Er det en måte å gjenopprette filer som forsvant fra en ekstern harddisk?

Viktige filer forsvant plutselig fra den eksterne harddisken min etter at jeg koblet den til den bærbare PC-en min, og nå ser mappene tomme ut selv om stasjonen fortsatt viser brukt plass. Jeg trenger hjelp til å finne ut om filene er skjulte, korrupte eller slettet, og hvilke gjenopprettingstrinn som er tryggest før jeg gjør situasjonen verre. Ser etter råd om filgjenoppretting fra ekstern harddisk, manglende filer og alternativer for datagjenoppretting.

Filer som ‘forsvinner’ fra en ekstern disk er stygt, men jeg har oftere sett at det ender opp med å være filsystemrot enn en faktisk sletting. Windows mister kartet, partisjonen blir rar, mapper slutter å vises. Imens ligger dataene fortsatt der og tar opp plass.

Det første er å slutte å bruke disken.

Ikke kopier noe over på den. Ikke formater den. Jeg ville heller ikke kjørt reparasjonsverktøy ennå. Hvis et verktøy omskriver filsysteminformasjon før du får hentet ut filene dine, blir gjenoppretting fort mye vanskeligere. Det lærte jeg på den irriterende måten en gang.

Her er det jeg ville sjekket før jeg gjorde noe annet:

1. I Filutforsker, aktiver Skjulte elementer. Noen ganger var filene skjult og ingenting mer.
  2. Se på brukt plass på disken. Hvis disken fortsatt viser omtrent samme brukte kapasitet, selv om mapper ser tomme ut, er det et ganske godt tegn. Det betyr ofte at filene fortsatt er der, men at indeksen er ødelagt.
  3. Hvis Windows fortsatt oppdager disken, ville jeg hoppet over å ‘fikse’ den foreløpig og gått rett til en gjenopprettingsskanning.

Det som fungerte for meg var Disk Drill. Jeg brukte det etter at en ekstern disk nesten ikke viste noe i Filutforsker, men den brukte plassen fortsatt var på hundrevis av GB. De manglende mappene dukket opp i skanningen uten mye styr.

Stegene jeg ville fulgt:

1. Installer Disk Drill på den interne disken din, eller en annen frisk disk. Ikke installer det på den eksterne disken med de manglende filene.
  2. Koble til den eksterne disken og åpne Disk Drill.
  3. Velg problemdisken, og klikk deretter på Søk etter tapte data.
  4. La skanningen fullføres. Ikke stopp halvveis med mindre disken begynner å oppføre seg dårlig. Etterpå kan du bla gjennom resultatene eller filtrere etter filtype hvis du leter etter bilder, video, dokumenter eller hva det måtte være.
  5. Forhåndsvis noen filer først. Det gjør jeg alltid, det sparer tid og forteller deg om gjenopprettingen er ren eller søppel.
  6. Velg filene du vil ha, trykk på Gjenopprett.
  7. Lagre alt på en annen disk. Ikke tilbake på den samme eksterne disken. Gjør aldri det.

Etter at de viktige tingene dine er trygge, kan du ta hånd om den opprinnelige disken.

Én ting jeg ikke ville rørt tidlig er CHKDSK. Google kaster det etter deg for alt mulig, men det er et reparasjonsverktøy, ikke et gjenopprettingsverktøy. Det endrer filsystemstrukturer. Noen ganger hjelper det disken med å monteres rent, klart. Noen ganger ødelegger det også skadede katalogoppføringer du trengte for filgjenoppretting. Min regel har vært gjenopprett først, reparer senere.

Det samme gjelder Windows-meldingen som sier at disken må formateres. Jeg har sett folk klikke på Formater i panikk, og så bruke timevis på å prøve å angre skaden. Den advarselen betyr ofte at filsystemet er korrupt, ikke borte.

Det finnes ett stort unntak. Hvis disken lager klikkelyder, skrapelyder, kobler fra og til igjen, eller sliter med å spinne opp, stopp. Ikke fortsett å skanne den. Ikke fortsett å prøve igjen. På det tidspunktet ville jeg overlatt den til et gjenopprettingslaboratorium, fordi gjentatte lesinger på en disk som er i ferd med å feile kan vippe den over kanten.

Så ja, hvis den eksterne disken fortsatt vises og den ikke lager dårlige lyder, kan filene dine fortsatt være mulige å gjenopprette. Jeg ville behandlet det som en skrivebeskyttet nødsituasjon, hentet ut dataene først, og deretter bekymret meg for å fikse eller bytte ut disken.

Hvis stasjonen viser brukt plass, er filene dine ofte fortsatt der. Tomme mapper peker vanligvis på filsystemskade, skjulte attributter eller en dårlig USB-tilkobling.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng. Ikke skriv noe til stasjonen. Jeg er litt uenig om én del, likevel. Jeg ville sjekket kabelen og USB-porten tidlig, før en lang skanning. Dårlig strøm eller en ustabil kabel får eksterne disker til å oppføre seg rart. Prøv en annen port, en annen kabel, og om mulig en annen datamaskin. Kun lesing, ingen reparasjoner.

Noen ting du raskt kan sjekke.

1. Åpne Diskbehandling. Se om hele partisjonsstørrelsen ser normal ut.
  2. I Ledetekst, kjør attrib X:\ /s /d, kun for å sjekke om filer ble markert som skjulte. Bytt ut X med stasjonsbokstaven din.
  3. Sjekk Hendelsesliste, Windows-logger, System. Se etter disk- eller NTFS-feil rundt tidspunktet da filene forsvant.
  4. Hvis dette skjedde etter flytting mellom Mac og Windows, se etter problemer med filsystemmismatch som exFAT-korrupsjon.

Hvis stasjonen monteres uten problemer, er Disk Drill et solid neste steg for filgjenoppretting fra ekstern harddisk. Forhåndsvis filer før gjenoppretting. Lagre gjenopprettede data et annet sted. Hvis filnavn og mapper betyr noe, skann før heller enn senere. Å vente gjør ofte gjenopprettingen mer rotete.

For en enkel guide til de beste måtene å gjenopprette filer fra en ekstern harddisk på, kan dette hjelpe: se denne gjennomgangen av gjenoppretting fra ekstern harddisk

Hvis stasjonen kobler fra, klikker eller fryser systemet, stopp der. Å skanne en sviktende disk er slik folk gjør et gjenopprettbart rot om til en død disk.

Hvis mappene ser tomme ut, men stasjonen fortsatt viser en haug med brukt plass, ville jeg også vurdert en irriterende mulighet som @mikeappsreviewer og @viaggiatoresolare bare var inne på indirekte: filene kan fortsatt eksistere, men katalogoppføringene har blitt rotet til, og Explorer lyver i praksis for deg.

Jeg ville heller ikke startet med CHKDSK, men jeg ville heller ikke hoppet rett til å ‘fikse’ skjulte attributter fra kommandolinjen med mindre du er sikker på hva som har endret seg. Noen ganger endrer skadelig programvare eller en dårlig usikker utmating attributter, klart det. Andre ganger er filsystemet bare halvveis ødelagt, og å rote for mye i det gjør ting verre.

Dette ville jeg gjort annerledes:

• Sjekk stasjonen i en annen filbehandler enn Explorer, eller på et annet OS hvis tilgjengelig
  • Se etter mapper med rare navn, RAW-partisjoner eller kataloger på null byte
  • Hvis dataene er veldig viktige, lag først et sektor-for-sektor-avbildning av den eksterne stasjonen, og skann deretter avbildningen i stedet for den opprinnelige stasjonen

Den siste delen er kjedelig, men smart. Hvis stasjonen er i ferd med å forringes, teller hver ekstra lesing. Å lage en avbildning først gir deg én stabil kilde å jobbe fra. Windows-brukere kan bruke verktøy som HDD Raw Copy Tool eller lignende. Kjør deretter gjenopprettingsprogramvare på klonen/avbildningen.

Hvis du bare vil ha den praktiske løsningen, ja, Disk Drill gir mening for denne typen gjenoppretting av ekstern harddisk, spesielt når filer har forsvunnet, men lagringsplassen fortsatt er opptatt. Jeg ville brukt det etter avbildning hvis mulig, ikke før. Forhåndsvis resultatene, gjenopprett til en annen disk, og ignorer alle Windows-meldinger som ber om å formatere stasjonen. Den meldingen er i bunn og grunn Windows som sier ‘Jeg er forvirret,’ ikke ‘filene dine er definitivt borte.’

Hvis dette skjedde rett etter tilkobling til én bestemt bærbar PC, sjekk også om det systemet har kryptering, sikkerhetskopisynkronisering eller antivirus som kan ha satt filer i karantene eller skjult dem. Høres dumt ut, men jeg har sett at ‘manglende filer’ viste seg å være programvareforstyrrelser.

For flere ideer er denne diskusjonen om filgjenoppretting fra ekstern harddisk med praktiske løsninger også verdt å lese.