Er det fortsatt mulig å gjenopprette data fra en formatert minnepinne?

Jeg formaterte USB-minnepinnen min ved et uhell og mistet viktige bilder og arbeidsfiler som ikke var sikkerhetskopiert. Jeg sluttet å bruke minnepinnen med en gang og trenger hjelp til å finne ut om datagjenoppretting fra en formatert minnepinne fortsatt er mulig, og hvilke steg jeg bør ta videre.

Ja, det er fortsatt en sjanse, hvis du slutter å bruke USB-en akkurat nå.

Den delen er viktigst. Jeg har sett folk formatere en minnepinne, og så kopiere noen filer over på den mens de prøver ulike løsninger fra tilfeldige innlegg. Når nye data havner på de samme blokkene, er de gamle filene borte for godt. Gjenopprettingsapper kan ikke fikse overskrevne data.

Det første jeg ville tenkt på er hvordan formateringen skjedde.

Hvis formateringen ble ferdig på noen få sekunder, var det sannsynligvis en hurtigformatering. Det er det beste utfallet. En hurtigformatering bygger vanligvis opp filsystemtabellen på nytt og tømmer indeksen Windows bruker for å holde oversikt over filer, men selve filinnholdet blir ofte liggende til noe nytt erstatter det.

Hvis det var en full formatering, faller sjansene dine kraftig. Full formatering skriver over lagringen, så det er ofte ikke mye igjen å hente ut.

Jeg ville hoppet over kommandolinje-fikser og reparasjonsverktøy. Jeg gjorde dette en gang med CHKDSK på en skadet USB, og det gjorde rotet verre. Verktøy som CHKDSK er for filsystemreparasjon, ikke for å hente tilbake filer etter formatering.

Dette ville jeg gjort:

1. Slutt å bruke minnepinnen.
  2. Installer gjenopprettingsprogramvare på datamaskinens interne disk, ikke på USB-en.
  3. Koble til den formaterte USB-en.
  4. Kjør en full skanning.
  5. Forhåndsvis det som dukker opp før du gjenoppretter det.
  6. Gjenopprett filer til en annen disk, aldri tilbake til den samme USB-en.

Jeg har hatt ganske greie resultater med Disk Drill. Det er en av de enklere løsningene hvis du ikke har gjort gjenoppretting før. Velg USB-en, kjør Universal Scan, vent til den er ferdig, og gå deretter gjennom resultatene.

Noen ting jeg likte da jeg brukte det:

• Det sorterer funne filer etter type.
  • Filtre hjelper når listen blir enorm.
  • Forhåndsvisning er nyttig. Hvis et bilde åpnes i forhåndsvisning eller et dokument ser lesbart ut der, ville jeg tatt det som et godt tegn.

En ting jeg ikke ville hoppet over er diskavbildningsalternativet. Hvis minnepinnen fortsetter å koble fra, gir lesefeil eller oppfører seg rart i Windows, lag et avbild først. Skann deretter avbildet i stedet for å plage den originale pinnen om og om igjen. Jeg har hatt en billig USB-stasjon som døde halvveis gjennom gjentatte skanninger, så ja, lærte det på den dumme måten.

Ting som påvirker sjansene dine:

1. Hvis du ikke skrev noe nytt etter formateringen, er sjansene for gjenoppretting bedre.
  2. Hvis du endret filsystemet, kan noen fildetaljer gå tapt, selv om rå filgjenoppretting fortsatt fungerer i mange tilfeller.
  3. Bilder, videoer og vanlige dokumenttyper dukker vanligvis opp bedre enn mer obskure filformater.

Hvis gjenopprettede filer kommer tilbake med dårlige navn eller uten mappestruktur, ikke få panikk. Jeg har sett massevis av gjenopprettede filer bli omdøpt til generiske strenger. Sortering etter størrelse, dato eller type hjelper mye når du går gjennom haugen.

Ikke stopp skanningen for tidlig heller. Denne delen blir ignorert hele tiden. Jeg har sett skanninger virke ubrukelige i første del, og så dukket det opp mer komplette resultater senere. La den kjøre helt til slutt.

Hvis USB-en ikke blir oppdaget, kobler fra hele tiden eller Windows rapporterer feil størrelse, kan problemet være mer enn bare en formatering. Da ville jeg unngått gjentatte forsøk. Flashminne har en tendens til å bli verre under belastning når det allerede er i ferd med å feile. Hvis filene er viktige, prøv å lage et avbild først. Hvis den ikke holder seg tilkoblet lenge nok til det, begynner et gjenopprettingsverksted å gi mer mening.

Så ja, du kan kanskje få filene tilbake uten sikkerhetskopi. De to viktigste tingene er om det var en hurtigformatering og om du skrev noe til den etterpå. Hvis det var hurtig og stasjonen forble urørt, er sjansene dine fortsatt ganske gode.

Ja, gjenoppretting er fortsatt mulig hvis du sluttet å bruke USB-en raskt. Det var riktig gjort.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpoenget, ingen flere skriv til stasjonen. Jeg er litt uenig om fullformatering, da. På flash-stasjoner betyr ikke en full formatering alltid at alle gamle blokker blir slettet på en ren, gjenopprettingssikker måte. Wear leveling og TRIM gjør USB-oppførsel rotete. Så sjansene blir lavere, men jeg ville ikke avskrevet det før du har skannet den.

Noen praktiske ting folk hopper over:

1. Sjekk størrelsen på stasjonen i Diskbehandling.
    Hvis Windows viser feil kapasitet, som 0 byte eller et merkelig lite tall, peker dette mer mot maskinvare- eller kontrollerproblemer enn et enkelt formateringsproblem.

2. Se på SMART bare hvis USB-en støtter det.
    De fleste flash-stasjoner rapporterer ikke nyttige helsedata, så ikke kast bort en time på å lete etter manglende diagnostikk.

3. Hvis de tapte filene dine var bilder og kontordokumenter, start med resultatene fra signaturskanning først.
    JPEG, PNG, DOCX, XLSX, PDF kan ofte gjenopprettes bedre etter filsignatur enn via mappestrukturen etter en formatering.

4. Hvis filnavn betyr mer enn filinnhold, slutt å forvente perfekte resultater.
    Datagjenoppretting fra formatert flash-stasjon henter ofte tilbake filer med generiske navn. Dataene betyr mer enn etikettene.

5. Test gjenopprettede filer i små omganger.
    Gjenopprett 20 bilder. Åpne dem. Gjenopprett noen dokumenter. Sjekk om de er intakte. Ikke dump 50 GB med skrot til en annen disk før du vet at skanningen finner brukbare ting.

Disk Drill er et solid valg for dette fordi det håndterer både filsystemskanninger og dype signaturskanninger i én arbeidsflyt. Det sparer tid hvis du ikke prøver fem forskjellige verktøy etter hverandre. Jeg ville brukt det på et diskbilde først hvis USB-en virker ustabil.

Hopp også over reparasjonsmodus i tilfeldige verktøy. Hvis målet er filgjenoppretting, er reparasjonstrinn ofte der folk gjør en dårlig situasjon verre.

Hvis du vil ha en enkel guide til gjenoppretting fra flash-stasjon, hjelper denne:
se denne trinnvise gjennomgangen av USB-datagjenoppretting

Kortversjonen er at sjansene dine er best hvis det var en hurtigformatering, ingen nye filer ble skrevet, og stasjonen fortsatt kan leses normalt. Hvis skanningen finner forhåndsvisninger, er det vanligvis et sterkt tegn på at filene dine fortsatt er der.

Ja, fortsatt mulig. Å slutte å bruke den umiddelbart var det smarteste du kunne gjøre.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sternenwanderer, men jeg vil legge til én ting folk ofte overser: minnepinner er små løgnere. Noen ganger ser en formatering ut til å være problemet, men den egentlige feilen er at USB-kontrolleren begynner å svikte. Hvis enheten plutselig er treg, kobler fra, eller ber om å bli formatert igjen etter tilkobling, ikke fortsett å prøve om og om igjen.

Noen ting jeg ville gjort annerledes:

• Prøv USB-en på en annen PC først, bare for å utelukke en dårlig port eller en driverfeil.
  • Hvis filene virkelig ikke kan erstattes, ikke kjør 5 gjenopprettingsapper etter hverandre. Hver lange skanning belaster enheten.
  • Gjenopprett etter prioritet. Hent bildene og arbeidsdokumentene først, ikke alle tilfeldige midlertidige filer.

Jeg ville ikke hengt meg for mye opp i om det var rask eller full formatering før du faktisk skanner den. På mange USB-minnepinner er virkeligheten mer rotete enn det Windows-etikettene får det til å høres ut som.

Disk Drill er et rimelig valg her fordi det er enkelt og lar deg forhåndsvise filer som kan gjenopprettes før du gjenoppretter dem. Det betyr noe. Hvis forhåndsvisningene fungerer, er sjansene dine vanligvis ganske gode. Bare gjenopprett alt til datamaskinen din eller en annen ekstern disk, aldri tilbake til samme minnepinne.

Også verdt å bokmerke hvis du vil ha en ryddigere gjennomgang:
en enkel guide til å gjenopprette data fra en formatert USB-minnepinne

Hvis USB-en viser 0 byte, feil kapasitet, eller stadig forsvinner, hopp over gjør-det-selv-eksperimenter og vurder profesjonell gjenoppretting. Det er vanligvis der grensen går.

En liten uenighet med @mikeappsreviewer: et fullformat på en USB er ikke alltid en garantert total sletting. På flashlagring gjør kontrollere, omtilordning og noen ganger TRIM-atferd det mindre svart-hvitt enn på en gammel harddisk. Så jeg ville ikke anta at saken er håpløs bare fordi formateringen ikke var hurtig.

Det jeg ville lagt til, som ingen egentlig understreket nok: sjekk om de gjenopprettede filene er logisk nyttige, ikke bare gjenopprettbare. Etter en formatering kan du ofte få tilbake hundrevis av JPEG- eller DOCX-filer som teknisk sett finnes, men er delvis korrupte. Derfor er kvaliteten på forhåndsvisningen viktigere enn det rå antallet filer.

En praktisk vinkel:

• Hvis bildene dine er fra et kamera, se etter opprinnelige mappemønstre som DCIM.
  • Hvis arbeidsfilene dine var Office-dokumenter, vær oppmerksom på filstørrelser. Små gjenopprettede DOCX/XLSX-filer er ofte søppel.
  • Hvis USB-enheten på noe tidspunkt var kryptert med BitLocker eller programvare fra leverandøren, blir gjenoppretting mye vanskeligere med mindre du fortsatt har nøkkelen.

Om Disk Drill spesifikt:

Fordeler:

• enkel å bruke
  • kombinerer raske filsystemfunn med dypere signaturgjenoppretting
  • forhåndsvisninger er nyttige for å kontrollere at ting ser riktige ut
  • grei sortering etter type og størrelse

Ulemper:

• dype skanninger kan gi et fjell av filer med endrede navn
  • mappestrukturen etter formatering er ofte dårlig
  • på ustabile USB-minnepinner kan det være risikabelt å skanne enheten direkte med mindre du lager et image først

Så ja, fortsatt mulig. Hvis minnepinnen monteres normalt og viser riktig størrelse, er Disk Drill et rimelig første forsøk. Hvis den viser feil kapasitet, kobler fra eller får Explorer til å fryse, slutt å behandle dette som en enkel formateringsfeil og begynn å behandle det som sviktende maskinvare, noe som er mer i tråd med advarselen fra @sternenwanderer og @yozora.