 4K-clips zijn meestal de grootste boosdoeners.

5. Let op dubbele opslag door iCloud

Soms bewaar je dingen ongemerkt dubbel:

• Berichten in iCloud + iCloud-reservekopie
    • Instellingen → Apple ID → iCloud → Beheer opslagruimte account → Reservekopieën.
    • Tik op je apparaat → controleer of “Berichten” zowel in Berichten in iCloud als in de apparaatreservekopie staat.
    • Als Berichten via iCloud worden gesynchroniseerd, kun je ze vaak uitsluiten van de reservekopie om die kleiner te maken.
  • Hetzelfde voor Foto’s: als iCloud-foto’s aanstaat, is een enorme iCloud-reservekopie van “Foto’s” meestal overbodig.

Dit levert niet altijd direct vrije ruimte op je iPhone op, maar verkleint je reservekopie en vermindert rare sync-opslag die Systeemgegevens kan opblazen.

6. Gebruik een app om foto’s en video’s slimmer in bulk te verwijderen

Als je het handmatige werk hebt gedaan, is de grootste tijdvreter eindeloos door duizenden foto’s en filmpjes scrollen.

Daar is een tool als Clever Cleaner App echt nuttig, vooral als je opslag vooral volloopt door media:

• Die vindt:
    • Dubbele foto’s
    • Bijna-identieke reeksen (10 bijna dezelfde selfies…)
    • Extra grote video’s die je was vergeten
    • Nutteloze screenshots die je nooit meer opent

Als je iets zoekt dat gericht is op iPhone-opslag en galerij-opruiming, kijk dan eens naar
slim iPhone opschonen met Clever Cleaner App
zodat je de ergste bestanden in één keer kunt verwijderen in plaats van een uur lang op “verwijder” te tikken.

Dit is eerlijk gezegd de enige reden dat ik ~12 GB heb teruggekregen zonder belangrijke dingen kwijt te raken.

7. Zet automatisch downloaden en achtergrondrommel uit

Veel langzame opslaggroei komt door apps die dingen doen waar jij niet om hebt gevraagd:

• Instellingen → App Store
    • Zet “App-downloads” en “App-updates” onder Automatische downloads uit als je meer controle wilt.
  • Voor chatapps, podcasts, muziek:
    • Schakel automatisch downloaden van media uit of beperk het in elk geval tot wifi en bepaalde chats.

Dit maakt vandaag niet ineens ruimte vrij, maar voorkomt dat alles langzaam weer volloopt zodat je niet volgende maand opnieuw in de problemen zit.

8. Wanneer je echt de nucleaire optie moet overwegen

Als na het opschonen van grote apps, berichten, media, Onlangs verwijderd en wat instellingen aanpassen je “Systeemgegevens” nog steeds belachelijk groot is (bijv. 20+ GB op een kleine telefoon), dan pas wordt wissen/herstellen logisch:

1. Versleutelde reservekopie maken in Finder / iTunes.
  2. Instellingen → Algemeen → Stel opnieuw in of zet over → Wis alle inhoud en instellingen.
  3. Als nieuw instellen of terugzetten vanaf de versleutelde reservekopie.

Ik ben het met @viajeroceleste eens dat dit veel kan vrijmaken, ik zie het alleen liever als laatste redmiddel dan als stap twee.

TL;DR, korte lijst die anders is dan wat al genoemd is:

• Leeg Onlangs verwijderd in Foto’s, Bestanden, Notities, Dictafoon.
  • Wis Safari- en Mail-rommel en beperk automatisch downloaden.
  • Herstel alle instellingen om Systeemgegevens te verkleinen zonder volledige wipe.
  • Tem camerainstellingen (geen dubbele HDR-foto’s, lagere videoresolutie).
  • Voorkom dubbele opslag tussen iCloud-reservekopie en iCloud-synchronisatie.
  • Gebruik iets als Clever Cleaner App om dubbele / enorme media in bulk te verwijderen.
  • Zet automatisch downloaden uit in App Store- en chat-/podcast-apps zodat het niet allemaal terug aangroeit.

Sla de generieke “apps en foto’s verwijderen”-rondjes over. Omdat @shizuka en @viajeroceleste de meeste gebruikelijke trucs al hebben behandeld, hier een paar andere, iets nerdier invalshoeken.

1. Richt je op verborgen lokale bestanden in “Bestanden” en app-documentmappen

Sommige apps slaan grote bestanden op waar bijna niemand kijkt:

• Open Bestanden
    • Controleer de mappen onder “Op mijn iPhone” voor editors (CapCut, LumaFusion, pdf-apps, scanners). Exporteer wat je nog nodig hebt en verwijder oude projecten.
  • In Instellingen → Algemeen → iPhone-opslag → [app] zoek je naar “Documenten en gegevens”.
    Zie je meerdere GB’s bij een document-type app, open die app dan en verwijder daarbinnen oude projecten. Dit pakt opslag aan waar cache-wipes en apps offloaden niet altijd bij komen.

Dit is vooral nuttig voor video-editors en scan-apps die ongecomprimeerde bestanden bewaren.

2. Gebruik gedeeltelijke back-ups in plaats van volledig wissen

Ik ben het niet helemaal eens met het idee dat je meteen naar “wis alle inhoud en instellingen” moet gaan om enorme Systeemdata te fixen. Soms kun je eromheen werken:

1. Sluit aan op een Mac/pc en maak een gecodeerde back-up.
  2. Verwijder op de telefoon gericht zware categorieën (offline media, enorme apps, enz.) zodat Systeemdata ruimte krijgt om te krimpen.
  3. Als alles stabieler en sneller is, herstel dan niet direct de volledige back-up. Download in plaats daarvan alleen opnieuw wat je echt mist uit de App Store / iCloud.

Zo heb je die gecodeerde back-up als veiligheidsnet, zonder je vast te leggen op een volledige wis-en-herstelsessie die uren kan kosten.

3. Tem apps met achtergrond­sync die stiekem lokale blobs opslaan

Behalve social apps zijn deze verraderlijk:

• Wachtwoordmanagers en beveiligde kluizen kunnen bijlagen, beveiligde notities en bestanden opslaan. Ruim oude bijlagen op in hun eigen instellingen.
  • Clouddrives zoals Dropbox, Google Drive, OneDrive hebben “Offline beschikbaar”-schakelaars. Loop hun secties Offline / Gedownload door en haal offline-toegang weg bij grote mappen.

Dat soort data verschijnt vaak als Documenten en gegevens van een app, niet als duidelijke “Downloads”.

4. Maak van je iPhone een “thin client” voor media

Als je verbinding redelijk is, zorg dan dat de telefoon zo weinig mogelijk permanente media bewaart:

• Muziek / streaming: In plaats van meerdere GB’s aan downloads, houd één reisafspeellijst offline en stream de rest. Wissel die maandelijks.
  • Voor video: Bewaar alleen wat je deze week daadwerkelijk kijkt. De rest blijft in de cloud / streamingbibliotheken.

Dit klinkt simpel, maar je telefoon behandelen als tijdelijke mediacache in plaats van permanente bibliotheek voorkomt de eindeloze opslag-jojo.

5. Realitycheck voor cleaner-apps: Clever Cleaner App vs handwerk

Omdat jullie beiden cleaner-apps noemden, hier de wat directere versie.

Wanneer een cleaner-app echt helpt:

• Je hebt duizenden foto’s en video’s en geen geduld om handmatig te sorteren.
  • Je wilt snelle categorieën zoals:
    • Dubbels / heel vergelijkbare foto’s
    • Wazige shots en per-ongeluk-zakfoto’s
    • Gigantische video’s die in de bibliotheek verstopt zitten
    • Screenshots en schermopnames

De Clever Cleaner App is handig voor dit “galerij-triage”-werk.

Pluspunten van Clever Cleaner App:

• Versnelt iets wat anders uren scrollen zou kosten.
  • “Vergelijkbaar”-detectie is handig voor burst-selfies en 20 pogingen voor één foto.
  • Goed om enorme mediabestanden op te sporen die je was vergeten.
  • Interface is meestal veiliger dan massaselectie in Foto’s, omdat er per type gegroepeerd wordt.

Minpunten van Clever Cleaner App:

• Hij kan niet magisch “Systeemdata” of app-caches verkleinen. Daarvoor heb je nog steeds de verwijder/herinstalleer- en instellingentrucs nodig die @viajeroceleste en @shizuka beschreven.
  • Je moet suggesties blijven controleren om te voorkomen dat je iets belangrijks wist. Er is geen perfecte automatisering.
  • Werkt het best als je al íets vrije ruimte hebt; als je telefoon echt op nul staat, moet je eerst handmatig wat vrijmaken.
  • Het is weer een extra app op je telefoon, dus op korte termijn voelt het als “nog iets erbij” voordat de voordelen merkbaar zijn.

Ik zou Clever Cleaner App daarom zien als een fase-twee-tool zodra je:

1. De duidelijkste opslagvreters hebt gesloopt (downloads, streaming-apps, top 3 zware apps).
  2. Alle mappen Recent verwijderd hebt geleegd.
  3. Je strategie voor foto’s hebt bepaald (opslag optimaliseren vs lokaal).

Gebruik de cleaner om de laatste grote winst uit je mediabibliotheek te persen, niet als enige oplossing.

6. Wanneer je moet stoppen met vechten en upgraden

Onpopulaire mening: op een 64 GB-toestel dat constant vol zit, kom je uiteindelijk op een punt waarop opslaggymnastiek de tijd niet meer waard is.

Signalen dat het tijd is om te stoppen met worstelen:

• Je ruimt maandelijks op en eindigt toch steeds met <3 GB vrij.
  • Systeemdata kruipt steeds weer naar belachelijke groottes, zelfs na resets, cache-wipes en back-upstrategieën.
  • Je normale dagelijkse apps (camera, berichten, 2–3 social apps, 1 streamingapp) gebruiken al het grootste deel van de telefoon.

In dat geval kun je licht onderhoud blijven doen (zoals af en toe een Clever Cleaner App-rondje en wat cachebeheer) en beter plannen voor meer opslag bij je volgende upgrade dan elke laatste megabyte blijven najagen.

Als je een kort stappenplan wilt dat de andere tips niet herhaalt:

1. Ruim “Op mijn iPhone” in Bestanden op en grote app-documentmappen.
  2. Controleer offline / gebufferde bestanden in Drive / Dropbox / OneDrive.
  3. Maak een gecodeerde back-up, verwijder dan alleen wat je écht niet gebruikt, in plaats van alles automatisch terug te zetten.
  4. Gebruik Clever Cleaner App uitsluitend voor triage van je filmrol.
  5. Stel een regel in: laat offline media nooit meer boven een bepaalde GB-grens komen.