De Facebook-app op mijn iPhone gebruikt ongeveer 15 GB opslagruimte, en ik weet niet zeker waarom die zo groot is geworden. Ik heb al geprobeerd de opslaginstellingen van de iPhone te controleren, maar ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de beste manier is om de Facebook-cache te wissen, appgegevens te verminderen en ruimte vrij te maken zonder iets belangrijks te verliezen.
Als Facebook 10 GB of 15 GB op je iPhone inneemt, is de snelste echte oplossing meestal om de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Offloaden kan een beetje helpen, maar het enorme opslagcijfer zit meestal verstopt in Documenten en gegevens, en offloaden wist dat niet volledig.
iOS maakt dit vervelender dan nodig is, omdat er geen eenvoudige knop Cache wissen is zoals op Android. Je moet hiervoor in plaats daarvan naar de opslaginstellingen van de iPhone gaan.
Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en scrol dan totdat je Facebook vindt.
Daar zie je twee handige opties. App offloaden is de lichtere optie. Daarbij wordt de app zelf verwijderd, maar blijven je documenten en gegevens bewaard. Wanneer je Facebook opnieuw downloadt, kan een deel van de tijdelijke rommel worden gewist, en meestal blijf je ingelogd omdat je inloggegevens er nog staan. Het is meer een soort zachte reset.
Als Facebook echter enorm groot is, zal offloaden waarschijnlijk niet genoeg doen. Dat opgeblazen gedeelte Documenten en gegevens is waar alle gecachte video’s, afbeeldingen, scripts en andere dingen zich opstapelen na maanden scrollen. Gebruik daarvoor Verwijder app vanuit hetzelfde scherm iPhone-opslag. Daarmee verwijder je de app en de lokale gegevens, inclusief de cache.
Ja, als je de app verwijdert, word je uitgelogd. Je moet Facebook opnieuw installeren vanuit de App Store en opnieuw inloggen. Maar je Facebook-account, berichten, vrienden, foto’s en dergelijke worden niet verwijderd. Die gegevens worden opgeslagen op de servers van Facebook, niet alleen op je telefoon. Je wist alleen de lokale kopie die de app in de loop van de tijd heeft opgebouwd.
Er is ook een kleine opschoonoptie binnen Facebook zelf. Open de app en ga naar Menu met de drie streepjes, daarna naar Instellingen en privacy > Instellingen > Browser. Daar kun je de cookies en cache van de ingebouwde browser wissen. Dat kan een beetje ruimte schelen, vooral van websites die je binnen Facebook hebt geopend, maar meestal lost dat op zichzelf geen Facebook-app van 15 GB op.
Het vervelende is dat dit geen permanente oplossing is. Facebook bouwt zijn cache vrij snel weer op, omdat het zo afbeeldingen en video’s snel kan laden terwijl je scrollt. Wis het vandaag, kijk morgen een tijdje Reels, en het opslagcijfer begint weer langzaam op te lopen.
Ik heb een periode gehad waarin ik voortdurend appgroottes controleerde en Facebook de schuld gaf van het feit dat mijn iPhone van 128 GB vol zat. Daarna keek ik beter naar mijn opslag en besefte ik dat het grotere probleem eigenlijk mijn Fotobibliotheek was. Heel veel bijna dubbele foto’s, willekeurige screenshots en grote 4K-video’s namen veel meer ruimte in beslag dan ik had verwacht.
Daardoor ben ik me veel minder druk gaan maken over de Facebook-cache. Ik heb uiteindelijk Clever Cleaner geprobeerd, wat handig was omdat het zich richt op de fotobibliotheek in plaats van te doen alsof het op magische wijze elke app-cache op iOS kan opschonen. Veel schoonmaakapps zitten vol advertenties of zijn vergrendeld achter abonnementen, maar deze is gratis, zonder betaalmuren of advertenties.
Het wist de Facebook-cache niet rechtstreeks. Niets kan dat echt automatiseren op een iPhone. Wat het wel goed doet, is laten zien waar je foto- en video-opslag naartoe gaat. Het tabblad Heavies sorteert media op bestandsgrootte, zodat je snel de enorme video’s kunt vinden die ruimte opslokken. Het tabblad Similars vindt groepen vergelijkbare opnamen, toont de bestandsgrootte van elk item en maakt het makkelijker om de extra’s te verwijderen.
Het toont ook de exacte bestandsgrootte van screenshots, wat best pijnlijk is wanneer je je realiseert hoeveel oude screenshots met ik heb dit later nodig daar gewoon nog staan. De verwerking gebeurt ook op het apparaat, dus je foto’s worden niet ergens anders naartoe geüpload voor het AI-gedeelte.
Dus als Facebook op 15 GB staat, verwijder het dan eerst en installeer het opnieuw. Daarmee krijg je snel weer wat ruimte terug. Maar als je telefoon steeds zonder opslagruimte komt te zitten, controleer daarna je foto’s en video’s. App-caches wissen hielp een tijdje, maar het opruimen van grote mediabestanden maakte een veel groter verschil.
Zorg ervoor dat u weer kunt inloggen voordat u Facebook verwijdert. Als uw account tweefactorauthenticatie gebruikt, een oud e-mailadres of een telefoonnummer dat u niet meer heeft, kan het opnieuw installeren van de app van een opslagopschoning een probleem met accountherstel maken.
Mike heeft gelijk dat verwijderen en opnieuw installeren meestal het enige is waardoor een enorme Facebook-app op de iPhone kleiner wordt. Ik zou eerst even snel controleren: open Facebook, bevestig dat uw wachtwoord ergens betrouwbaar is opgeslagen, controleer of uw herstel-e-mail/hersteltelefoon actueel is, en zorg ervoor dat u weet hoe uw 2FA-code wordt gegenereerd. Verwijder daarna de app via Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Facebook > Verwijder app, niet alleen vanaf het beginscherm als u zeker wilt weten dat u de lokale gegevens verwijdert.
Nog een kleine valkuil: als u Messenger gebruikt, staat dat los hiervan. Door Facebook te verwijderen wordt de opslag van Messenger niet gewist, en door Messenger te verwijderen wordt de opslag van Facebook niet gewist. Hetzelfde geldt voor Instagram als u daar Facebook-login gebruikt. Controleer dus na het opnieuw installeren van Facebook de pagina iPhone-opslag opnieuw en kijk of het grote getal ergens anders terecht is gekomen of dat Facebook zelf echt de grootste boosdoener was.
Het getal dat ertoe doet is de verdeling tussen Appgrootte en Documenten en gegevens op de pagina iPhone-opslag. Als Facebook zelf maar een paar honderd MB is, maar Documenten en gegevens het grootste deel van die 15 GB inneemt, is er binnen de app niet veel af te stellen. Dat zijn lokaal gecachte gegevens, en iOS geeft je daar geen goede cache-opruimer per app voor.
Ik ben het eens met het advies om de app te verwijderen en opnieuw te installeren, maar ik zou dat niet om de paar dagen als routine blijven herhalen. Als Facebook steeds weer enorm groeit, pas dan je gebruik een beetje aan, anders bouwt het gewoon dezelfde rommel opnieuw op. Reels, video’s, Marketplace, groepen vol afbeeldingen en het openen van veel links binnen Facebook zijn de gebruikelijke veroorzakers van extra opslaggebruik.
Een paar dingen die de groei na opnieuw installeren kunnen vertragen:
- Schakel automatisch afspelen van video uit of beperk het in de instellingen van Facebook als je het niet nodig hebt.
- Gebruik Safari voor artikelen in plaats van de ingebouwde browser van Facebook wanneer mogelijk.
- Wis af en toe de gegevens van de ingebouwde browser van Facebook, maar zie dat als klein onderhoud, niet als de hoofdoplossing.
- Als je de app nauwelijks gebruikt, overweeg dan Facebook in Safari te gebruiken en de app helemaal te verwijderen. Dat is minder handig voor meldingen, maar het voorkomt een deel van de opgeblazen appopslag.
Er is een kleine irritatie na het verwijderen van de app: iPhone-opslag toont de vrijgekomen ruimte mogelijk niet meteen. Soms duurt het een minuut en soms zorgt een herstart ervoor dat de opslagpagina opnieuw goed wordt berekend. Dus als je Facebook verwijdert en het aantal vrije GB er eerst verkeerd uitziet, ga er dan niet meteen van uit dat het niet is gelukt.
Doe geen moeite met externe cache-opruimer-apps specifiek voor Facebook. Op de iPhone kunnen die meestal niet in de privé-appopslag van Facebook komen. Ze kunnen helpen met foto’s, video’s, duplicaten of schermafbeeldingen, maar ze gaan niet op een geheime knop drukken en de Documenten en gegevens van Facebook legen. Voor Facebook is de echte reset nog steeds het verwijderen van de appgegevens door de app te verwijderen.
Dus het praktische antwoord is: controleer de verdeling tussen Appgrootte en Documenten en gegevens, zorg dat je weer kunt inloggen, verwijder Facebook via iPhone-opslag, installeer het opnieuw en verminder daarna gebruik met veel video’s en links als je wilt dat het langer kleiner blijft. Als het na normaal gebruik weer naar meerdere GB springt, is dat waarschijnlijk gewoon Facebook dat zich gedraagt als Facebook, niet iets dat kapot is op je telefoon.
Verwijder het niet terwijl er iets halfafgewerkt is in Facebook, vooral Marketplace-vermeldingen, niet-verzonden berichten, conceptreacties of foto-/videouploads. De accountgegevens staan aan de kant van Facebook, maar kleine dingen die nog in uitvoering zijn kunnen lokaal zijn en verdwijnen wanneer de appgegevens worden gewist.
Het advies om te verwijderen en opnieuw te installeren is nog steeds de juiste oplossing voor een Facebook-app van 15 GB. Ik zou het alleen behandelen als een reset, niet als het legen van de prullenbak. Open Facebook vóór het verwijderen één keer en controleer of er niets vastzit bij het uploaden, kijk in Marketplace als je dat gebruikt, en sla tekst die je nog aan het opstellen was ergens anders op. Verwijder het daarna via Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Facebook > Verwijder app.
Iets kleins dat mensen over het hoofd zien: na het opnieuw installeren kan Facebook er een dag klein uitzien en daarna snel weer groeien als je meteen door Reels scrolt, lange video’s bekijkt, Marketplace doorbladert en artikelen in de app opent. Dat betekent niet dat de herinstallatie is mislukt. Het betekent dat Facebook precies de inhoud cachet die jij het voert. Als je wilt dat het kleiner blijft, gebruik dan Safari voor links, vermijd automatisch afspelen waar mogelijk en laat Facebook niet je video-app worden.
Ik zou geen tijd verspillen aan het proberen van vijf verschillende opschoonapps in de hoop dat er één Facebook direct leegt. iOS schermt appopslag vrij strikt af. Een app voor het opruimen van foto’s zoals Clever Cleaner kan nuttig zijn als de totale opslag van je telefoon het echte probleem is, maar die zal niet in Facebook kunnen komen om 15 GB aan Facebook-cache te wissen. Voor Facebook zelf is het saaie antwoord nog steeds het meest effectief: verwijder de appgegevens, installeer opnieuw, log weer in en verwacht dat er na verloop van tijd weer wat cache terugkomt.