Jeg kom ved et uheld til at formatere mit USB-flashdrev og mistede vigtige billeder og arbejdsfiler, som ikke var sikkerhedskopieret. Jeg stoppede straks med at bruge drevet og har brug for hjælp til at finde ud af, om datagendannelse fra et formateret flashdrev stadig er mulig, og hvilke skridt jeg bør tage nu.
Ja, der er stadig en chance, hvis du stopper med at bruge USB’en med det samme.
Den del er vigtigst. Jeg har set folk formatere et flashdrev og derefter kopiere nogle få filer over på det, mens de prøvede løsninger fra tilfældige opslag. Når nye data først lander på de samme blokke, er de gamle filer væk for altid. Gendannelsesapps kan ikke reparere overskrevne data.
Det første, jeg ville tænke over, er hvordan formateringen skete.
Hvis formateringen blev færdig på få sekunder, var det sandsynligvis en hurtigformatering. Det er det bedre udfald. En hurtigformatering genopbygger normalt filsystemtabellen og rydder det indeks, som Windows bruger til at holde styr på filer, men selve filindholdet bliver ofte liggende, indtil noget nyt erstatter det.
Hvis det var en fuld formatering, falder dine chancer markant. En fuld formatering skriver over lageret, så der er ofte ikke meget tilbage at hente.
Jeg ville springe kommandolinjeløsninger og reparationsværktøjer over. Jeg gjorde det engang med CHKDSK på en beskadiget USB, og det gjorde rodet værre. Værktøjer som CHKDSK er til reparation af filsystemet, ikke til at hente filer tilbage efter formatering.
Det ville jeg gøre:
- Stop med at bruge flashdrevet.
- Installer gendannelsessoftware på computerens interne drev, ikke på USB’en.
- Tilslut den formaterede USB.
- Kør en fuld scanning.
- Forhåndsvis det, der dukker op, før du gendanner det.
- Gendan filer til et andet drev, aldrig tilbage til den samme USB.
Jeg har haft rimeligt gode resultater med Disk Drill. Det er en af de nemmere løsninger, hvis du ikke har prøvet gendannelse før. Vælg USB’en, kør Universal Scan, vent til den er færdig, og gennemgå derefter resultaterne.
Et par ting, jeg kunne lide ved det, da jeg brugte det:
- Det sorterer fundne filer efter type.
- Filtre hjælper, når listen bliver enorm.
- Forhåndsvisning er nyttig. Hvis et foto åbner i forhåndsvisningen, eller et dokument ser læsbart ud dér, ville jeg tage det som et godt tegn.
En ting, jeg ikke ville springe over, er muligheden for diskimage. Hvis flashdrevet bliver ved med at afbryde forbindelsen, giver læsefejl eller opfører sig mærkeligt i Windows, så lav først et image. Scan derefter imaget i stedet for at belaste det oprindelige drev igen og igen. Jeg har oplevet, at et billigt USB-drev døde halvvejs gennem gentagne scanninger, så ja, det lærte jeg på den dumme måde.
Ting, der ændrer dine chancer:
- Hvis du ikke skrev noget nyt efter formateringen, er chancerne for gendannelse bedre.
- Hvis du ændrede filsystemet, kan nogle fildetaljer gå tabt, selv om rå filgendannelse stadig virker i mange tilfælde.
- Billeder, videoer og almindelige dokumenttyper dukker normalt bedre op end mere obskure filformater.
Hvis gendannede filer kommer tilbage med dårlige navne eller uden mappestruktur, så gå ikke i panik. Jeg har set masser af gendannede filer blive omdøbt til generiske strenge. Sortering efter størrelse, dato eller type hjælper meget, når du roder rundt i bunken.
Stop heller ikke scanningen for tidligt. Den del bliver ignoreret hele tiden. Jeg har set scanninger virke ubrugelige i den første del, hvorefter mere komplette resultater dukkede op senere. Lad den køre helt til slut.
Hvis USB’en ikke bliver registreret, afbryder forbindelsen konstant, eller Windows rapporterer den forkerte størrelse, kan problemet være mere end bare en formatering. På det tidspunkt ville jeg undgå gentagne forsøg. Flashhukommelse har tendens til at blive værre under belastning, når den allerede er ved at fejle. Hvis filerne betyder noget, så prøv først at lave et image. Hvis den ikke kan holde forbindelsen længe nok til det, begynder et gendannelsesværksted at give mere mening.
Så ja, du kan måske få filerne tilbage uden en backup. De to vigtigste ting er, om det var en hurtigformatering, og om du skrev noget på det bagefter. Hvis det var hurtigt, og drevet forblev urørt, er dine chancer stadig ret gode.
Ja, gendannelse er stadig mulig, hvis du hurtigt stoppede med at bruge USB’en. Det var det rigtige træk.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpointen: ingen flere skrivninger til drevet. Jeg er dog lidt uenig om fuldformatering. På flashdrev betyder en fuld formatering ikke altid, at alle gamle blokke bliver slettet på en ren, gendannelsessikker måde. Wear leveling og TRIM gør USB-adfærd rodet. Så chancerne falder, men jeg ville ikke afskrive det, før du scanner det.
Et par praktiske ting, folk ofte overser:
-
Tjek drevets størrelse i Diskhåndtering.
Hvis Windows viser forkert kapacitet, som 0 byte eller et mærkeligt lille tal, peger det mere på hardware- eller controllerproblemer end på et simpelt formateringsproblem. -
Kig kun på SMART, hvis USB’en understøtter det.
De fleste flashdrev rapporterer ikke brugbare sundhedsdata, så spild ikke en time på at lede efter manglende diagnostik. -
Hvis dine mistede filer var fotos og Office-dokumenter, så start med resultater fra signaturscanning først.
JPEG, PNG, DOCX, XLSX, PDF gendannes ofte bedre via filsignatur end via mappestruktur efter en formatering. -
Hvis filnavne betyder mere end filindhold, så forvent ikke perfekte resultater.
Datagendannelse fra formaterede flashdrev bringer ofte filer tilbage med generiske navne. Dataene betyder mere end etiketterne. -
Test gendannede filer i små portioner.
Gendan 20 fotos. Åbn dem. Gendan et par dokumenter. Tjek om de er intakte. Dump ikke 50 GB skrammel til en anden disk, før du ved, at scanningen finder brugbare ting.
Disk Drill er et solidt valg til dette, fordi det håndterer både filsystemscanninger og dybe signaturscanninger i ét workflow. Det sparer tid, hvis du ikke prøver fem forskellige værktøjer lige efter hinanden. Jeg ville bruge det på et diskimage først, hvis USB’en virker ustabil.
Spring også over reparationsfunktion i tilfældige værktøjer. Hvis målet er filgendannelse, er reparationsskridt ofte dér, hvor folk gør en dårlig situation værre.
Hvis du vil have en enkel guide til gendannelse fra flashdrev, hjælper denne:
se denne trin for trin gennemgang af USB-datagendannelse
Kort version: dine chancer er bedst, hvis det var en hurtig formatering, der ikke blev skrevet nye filer, og drevet stadig kan læses normalt. Hvis scanningen finder forhåndsvisninger, er det som regel et stærkt tegn på, at dine filer stadig er der.
Ja, det er stadig muligt. At stoppe brugen med det samme var det klogeste, du kunne gøre.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @sternenwanderer, men jeg vil tilføje én ting, som folk ofte overser: USB-drev er små mærkelige løgnere. Nogle gange ser en formatering ud til at være problemet, men den egentlige årsag er, at USB-controlleren er ved at begynde at fejle. Hvis drevet pludselig er langsomt, afbryder forbindelsen eller beder om at blive formateret igen efter genforbindelse, så lad være med at blive ved med at rode med det igen og igen.
Et par ting, jeg ville gøre anderledes:
- Prøv først USB-drevet på en anden PC, bare for at udelukke en dårlig port eller en driverfejl.
- Hvis filerne virkelig er uerstattelige, så lad være med at køre 5 gendannelsesapps lige efter hinanden. Hver lang scanning belaster drevet.
- Gendan efter prioritet. Hent billederne og arbejdsdokumenterne først, ikke alle tilfældige midlertidige filer.
Jeg ville ikke bekymre mig for meget om, hvorvidt det var en hurtig eller fuld formatering, før du faktisk scanner det. På mange USB-sticks er virkeligheden mere rodet, end Windows’ betegnelser får det til at lyde.
Disk Drill er et rimeligt valg her, fordi det er enkelt og lader dig forhåndsvise filer, der kan gendannes, før du gendanner dem. Det betyder noget. Hvis forhåndsvisninger virker, er dine chancer som regel ganske gode. Bare gendan alt til din computer eller et andet eksternt drev, aldrig tilbage til den samme USB-stick.
Også værd at gemme, hvis du vil have en mere overskuelig vejledning:
nem guide til at gendanne data fra et formateret USB-drev
Hvis USB-drevet viser 0 byte, forkert kapacitet eller bliver ved med at forsvinde, så spring gør-det-selv-forsøg over og overvej professionel gendannelse. Det er som regel dér, grænsen går.
En lille uenighed med @mikeappsreviewer: et “fuldt format” på en USB er ikke altid en garanteret total sletning. På flashlagring gør controllere, omfordeling og nogle gange TRIM-adfærd det mindre sort-hvidt end på en gammel harddisk. Så jeg ville ikke antage, at sagen er håbløs, bare fordi formateringen ikke var hurtig.
Det, jeg ville tilføje, som ingen rigtig understregede nok: tjek, om de gendannede filer er logisk brugbare, ikke kun gendannelige. Efter en formatering kan man ofte få hundredvis af JPEG- eller DOCX-filer tilbage, som teknisk set findes, men er delvist korrupte. Derfor betyder kvaliteten af forhåndsvisningen mere end det rå antal filer.
En praktisk vinkel:
- Hvis dine billeder er fra et kamera, så kig efter originale mappemønstre som DCIM.
- Hvis dine arbejdsfiler var Office-dokumenter, så vær opmærksom på filstørrelser. Små gendannede DOCX/XLSX-filer er ofte skrald.
- Hvis USB’en på noget tidspunkt var krypteret med BitLocker eller producentsoftware, bliver gendannelse meget grimmere, medmindre du stadig har nøglen.
Om Disk Drill specifikt:
Fordele:
- nem at bruge
- kombinerer hurtige filsystemfund med dybere signaturgendannelse
- forhåndsvisninger er nyttige til at sanity-tjekke
- fornuftig sortering efter type og størrelse
Ulemper:
- dybe scanninger kan returnere et bjerg af omdøbte filer
- mappestrukturen efter formatering er ofte dårlig
- på ustabile USB-sticks kan det være risikabelt at scanne enheden direkte, medmindre du først laver et image
Så ja, stadig muligt. Hvis drevet monteres normalt og viser den korrekte størrelse, er Disk Drill et rimeligt første forsøg. Hvis det viser forkert kapacitet, afbryder forbindelsen eller får Stifinder til at fryse, så hold op med at behandle dette som en simpel formateringsfejl og begynd at behandle det som svigtende hardware, hvilket er mere på linje med advarslen fra @sternenwanderer og @yozora.