Ik maak me klaar om mijn iPhone te upgraden, maar mijn Foto’s-app staat vol met duplicaten, screenshots en oude video’s die opslagruimte innemen. Ik wil mijn iPhone-foto’s veilig opschonen voordat ik alles naar de nieuwe telefoon overzet, maar ik weet niet zeker wat ik moet verwijderen, back-uppen of in iCloud moet bewaren. Wat is de beste manier om alles te organiseren en ruimte vrij te maken zonder belangrijke foto’s te verliezen?
Het belangrijkste dat ik heb geleerd door dit te doen met een fotobibliotheek van 35.000 items: probeer niet om je met pure wilskracht handmatig door alles heen te werken. Dat deed ik eerst, gewoon uren scrollen, dingen selecteren, verwijderen en dan weer verder scrollen. Aan het einde was ik moe en had ik nauwelijks het gevoel dat ik veel had bereikt.
Een betere aanpak is om het opschonen in een paar rondes op te delen.
Begin met de Apple Foto's-app voor de duidelijke dingen. Het is nog steeds de makkelijkste plek om willekeurige foto's, mislukte opnames en dingen waarvan je al weet dat je ze niet wilt, te verwijderen. Als je de swipe-om-te-selecteren-truc nog niet hebt gebruikt, leer die dan eerst. Het is veel sneller dan elke foto één voor één aantikken. Ik zou ook vermijden om in de volledige bibliotheekweergave te beginnen als je een enorme verzameling hebt. Per album werken is minder irritant, omdat je maar over één soort foto tegelijk hoeft na te denken.
Sommige albums geven je ook een optie Alles selecteren, wat geweldig is voor dingen zoals screenshots of opgeslagen afbeeldingen waarvan je al weet dat het rommel is. Daarmee kun je honderden items in een paar seconden wissen in plaats van er een aantikmarathon van te maken.
Waar de Foto's-app voor mij tekort begon te schieten, waren duplicaten en bijna-duplicaten. Apple's album Duplicaten is nuttig, maar het helpt vooral bij exacte overeenkomsten. Mijn echte probleem waren groepen van bijna identieke opnames, burstfoto's, oude screenshots, Live Photos waar ik niets meer om gaf en grote video's die stilletjes een hoop ruimte innamen.
Toen gebruikte ik Clever Cleaner, en dat bespaarde uiteindelijk de meeste tijd.
Het nuttige deel was niet alleen het vinden van echte duplicaten. Het groepeerde vergelijkbare foto's, koos een voorgestelde beste opname, scheidde screenshots, markeerde grote video's en kon Live Photos omzetten in stilstaande foto's als het bewegende deel niet belangrijk was. Daardoor voelde de hele klus minder als scrollen door een gigantische stapel en meer als het beoordelen van batches. De review in swipe-stijl maakte het ook sneller, omdat je per groep beslist in plaats van elke afzonderlijke afbeelding helemaal vanaf nul te controleren.
Ik keek nog steeds alles na voordat ik iets verwijderde, maar de app deed het grootste deel van het sorteerwerk. Wat ik dacht dat meerdere weekenden zou kosten, bleek uiteindelijk iets te zijn dat ik in een paar avonden kon afronden.
Eén ding om voorzichtig mee te zijn: als je iCloud-foto's gebruikt, verwijdert het verwijderen van iets van je iPhone het ook uit iCloud-foto's. Het is allemaal dezelfde gesynchroniseerde bibliotheek. Dat is prima als je echt wilt opruimen, maar ga er niet van uit dat de iCloud-kopie veilig blijft als je het van de telefoon verwijdert.
Leeg ook na een grote schoonmaak Recent verwijderd. Veel mensen vergeten die stap. Totdat die items daar zijn verwijderd, kunnen ze nog steeds meetellen voor je opslagruimte, dus je iCloud-gebruik daalt mogelijk niet meteen zoveel als verwacht.
Als je nog steeds meer ruimte moet vrijmaken, verspil dan niet al je tijd aan het eerst verwijderen van kleine foto's. Pak de grote dingen aan.
- lange video's die je was vergeten
- schermopnames
- oude screenshots
- Live Photos
- opgeslagen media uit berichtenapps
Die maakten voor mij veel meer opslagruimte vrij dan het verwijderen van een hoop normale foto's.
Nadat de duidelijke rommel weg was, hielp het gebruik van een computer bij de laatste schoonmaak. Ik verbond mijn iPhone met mijn Mac en deed het meer nauwkeurige sorteerwerk op een groter scherm. Vergelijkbare opnames vergelijken en albums organiseren is gewoon makkelijker wanneer je niet alles op een telefoon doet.
Ik zou ook niet proberen om alles op één dag af te ronden. Dat is wat de eerste poging zo ellendig maakte. Nu besteed ik gewoon hier en daar 10 tot 15 minuten aan het opruimen van recente screenshots, wazige foto's en dubbele opnames voordat ze zich weer opstapelen.
Als ik het hele proces opnieuw zou moeten doen, zou ik het zo aanpakken:
- Gebruik eerst Foto's voor de makkelijke verwijderingen en alle albums waar Alles selecteren logisch is.
- Gebruik Clever Cleaner voor duplicaten, vergelijkbare opnames, screenshots, grote video's en Live Photos.
- Leeg Recent verwijderd nadat je zeker weet dat je die items niet nodig hebt.
- Doe het gedetailleerde organiseren op een Mac of pc als je die beschikbaar hebt.
- Blijf kleine opruimacties doen zodat het later niet opnieuw een enorm project wordt.
Dat was de snelste aanpak die ik heb gevonden, vooral omdat het me ervan weerhield om elke afzonderlijke foto handmatig één voor één te moeten beoordelen.
Opschonen vóór een iCloud-overdracht is anders dan opschonen vóór een directe telefoon-naar-telefoonoverdracht, omdat je met iCloud mogelijk overal uit je hoofdbibliotheek verwijdert, en niet alleen de oude telefoon lichter maakt.
Voordat je een cleaner uitvoert of screenshots/video’s in bulk verwijdert, maak je eerst een lokale back-up op een Mac of pc. Ruim daarna op, maak Pas verwijderd pas leeg na controle en upgrade zodra de bibliotheek volledig is gesynchroniseerd.
Een telefoon waarop Download originelen is ingeschakeld, is een heel andere opruimklus dan een telefoon die Optimaliseer iPhone-opslag gebruikt, omdat je iPhone in het tweede geval mogelijk alleen kleinere lokale kopieën toont terwijl iCloud nog steeds de volledige bibliotheek bewaart. Dus voordat je een hoop dingen verwijdert om de overdracht kleiner te maken, controleer je bij Instellingen > Foto’s in welke modus je zit. Ik ben het eens met de back-upwaarschuwing hierboven, maar ik zou extra voorzichtig zijn met opruimen terwijl de bibliotheek nog aan het synchroniseren is, omdat je kunt denken dat iets weg is, hersteld is of vastzit terwijl het in werkelijkheid gewoon op iCloud wacht. Mijn korte versie zou zijn: sluit hem aan, ga op wifi, laat Foto’s het synchroniseren afronden, verwijder de overduidelijke rommel en laat de telefoon daarna weer met rust voordat je de nieuwe instelt. Het saaie wachtten voorkomt veel vreemde hoofdpijn bij het overzetten van foto’s.