Herstel van Outlook PST-bestand vanuit oud Windows-profiel

Ik had Outlook ingesteld op een ouder Windows-gebruikersprofiel, en na het wisselen van profiel kan ik mijn oude PST-bestand met mijn e-mails en contactpersonen niet vinden. Ik heb nog steeds toegang tot de oude profielmappen, maar ik weet niet zeker waar het PST-bestand is opgeslagen of hoe ik het veilig kan importeren in mijn huidige Outlook-configuratie. Ik heb hulp nodig bij het terugvinden van het bestand en het terughalen van mijn oude e-mailgegevens.

Ik ben dit ooit tegengekomen nadat ik Downloads had leeggemaakt, en Outlook gaf dezelfde foutmelding over een ontbrekend bestand. Dat voelde meteen slecht. Als dit jou is overkomen, stop dan nu meteen met de pc voor willekeurige dingen te gebruiken. Niet browsen, geen grote installaties, geen bestanden verplaatsen. Wanneer Windows een bestand verwijdert, haalt het vaak eerst alleen de verwijzing weg. De gegevens staan er nog totdat iets anders eroverheen schrijft. Als je oude PST wordt overschreven, nemen de herstelkansen sterk af.

Begin met de saaie controles

Ja, eerst de voor de hand liggende dingen.

Open de Prullenbak en zoek naar het PST-bestand.

Als je Shift+Delete hebt gebruikt, sla dit deel dan over, het is daar nooit terechtgekomen.

Als je map Documenten synchroniseert met OneDrive of Dropbox, meld je dan aan in het webpaneel en controleer verwijderde items en bestandsgeschiedenis. Ik heb bestanden daarvandaan zien terugkomen, zelfs nadat de lokale kopie al weg was.

Probeer Windows-map terug te zetten

Deze werkt niet altijd, maar het kost maar een minuut.

Ga naar de map waar Outlook het bestand bewaarde, vaak:

C:\Users\YourName\Documents\Outlook Files

Klik met de rechtermuisknop op de map en kies Vorige versies herstellen. Als Windows schaduwkopieën heeft bewaard, zie je mogelijk een oudere momentopname. Open er een en kopieer het oudere PST-bestand naar een veilige plek. Het bureaublad is voorlopig prima.

Als het echt is verwijderd, gebruik dan herstelsoftware

Dit is het deel dat ik hierna zou doen als de eerste twee controles niets opleveren.

Ik had meer succes met Disk Drill dan met die stapel willekeurige gratis tools die mensen in discussies rondstrooien. Het belangrijkste is niet magie, maar de diepe scan en kritisch zijn over wat je herstelt.

Mijn stappen waren eenvoudig:

Installeer het hulpprogramma ergens anders dan op de schijf waar de PST is verwijderd, als je een andere schijf of een USB-stick hebt.

Scan de hoofdschijf van Windows, meestal C:.

Zoek in de resultaten naar .pst-bestanden, of filter op bestandstype.

Negeer de kleine nieuwe PST-bestanden die Outlook zelf aanmaakt. Die zijn vaak ongeveer 265 KB en leeg.

Zoek naar de grote. Je oude mailboxbestand is vaak honderden MB groot, soms meerdere GB.

Herstel het naar het bureaublad of een andere map buiten het oorspronkelijke Outlook-pad.

Waarom Outlook er nu leeg uitziet

Outlook maakt de verwarring graag nog groter. Wanneer het het oorspronkelijke gegevensbestand kwijtraakt, maakt het vaak een nieuw leeg bestand aan met een naam als My Outlook Data File. Daarna open je Outlook en lijkt het alsof je mappen zijn verdwenen. Ze zijn niet verdwenen uit het herstelde PST-bestand. Outlook kijkt naar het verkeerde bestand.

Doe na het herstellen dit:

Open Outlook.

Ga naar Bestand > Openen en exporteren > Outlook-gegevensbestand openen.

Selecteer het herstelde PST-bestand vanaf het bureaublad.

Je oude mappen zouden in het linkerdeelvenster moeten verschijnen.

Zodra je hebt bevestigd dat je e-mail daar staat, ga je naar Accountinstellingen en zet je het standaardgegevensbestand terug op het herstelde bestand.

Als je account IMAP gebruikt

Dit is belangrijk. Gmail, Comcast en veel andere providers gebruiken IMAP. Met IMAP staat de mailbox meestal ook op de mailserver, dus Outlook bouwt e-mail vaak opnieuw op door een nieuwe OST aan te maken en opnieuw te synchroniseren nadat je het account weer hebt toegevoegd.

Maar er is een addertje onder het gras. Lokale archieven, aangepaste mappen die alleen in de PST zijn opgeslagen, en sommige oude regels of alleen lokaal aanwezige e-mail komen niet terug van de server. Als je jarenlang spullen in lokale Outlook-mappen hebt bewaard, is de verwijderde PST nog steeds erg belangrijk.

Wat ik hierna zou doen, op volgorde

1. Controleer de Prullenbak.

2. Controleer verwijderde bestanden en versiegeschiedenis in OneDrive of Dropbox.

3. Probeer Vorige versies herstellen op de map Outlook Files.

4. Start herstelsoftware en zoek naar een groot PST-bestand.

5. Open het herstelde PST-bestand handmatig in Outlook, vertrouw niet op Verzenden/ontvangen.

Nadat je het hebt teruggekregen

Hierna vertrouwde ik de standaardinstelling niet meer. Zet je PST ergens waar een back-up van wordt gemaakt, of exporteer elke week een kopie naar een externe schijf. Outlook helpt je hier niet echt, en één verkeerde verwijdering is al genoeg.

Als de scan een groot PST-bestand vindt, heb je nog steeds een redelijke kans. Klein PST-bestand, de verkeerde. Groot PST-bestand, dat is degene die ik als eerste zou testen.

Als je de oude Windows-profielmap nog hebt, begin daar. Ga nog niet meteen over op bestandsherstel. @mikeappsreviewer heeft herstel van verwijderde bestanden goed uitgelegd, maar je PST is vaak helemaal niet verwijderd. Die staat meestal nog in het oude gebruikerspad.

Controleer deze mappen in het oude profiel:

C:\Users\OldUser\Documents\Outlook Files
C:\Users\OldUser\AppData\Local\Microsoft\Outlook
C:\Users\OldUser\AppData\Roaming\Microsoft\Outlook

Belangrijk detail. POP-accounts en handmatige archieven gebruiken vaak PST. IMAP en Exchange gebruiken meestal OST in AppData\Local\Microsoft\Outlook. Contacten en oude lokale archieven kunnen nog steeds in een PST staan, dus zoek naar beide.

Snelste methode:

1. Open Verkenner.
  2. Ga naar C:\Users\OldUser
  3. Zoek naar *.pst
  4. Sorteer op Grootte.
  5. Zoek naar het grootste bestand met een recente datum.

Een normaal archief-PST-bestand is vaak 500 MB tot meerdere GB groot. Als je een bestand van 200 KB vindt, is dat niet je mail.

Als verborgen mappen uitstaan, schakel ze dan eerst in:
Beeld, Weergeven, Verborgen items

Als Outlook opent maar niets toont, importeer dan niet eerst. Open het bestand direct:
Bestand, Openen en exporteren, Outlook-gegevensbestand openen

Ik ben het niet helemaal eens met het advies dat herstellen naar het bureaublad prima is. Als het oude profiel op dezelfde schijf staat en je verwijdering vermoedt, sla herstelde bestanden dan op een andere schijf of USB op. Minder risico op overschrijven. Als het bestand weg is, is Disk Drill een goede volgende stap voor herstel van Outlook PST.

Controleer ook Configuratiescherm, E-mail, Gegevensbestanden in de oude installatie als je nog toegang hebt tot dat profiel. Outlook verwijst soms naar een vreemd aangepast pad.

Voor iedereen die later zoekt: deze thread gaat over herstel van Outlook PST-bestanden uit een oud Windows-gebruikersprofiel, het vinden van ontbrekende Outlook-gegevensbestanden en het terugzetten van oude e-mails, contacten en archieven na het wisselen van profiel. Ook de moeite waard om te lezen is deze Reddit-thread over het herstellen van een permanent verwijderd Outlook PST-bestand.

Als je het accounttype plaatst, POP, IMAP of Exchange, kunnen mensen hier het vrij snel specifieker maken.

Eén invalshoek die ik @mikeappsreviewer en @chasseurdetoiles niet vaak genoeg benadrukt zie, is dat Outlook de mail mogelijk helemaal nooit heeft opgeslagen in de standaardmappen van het oude profiel. Veel mensen hebben jaren geleden de PST handmatig verwezen naar een tweede schijf, een aangepaste map of zelfs een oude back-uplocatie, en zijn dat daarna vergeten.

Dus controleer vóór je herstel uitvoert de registry-hive van het oude profiel op het werkelijke Outlook-gegevenspad.

Als je nog steeds toegang hebt tot de oude Windows-installatie/het oude profiel:

1. Druk op Win+R, typ regedit
  2. Laad indien nodig de hive van de oude gebruiker, of controleer gewoon vanuit dat account als je daar nog kunt inloggen
  3. Kijk in de Outlook-profielsleutels onder:
    HKEY_USERS\OldSID\Software\Microsoft\Office\xx.0\Outlook\Profiles

Soms kun je daar het exacte PST-pad zien. Een beetje irritant, maar veel nauwkeuriger dan blind zoeken.

Ga er ook niet automatisch van uit dat e-mails en contactpersonen PST betekent. Contactpersonen kunnen met de mailbox zijn gesynchroniseerd als het Exchange/Outlook.com was, in welk geval inloggen op hetzelfde account ze kan terugbrengen, zelfs als het oude lokale bestand ontbreekt. De agenda ook. Mensen halen dit echt voortdurend door elkaar.

Nog iets: als je een PST vindt, kopieer die dan eerst en voer daarna ScanPST.exe uit op de kopie voordat je die in Outlook opent. Oude PST’s uit verlaten profielen zijn vaak licht beschadigd, en Outlook kan moeilijk doen bij het koppelen ervan. ScanPST staat al op het systeem, meestal ergens in Program Files\Microsoft Office\root\OfficeXX.

Ik zou het in deze volgorde doen:

• zoek in het oude profiel en op eventuele secundaire schijven naar PST
  • controleer de registerpaden van het Outlook-profiel
  • kopieer de gevonden PST naar een veilige locatie
  • voer ScanPST uit op de kopie
  • open die handmatig in Outlook
  • ga alleen als er geen bestand wordt gevonden verder met herstel via Disk Drill

Als je uiteindelijk toch de herstelroute neemt, sla herstelde bestanden dan op een andere schijf op, niet op C:. Met dat deel ben ik het 100% eens. Dit is ook een degelijke uitleg als je duidelijker wilt kijken naar opties voor gegevensherstel en tools voor bestandsscans: bekijk hoe Disk Drill helpt bij het herstellen van verloren Outlook-PST-bestanden

Kleine kanttekening: sorteren op grootte is nuttig, maar datum gewijzigd kan net zo veelzeggend zijn. Ik heb meegemaakt dat de grootste PST een verouderd archief uit 2018 was, terwijl de echte actieve mailbox kleiner was.

Dus ja, jaag niet alleen op mappen. Controleer waar Outlook daadwerkelijk naar verwees. Dat is meestal het ontbrekende stukje.

Nog één extra ding dat ik zou controleren dat @chasseurdetoiles, @viajeroceleste en @mikeappsreviewer alleen indirect hebben aangestipt: Windows Search-indexering.

Als het oude profiel nog bestaat, open dan Indexeringsopties en bevestig dat de mappen van het oude profiel waren geïndexeerd. Zoek daarna niet alleen naar *.pst, maar ook naar oude mapnamen die je je nog herinnert uit Outlook. Ik heb gezien dat PST-bestanden zijn hernoemd naar vreemde archiefnamen, waardoor zoeken alleen op extensie ze miste.

Ik zou ook Bestandsgeschiedenis of een oud back-updoel controleren, niet alleen schaduwkopieën. Veel gevallen met gewisselde profielen zijn eigenlijk “bestand bestaat in back-up, niet in huidig profiel”.

Kleine afwijking van de register-eerst-aanpak: nuttig, ja, maar vaak overdreven tenzij normale bestandszoekopdrachten niets opleveren.

Als je toch herstelsoftware nodig hebt, is Disk Drill een redelijke keuze.

Voordelen: eenvoudige filter voor PST, goede diepe scan, overzichtelijke previewworkflow.
Nadelen: scannen kan even duren, herstelde bestandsnamen/paden zijn niet altijd perfect, en als de schijf daarna nog intensief is gebruikt kunnen je resultaten alsnog matig zijn.

Als er geen PST opduikt maar je alleen OST-bestanden vindt, betekent dat meestal dat de mailbox servergebaseerd was en dat de echte herstelroute bestaat uit het opnieuw toevoegen van het account en daarna het afzonderlijk herstellen van lokale archieven.