Jeg prøver å gjenopprette manglende kamerabilder fra et CF-kort etter at bildene plutselig forsvant fra kameraet mitt. Kortet blir fortsatt gjenkjent, men filene vises ikke, og disse bildene er virkelig viktige. Jeg trenger hjelp til å finne ut om bildegjenoppretting fra CF-kort er mulig og hvilke steg jeg bør ta videre.
CF-kortet gikk dårlig? Dette ville jeg gjort først
Ja, dette suger. Jeg har opplevd at et CF-kort har klikket med bilder på, og den første feilen folk gjør er å fortsette å bruke det. Hvis filene dine har forsvunnet, stopp med en gang. Ikke sett kortet tilbake i kameraet. Ikke ta testbilder. Ikke kopier noe over på det. Ikke formater det fordi kameraet eller datamaskinen ber om det.
Mange ganger ligger filene fortsatt på kortet. Det som ofte blir skadet først er filtabelen, indeksen, delen som forteller systemet hvor alt ligger. Bildene eller videoklippene dine kan fortsatt være der helt til nye data blir skrevet over dem.
Første sjekker før du gjør noe dumt
Jeg ville utelukket de enkle feilene først, fordi kortlesere svikter oftere enn folk tror.
- Prøv en annen USB-port
- Prøv en annen CF-leser
- Prøv en annen datamaskin
- Sjekk om kortet vises i Diskbehandling på Windows
- Sjekk Diskverktøy på Mac
Hvis kortet vises der, selv om du ikke kan åpne det i Finder eller Filutforsker, er det fortsatt mulig å gjenopprette data.
Hvis kortet blir oppdaget, bruk gjenopprettingsprogramvare
Hvis systemet ser kortet, ville jeg brukt gjenopprettingsprogramvare før jeg prøver noe reparasjonsverktøy. Disk Drill er ett alternativ folk bruker for CF-kort. Det håndterer filsystemene du vanligvis ser på kameramedier, som FAT32 og exFAT, og det skanner etter slettede eller manglende bilder, videoer og RAW-filer.
Forhåndsvisningen er viktigere enn folk sier. Jeg har brukt forhåndsvisning for raskt å finne ut om skanningen fant ekte filer eller bare en haug med ødelagt søppel.
Den enkle steg-for-steg-versjonen
- Ta CF-kortet ut av kameraet.
- Koble det til datamaskinen med en ordentlig CF-kortleser.
- Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen, ikke på CF-kortet.
- Velg CF-kortet i appen og start skanningen.
- Gå gjennom filene som ble funnet og forhåndsvis dem du bryr deg om.
- Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen eller en annen ekstern disk.
Ikke gjenopprett filer tilbake til det samme kortet. Jeg vet det høres opplagt ut, men folk gjør det fortsatt, og da ødelegger de dataene de prøvde å redde.
Hvis kortet virker ustabilt, lag et image først
Denne delen blir ofte hoppet over. Hvis kortet kobler fra, gir feil, fryser eller oppfører seg rart, jobb fra en kopi i stedet for originalen. Lag først et diskimage, og skann deretter imaget.
Jeg ville gjort dette hver gang kortet virker ustabilt. Det reduserer sjansen for å gjøre ting verre mens du holder på med det.
Ting jeg ikke ville rørt ennå
La disse være i fred til etter gjenoppretting:
- CHKDSK
- Førstehjelp
- reparasjonsalternativer
- enhver fiks-ledetekst fra operativsystemet eller kameraet
Disse verktøyene prøver å gjøre kortet brukbart igjen. Målet ditt er et annet akkurat nå. Du vil ha filene av kortet først. Reparasjoner kommer senere.
Når programvare ikke lenger er riktig valg
Hvis CF-kortet:
- ikke blir oppdaget noe sted
- har bøyde pinner
- blir varmt
- mister forbindelsen om og om igjen
da ville jeg stoppet med gjentatte programvareforsøk. Da er et profesjonelt gjenopprettingsverksted det tryggere valget.
Kortversjon
Hvis kortet fortsatt vises, er sjansene dine ofte ganske gode. Slutt å bruke det, koble det til med en kortleser, skann det, forhåndsvis det som ble funnet, og gjenopprett alt til en annen disk. Den rekkefølgen betyr noe.
Ja, CF-kortgjenoppretting er ofte mulig hvis kortet fortsatt vises på datamaskinen din. Manglende bilder betyr ikke alltid at bildedataene er borte. Noen ganger blir mappestrukturen ødelagt, eller kameraet slutter å lese katalogen riktig.
Jeg er enig i det meste av det @mikeappsreviewer sa, men jeg vil legge til én ting først. Sjekk kortet i kameraet og på en datamaskin for skjulte DCIM-mapper eller merkelig partisjonsinformasjon. Jeg har sett kort der bildene fortsatt var der, men kameraet sluttet å vise dem etter en skrivefeil. På Windows, bruk Diskbehandling. På Mac, bruk Diskverktøy. Se etter kortstørrelsen og filsystemet. Hvis den viste kapasiteten ser feil ut, slutt å rote med det.
Hvis kortet monteres, men åpnes tomt, hopp over reparasjonsverktøy og gå rett til gjenoppretting. Disk Drill er et solid valg for gjenoppretting av bilder fra CF-kort fordi det har en tendens til å finne RAW-, JPEG-, TIFF- og videofiler etter signatur selv når filtabellen er ødelagt. Forhåndsvis resultatene før du lagrer. Hvis forhåndsvisningene åpnes, er sjansene dine ganske gode.
Ett punkt jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer i, er at det er smart å prøve flere kortlesere, men for mange gjenoppkoblingsforsøk på et ustabilt kort er en dårlig idé. Hvis kortet kobler ut, lag et image av det tidlig og jobb fra imaget. Færre lesinger, mindre risiko.
Dessuten, ikke stol på kameraet hvis det plutselig sier at kortet er tomt. Kameraer lyver. De rapporterer bare det de ser i indeksen, ikke det som fortsatt ligger lagret. Har sett det skje mer enn én gang.
For en enkel gjennomgang hjelper dette:
trinnvis guide for gjenoppretting av bilder fra CF-kort
Hvis kortet blir varmt, leses som 0 byte, eller kobler fra hele tiden, stopp med gjør det selv-forsøk. Da er et laboratorium det tryggere alternativet.
Ja, gjenoppretting av CF-kort er absolutt mulig hvis kortet fortsatt blir oppdaget. Det betyr mer enn om kameraet sier at bildene er borte. Kameraer er ganske dumme når det gjelder slikt. Hvis katalogen blir ødelagt, oppfører de seg som om kortet er tomt selv når bildedataene fortsatt er der.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @kakeru, men jeg vil legge til én ekstra ting folk ofte hopper over: sjekk om de manglende bildene ble lagret i et format som den nåværende viseren din bare ikke viser riktig. Jeg har sett RAW-filer se ut som manglende på én maskin og dukke opp helt fint i en annen app. Hvis dette også skjedde rett etter at batteriet døde eller kameraet låste seg midt i skrivingen, kan de siste filene være skadet mens eldre filer fortsatt kan gjenopprettes.
Det jeg ville gjort, er å lese kortet én gang, så lite som mulig, og ta en sikkerhetskopi på sektornivå hvis du kan. Deretter skanner du den kopien med Disk Drill. Jeg vet at noen går rett til å skanne selve kortet, men hvis kortet har selv mindre leseproblemer, er det tryggere å lage et image først. Disk Drill er solid for bildegjenoppretting fra CF-kort fordi det kan finne filer via filsignaturer selv når mappestrukturen er helt ødelagt.
En liten uenighet med de vanlige rådene: Jeg ville ikke brukt for lang tid på å prøve alle tilfeldige adaptere i huset. Dårlige kortlesere kan få et ustabilt kort til å oppføre seg enda rarere. Én kjent god leser er bedre enn ti mystiske dongler.
Også verdt å sjekke:
- kortkapasiteten vises feil
- filer vises som 0 KB
- merkelig omdøpte mapper
- bare miniatyrbilder finnes, ikke fullbilder
Hvis du vil ha flere innspill fra fellesskapet, har denne tråden nyttige råd om bildegjenoppretting fra CF-kort fra Data Recovery Help-fellesskapet.
Hvis kortet begynner å koble fra, blir varmt eller får systemet til å fryse, stopp. Det er punktet hvor gjør det selv går fra kanskje til da var det en dårlig idé.
En ting jeg ville legge til det som @kakeru, @cacadordeestrelas og @mikeappsreviewer dekket: sjekk om kameraet endret filnummerering eller avspillingsfiltre. Noen kameraer skjuler bilder fra avspilling hvis mappenavngivingen ikke lenger samsvarer med det kamerahuset forventer, selv om filene fortsatt ligger på CF-kortet.
Jeg er litt uenig i tilnærmingen med å skanne umiddelbart i ett tilfelle. Hvis kortet er stabilt og lesbart, kopier først hele det synlige innholdet på kortet til en mappe, inkludert mapper som ser tomme ut. Noen ganger er bare katalogen ødelagt, og sidecar-filer, miniatyrbilder eller skjulte metadata hjelper gjenopprettingsprogramvare med å bygge opp konteksten igjen.
Hvis vanlig gjennomblading ikke viser noe nyttig, så ja, er Disk Drill et rimelig neste steg.
Fordeler med Disk Drill:
- enkel forhåndsvisning for bilder
- god til å finne JPEG, RAW, TIFF, video basert på signatur
- fungerer selv når mapper mangler
Ulemper:
- dype skanninger kan miste opprinnelige filnavn/mappestruktur
- ikke ideell hvis CF-kortet har reell maskinvarefeil
- full gjenoppretting krever vanligvis betalingsversjonen
Hvis de gjenopprettede bildene bare åpnes halvveis, viser grå blokker eller har feil farger, betyr det også vanligvis delvis overskriving eller korrupsjon, ikke mislykket gjenopprettingsprogramvare. Det skillet er viktig.